Dolby Atmos fungerar inte på Soundbar!

Permalänk
Medlem

Dolby Atmos fungerar inte på Soundbar!

Införskaffade en Alienware 3225QF för ett halvår sedan. Och inskaffade en Soundbar till den, Creative Stage 360 härom veckan. Problemet är att den inte spelar Dolby Atmos, bara Stereo alternativet fungerar på Windows 11. Testat även på min PS5 Pro, Dolby Audio fungerar, Men inte Dolby Atmos.

Men när jag ansluter Soundbaren till min Tv istället för dataskärmen fungerar det som det ska, Soundbaren får ljud på både PS5:an och på min Pc. Testat även min andra Soundbar som jag har till Tv:n och testat att koppla in den till dataskärmen. Ljudet fungerar, Men stödjer bara Dolby Audio istället för Dolby Atmos. Men efter ett tag, eller om jag startat om Soundbaren, Kommer det en massa oväsen. Oväsendet slutar om jag drar ut Hdmi kabeln ifrån Soundbaren och kopplar in det igen, Men problemet existerar inte på Tv:n.

Har testat med Displayport och Hdmi till E-Arc/Arc Porten till Soundbaren, Även med Hdmi istället för Displayport. Men samma fel, inget ljud.

Så undrar om det kan vara något hårdvarufel på Hdmi E-Arc/Arc porten? Eftersom det även på Ps5:an inte kommer något ljud, likaså Pc:n. Och att det kom ett oväsen på min andra Soundbar, Som inte händer på min Tv. Finns inte heller någon meny med ljudinställningar på den här skärmen, Så känner mig väldigt irriterad på vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på limpan? säker på att den har stöd på Atmos?

Vet inte om det spelar någon roll vilken typ av kabel man har.
"(inklusive 1 × HDMI 2.1 FRL med eARC – som stöd för Dolby ATMOS signalgenomströmning)"

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat mjukvaran i din monitor? Den är märkt "Kritisk" på denna sida:
https://www.dell.com/support/product-details/sv-se/product/aw...

Verkar vara en kinkig monitor. Bifogad lilla tråd från 2024 innehåller en mängd förslag.
https://www.dell.com/community/en/conversations/alienware-des...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för märke på limpan? säker på att den har stöd på Atmos?

Vet inte om det spelar någon roll vilken typ av kabel man har.
"(inklusive 1 × HDMI 2.1 FRL med eARC – som stöd för Dolby ATMOS signalgenomströmning)"

Det är en Creative Stage 360, har testat den med Tv:n och då står det t.o.m Dolby Atmos. Den fungerar inte till skärmen, det som är det skumma. Och inga ljudinställningar heller som Tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du uppgraderat mjukvaran i din monitor? Den är märkt "Kritisk" på denna sida:
https://www.dell.com/support/product-details/sv-se/product/aw...

Verkar vara en kinkig monitor. Bifogad lilla tråd från 2024 innehåller en mängd förslag.
https://www.dell.com/community/en/conversations/alienware-des...

Jo, den är uppdaterad till senaste firmwaren, och använder senaste Dell Peripheral Manager. Skummat igenom en del reddit trådar med, Men hittar tyvärr inget om just den Soundbaren jag har. Men hittar lite att en del har problem med sina Soundbars.

Permalänk
Medlem

Vad har du för datorspec? Samt har du laddat ned Dolby Access och ställt in till Atmos for Home Theater?

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Vad har du för datorspec? Samt har du laddat ned Dolby Access och ställt in till Atmos for Home Theater?

Har AMD Ryzen 7 7800X3D, MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC, MSI MAG B650 Tomahawk WIFI, Kingston FURY Beast DDR5 64 GB

Jo laddat ner Dolby Access och ställt in Home Theater, händer inget får bara ljud om jag väljer Stereo istället för Dolby Atmos Home Theater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Införskaffade en Alienware 3225QF för ett halvår sedan. Och inskaffade en Soundbar till den, Creative Stage 360 härom veckan. Problemet är att den inte spelar Dolby Atmos, bara Stereo alternativet fungerar på Windows 11. Testat även på min PS5 Pro, Dolby Audio fungerar, Men inte Dolby Atmos.

