Hej SweClockers!
TL;DR: Ännu en köptråd – men jag hittar ingen tidigare tråd som tar upp begagnade servrar från Inleed.shop.
Jag håller på att planera mitt första homelab och har kikat på begagnad server från inleed shop. Är det någon här som har erfarenhet av deras grejer? Hur står sig priserna — dyrt, rimligt eller billigt jämfört med exempelvis ...?
Min budget ligger på cirka 30 000 kr och jag tänker köra Proxmox som hypervisor för att hantera mina VMs och containrar. Tanken är att labba med olika tjänster och system som:
GitLab (med CI/CD)
Kubernetes (1 controller + 2 workers)
Bind9 DNS
HashiCorp Vault
Mailserver
EVE-NG för nätverkslabbar
Ungefärliga resurser för Kubernetes-klustret:
1 × controller (2 vCPU, 4 GB RAM)
2 × workers (2 vCPU, 8 GB RAM per nod)
Maskinen ska stå i ett isolerat förråd, så ljudnivå är inget problem. Jag tänker också investera i ett rack för montering.
Frågor:
Har någon erfarenhet av Inleed.shop och deras begagnade maskiner?
Är min budget realistisk, eller bör jag spara mer?
Finns det bättre alternativ när det gäller pris/prestanda?
Jag är ny när det gäller hårdvara för servers, så tips och råd tas tacksamt emot!
Tack på förhand! 🙌
Ingen erfarenhet av hur prisvärt inleed.shop är men ebay är vad jag brukar använda för att hitta sånt här så du kan testa jämföra priserna med vad som finns där om du har hittat någon modell du tycker passar bra.
Hur mycket utöver det du listat har du tänkt att köra? Om det inte är mycket mer än så och du inte är låst till att du gärna vill ha en gammal server kanske en minipc från t.ex minisforum kan fungera?
Alternativt något egen byggt med en Ryzen 9/128GB ram? Där kan du ju alltid byta ut chassit mot någonting som du kan sätta i ett rack.
Ingen erfarenhet av hur prisvärt inleed.shop är men ebay är vad jag brukar använda för att hitta sånt här så du kan testa jämföra priserna med vad som finns där om du har hittat någon modell du tycker passar bra.
Hur mycket utöver det du listat har du tänkt att köra? Om det inte är mycket mer än så och du inte är låst till att du gärna vill ha en gammal server kanske en minipc från t.ex minisforum kan fungera?
Alternativt något egen byggt med en Ryzen 9/128GB ram? Där kan du ju alltid byta ut chassit mot någonting som du kan sätta i ett rack.
Tack för svaret!
När jag jämför ebay mot inleed tycker jag ebay ofta vinner i pris/krona för ren serverhårdvara – speciellt om man vill ha lite mer cores och RAM för att kunna köra flera K8s-kluster parallellt utan att behöva snåla direkt.
Det är lite svårt att säga exakt hur mycket mer än det jag listat som jag vill köra – det brukar ju alltid dyka upp något nytt man vill prova. Tanken är att kunna labba både för mig själv och några bekanta med dev/staging/prod-miljöer för att lära sig mer om CI/CD-flöden på riktigt. Kanske även sätta upp RADIUS ihop med Wireguard och hashicorp vault så att folk kan komma åt ett eget GitLab-repo utifrån under tidsbegränsning. Skapa roller för runners etc. Likt det man kan göra med AWS SSM.
Den mindre eller den länkade PC:n är absolut intressant, men jag är lite orolig att jag skulle växa ur den för fort om jag vill köra flera kluster eller lite större EVE-NG-labbar. Eller så överdriver jag kanske mina behov, svårt att veta.
Just nu lutar jag åt en Dell R740 med 2 × Xeon Gold 6254 och 384 GB RAM. Det känns som en rimlig kompromiss – tillräckligt med minne för att slippa tänka så mycket på resursbegränsningar, och CPU:erna har högre klock än billigare alternativ jag tittat på vilket kanske är bra för control planes och liknande?
Tänkte komplettera med några begagnade enterprise-SSD (typ 1.92 TB SAS-diskar) och sätta dem i RAID 10 för VM-lagring. Vad tror du om det?
Tack för svaret!
När jag jämför ebay mot inleed tycker jag ebay ofta vinner i pris/krona för ren serverhårdvara – speciellt om man vill ha lite mer cores och RAM för att kunna köra flera K8s-kluster parallellt utan att behöva snåla direkt.
Det är lite svårt att säga exakt hur mycket mer än det jag listat som jag vill köra – det brukar ju alltid dyka upp något nytt man vill prova. Tanken är att kunna labba både för mig själv och några bekanta med dev/staging/prod-miljöer för att lära sig mer om CI/CD-flöden på riktigt. Kanske även sätta upp RADIUS ihop med Wireguard och hashicorp vault så att folk kan komma åt ett eget GitLab-repo utifrån under tidsbegränsning. Skapa roller för runners etc. Likt det man kan göra med AWS SSM.
Den mindre eller den länkade PC:n är absolut intressant, men jag är lite orolig att jag skulle växa ur den för fort om jag vill köra flera kluster eller lite större EVE-NG-labbar. Eller så överdriver jag kanske mina behov, svårt att veta.
Just nu lutar jag åt en Dell R740 med 2 × Xeon Gold 6254 och 384 GB RAM. Det känns som en rimlig kompromiss – tillräckligt med minne för att slippa tänka så mycket på resursbegränsningar, och CPU:erna har högre klock än billigare alternativ jag tittat på vilket kanske är bra för control planes och liknande?
Tänkte komplettera med några begagnade enterprise-SSD (typ 1.92 TB SAS-diskar) och sätta dem i RAID 10 för VM-lagring. Vad tror du om det?
En AMD Ryzen 9950x med ECC som föreslogs är nog både snabbare och energisnålare än en gammal intel-server för de mesta du kan tänkas vilja göra. Min gissning är att CPU-användningen kommer att ligga på 0-2% 99% av tiden. Om jag förstår rätt så är det en handfull användare som kommer att använda den på sin fritid, någon/några dagar per vecka?
Vad är det för källkod ni skall host:a i gitlab? Vad är det ni skall kompilera, skrivet i vilket språk?
Hobbyprojekt brukar ju sällan vara särskilt stora.
Frågan är om du inte skulle (trots att det inte är lika kul) kunna göra allt på en handfull raspberry pies.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.