Playstation slutar geoblockera PC‑spel

Permalänk
Melding Plague

Playstation slutar geoblockera PC‑spel

Har tagit bort landsbegränsningar på Steam för flera populära PC-portar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk att en gång i tiden så ägde man sina spel när man köpt och betalat för dom 1 gång och det höll sig så till man valde att sälja dom eller dom gick sönder.
Idag får man hoppa som en delfin genom allt fler eldringar.
Internet (även för 1-spelarspel), Steam, PSN & Reklam är 4st eldringar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Är inte deras senaste pc spel stellar blade? Inte days gone remastered?
Eller shift up kanske inte räknas till sony även fast spelet var ps5 exklusivt tills nu

Permalänk
Medlem

Något säger mig att rapporten från ekonomiavdelningen blev just klar och skickades till några höjdare som visar hur mycket Sony förlorar på att geo-låsa sina spel.🤡🤡🤡

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Varför detta jävla ofog med geoblock. Både på spel o film o serier.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför detta jävla ofog med geoblock. Både på spel o film o serier.

I många fall beror det på att spel, film och serier är mycket billigare i vissa länder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I många fall beror det på att spel, film och serier är mycket billigare i vissa länder.

har dom råd att sälja det billigt i andra länder så borde vi oxå få det billigt. samma låga pris överallt tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

har dom råd att sälja det billigt i andra länder så borde vi oxå få det billigt. samma låga pris överallt tack.

Skulle priserna vara lika höga överallt, så skulle ingen köpa i vissa länder eftersom lönenivåerna är betydligt längre i många länder. Vilket företagen förlorar på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skulle priserna vara lika höga överallt, så skulle ingen köpa i vissa länder eftersom lönenivåerna är betydligt längre i många länder. Vilket företagen förlorar på.

Kan företagen exploatera världsmarknaden för att få ner sina kostnader...

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar ju att det borde vara lika lågt överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Menar ju att det borde vara lika lågt överallt.

Orimligt…

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mullvaden83:

Valuta och vad folk tjänar spelar ju högst roll.
Vad vi tycker är billigt här är inte nödvändigtvis billigt i andra länder.

Permalänk

Hoppas The Warriors från Rockstargames kommer till PC.

Permalänk
Medlem

Nämen. Så trevligt!
vänligen, not a console fanboy.
1 console pcmr eller va,
call me what you want,
please don't throw rocks,
thanks.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tänk att en gång i tiden så ägde man sina spel när man köpt och betalat för dom 1 gång och det höll sig så till man valde att sälja dom eller dom gick sönder.

Skulle jag bli erbjuden fysiska kopior på mitt steam-bibliotek med motprestation att steam försvann skulle jag säga aldrig i livet.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa spel på tex https://www.gog.com/en/ om drm smakar dåligt.

Permalänk
Medlem

Vill Sony flänga spel eller leka runt med artificiella regionsbegränsningar, de får bestämma sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skulle jag bli erbjuden fysiska kopior på mitt steam-bibliotek med motprestation att steam försvann skulle jag säga aldrig i livet.

Så du har skaffat dig ett beroende som du inte vill släppa då.
Du kan ju digitalisera spelen ändå och ha på ett "moln" som du väljer.
Att få sitt ångbibliotek i fysiskt format dumpat på sig kan så klart bli en chock om man har många spel, men ett spel i veckan eller ett i månaden skulle du nog också orka med, eller varför inte bara alla kommande spel och inte hela spelbibliotekets historia.

Tolka mig inte fel, jag vill inte neka någon att ha spel på det viset (steam bibliotek digitalt) men jag vill att folk ska ha friheten att sortera sin egendom efter eget behag och kunna sälja den vidare obeskattad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Vart gjorde jag av kodskivan till spelet nu.." ;D

Skrivet av Nimafor:

Är inte deras senaste pc spel stellar blade? Inte days gone remastered?
Eller shift up kanske inte räknas till sony även fast spelet var ps5 exklusivt tills nu

Shift up är ingen ägd studio nej, ens delvis som Fromsoft tror jag.

Däremot så investerade Sony i själva spelet, och assisterade tydligen väldigt mycket tekniskt.

Bends är ägda. Änsålänge.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så du har skaffat dig ett beroende som du inte vill släppa då.
Du kan ju digitalisera spelen ändå och ha på ett "moln" som du väljer.
Att få sitt ångbibliotek i fysiskt format dumpat på sig kan så klart bli en chock om man har många spel, men ett spel i veckan eller ett i månaden skulle du nog också orka med, eller varför inte bara alla kommande spel och inte hela spelbibliotekets historia.

Tolka mig inte fel, jag vill inte neka någon att ha spel på det viset (steam bibliotek digitalt) men jag vill att folk ska ha friheten att sortera sin egendom efter eget behag och kunna sälja den vidare obeskattad.

Skrivet av AndreaX:

"Vart gjorde jag av kodskivan till spelet nu.." ;D

Alltså, å ena sidan, jag skulle gärna ha skiva på allt. Å andra sidan, jag har inte plats för 2000 boxar i min bostad. Det bara går inte.

Om steam dör så bara laddar jag ned mina spel från "någon annanstans" istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FwiffoForce:

Alltså, å ena sidan, jag skulle gärna ha skiva på allt. Å andra sidan, jag har inte plats för 2000 boxar i min bostad. Det bara går inte.

Om steam dör så bara laddar jag ned mina spel från "någon annanstans" istället...

Man kan också ha filerna i ISO-format lokalt eller på en server man själv administrerar.
Tänk om bilar såldes på samma sätt, du betalar fullpris och får då låna bilen så länge vi lagerhåller den.

Visa signatur