Men när jag ansluter Soundbaren till min Tv istället för dataskärmen fungerar det som det ska, Soundbaren får ljud på både PS5:an och på min Pc. Testat även min andra Soundbar som jag har till Tv:n och testat att koppla in den till dataskärmen. Ljudet fungerar, Men stödjer bara Dolby Audio istället för Dolby Atmos. Men efter ett tag, eller om jag startat om Soundbaren, Kommer det en massa oväsen. Oväsendet slutar om jag drar ut Hdmi kabeln ifrån Soundbaren och kopplar in det igen, Men problemet existerar inte på Tv:n.

Har testat med Displayport och Hdmi till E-Arc/Arc Porten till Soundbaren, Även med Hdmi istället för Displayport. Men samma fel, inget ljud.

Så undrar om det kan vara något hårdvarufel på Hdmi E-Arc/Arc porten? Eftersom det även på Ps5:an inte kommer något ljud, likaså Pc:n. Och att det kom ett oväsen på min andra Soundbar, Som inte händer på min Tv. Finns inte heller någon meny med ljudinställningar på den här skärmen, Så känner mig väldigt irriterad på vad felet kan vara?

Så har jag förstått detta rätt så får du Atmos på dina grejer genom din TV. Men inte genom din datorskärm.

Till och börja med. Har din skärm möjligheten att köra Pasthrue på ljudsignalen? För stödjer inte din skärm Atmos så måste man ändra till Pasthrue för att inte skärmen ska mixtra och påverka ljudet genom att ändradet till andra format. Och eller inte kunna läsa/avkårda ljudet.

Sedan är nog HDMI ett krav vad jag vet tror jag, just för att Hdmi stödjer vissa säkerhetsgrejer mot kopiering och sådant. Vet inte om DP gör det. 🤔

Edit: Ser i informationen till din skärm att den stödjer Atmos som "signalgenomstömning" . Då tolkar jag det som att den inte stöder Atmos för avkårning.
Vilket betyder att du måste ha ljudet i passthrough på ett eller annat vis.

Edit 2: Din ljudlimpa är ändå bara en 2.1 lösningen. Sterio högtalare med en bas. Så även om du får Atmos att fungera så kommer du nog inte märka någon skillnad mot sig vanlig Sterio genom PCM eller Dolby Digital.
För en "Atmos upplevelse" vill man hälst ha en minst 5.1.2 uppsättning.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Du har bara ARC på "HDMI utporten", för att eARC ska funka måste båda (enheter) HDMI portarna vara eARC. Alltså TV/soundbar.

Dom 2 HDMI portarna (in) är HDMI 2.0.

Sen måste man skifta "HDMI inkällan", på min hemmabio förstärkare (9.4, eARC/ARC (ut) + eARC/ARC HDMI port 2 (in) på TV:n, kör Atmos/DTS:X) har jag en 4K Apple TV* inkopplad i HDMI port 2 å en 4K Blu ray spelare inkopplad i HDMI port 3.

Har CEC (Consumer Eletronics Control) aktiverat på alla inkopplade enheter (ej Blu ray:n) kan startas/stängas av samtidigt via TV:ns/Apple TV:ns fjärrar.

* = Apple TV:n startprio 1 (inställning i min förstärkare, kan även ändras till t.ex Blu ray spelaren). Just nu startat jag Blu ray spelaren genom använda Blu ray fjärren.

För att få bild/ljud måste man byta "Ingångskälla" till HDMI port 3 om jag vill se en Blu ray film.

Finns även en 4K Chromecast å en 4K Google TV Streamer inkopplade i TV:ns HDMI portar 3 å 4.

Kör med Nördic:s certifierade Ultra High Speed HDMI kablar + en HDMI förläggnings kabel till Chromecastens HDMIkabel "stump".

Edit: Har som Mega-Dark skriver har jag "Passthrough" aktiverat i Förstärkaren/TV:n.

Man får bara "fake Atmos ljud" (Dolby Digital +) på Netflix/Disney + (premium).

På vissa Blu ray filmer finns äkta Atmos ljud (Dolby True HD). Nån får rätta mig om jag skrivit fel.

