Fungerar 3200mhz ram i qnap nas?

Permalänk
Medlem

Fungerar 3200mhz ram i qnap nas?

Gjorde ett litet test igår kväll.
Min Qnap nas tycker att de 1x4gb ram som den kom med är för lite när den gör virusskaningar.

Så jag tästade om ramen som jag har i min bärbara dator (2x8gb) skulle fungera och i sådana fall köpa 2x16gb till den. Men det värkar inte så?

När jag startar nasen med de "nya" ramet så händer inte mycket. Det kom inga pip och jag kunde inte komma åt den även efter ca 5min väntan. Och när jag startar med de gamla så kommer den igång som vanligt.

Det jag kan se är att standard i nasen ram är 2666mhz och det andra är 3200mhz. Men vad jag har förstått när man söker så borde det inte direkt spela någon roll 🤔 men nasen kanske är mer kräsen än en dator?

Eller kan det vara så att den körde så kallad minnes träning? Har ingen direkt möjlighet att se vad som händer nämligen.

Edit:
Model TS-453D-4G-EU

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ej oem minnen i tre olika synology nasar, vid ett av tillfällena så hittade jag moduler via kingstons hemsida vilka som skulle vara kompatibla / testade i de två andra fallen googlade jag och hittade folk på forum etc som verifierade modeller på moduler som fungerade och köpte dessa med gott resultat.

modell på nasen? misstänker olika qnap har olika specar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag har kört ej oem minnen i tre olika synology nasar, vid ett av tillfällena så hittade jag moduler via kingstons hemsida vilka som skulle vara kompatibla / testade i de två andra fallen googlade jag och hittade folk på forum etc som verifierade modeller på moduler som fungerade och köpte dessa med gott resultat.

modell på nasen? misstänker olika qnap har olika specar

Okej
La till NAS:ens modell namn i första inlägget, tack för påpekandet👍🙂

Nu tänker jag nog inte köpa ram till min nas på ett bra tag. Oftast använder den runt 40% av vad den har bara och det är bara vid virus sökning som den klagar att det kan ta längre tid.

Och igentligen behöver jag inte mer i min dator heller direkt för tillfället. Använder runt 50%.
Men är/var ändå sugen på att testa. Och för att slippa köpa både till datorn och till NAS:en, så hade jag uppskattat om de gick att återvända de i datorn till nasen om jag väljer att uppgradera datorn.

Om jag kan så blir det ju mer attraktivt och motiverat att uppgradera datorn 😉😁

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark

Testade du med både en och två moduler?

Din modell verkar bara finnas i 4 och 8 GB variant, så kanske att den inte trivs med för mycket minne.

Bara en tanke...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Mega-Dark

Din modell verkar bara finnas i 4 och 8 GB variant, så kanske att den inte trivs med för mycket minne.

Bara en tanke...

Nä jag tästade faktiskt bara med två.

Sökte nu lite på nätet och enligt Qnap så värkar den bara stödja 8 gb (2x4gb) som max? 🫣
Tänkte inte änns tanken att max kunde vara så lite. Brukar ju vara 32 eller 64gb.
Får tästa med en 8gb sticka senare idag och se.
Men ändå lite segt. 😕

Samtidigt dock under nätsökandet så hittade jag trådar där folk som har både 16 och 32 i sina enheter och det fungerar enligt dom 🤔. Men men.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Mega-Dark

Bara en tanke...

Testade nu med bara en 8gb modul. Men nä den värkar inte vilja "bota" (tror jag) .

För precis samma när jag körde båda. Den starta och sän står den bara och kör hårddisken en väldigt kort stund, med ungefär 1sek mellanrum.
Det kommer inga pip. Och alla lampor lyer gröt. Förutom nätverk som blinkar o lyser till och från med orange färg.

Så ja nä. De Ram mineerna värkar tyvärr inte fungerar 🫤

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Testade nu med bara en 8gb modul. Men nä den värkar inte vilja "bota" (tror jag) .

För precis samma när jag körde båda. Den starta och sän står den bara och kör hårddisken en väldigt kort stund, med ungefär 1sek mellanrum.
Det kommer inga pip. Och alla lampor lyer gröt. Förutom nätverk som blinkar o lyser till och från med orange färg.

Så ja nä. De Ram mineerna värkar tyvärr inte fungerar 🫤

Noterat att många NASar (och för all del andra embeddedsystem) tycks vara känsliga med antal minnesranks, verkar ofta vara det som är springande punkt i kompatibilitetsfrågan. Kolla upp vad din NAS vill ha. Minnet på bilden i din dator är single rank (1Rx16).

