Roundup: Sex luftkylare utmanar kylarkungen Noctua

Permalänk
Melding Plague

Roundup: Sex luftkylare utmanar kylarkungen Noctua

DeepCool, My Valkyrie, ID-Cooling, Dark Rock, Zalman och Cooler Master bjuder på högt och lågt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att ni inte har med Thermalright Phantom Spirit 120 SE eller EVO då dom utan tvekan är dom ända värda cpuerna att kolla på (assasin är inte ens värd att kolla på längre om man inte är begränsad av vikten om tillexempel inet ska bygga datorn åt en)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Fläktarna använde samma manuellt ställda fläktkurva, styrd med Fan Control, vilken kalibrerades om vid varje ny luftkylarinstallation.

Kalibrerades till/mot vad?
Är det samma ljudnivå på alla? Eller RPM, eller något annat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av norrby89:

Lite tråkigt att ni inte har med Thermalright Phantom Spirit 120 SE eller EVO då dom utan tvekan är dom ända värda cpuerna att kolla på (assasin är inte ens värd att kolla på längre om man inte är begränsad av vikten om tillexempel inet ska bygga datorn åt en)

Peerless Assassin är dock den mest populära modellen av de två, och därmed den som de flesta antingen känner till eller har installerad. Det finns utrymme i framtida roundups, och säkerligen kommer vi att se en Phantom Spirit 120 SE V2!

Skrivet av Thomas:

Kalibrerades till/mot vad?
Är det samma ljudnivå på alla? Eller RPM, eller något annat?

Vi använde samma kurva, men eftersom RPM skiljde mellan modellerna fick den kalibreras om per installation. Till nästa gång tänker jag dock lägga till olika typer av normalisering till testerna. Till exempel hur mycket låter kylaren när processorn når X grader, eller hur varm är processorn när fläkten låter Y dBa. Inte spikat än!

Permalänk
Hedersmedlem

Ha!
Ett ordentligt kylartest med ett gäng nya (otestade) kylare.
Superduperkul!
Det känns som det var ett bra tag sen den typen av test kom upp här.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tack för ett ytterst intressant test!
Ni får gärna följa upp med ett liknande test med en AMD CPU.
Gissar att majorteten av Swecs medlemmar kör AMD nu för tiden av någo anledning

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket luftkylare under 755g ökar i popularitet för svenska marknaden då en viss återförsäljare har det som max tak när de när man beställer byggnation av datorerna som extratjänst.

Tänker att det kan spegla sig i bland annat Thermalright Phantom Spirit 120 SE vs Peerless Assassin 120 SE där den förstnämna skall vara bättre på pappret men är för tung.

Permalänk
Medlem

Bra test! Kul! Mer sånt här innehåll tack!
Out of the box prestanda har såklart sin plats.
Men det skulle också vara intressant att se normaliserad prestanda vid x-ljudvolym eller X-RPM, eller med samma fläkt på alla kylare. Precis som när ni i CPU tester ställer klockfrekvensen till 2,8 Ghz för att mäta prestanda över generationer/arkitekturer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Peerless Assassin är dock den mest populära modellen av de två, och därmed den som de flesta antingen känner till eller har installerad. Det finns utrymme i framtida roundups, och säkerligen kommer vi att se en Phantom Spirit 120 SE V2!

Vi använde samma kurva, men eftersom RPM skiljde mellan modellerna fick den kalibreras om per installation. Till nästa gång tänker jag dock lägga till olika typer av normalisering till testerna. Till exempel hur mycket låter kylaren när processorn når X grader, eller hur varm är processorn när fläkten låter Y dBa. Inte spikat än!

Det stämmer säkert och det beror nog mycket att de flesta inte vet att Peerless Assassin har fått en bättre uppföljare. Tycker mig ofta se detta i köptrådar att folk får tips om detta.

Med det sagt är det väldigt trevligt att ni skapar sådan här typ av eget innehåll på Sweclockers!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Be Quite är fortfarande något för mig i alla fall. Tyst och effektivt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Ska man testa kylare till max finns bara ett program för detta är det är P95. Finns inget annat som belastar processorn hårdare, vilket är LTT kom fram till.

Lås upp effekten, kör smallest FTT i 15 min sen läs kolla max power på cpun. Då får ni svaret vilken som är bäst. Den kylare som är bäst då är garanterat bäst i dom andra programmen oxå.
Fattar inte varför ni inte har med det programmet. Min R5 3600 var uppe i 82c med en U12A, vilket är precis snäppet under D15.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Id-cooling verkar otroligt värda. Beställde lillebror från proshop för 159kr med reapris. Återstår att se hur den presterar men alla teknikredaktörs recensioner jag hittat var överväldigande positiva.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Annars finns D15 Chromax nya för 1200. Svårslaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Annars finns D15 Chromax nya för 1200. Svårslaget.

