Dela med er av era kabeldragningslösningar för hemmet

Permalänk
Medlem

Dela med er av era kabeldragningslösningar för hemmet

Jag ska nu i helgen flytta till ny bostad och med det kommer nya kabeldragningar. Jag har hittills använt enkla kabelrännor i typ gummi och klamrar. Och det fnugerar ju bra om det rör sig om en kabel. Men när det blir flera kablar som ska löpa längs samma vägg eller runt samma dörr blir det svårare och ofta fulare.

Jag är nyfiken på hur ni har gjort med kabeldragningar i hemmet, runt dörrar, i taket, vid skrivborden. Dela med er av era innovativa idéer och lösningar.

Permalänk
Medlem

Eh, upp på vinden med det som går. För utanpåliggande blir kabellister snyggast, med en sån där såglåda kan man såga vinklar eller köpa färdiga. Kabelklammer funkar också. Vid dator har jag en kabelsamlare under och en strumpa.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Handlar det om nätverk och liknande lågspänt kablage - som motsats till kraftkablage - kan den som är beredd att lägga ner lite tid och arbete på det fräsa rännor i baksidan av befintliga golvsocklar/lister. Beroende på väggarnas beskaffenhet och förutsatt att man orkar spackla och måla kan man också fälla in nya VP-rör i väggarna.

För kablarna under skrivbordet har jag en hemmasnickrad lösning, 3D-printade detaljer och O-ringar. De senare är tillverkade av viton, tål att hållas i sträck i evigheter utan att gå av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har försökt undvika att dra flera kablar på samma ställe. Detta har jag försökt göra genom att istället bygga typ ett ringnät där jag har kablar som går mellan några strategiskt utplacerade switchar längs med ena sidan på huset. Jag köpte 2,5Gbit switchar till detta för att försöka minska flaskhalsen av att all trafik går typ samma väg. Det fungerar bra så här långt. Jag har försökt tänka till så att det hamnar en switch där det kommer stå apparater som jag vill koppla in med tråd samt för att mata AP för WiFi.

För att dölja kabeln har jag använt denna sockellisten som man fäster med clips. https://www.hornbach.se/p/laminatlist-skandor-mdf-folierad-vi... Har också övervägt andra sockel-alternativ. Ur kabelperspektiv finns det bättre, men vill också att det ska vara snyggt.

Vid dörrar har jag föredragit att dra kabeln under tröskeln. Man får ta bort sockel, foder och tröskel och försöka skapa en väg för kabeln. Inte alltid detta fungerar dock.

Jag har också använt en kabelkanal som är som en trekantslist för att gå förbi vissa dörrar samt när jag vill gå från golv till tak, vilket jag har föredragit att göra i ett hörn. Hittar inte trekantslisten just nu, men den är förmodligen köpt på Hornbach, alternativt på Bauhaus. Den finns i flera storlekar beroende på hur många kablar du vill dra i.

Jag har tidigare spikat kabel längs med tröskeln för att gå förbi dörrar, men det är lätt att fastna i kabeln, så har skippat det i detta huset. Tidigare hade jag en 1,5 plans villa och då drog jag det mesta av nätverket på "vinden" i kryputrymmet längs med takfoten, men också över bostadsutrymmet mellan inner och yttertak.

Edit:
Rätt säker på att kvartslisten är denna: https://www.bauhaus.se/kvartslist-sjalvhaftande-vit-cover-it-...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Många drar sina kablar runt dörrlisten av någon anledning, få tänker på att det oftast är lättare att dra ner under tröskelplattan (om den är löstagbar). Sen är det i mitt tycke snyggare att köpa golvlist med färdig kabelkanal än att göra kaka-på-kaka med lösa kabelkanaler ovanpå.

Permalänk
Medlem

Kabelkanal som ser ut som golvlist is the shit \o/

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Många drar sina kablar runt dörrlisten av någon anledning, få tänker på att det oftast är lättare att dra ner under tröskelplattan (om den är löstagbar). Sen är det i mitt tycke snyggare att köpa golvlist med färdig kabelkanal än att göra kaka-på-kaka med lösa kabelkanaler ovanpå.

