NZXT H1 V2 - håller det fortfarande?

Permalänk
Medlem

NZXT H1 V2 - håller det fortfarande?

Tjabba!
Har länge funderat på att byta ut min laptop mot ett eget bygge, men har inte byggt något på ish-15 år.
Skulle också gärna hålla bygget under 10k, vilket jag hoppas är möjligt då jag inte spelar så grafikintensiva spel.
Jag spelar egentligen bara fyra spel:
- Europa Universalis IV
- Football Manager
- Cities Skylines
- DayZ
Och så småningom GTA VI (men behöver verkligen inte ha superhög fps och är nöjd med att köra på mellanmjölk-inställningar)

Jag har möjligheten att få ett NZXT H1 case (V2 med ny rise kabel om jag förstått det rätt) men är osäker på om nätagget och AIOn håller för modernare hårdvara?
Är också osäker på vad jag skall stoppa i burken om jag tar den?
Tänker att jag kanske klarar mig på ett begagnat 3070/3080, men är osäker på vilken cpu jag bör går på. Har nog tänkt AM5 men är öppen för alla förslag kringa samtliga komponenter!
Samt huruvida caset håller eller om jag bara ska köpa ny burk och psu.

Tack!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Ska jag tolka det som att det är bättre att strunta i NZXT caset och köpa allt nytt?
Min tanke var väl att det jag sparar på case, psu och processorkylning, som ingår i H1, kan jag lägga på t.ex. en am5 processor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exonaz:

Tack för snabbt svar!

Ska jag tolka det som att det är bättre att strunta i NZXT caset och köpa allt nytt?
Min tanke var väl att det jag sparar på case, psu och processorkylning, som ingår i H1, kan jag lägga på t.ex. en am5 processor istället.

Oklart varför han ignorerade det. NZXT H1 duger alldeles utmärkt.

Om du vill ha ett svar på on det nätagg och aio du redan har duger så får du nog skriva ut vad det är för grejer, annars blir det svårt.

10k är inte mycket pengar idag, det är svårt att bygga något som presterar bra, det är inte 2009 längre, på den tiden när dollarn var billig så fick man bra grejer för det. Idag är det ett budgetbygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exonaz:

Tack för snabbt svar!

Kanske borde förklarat. NZXT H1 är ett mITX-chassi med stöd för endast mITX-moderkort samt SFX-L-nätaggregat. Därför blir det billigare att bara köpa ett nytt chassi för att kunna välja moderkort och nätaggregat mer fritt.

Permalänk
Medlem

Den duger alldeles utmärkt, mitt H1 v1 med 650watt psu fungerade utan problem med ett rtx 3090 och Amd 5800x3d, V2 kommer ju med ett nätagregat på 750W, så god marginal till det mesta du kan stoppa i.

Typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Oklart varför han ignorerade det. NZXT H1 duger alldeles utmärkt.

Om du vill ha ett svar på on det nätagg och aio du redan har duger så får du nog skriva ut vad det är för grejer, annars blir det svårt.

10k är inte mycket pengar idag, det är svårt att bygga något som presterar bra, det är inte 2009 längre, på den tiden när dollarn var billig så fick man bra grejer för det. Idag är det ett budgetbygge.

Ja, såklart!
Jag tog chassit och det är inte ett V2 som jag trodde utan ett V1.
Det innebär att PSUn är SFX-L 650W 80+ Guld, och sen är det wen AiO som körs med 1 140mm fläkt. Hittar inte så mycket mer info om AiOn

Skrivet av Alastor Moody:

Kanske borde förklarat. NZXT H1 är ett mITX-chassi med stöd för endast mITX-moderkort samt SFX-L-nätaggregat. Därför blir det billigare att bara köpa ett nytt chassi för att kunna välja moderkort och nätaggregat mer fritt.

Förstår helt den här logiken och det är det här som har gjort att jag varit tveksam till wett mITX-chassi.
Min logik är nog att om jag köper ett billigt chassi och en billig PSU så är det ungefär 500kr styck. En CPU kylare på det ca 300 kr, för att hålla det billigt, och i skrivande stund är det billigaste moderkortet med wifi och AM5-socket ASRock A620M PRO RS för drygt 1200 kr, medan det billigaste mITX kortet ligger på 1587 kr.
Summan av att köpa chassi, PSU, CPUkylare och moderkort blir mer än kostnaden för mITX kortet.
Sen är det klart att man begränsar storlek på GPU, möjlighet att styra luftflöde och begränsar eventiuella uppgraderingsmöjligheter med ett ITX-case.

Skrivet av Osueco:

Den duger alldeles utmärkt, mitt H1 v1 med 650watt psu fungerade utan problem med ett rtx 3090 och Amd 5800x3d, V2 kommer ju med ett nätagregat på 750W, så god marginal till det mesta du kan stoppa i.

Typ
<Uppladdad bildlänk>

Tack för din input. Kul att höra att du använder ett och att det fungerar bra! Som jag skrev ovan är det inte ett V2 utan ett V1, jag hade missförstått.
Dom produkter du listat är ungefär det jag hade tänkt mig.
Hur tänker du kring AMD vs Nvidia GPU? Verkar väl vara konsensus att Nvidia fortfarande är bättre, men ett AMD kort kanske är mer än tillräckligt för de tillämpningar jag beksriver?

En annan fråga jag kom på är om du behövde använda RISER-kabeln för montering av GPUn?

Förtydligande, adderad fråga
Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon som helst roll vilket märke man väljer, köp det som är billigast och uppfyller dina behov. Skall du ha datorn uppe på skrivbordet så välj något där fläktarna inte behöver gå på högvarv och föra oljud.
Jag har ett Amd 7900xtx (vattenkyld)i min speldator och ett 5070 i tvdatorn/barnens speldator, bägge små itx.

Du måste använda riser kabeln eftersom gpun sitter bakom moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Tror inte det spelar någon som helst roll vilket märke man väljer, köp det som är billigast och uppfyller dina behov. Skall du ha datorn uppe på skrivbordet så välj något där fläktarna inte behöver gå på högvarv och föra oljud.
Jag har ett Amd 7900xtx (vattenkyld)i min speldator och ett 5070 i tvdatorn/barnens speldator, bägge små itx.

Du måste använda riser kabeln eftersom gpun sitter bakom moderkortet.

Okej!
Shit vad man lär sig. Tur att jag skrev här. Angående riser-kabeln, har jag förstått det rätt att den går att byta ut? Nuvarande är en PCIe gen 3, och om jag i framtiden skulle vilja/behöva en senare generation, typ 5, så går det alltid att byta ut? Såklart så skall ju både moderkort och gpu då kunna hantera den generation jag byter till.

Permalänk
Medlem

Iallafall gen4 finns lättillgängligt, bara se till att det är rätt längd samt att vinkeln på kontakten är rätt, frågan är om det spelar någon roll på mellansegmentet av grafikkort.