Halverad GPU-användning i Lossless Scaling 3.1

Permalänk
Melding Plague

Halverad GPU-användning i Lossless Scaling 3.1

Alternativ till Nvidias DLSS och AMD:s FSR blir snabbare och får högre kvalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul utvekling!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Inte provat programmet själv men kul att det finns och det verkar ju som många gillar det. Kul att en indieutväcklare konkurrerar med AMD, Intel och Nvidia.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Intressant, skulle vara otroligt fint om dom kunde gå ihop med AMD och skapa en global standard så vi slipper alla unika lösningar likt hur det blev med g-sync/freesync.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är något nvidia och AMD hade kunnat lägga till i sina drivrutiner.

Permalänk

Inga förbättringar kring input lag?
Jag köpte detta programmet för sådär ett år sedan men använde det bara en gång, i respons kändes det exakt som att spela på en 60hz skärm med vsync igång..

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Älskar programmet när de inte finns något inbyggt, använder det i farming sim 25 och American truck simulator, extremt bra till sånna spel, brukar det även i singleplayer tarkov moddat där GPSen är inte super bra och är ju inte cod man spelar så funkar prima där med

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag köpte detta programmet för sådär ett år sedan men använde det bara en gång, i respons kändes det exakt som att spela på en 60hz skärm med vsync igång..

Stämmer detta blir det ju ett rejält slag i luften för denna mjukvaran.
Jag har aldrig själv provat bör nämnas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triton242:

Stämmer detta blir det ju ett rejält slag i luften för denna mjukvaran.
Jag har aldrig själv provat bör nämnas.

Det är ju frame generation på samma vis som DLSS, FSR och XeSS också erbjuder, så det får samma nackdel som när man kör frame generation via dem. Som absolut minimum blir det en bildruta extra fördröjning, pga att den stoppar in extra bildrutor före den senast renderade bildrutan, istället för att bara visa den senaste direkt.
I praktiken tillkommer mer fördröjning för att den måste göra själva jobbet att interpolera också.

Med högre ursprungs-FPS märks latensen av mindre, men å andra sidan blir det mindre viktigt att få högre FPS.

Edit: Förtydligade lite.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Aldrig kört det, men 3.0 (släppt i januari) skall ha förbättrad den 24%.

https://steamdb.info/patchnotes/16964006/

Citat:

Latency testing with the OSLTT tool (at 40 base FPS, X2) shows approximately 24% better end-to-end latency compared to LSFG 2.

Kan ju vara värt att testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Känns som att detta är något nvidia och AMD hade kunnat lägga till i sina drivrutiner.

Det har de redan, Nvidia Image Scaling (NIS) och AMD Radeon Super Resolution (RSR). Lossless Scaling har sin egen algoritm, men har även stöd för att använda NIS eller RSR om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju frame generation på samma vis som DLSS, FSR och XeSS, så det får samma nackdel där. Som absolut minimum blir det en bildruta extra fördröjning, pga att den stoppar in extra bildrutor före den senast renderade bildrutan, istället för att bara visa den senaste direkt.
I praktiken tillkommer mer fördröjning för att den måste göra själva jobbet att interpolera också.

Med högre ursprungs-FPS märks latensen av mindre, men å andra sidan blir det mindre viktigt att få högre FPS.

Nu har du blandat ihop det, DLSS FSR och Xess är uppskalning. Sen kan man lägga till frame generation, men det behöver man inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av B.Linder:

Nu har du blandat ihop det, DLSS FSR och Xess är uppskalning. Sen kan man lägga till frame generation, men det behöver man inte.

Kanske var lite otydlig, men jag har inte blandat ihop.
Syftade förstås på DLSS FG m.fl. där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju frame generation på samma vis som DLSS, FSR och XeSS, så det får samma nackdel där. Som absolut minimum blir det en bildruta extra fördröjning, pga att den stoppar in extra bildrutor före den senast renderade bildrutan, istället för att bara visa den senaste direkt.

Jag förstår inte varför det här skapar input lag.
Tiden i ms mellan att du trycker och att något händer är väl samma i båda fallen? Bara att i andra fallet så har du dubbelt så många fps. Fysiken i spel är inte (förhoppningsvis) kopplade till vilken frame som visas längre som var vanligt förr på konsol med en given cpu.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Om du låser frameraten något lägre än din burk klarar att generera så får du väsentligt lägre input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tiden i ms mellan att du trycker och att något händer är väl samma i båda fallen? Bara att i andra fallet så har du dubbelt så många fps. Fysiken i spel är inte (förhoppningsvis) kopplade till vilken frame som visas längre som var vanligt förr på konsol med en given cpu.

Fast kostar lite prestanda att göra dessa "fake frames" så det ger lite mer fördröjning

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Börjar kännas som en djupdykning i detta ämnet med upscalers vore ganska bra som SweClockers kanske kunde skriva lite om och köra de olika alternativen och göra jämförelse.