+1 på denna kommentar. Kan tillägga att om man har ett äldre hus där tröskeln ofta är hög och icke-löstagbar kan man såga till en tunn bräda som på högkant blir lika hög som tröskeln och sedan fräsa ur insidan för kabeldragning. Men det kräver givetvis lite verktyg (kanske mer aktuellt om man har hus än lägenhet)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Nu kommer vi flytta till hyreslägenhet och jag är osäker på om det kommer gå att byta ut lister eller trösklar. Jag gillar idén med O-ringar och fästen. Har ingen 3D-printer men kanske kan hitta liknande fästen någonstans.

Permalänk
Medlem

"Slim"-kabel från direktronik https://www.direktronik.se/direktronik/nettverk/kabling/kabel... i befintliga telefon/antennkabelrör har varit ett vinnande koncept. Man får lätt i 3st kablar i ett 16mm rör. Obs behöver speciella keystones för de tunna ledarna.

Permalänk
Avstängd

Kör klassik kabeltattateri. För att binda ihop lokal A med lokal B, så dra jag en kabel längs marken.. Det är svårt terränga utanför huset, så det ingen som rör sej där.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Hade telefon doser i nästan alla rum
Drog rj45 i samma rör och fimpade allt telefoni.

Permalänk
Medlem

Läser inte allt...men
Dra installationskabel från KK till uttag, håll inte på med långa patchkablar, gör rätt från början.
Ha bra verktyg för installation, köp inte uttag och kontakter på Jula, köp Kvalitet!
Mät hellre 2 gånger för mycket än en gång för lite.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Läser inte allt...men
Dra installationskabel från KK till uttag, håll inte på med långa patchkablar, gör rätt från början.
Ha bra verktyg för installation, köp inte uttag och kontakter på Jula, köp Kvalitet!
Mät hellre 2 gånger för mycket än en gång för lite.

Vad har en KK med kabeldragning att göra?
Nätverk och KK uppfyller olika behov, samtidigt som inte alla vill ha en KK.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden såg det ut såhär... fint! Nu kör jag med ett bagagenät under bordet

Permalänk
Medlem

Drog allt mitt kablage(hdmi,rj45,högtalarkabel) för hela huset till till ett rum, blev en hel del kabel så ett serverrack var ett måste.

Permalänk
Medlem

Är jag den ende som lägger majoriteten av mina kablar i toan? 🙈🙈

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En gång i tiden såg det ut såhär... fint! Nu kör jag med ett bagagenät under bordet
<Uppladdad bildlänk>

Vilket favoritchassi!

Och..bagagenät? Det är ju genialiskt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Bor i hyffat nytt hus (13år) så har ett mediaskåp i förådet på nedervåningen med switchpanel.
Därifrån går det rör till ett eller flera uttag i vart rum med nätverk och antennkabel.
Sen är där några extrar rör med utlopp på nägra ställen i taket där kablar till övervakning huserade, men det systemet är nu utbytt till trådlöst så backhaulkablar till meshnätverket har tagit plats där nu.

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Ur städsynpunkt, vilken lösning borde vara enklast? Jag tycker kabelklamrar samlar mycket damm och kablarna blir lätt missfärgade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Vilket favoritchassi!

Och..bagagenät? Det är ju genialiskt.

Åh ja, Antec 1200... vägde ju minst 50 kg det där jävla monsterchassit!
Jo, funkar väl helt ok, köpte ett nät på biltema och klämde fast mellan skivan och stativet...

Permalänk
Medlem

Jag kontrakterade elektrikern att installera närverkskablar i väggarna när vi byggde huset 2002. I en skrubb har vi ett halvhöjdsrack som huserar patchpanel, inkommande anslutning till internet, switch för spridningsnät i huset, UPS och lite olika rackmonterade servrar.

Trådlös nätverksanslutning används enbart för mobila enheter. Allt som är stationärt har trådad anslutning.

För mig är det obegripligt om bostäder byggda sedan andra halvan av 1990-talet inte har flera nätverksuttag i varje rum, och en korskoppping med åtminstone ett litet stativ på lämplig plats.

i äldre bostäder förstår jag att det inte är lika enkelt.

