Är erbjudandet på Intel Core Ultra 7 265KF CPU för bra för att missa?

Permalänk
Medlem

Är erbjudandet på Intel Core Ultra 7 265KF CPU för bra för att missa?

Hej!

Jag sitter och planerar en uppdatering av olika komponenter under året, hade initailt planerat att hålla mig till BF2025 - men så kom vad som ser ut som ett super erbjudande på Intel Core Ultra 7 265KF CPU, så tänkte om man köper den nu - får att samla på sig resten av grejerna fram till BF, eller erbjudande on the way

https://www.komplett.se/product/1314008/datorutrustning/dator...

Jag planerar att uppgradera nedan, går från en 10th gen intel cpu - hade gärna hamnat under, eller runt 10k för uppgradering
CPU
MB
RAM
M2

Är 100% gamer, spelar i 1440p och sitter på ett grafikkort och PSU jag inte behöver uppgradera.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Hej!

Jag sitter och planerar en uppdatering av olika komponenter under året, hade initailt planerat att hålla mig till BF2025 - men så kom vad som ser ut som ett super erbjudande på Intel Core Ultra 7 265KF CPU, så tänkte om man köper den nu - får att samla på sig resten av grejerna fram till BF, eller erbjudande on the way

https://www.komplett.se/product/1314008/datorutrustning/dator...

Jag planerar att uppgradera nedan, går från en 10th gen intel cpu - hade gärna hamnat under, eller runt 10k för uppgradering
CPU
MB
RAM
M2

Är 100% gamer, spelar i 1440p och sitter på ett grafikkort och PSU jag inte behöver uppgradera.

Den är helt okej för priset. Om du köper den med spel bundle (elgiganten har den iaf) så är det ännu bättre.

Cpun kommer prestera bra i 1440p men inte bäst.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är du 100% gamer så kör på en AMD med 3D cache, den bästa din budget tillåter. Du kan faktiskt få in den bästa renodlade spel CPUn för under 10k med bra minne och m.2

Priset på 265KF är inte så bra som det ser ut. T.ex. så bryter Komplett mot konsumentlagstiftningen/reglerna för reor/nedsatt pris för deras förra pris var 3299, inte 4490 som det låtsas om med "44% rabatt", kolla på prisjakt och prishistoriken (21 maj vilket är mindre än 30 dagar sedan sålde Komplett den för långt mindre än 4490kr, d.v.s. 3299):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13931043#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den är helt okej för priset. Om du köper den med spel bundle (elgiganten har den iaf) så är det ännu bättre.

Cpun kommer prestera bra i 1440p men inte bäst.

Finns där någon CPU i denna prisklass som presterar bättre i 1440p? Svårt att sia om vad som kan komma under BF - men vad bör jag hålla ögonen på för modeller tycker du för 1440p gaming?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Är du 100% gamer så kör på en AMD med 3D cache, den bästa din budget tillåter. Du kan faktiskt få in den bästa renodlade spel CPUn för under 10k med bra minne och m.2
https://komponentkoll.se/bild/fdiIX.png

Priset på 265KF är inte så bra som det ser ut. T.ex. så bryter Komplett mot konsumentlagstiftningen/reglerna för reor/nedsatt pris för deras förra pris var 3299, inte 4490 som det låtsas om med "44% rabatt", kolla på prisjakt och prishistoriken (21 maj vilket är mindre än 30 dagar sedan sålde Komplett den för långt mindre än 4490kr, d.v.s. 3299):

Du jämför ju nu med en cpu som är 100% dyrare. Men vill man ha det bästa får man ju betala.

Pengarna man sparar på den billigare cpu:n täcker ju i princip både priset för ett moderkort och ram jmf med 3dx cpun, beronde på hur mycket pengar man lägger på ett fancy moderkort. Jag tycker det är ett bra pris, dock tveksamt med hur dom räknat ur rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Finns där någon CPU i denna prisklass som presterar bättre i 1440p? Svårt att sia om vad som kan komma under BF - men vad bör jag hålla ögonen på för modeller tycker du för 1440p gaming?

Det är i5 14600k eller i7 I ultra serien sen hos amd är det 9600x/9700x.

Du borde kunna plocka upp vettig mb+ram nu också så kan du kränga din befintliga, om du köper vid BF25 så har ytterligare generationer släppts

Ett förslag, hoppade m2 men jag rekomenderar Kingston för pris+tbw men inte dera budget variant utan Renegade

Eller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

https://komponentkoll.se/bild/fdiIX.png

Om man tittar på en cpu runt 3k lär man inte ha budget för x3d

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är i5 14600k eller i7 I ultra serien sen hos amd är det 9600x/9700x.

