Permalänk
Medlem

Dune Awakening

Tjena

är det några sweclockare som spelar det här spelet och kan berätta lite vad dom tycker?
har blivit lite sugen att plocka upp det och ge det en chans, jag spelar dock oftast solo så länge det inte är nån sweclockers discord med folk som lirar

Permalänk
Keeper of Traditions

Det finns väldigt mycket man kan göra helt själv, men man bör ha i åtanke att "end game" är i ett PvP-område där folk oftast spelar i grupp.
Annars tycker jag det är det bästa survival-spel jag spelat på länge, och de sköter Dune-licensen väldigt bra. Kan varmt rekommenderas.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns väldigt mycket man kan göra helt själv, men man bör ha i åtanke att "end game" är i ett PvP-område där folk oftast spelar i grupp.
Annars tycker jag det är det bästa survival-spel jag spelat på länge, och de sköter Dune-licensen väldigt bra. Kan varmt rekommenderas.

Okey

stöter man ofta på andra spelare som man kan haka på eller "teama" upp med eller är det som att springa i en tom värld förutom i pvp området?

alltså är världen levande så att säga oavsett var i spelet man befinner sig

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dlin89:

Okey

stöter man ofta på andra spelare som man kan haka på eller "teama" upp med eller är det som att springa i en tom värld förutom i pvp området?

alltså är världen levande så att säga oavsett var i spelet man befinner sig

Väljer du en aktiv server kommer du att se folk, men världen är stor och spelarantalet per server inte så stor, så det känns inte direkt trångt.
Svårt att säga hur det ser ut om någon månad när hajpen har lagt sig, däremot.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Väljer du en aktiv server kommer du att se folk, men världen är stor och spelarantalet per server inte så stor, så det känns inte direkt trångt.
Svårt att säga hur det ser ut om någon månad när hajpen har lagt sig, däremot.

Alright kanske avvaktar då och ser ifall det är ett spel som verkar bestå

Har stora förhoppningar om en levande survival värld med spelare som springer lite överallt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dlin89:

Alright kanske avvaktar då och ser ifall det är ett spel som verkar bestå

Har stora förhoppningar om en levande survival värld med spelare som springer lite överallt

Det blir nog svårt när antalet spelare per server begränsas till 40, tror jag, och det hade nog blivit jobbigt med tanke på de begränsade resurserna som finns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde stenhårt de första dagarna men tappat lite nu, men får hoppa in igen. Läste dock om att många förlorade sina baser efter någon serverupdate/reset(?) och en sån sak hade ju gjort att man tappat suget på att spela, speciellt med tanke på att de inte fick någon rollback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Körde stenhårt de första dagarna men tappat lite nu, men får hoppa in igen. Läste dock om att många förlorade sina baser efter någon serverupdate/reset(?) och en sån sak hade ju gjort att man tappat suget på att spela, speciellt med tanke på att de inte fick någon rollback.

Var the flying Shai-Hulud buggen för det mesta som rapporterades.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bankai:

Deep Desert, pvp-området, resettas varje vecka. Någon annan reset har jag inte hört något om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg fram emot det men tappade intresset när det kom fram att man inte kan köra egna servrar med egna inställningar & mods som man kan med Conan Exile.

Man kan hyra en del av servern för att ha till sig själv men inte alla delarna och man kan inte köra det själva på egen utrustning.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ok, lite väl enformigt i Haga Basin (starten innan deep desert).

Samla intel (för att låsa upp researchpoäng) = springa igenom likadana camps och leta efter ett lysande hologram. Vet inte hur många det finns men ca: 5-10 i varje zon.

Samla resurser som inte är ore/dust = springa igenom typ samma camps som för intel och öppna lådor.

Quester = också ta sig till samma typ av camps och hitta något item eller bara scouta.

Tycker nog spelet Last Oasis som är närmast likt gör det bättre, även att det också kan vara lite enformigt. Däremot är det långt från lika polerat.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Slutspelet fokuserar nästan uteslutande på PvP, och då handlar det främst om gruppbaserade strider. Att försöka göra något på egen hand i det här stadiet av spelet känns i princip meningslöst – samarbete är nyckeln. För att ha en rimlig chans behöver man kommunicera med andra spelare, gärna via röstchatt som Discord. Det är inte ett krav, men i praktiken nästan nödvändigt.

Miljön består till stor del av öken – vilket kanske inte är oväntat med tanke på spelets tema – men det innebär också att bara en mindre del av kartan faktiskt känns spelbar. Visst, du kan flyga över stora ytor, men det bidrar snarare till en känsla av tomhet än frihet för min del.

Buggar är fortfarande vanliga, och meele combat lämnar mycket att önska – bland det mest frustrerande/fulaste jag stött på i ett modernt spel.

Lyssnar på denna för mer kött på bena:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Deep Desert, pvp-området, resettas varje vecka. Någon annan reset har jag inte hört något om.

Nej, detta var PVE zon. Satt och kikade på lite reviews på steam och där kom det upp. Sen var det rätt kul att läsa om griefers som byggde väggar/tak över andras fordon som stod ute. Och tyvärr kan man ju inte spara sina fordon förutom sin dust bike i vehicle backup tool.

Permalänk
Medlem

Combat trodde jag var från Anarchy Online när jag först såg det. Pinsamt dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag läste mmo och slutade läsa på om det.

Ska kika på ett par videos men spelar nog troligtvis inte det själv. Gillar inte mmo-pvp för jag har inte tid att bli bra på det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bankai:

Nej, detta var PVE zon. Satt och kikade på lite reviews på steam och där kom det upp. Sen var det rätt kul att läsa om griefers som byggde väggar/tak över andras fordon som stod ute. Och tyvärr kan man ju inte spara sina fordon förutom sin dust bike i vehicle backup tool.