Lättslaget vad gäller prestanda för pengarna dock, med tanke på att PA120 SE bara är 2.6 C efter D15 G2 i detta testet (vid 253 W) och kostar 449 kr. Rimligtvis bör skillnaden till vanliga D15 vara mindre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Denna är jag nyfiken på:

TDP:340 watt

Permalänk
Medlem

Tackar, @Rosenvik och test-teamet ! Lysande distraktion, då vi haft massor med grafik-kort testade nyligen.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Stefanken:

Denna är jag nyfiken på:https://www.youtube.com/shorts/bFMAFwwU7qo

TDP:340 watt

Med tanke på vad Calle tyckte om MA824 Stealth känns den här modellen ytterst intressant! Den är på radarn

Skrivet av PeterP57:

Tackar, @Rosenvik och test-teamet ! Lysande distraktion, då vi haft massor med grafik-kort testade nyligen.

Kul att höra! Det har varit en intensiv GPU-period sedan jag tillträde, minst sagt. Lärorikt för en gröngöling, dock.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se några av Intel och AMDs standardkylare med i testet. Och vid vilken effektnivå man behöver byta för att inte hålla tillbaka prestandan allt för mycket. Kan tänka mig att det är strax över 65w processorerna. Tyckte kylaren som följde med min CPU (R5 7600) var bra och upplevde den tyst så länge man körde den i standardfrekvenserna.

Den som följde med min i7 6700 var inte bra. Men de gjorde väl om den en del sen alderlake?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Be Quite är fortfarande något för mig i alla fall. Tyst och effektivt!

Har själv den kylaren. Bytte bort min Peerless Assassin då jag inte stod ut med de högljudda fläktarna.
Håller inte med om att den var svårmonterad. Åtminstone inte på AM5-system.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske bor jag bakom ett flöte men vem fan bryr sig om en Intel propp idag?
Fixa testerna men en AMD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående skramlandet på Noctuan så var det ett fabrikationsfel som Noctua gick ut med rätt tidigt. De tog returer då. Kanske det som är felet på redaktionens exemplar?

Permalänk
Medlem

Den här artikeln gjorde att det kändes som gamla goda Sweclockers var tillbaka, en stund. Ahhh.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Den här artikeln gjorde att det kändes som gamla goda Sweclockers var tillbaka, en stund. Ahhh.

Eller hur, man vart riktigt taggad!

Hoppar vi får se mer liknande i framtiden.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

I o.m. att ni mäter/rapporterar tiondels grader; hur ser det ut med rumstemperaturen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Största problemet med Noctua (o säkert andra kylare) är att har man väl köpt en så är det extremt sällan man byter. Har fortfarande kvar min D15 som jag köpte 2014, har bytt dator flera gånger sedan dess, men kylaren är kvar (bara att beställa nya fästen när en ny sockel kommer). Så även om jag älskar Noctua så är man kanske inte världens bästa kund 😁

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Största problemet med Noctua (o säkert andra kylare) är att har man väl köpt en så är det extremt sällan man byter. Har fortfarande kvar min D15 som jag köpte 2014, har bytt dator flera gånger sedan dess, men kylaren är kvar (bara att beställa nya fästen när en ny sockel kommer). Så även om jag älskar Noctua så är man kanske inte världens bästa kund 😁

Kör tom NH-D14 på min 5900X-rigg, fungerar toppen

Men Phantom Spirit 120SE EVO är brutalt bra, kör den på min primära rigg, NH-D15 Chromax.black på min sekundära rigg är märkbart sämre.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Trevligt test! Mer sånt här!

Har tyvärr själv ingen vidare erfarenhet med Thermalright Peerless Assassin 120 SE, byggt 2 datorer åt kompisar med den kylaren och båda har börjat göra missljud i fläktarna efter ca 1 år.
Båda köptes exakt samtidigt och samma återförsäljare så kanske var en dålig batch eller något
Prestandan är/var det inget fel på dock!
Själv kör man uteslutande med Noctua när det gäller luftkylare.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Kul med tester av kylare/fläktar också, man har ju inte stenkoll personligen nuförtiden... verkar finnas mycket kompetent på marknaden. Var förvånad att de väger fläsk... 1-1,8kg, rejäla pjäser.

Inget jag vill montera efter att mammabrädan sitter i lådan, om jag kan slippa.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

En fråga. Vad står TL;DR för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

En fråga. Vad står TL;DR för?

Too Long Didn't Read

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.