Du borde kunna plocka upp vettig men+ram nu också så kan du kränga sin befintliga, om du köper vid BF25 så har ytterligare generationer släppts

Ett förslag, hoppade m2 men jag rekomenderar Kingston för pris+tbw men inte dera budget variant utan Renegade
https://komponentkoll.se/bild/tHQNw.png

Eller
https://komponentkoll.se/bild/RaUaI.png

Båda dom där känns som bra prisvärda köp.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på en cpu runt 3k lär man inte ha budget för x3d

TS ville ha uppgradering för max 10k för de utvalda komponenterna. Sen finns det absolut ett värde att betala mindre om det inte behövs. Men det går att få i princip det bästa i spelväg mobo/cpu/ram/m.2 för 10k som jag visade.

edit: Har man tid på sig till Black Friday att köpa på sig komponenter kan man säkert få ner priset en bit till också, särskilt på SSD och RAM brukar det ju kommar erbjudande på, och har man tur även på X3D även om det är mer sällsynt. Moderkort kommer nog inte att bli mycket billigare i denna klass eftersom B650 är på väg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

TS ville ha uppgradering för max 10k för de utvalda komponenterna. Sen finns det absolut ett värde att betala mindre om det inte behövs. Men det går att få i princip det bästa i spelväg mobo/cpu/ram/m.2 för 10k som jag visade.

edit: Har man tid på sig till Black Friday att köpa på sig komponenter kan man säkert få ner priset en bit till också, särskilt på SSD och RAM brukar det ju kommar erbjudande på, och har man tur även på X3D även om det är mer sällsynt. Moderkort kommer nog inte att bli mycket billigare i denna klass eftersom B650 är på väg ut.

Jag hade missat 10k budgeten,det ändrar sakerna men nu har han åtminstone 3 val inom budgeten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt en dålig deal men jag litar inte på Intel så mycket att jag skulle våga rekommendera att köra deras processorer just nu.
Glöm inte heller att på AMD så har du längre stöd för sockeln utifall du skulle vilja uppgradera i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är ju inte direkt en dålig deal men jag litar inte på Intel så mycket att jag skulle våga rekommendera att köra deras processorer just nu.
Glöm inte heller att på AMD så har du längre stöd för sockeln utifall du skulle vilja uppgradera i framtiden.

Men denna sockeln 1851 är den senaste från Intel va? Så man är iallfall safe några år.

Men jag sitter idag på en 10th gen CPU, så jag uppdaterar inte just CPU allt för ofta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Men denna sockeln 1851 är den senaste från Intel va? Så man är iallfall safe några år.

Men jag sitter idag på en 10th gen CPU, så jag uppdaterar inte just CPU allt för ofta

Den lär vara eol inom typ ett år, dom byter hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Det kommer troligtvis en Arrow Lake Refresh till 1851, men nästa generation ska enligt ryktena byta sockel. Det är lite ovanligt för Intel som vanligtvis brukar köra två generationer per sockel, nu blir det bara en generation + refresh.

Om du köper en 265KF så kan du med andra ord räkna med att det troligtvis inte kommer några CPUer värda att uppgradera till på samma moderkort. Men om du behåller den lika länge som din nuvarande CPU så kanske det inte spelar någon större roll för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kommer troligtvis en Arrow Lake Refresh till 1851, men nästa generation ska enligt ryktena byta sockel. Det är lite ovanligt för Intel som vanligtvis brukar köra två generationer per sockel, nu blir det bara en generation + refresh.

Om du köper en 265KF så kan du med andra ord räkna med att det troligtvis inte kommer några CPUer värda att uppgradera till på samma moderkort. Men om du behåller den lika länge som din nuvarande CPU så kanske det inte spelar någon större roll för dig.

Good info - det är ju klart en fördel för team AMD där.

Får ta en funderar på hur jag ska göra - tack alla för input

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Det är oftast helt meningslöst att köpa en intelplattform och förvänta sig en billig uppgradering till ngt roligare. Misstänker att tiden med billiga x3d cpuer från AMD är slut också, tills Intel börjar få ut bättre grejor till bra pris. De som köpte AM4 tidigt fick dock mycket intressanta cpuer att gå vidare till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Intel och dess storhetstid är tyvärr över. Sen alla säkerhetsbrister dom haft/har och sen säger dom också upp personal på löpande band p.g.a dåliga lönsamhet. Om det är av betydelse i ett slutligt ställningstagande.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska lyssna på din egen signatur och skippa intel.
"Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Max två år. AMD har haft extremt bra stöd för nya processorer. Du kan trots allt få in en modern AMD-CPU på en moderkortssockel från 2016.
DET är imponerande.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tycker du ska lyssna på din egen signatur och skippa intel.
"Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world."

<3 Det verkar som det får bli så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar ungefär vart femte år och använder datorn till massa annat än spel. Valde därför 265KF tillsammans med ett MSI X890 Tomahawk och ett RTX 5070 OC. Kommer från i5-10400f och GTX 1060 6GB.

Tyckte att prisskillnaden mot AMD med liknande prestanda blev för stor efter prissänkningen på 265KF.

Betalade:
CPU - 2 799 kr
MB - 2 790 kr
GPU - 6 790 kr