Du kan spara ornithopters i din backup tool också, antar att buggy:s också går att spara men den skippade jag.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag läste mmo och slutade läsa på om det.

Ska kika på ett par videos men spelar nog troligtvis inte det själv. Gillar inte mmo-pvp för jag har inte tid att bli bra på det.

Jag skulle inte kalla det MMO, och jag tror utvecklarna också slutat kalla det MMO

Visa signatur

Permalänk

Gör man fel om man antar att spelet är lite som The Division?

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem

Väldigt välgjort och häftigt att utforska etc, men med några skavanker och lustigheter.

1. Du tror nog att du köper ett survival, kanske fps, kanske melee, kanske mmo-aktigt spel. Dune endgame är i själva verket i deep desert ett 95% ornithopter-mmo-flightsim. (vilket är ganska ok! men bra att veta. Cliprange är ca 500m så fighter kan bli helt galna där spelare bara spawnar in i luften några sekunder bort etc).

2. Om man slåss med andra spelare till fots, vilket bara skett mig en handfull gånger på 168h varav det mesta är att både farma spice och aktivt gå in i stations och wrecks i DD, så chainstunnar melee. Börjar någon meleea dig är du i princip död om en teammate inte kan peela.

3. Speciellt melee men även ranged combat är simplistisk och lite "clunky", tröga sikten på vapnen, vift vift om stamina tar slut, bara 3 abilities, men samtidigt fövånansvärt avancerade trick man kan göra med movement tack vara suspensor belts, prana bindu sprints, grappling hooks etc.

Med det sagt, så rekommenderar jag det varmt, otroligt bra gjord värld att utforska och överleva i, endgame och combatsystem får man hoppas de filar på i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del av de säkert 20+ böckerna & gillade Dune 2000 & Dune 2 på 90 talet och sett om alla 3 filmer många gånger.

Det här bara verkar vara ett tvivelaktigt lir, dålig combat, konstlat upplägg. Hade det varit singleplayer som Conan Exiles kan vara så hade jag velat tjacka på stört.

Bottar i spel har funnits sen 70 talet så det känns bara obotligt dumt att göra ett spel med endast flerspelar läge. Multiplayer går bra i Eve Online i övrigt lämnar det mycket att önska.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Jag har läst en del av de säkert 20+ böckerna & gillade Dune 2000 & Dune 2 på 90 talet och sett om alla 3 filmer många gånger.

Det här bara verkar vara ett tvivelaktigt lir, dålig combat, konstlat upplägg. Hade det varit singleplayer som Conan Exiles kan vara så hade jag velat tjacka på stört.

Bottar i spel har funnits sen 70 talet så det känns bara obotligt dumt att göra ett spel med endast flerspelar läge. Multiplayer går bra i Eve Online i övrigt lämnar det mycket att önska.

Har du sett de olika tv-serierna? Children of Dune och en till som jag inte kommer ihåg vad den hette.

Serierna är nog bara bra om man älskar dune,om man säger så. Children of dune var bäst har jag för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Av gameplay jag sett känns det mer som Rust reskinnat och med lite andra funktioner tillagda.

Gör verkligen inte Dune någon rättvisa.

Permalänk
Medlem

Så det här är ännu ett pvp game för polare och inte för oss som inte spelar i grupp?

Trist...då kommer jag inte köpa...köpte Sea of Thieves och det var kul att segla solo till man blev killed. Samma med Atlas...inget solo game annat än att spela local.

Permalänk
Medlem

Inte varit så här såld på ett spel sedan 2004 tror jag. Love it! Än så länge kört helt solo, ser fram emot lite guilds och pvp framöver dock.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GinTonic:

Så det här är ännu ett pvp game för polare och inte för oss som inte spelar i grupp?

Trist...då kommer jag inte köpa...köpte Sea of Thieves och det var kul att segla solo till man blev killed. Samma med Atlas...inget solo game annat än att spela local.

Det finns inget som stoppar dig från att spela helt ensam. Det finns mängder med content där PvP inte är aktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har helt klart sett intressant ut, fin tråd!

Läst/hört 'positiv skepsis' från recensenter & streamers, á la "åh ökenvärld och sand worms, men.. faktiskt verkat jäkligt lovande".

Kommer nog +1:as till backloggen mentalt, iaf.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du kan spara ornithopters i din backup tool också, antar att buggy:s också går att spara men den skippade jag.

Man kan suga in sandbike och scout ornithopter i backup tool, men inte buggy, assault ornithopter eller carrier/harvester.

Permalänk
Keeper of Traditions

Stora förändringar i veckans patch notes, bland annat är halva deep desert nu nästan helt PvE, precis som Hagga Basin-området.
Riktigt najs för alla som inte spelar i stora grupper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halloj!

Hade tagit ett definitivt beslut att inte ens prova detta. Men 25h in måste ja säga att ja gillar de skarpt!!! Skaffade en privat server o har 5 platser kvar om någon är intresserad! Spelar de mest solo men tanken om att ha ett guild till endgame kittlar! De går ju även att expandera om fler skulle vara intresserade, kanske tom ha en sweclockers server!

Skicka ett pm vid intresse! Tanken är väl isf en low effort server för folk som uppskattar att inte haga basin är full av halvfärdiga "lådor" där man kan göra sina quests. O eventuellt bygga en mäktig guild base där man skulle kunna hjälpas åt med lite end game pvp o resurser! Är lvl 40 ish så kan hjälpa till o boosta lite om de skulle behövas!

Permalänk
Medlem

Helt jäkla såld nu 100h in. Men, jag behöver verkligen joina ett guild eller skapa ett. Endgame är sjuk grind solo...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black