Dela med er av era kabeldragningslösningar för hemmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag kontrakterade elektrikern att installera närverkskablar i väggarna när vi byggde huset 2002. I en skrubb har vi ett halvhöjdsrack som huserar patchpanel, inkommande anslutning till internet, switch för spridningsnät i huset, UPS och lite olika rackmonterade servrar.

Trådlös nätverksanslutning används enbart för mobila enheter. Allt som är stationärt har trådad anslutning.

För mig är det obegripligt om bostäder byggda sedan andra halvan av 1990-talet inte har flera nätverksuttag i varje rum, och en korskoppping med åtminstone ett litet stativ på lämplig plats.

i äldre bostäder förstår jag att det inte är lika enkelt.

Bor i nybyggd lägenhet, 4RoK, som stod klar för inflytt vid årsskiftet 23/24.
Jag har ett skåp i köket-ish med patchpanel, problemet är att det bara finns två nätverkskablar i ett enda rör dragna till denna panel. Dessa går till vardagsrummet som basically ligger vägg i vägg med köket
Det är fanimej sorgligt att en modern lägenhet inte ens har uttag i fler rum än där TVn är tänkt att stå i vardagsrummet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför måste allt som är stationärt vara trådat? Jag kör allt utom gaming datorn på wifi, även ps5 och det funkar fint.

Jag anser att man alltid får högre stabilitet och prestanda med trådad anslutning. Men många skulle säkert säga att skillnaden är marginell, speciellt om man byggt ett bra trådlöst nät, vilket inte jag har orkat göra ännu. I vissa rum funkar det ganska dåligt. Jag funderar på att uppgradera till snabbare standard och installera flera accesspunkter. Men jag använder inte konsumentprylar så det är en del jobb med att få till alla vlan, trunkportar och virtuella accesspunkter för mina olika nät.

Om du är nöjd med trådlös anslutning ser jag inga problem med det.

Permalänk
Skrivet av mhult:

Jag anser att man alltid får högre stabilitet och prestanda med trådad anslutning. Men många skulle säkert säga att skillnaden är marginell, speciellt om man byggt ett bra trådlöst nät, vilket inte jag har orkat göra ännu. I vissa rum funkar det ganska dåligt. Jag funderar på att uppgradera till snabbare standard och installera flera accesspunkter. Men jag använder inte konsumentprylar så det är en del jobb med att få till alla vlan, trunkportar och virtuella accesspunkter för mina olika nät.

Om du är nöjd med trådlös anslutning ser jag inga problem med det.

Ja jag märker ingen skillnad längre, hade du frågat mig för ett par år sedan hade jag aldrig kört wifi till stationära saker. Nu är det noll skilland såvida man inte kör pro fps gaming, där varje millisekund räknas.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det kallas så, där din inkommande fiber/etc sitter och din router står med 4 kablar ut kallar jag för KK, det behöver ju inte vara en rackmonterad 48-portars.
Onödigt gnäll? slut på pilsner?

Det var inte menat som gnäll. Jag försökte med lite humor visa att det finns vi som inte alls förstår vad du försökte förklara.

Nu förstår jag vad du menar, har det något annat namn än förkortningen KK?

Permalänk
Medlem

huvva, det blir en lång story av det om jag skall vara noga... bor i hus och har börjat dra CAT6 till kontor/spelrum/garage, men har mycket kvar innan jag täckt det hela.

Det började med en fiberdosa, sedan bad jag ett par snickare dra ett TP rör från fiberdosan i hallen till loftet högst upp i huset (1 1/2 plans villa). Där satte jag ett 6U skåp. Drog TP rör från det skåpet till två rum på ovanvåningen, ett utrymme ovanför garaget, samt själva garagets mest avlägsna hörna. Har som mest 8 CAT6 kablar i ett 20mm TP rör, trångt men det gick med silikonsprej.

Jag kanske skriver ihop hela stroryn med bilder, men jag tror en del av det finns redan i ett par andra trådar. Är ju inte klar heller...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

KK är en förkortning av ordet korskoppling. Det är naturligtvis fackspråk som är mindre pedagoskt att använda om man vänder sig till en bredare allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vad för switch tänkte du ha? Skulle ju kunna försöka printa ett fäste till switchen

Bara en 8-portars som har väggfäste. Behöver bara få uttagen i väggarna att fungera, sedan blir det fler switchar i varje rum.
Något åt det här hållet: https://www.amazon.pl/Binardat-przelącznik-SFP-niezarządzany-...