Permalänk
Medlem

när vi byggde huset drog vi 50mm rör mellan olika medialuckor, därifrån går det ut 25 och 16mm rör till uttagen, vi drog in cat6a i hela huset men efter gått över till 10gig lan tröttnade jag på alla problem med koppar och höga hastigheter och skiftade större delen till fiber, nu går det fiberlina till dom olika media luckorna, i varje lucka sitta det en liten switch som har sfp+ upplänk samt ett gäng rj45 poe+ 2.5gig portar. server och datorer har i stället sfp+ kort i sig och får matning direkt med fiber. fördelen med fiber mot koppar är storleken och väldigt mycket mer stabilt. kan verkligen rekommendera fiber i stället för vanlig nätverkskabel om du ska använda hög hastighet samt vill dölja kabel enkelt. Du köper fiberpatch i önskad längd på sf.com.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi köpte ganska nyligen hus. Hade ett VP-rör från kontoret som gick upp på vinden och ner i hallen (gammalt ADSL misstänker jag) så jag återanvände det för att dra upp två kablar upp på vinden för att kunna placera ut två accesspunkter. Jag tror dock att jag kommer sätta ett skåp infällt i väggen som blir lite av en central med både kablar som går ner i krypgrund och upp på vind för olika saker.

Jag hade behövt göra något åt det här ormboet dock

Men den här är jag rätt nöjd med, patchpanel som dels leder upp på vinden och dels går rakt igenom väggen till ett uttag på andra sidan i vardagsrummet (för TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Vad har en KK med kabeldragning att göra?
Nätverk och KK uppfyller olika behov, samtidigt som inte alla vill ha en KK.

Det kallas så, där din inkommande fiber/etc sitter och din router står med 4 kablar ut kallar jag för KK, det behöver ju inte vara en rackmonterad 48-portars.
Onödigt gnäll? slut på pilsner?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av mhult:

Jag kontrakterade elektrikern att installera närverkskablar i väggarna när vi byggde huset 2002. I en skrubb har vi ett halvhöjdsrack som huserar patchpanel, inkommande anslutning till internet, switch för spridningsnät i huset, UPS och lite olika rackmonterade servrar.

Trådlös nätverksanslutning används enbart för mobila enheter. Allt som är stationärt har trådad anslutning.

För mig är det obegripligt om bostäder byggda sedan andra halvan av 1990-talet inte har flera nätverksuttag i varje rum, och en korskoppping med åtminstone ett litet stativ på lämplig plats.

i äldre bostäder förstår jag att det inte är lika enkelt.

Varför måste allt som är stationärt vara trådat? Jag kör allt utom gaming datorn på wifi, även ps5 och det funkar fint.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nu bor jag visserligen i hus då, men i mitt fall drog jag rör i taket som jag sedan satte fast och sedan gips och spottar i dessa rum. Funka hur bra som helst. Jag drog 16st kablar i huset på detta sätt, en klar majoritet gick till övervåningen pga alla mina kameror som sitter på utsidan och matas med PoE från switchen i källaren.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag bor i en gammal lägenhet som endast har ett nätverksuttag i hallen.

Har dragit fiberoptiska kablar för 10Gbps ett varv runt i lägenheten från hallen med kabelkanaler som går till ytterligare 3 platser med en switch som har SFP portar för fiberoptik vid varje.

Varje station har även en trådlös accespunkt ansluten.

Såhär ser det ut i hallen

Skåpet döljer uttagen på väggen bakom och har grenuttag för el till en router och en liten raspberry pi server.

Kabelkanalen skickar vidare fiberoptiken och en nätverkskabel upp till Asus BT8 som fungerar som AP - fiberoptiken går vidare in till nästa rum.

Såhär är det draget det vid en annan station upp till ett väggmonterat skåp

Permalänk
Medlem

Work in progress.

Någon som har tips på hur man på ett bra sätt kan mounta en switch till plattorna i skåpet?
De flesta 12U-tillbehören är ohyggligt dyra sett till vad man får.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strero:

Tack för tipsen. Nu kommer vi flytta till hyreslägenhet och jag är osäker på om det kommer gå att byta ut lister eller trösklar. Jag gillar idén med O-ringar och fästen. Har ingen 3D-printer men kanske kan hitta liknande fästen någonstans.

Hemma hos mig har jag

Och i mitt förråd

Hojta till så kan jag printa åt dig

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Work in progress.

https://i.imgur.com/juxRetw.jpeg

Någon som har tips på hur man på ett bra sätt kan mounta en switch till plattorna i skåpet?
De flesta 12U-tillbehören är ohyggligt dyra sett till vad man får.

Vad för switch tänkte du ha? Skulle ju kunna försöka printa ett fäste till switchen

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+