Kan också slå ett slag för https://github.com/cdozdil/OptiScaler som jag kört KCD2 med mitt Intel B580 kort, gjorde en enorm skillnad i hur bra spelet flyter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Beräkningen och interpolationen av de extra bildrutorna tar också lite tid. Om du slår på 2x FG vid 60 fps får du inte 120 fps, utan snarare 100 fps. Alltså har de "riktiga" bildrutorna (som svarar på input alltså) sjunkit från 60 till 50 fps och din input lag ökar med motsvarigheten av det.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Kul om de får det fungera. Testade en äldre version för att upskala gammalt spel (7Days to Die A14) till 4K men det belastade grafikkortet mer än att köra det i native så det lät som en lövblås i datorn

Permalänk
Medlem

Det här känns ju som det vettigaste kring uppskalning ändå?
Att det finns ett program som alla kan använda oavsett kort liksom.
Sedan så låter man grafikkortstillverkarna fokusera på att göra grafikkort och inte uppskalningsteknik.

Permalänk
Medlem

Nya versionen är väl 3.2?
https://steamcommunity.com/app/993090/discussions/0/596277412...
Deras frame gen heter dock fortfarande LSFG 3.1.

Använder LS för att få frame gen i några spel som saknar det, och för både frame gen och scaling på min handheld. Det funkar riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Sedan så låter man grafikkortstillverkarna fokusera på att göra grafikkort och inte uppskalningsteknik.

Det funkar bra, bättre än t.ex. gamla FSR 1-3, men inte riktigt lika bra som t.ex. DLSS4, XeSS2 eller FSR4 som alla kräver specifik hårdvara. Windows AutoSR är ett annat försök att få till uppskalning som inte är beroende av plattform. Hur som helst är det bra med alternativ (Lossless Scaling, AutoSR, XeSS1, FSR3, osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Beräkningen och interpolationen av de extra bildrutorna tar också lite tid. Om du slår på 2x FG vid 60 fps får du inte 120 fps, utan snarare 100 fps. Alltså har de "riktiga" bildrutorna (som svarar på input alltså) sjunkit från 60 till 50 fps och din input lag ökar med motsvarigheten av det.

Tack för bra förklaring. Ok, då känns det som att det bara spelar roll för snabba fps vilket jag inte spelar. Tur för mig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

NVIDIAs modell är ju att sälja kort baserat på funktioner (DLSS, CUDA, RT, etc), så det kommer nog inte att hända tyvärr. AMD kunde tyvärr inte hålla sig från att göra liknande men de har hållt det lite nedtonat i jämförelse och släpper öppna specifikationer. Intel har bara någon enstaka exklusiv funktion så vi får se hur de gör i framtiden, men såhär långt tycks de satsa på öppna standarder så långt det går.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ett riktigt bra program. Tråkigt dock att han valt att ta bort stödet för fönsterläge, nu måste du alltid ha helskärm för skalning och bildgenerering. Gör programmet till 99% oanvändbart för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Allt för att hitta på nånting som RX/RTX delarna av GPU'erna kan pyssla med då prestandan är för usel för "riktig" raytracing.
Inte förrän vi får kombinerade RT med TMU/ROP's så får vi se en bättre utveckling.

Permalänk

Någon som vet ifall det funkar med Steam VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Hmm. Input lag är ju det som jag verkligen inte vill ha i spel som kräver snabb reaktion. Har jag förstått rätt att det alltså, i ditt fiktiva example, blir högre inputlag med FG än utan (60 fps och motsvarande inputlag, respektive 120 fps, men inputlag som om jag haft 50 fps)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hmm. Input lag är ju det som jag verkligen inte vill ha i spel som kräver snabb reaktion. Har jag förstått rätt att det alltså, i ditt fiktiva example, blir högre inputlag med FG än utan (60 fps och motsvarande inputlag, respektive 120 fps, men inputlag som om jag haft 50 fps)?

Exakt, FG ger högre input lagg.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Precis, det har sedan lanseringen sagts att man ska undvika FG i spel som kräver snabba reaktioner.

Precis igen, i det fiktiva exemplet blir det 60 fps på skärmen med motsvarande 1/60 = 16,6 ms latens utan FG (vi bortser från övrig systemlatens för exemplet). Med FG blir det ~100 fps på skärmen med 1/50 = 20 ms latens.
Detta är anledningen till att det också föreslås att använda FG om man redan har minst 60 fps. Ju högre riktiga fps, desto mindre märkbar blir den försämrade latensen.

Edit tillägg: som Daniel Owen beskriver det är FG en "win more" feature. Om man har låga fps kan FG aldrig (än så länge?) göra en dålig upplevelse bra. Om man däremot redan sitter på, säg 140 fps, kan man slå på det och få fint ~240 fps flyt som känns som 120 fps (dvs en skillnad man knappast märker av). Trevligt för de som sitter på dagens 4k 240 Hz skärmar t.ex.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.