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Det var inte menat som gnäll. Jag försökte med lite humor visa att det finns vi som inte alls förstår vad du försökte förklara.

Jahaaa

Jag har bara ett KK, står i källaren och gör sitt jobb.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Bor i ett hus från innan internet men har dragit allt till tvättstugan där switchar, router, server, HA, fiber etc huserar, precis som man gör i ett nybygge idag. Dels då jag har renoverat har det öppnats väggar och dragit slang men många gånger har jag lyckats gömma bakom golvsocklar och fiskat in kablarna bakom gipset och ut till utanpåliggande uttag. Går ofta att gömma bakom golvsocklar endera i "spalten" för golvets rörlighet eller spåra i gips eller sockel. Vissa drog jag i gamla telekanaler. Kan ju även sätta ROT-dosa om man vill ha infällda uttag, väldigt enkelt med en dosborr i gipset..

Idag hade jag bara dragit till det som kräver låg latency, larm eller annat viktigt osv, wifi annars duger gott..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

KK är en förkortning av ordet korskoppling. Det är naturligtvis fackspråk som är mindre pedagoskt att använda om man vänder sig till en bredare allmänhet.

Hade skrivit det om det var i Familjeliv.se´s forum

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

har man svårt att gömma kablarna, så kan man väl lika gärna visa de snyggt?

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför måste allt som är stationärt vara trådat? Jag kör allt utom gaming datorn på wifi, även ps5 och det funkar fint.

Det fungerar okej men inte mer än så och det märker man snabbt när man går över till kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

har man svårt att gömma kablarna, så kan man väl lika gärna visa de snyggt?

Ja, det är ju lite offtopic men eftersom man inte blir av med vissa kablar (el mm) har jag satsat på att hitta lite trevligare kablar samt att tillverka "snygga hål" i möbler för kabeldragningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spannen:

"Slim"-kabel från direktronik https://www.direktronik.se/direktronik/nettverk/kabling/kabel... i befintliga telefon/antennkabelrör har varit ett vinnande koncept. Man får lätt i 3st kablar i ett 16mm rör. Obs behöver speciella keystones för de tunna ledarna.

Detta^^! Jag började dra om kablar i vårt hus från 2003 som byggts med en patchpanel i källaren och flexislang till alla uttag och det var ett rent h-vete att få i standardkabel alla längre kanaler eller där det redan fanns en kabel man ville ha kvar. Fick höra talas om Direktroniks kablar som är runt 4mm istället för 6mm och beställde hem, sen gick det som en dans. Fick t.o.m i två kablar i rör som det inte gick dra en standardkabel i tidigare för att förutom den mindre diametern så är Direktroniks höljen är behandlande så de glider lättare med mindre friktion.

Enda nackdelen, som Spannen också nämner, är att kontaktdonen är special pga tunnare ledare så man måste köpa dessa från Direktronik också.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hemma hos mig har jag <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Och i mitt förråd <Uppladdad bildlänk>

Hojta till så kan jag printa åt dig

Snyggt!!
Är det möjligen designer man kan hitta på Printables, Thingiverse eller liknande?

Permalänk
Medlem

Ja precis Finns en drös på makersworld, makeronline utöver de du nämnde

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Hemma hos mig har jag <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Och i mitt förråd <Uppladdad bildlänk>

Hojta till så kan jag printa åt dig

Ser riktigt nice ut, men jag har ingenstans att "gömma undan" sådana kabeldragningar. Kan ju dock hända att jag kommer på något sätt att snyggt dölja dem i framtiden.

Permalänk
Medlem

Här fiberingång i vardagsrummet och datorn i ett sovrum längst bort i huset. Satte upp kabelkanaler längs med taklisten och tog hål i väggen in till sovrummet fortsatt kabelkanal fram till datorn.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5722|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Fibern kommer in ett sovrum där jag har kopplat in följande.
Fiber ---> Media konverterare ---> Router ---> POE-injektor ---> Nätverksuttag

Kablarna går upp på vinden där kabeln med POE går till en switch som sen går vidare till två accesspunkter.

De övriga två kablarna går vidare till vårt kontor via ett gammalt kabelrör för telefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Work in progress.

https://i.imgur.com/juxRetw.jpeg

Någon som har tips på hur man på ett bra sätt kan mounta en switch till plattorna i skåpet?
De flesta 12U-tillbehören är ohyggligt dyra sett till vad man får.