Det är inte alls ovanligt att enheter stödjer mer minne än vad som anges officiellt, brukar handla om vad tillverkaren testat med och kan garantera. Det är dock inte alltid så. Påstår andra att det funkar med mer minne i just den NAS-modell du har så kan man nog utgå från att det ska funka med din också om du hittar rätt sort.

Som redan nämnt är åtminstone de stora minnestillverkarna rätt bra på att lista vilka minnen som är kompatibla med vilka enheter numera också. Att gå på de rekommendationerna är väl det säkra kortet, även om det kan funka med andra modeller också.

Minnesträning är väl såvitt jag vet bara aktuellt om minnena ska köras utanför JEDEC-spec (läs: något förenklat överklockas), vilket din NAS inte lär göra, så finns inget sådant behov. Alltså väldigt osannolikt att din NAS håller på med det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Noterat att många NASar (och för all del andra embeddedsystem) tycks vara känsliga med antal minnesranks, verkar ofta vara det som är springande punkt i kompatibilitetsfrågan. Kolla upp vad din NAS vill ha. Minnet på bilden i din dator är single rank (1Rx16).

Det är inte alls ovanligt att enheter stödjer mer minne än vad som anges officiellt, brukar handla om vad tillverkaren testat med och kan garantera. Det är dock inte alltid så. Påstår andra att det funkar med mer minne i just den NAS-modell du har så kan man nog utgå från att det ska funka med din också om du hittar rätt sort.

Som redan nämnt är åtminstone de stora minnestillverkarna rätt bra på att lista vilka minnen som är kompatibla med vilka enheter numera också. Att gå på de rekommendationerna är väl det säkra kortet, även om det kan funka med andra modeller också.

Minnesträning är väl såvitt jag vet bara aktuellt om minnena ska köras utanför JEDEC-spec (läs: något förenklat överklockas), vilket din NAS inte lär göra, så finns inget sådant behov. Alltså väldigt osannolikt att din NAS håller på med det.

Tack för en utförlig förklaring och information.

Men jag lägger ner det här projektet. Det var bara intressant om jag kunde återvända de minnenrna jag redan har tillgängligt.
Söker man på RAM till Qnap så kostar 4gb runt 1500kr och det är det absolut Inte värt överhuvudtaget 💸 !
Det finns säkert något billigare men det spelar ingen roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tack för en utförlig förklaring och information.

Men jag lägger ner det här projektet. Det var bara intressant om jag kunde återvända de minnenrna jag redan har tillgängligt.
Söker man på RAM till Qnap så kostar 4gb runt 1500kr och det är det absolut Inte värt överhuvudtaget 💸 !
Det finns säkert något billigare men det spelar ingen roll.

Nä, det är ett jäkla rån för att tala klarspråk.

Du är förresten säker på att du kör senaste firmwareversionen osv på NASen? Sådant kan påverka.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Gjorde ett litet test igår kväll.
Min Qnap nas tycker att de 1x4gb ram som den kom med är för lite när den gör virusskaningar.

Så jag tästade om ramen som jag har i min bärbara dator (2x8gb) skulle fungera och i sådana fall köpa 2x16gb till den. Men det värkar inte så?

När jag startar nasen med de "nya" ramet så händer inte mycket. Det kom inga pip och jag kunde inte komma åt den även efter ca 5min väntan. Och när jag startar med de gamla så kommer den igång som vanligt.

Det jag kan se är att standard i nasen ram är 2666mhz och det andra är 3200mhz. Men vad jag har förstått när man söker så borde det inte direkt spela någon roll 🤔 men nasen kanske är mer kräsen än en dator?

Eller kan det vara så att den körde så kallad minnes träning? Har ingen direkt möjlighet att se vad som händer nämligen.

Edit:
Model TS-453D-4G-EU

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Kolla på vår före detta svenska auktionssite.
Det finns mängder av DDR4 SO-DIMMs till salu för en spottstyver ( <100:- ).
Köp ett par av olika märken så kommer nästan garanterat nåt av dom att fungera

Permalänk
Medlem

Vet inte om qnap kör minnesträning alls.
Men det kan va bra o veta att minnesträning kan ta ganska lång tid även på vanliga stationära moderkort med snabba cpuer.
Oftas så tar det ju typ 5-15sek men har läst om fall där det tagit upp till 15-20min.
Och med en betydligt slöare, troligen atom cpu om jag får gissa så gissar jag på att minnesträning kan ta längre tid än med snabbare cpuer.

Så om man har tid så kan det va en ide att låta skiten stå ett tag typ 30-60min heller över natten frö att vara helt säker.
Troligen kommer det inte o hjälpa men OM det skulle börja fungera så var tiden troligen värt det?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!