Hej!

Jag tillhör de som oftast "tar i för mycket" och ska göra allt så överdrivet bra. Något som kan ta lång tid och bli dyrt.

Alternativ 1: För att frångå en sådan lösning så hade jag till dig först och främst rekommenderat surra fast den med eltejp eller buntband. Det räcker ju att buntbanden sitter 2-3 centimeter in på båda sidor och lite löst så de går att vika åt sidan om du behöver ta lös switchen av någon anledning. Lösningen tar 5 minuter och är nästan gratis.

Alternativ 2: Skruva löst plåtplattorna (ser ut att sitta med en skruv på varje sida) och därefter lägga en trälist på framsidan av plattan och skruva fast den från baksidan (i hålen på plattan) med små träskruvar. Då kan du därefter skruva in 2 träskruvar på framsidan av listen med samma mellanrum som krävs för att hänga switchen i skruvarna om den har den typen av fästen, som ofta men tyvärr inte alltid finns. Hyfsad snabb och billig lösning och har du grejerna hemma så tar det inte mer än 15 minuter.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har försökt undvika att dra flera kablar på samma ställe. Detta har jag försökt göra genom att istället bygga typ ett ringnät där jag har kablar som går mellan några strategiskt utplacerade switchar längs med ena sidan på huset. Jag köpte 2,5Gbit switchar till detta för att försöka minska flaskhalsen av att all trafik går typ samma väg. Det fungerar bra så här långt. Jag har försökt tänka till så att det hamnar en switch där det kommer stå apparater som jag vill koppla in med tråd samt för att mata AP för WiFi.

För att dölja kabeln har jag använt denna sockellisten som man fäster med clips. https://www.hornbach.se/p/laminatlist-skandor-mdf-folierad-vi... Har också övervägt andra sockel-alternativ. Ur kabelperspektiv finns det bättre, men vill också att det ska vara snyggt.

Vid dörrar har jag föredragit att dra kabeln under tröskeln. Man får ta bort sockel, foder och tröskel och försöka skapa en väg för kabeln. Inte alltid detta fungerar dock.

Jag har också använt en kabelkanal som är som en trekantslist för att gå förbi vissa dörrar samt när jag vill gå från golv till tak, vilket jag har föredragit att göra i ett hörn. Hittar inte trekantslisten just nu, men den är förmodligen köpt på Hornbach, alternativt på Bauhaus. Den finns i flera storlekar beroende på hur många kablar du vill dra i.

Jag har tidigare spikat kabel längs med tröskeln för att gå förbi dörrar, men det är lätt att fastna i kabeln, så har skippat det i detta huset. Tidigare hade jag en 1,5 plans villa och då drog jag det mesta av nätverket på "vinden" i kryputrymmet längs med takfoten, men också över bostadsutrymmet mellan inner och yttertak.

Edit:
Rätt säker på att kvartslisten är denna: https://www.bauhaus.se/kvartslist-sjalvhaftande-vit-cover-it-...

Jag tycket ovanstående var bra förslag.

Om det redan sitter socklar och lister i lägenheten så kan du, om det går att få lös dessa utan att skada tapeterna, göra egna kabelrännor på baksidan. Du tar helt enkelt en cirkelsåg, sänksåg eller annan lämpligt verktyg och sågar ett flertal snitt intill varandra på baksidan av listen av lämpligt djup (så du inte sågar igenom listen) så att du bildar en liten "ränna" där en eller flera kablar ryms. Använder du exempelvis Deltaco U/UTP Cat6 patchkabel, flat så är den endast 1,5mm tjock och 6mm bred. Då krävs det inte mycket alls för att få dit en kabel. Se t.ex. Deltaco U/UTP Cat6 patchkabel, flat (www.discatonce.se) så ser du hur kabeln ser ut. Jag är inte affiliated på något sätt med Discatonce.se men jag tycker de ofta har bra pris på kabel. Kabeln är även så tunn så den går ofta att få in under en golvsockel även om de är en mindre modell i mässing eller dylikt.

Notera dock att en "Deltaco U/UTP Cat6 patchkabel, flat" kabel inte följer ethernet standarden då den inte är tvinnad m.m. så det kan hända att du får lägre hastigheter än 10gbit om du drar kabeln längre sträckor. Men det går givetvis snabbt att testa genom att bara koppla in kabeln och testa hastigheten innan man gör åverkan på saker i lägenheten för att placera den bakom socklar, lister och dylikt.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10