Finns även DTS:X (konkurat till Atmos), finns en del Blu ray filmer med detta ljudformat.

Har själv en del Blu ray filmer med DTS:X.

Tycker DTS:X låter bättre än Atmos.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Så har jag förstått detta rätt så får du Atmos på dina grejer genom din TV. Men inte genom din datorskärm.

Till och börja med. Har din skärm möjligheten att köra Pasthrue på ljudsignalen? För stödjer inte din skärm Atmos så måste man ändra till Pasthrue för att inte skärmen ska mixtra och påverka ljudet genom att ändradet till andra format. Och eller inte kunna läsa/avkårda ljudet.

Sedan är nog HDMI ett krav vad jag vet tror jag, just för att Hdmi stödjer vissa säkerhetsgrejer mot kopiering och sådant. Vet inte om DP gör det. 🤔

Edit: Ser i informationen till din skärm att den stödjer Atmos som "signalgenomstömning" . Då tolkar jag det som att den inte stöder Atmos för avkårning.
Vilket betyder att du måste ha ljudet i passthrough på ett eller annat vis.

Edit 2: Din ljudlimpa är ändå bara en 2.1 lösningen. Sterio högtalare med en bas. Så även om du får Atmos att fungera så kommer du nog inte märka någon skillnad mot sig vanlig Sterio genom PCM eller Dolby Digital.
För en "Atmos upplevelse" vill man hälst ha en minst 5.1.2 uppsättning.

Okej, så med andra ord ska den klara det egentligen?

Gjorde en ominstallation av Windows 11 nu och då fungerar Dolby Atmos om jag väljer HDMI porten 1 på Soundbaren direkt ifrån GPU:n

Men tycker fortfarande det är konstigt att även min PS5 Pro inte får något ljud när jag väljer Dolby Atmos, Dolby Audio fungerar ju som sagt på den. Därför jag undrar om det kan vara så att det är något som gör att jag inte får Dolby Atmos?

Pratar även med supporten ifrån Dell, Men inga av deras förslag har hjälpt hitintills. Jag ska koppla in 1 enhet åt gången osv och testa, Installera Alienware command center mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Du har bara ARC på "HDMI utporten", för att eARC ska funka måste båda (enheter) HDMI portarna vara eARC. Alltså TV/soundbar.

Dom 2 HDMI portarna (in) är HDMI 2.0.

Sen måste man skifta "HDMI inkällan", på min hemmabio förstärkare (9.4, eARC/ARC (ut) + eARC/ARC HDMI port 2 (in) på TV:n, kör Atmos/DTS:X) har jag en 4K Apple TV* inkopplad i HDMI port 2 å en 4K Blu ray spelare inkopplad i HDMI port 3.

Har CEC (Consumer Eletronics Control) aktiverat på alla inkopplade enheter (ej Blu ray:n) kan startas/stängas av samtidigt via TV:ns/Apple TV:ns fjärrar.

* = Apple TV:n startprio 1 (inställning i min förstärkare, kan även ändras till t.ex Blu ray spelaren). Just nu startat jag Blu ray spelaren genom använda Blu ray fjärren.

För att få bild/ljud måste man byta "Ingångskälla" till HDMI port 3 om jag vill se en Blu ray film.

Finns även en 4K Chromecast å en 4K Google TV Streamer inkopplade i TV:ns HDMI portar 3 å 4.

Kör med Nördic:s certifierade Ultra High Speed HDMI kablar + en HDMI förläggnings kabel till Chromecastens HDMIkabel "stump".

Edit: Har som Mega-Dark skriver har jag "Passthrough" aktiverat i Förstärkaren/TV:n.

Man får bara "fake Atmos ljud" (Dolby Digital +) på Netflix/Disney + (premium).

På vissa Blu ray filmer finns äkta Atmos ljud (Dolby True HD). Nån får rätta mig om jag skrivit fel.

Finns även DTS:X (konkurat till Atmos), finns en del Blu ray filmer med detta ljudformat.

Har själv en del Blu ray filmer med DTS:X.

Tycker DTS:X låter bättre än Atmos.

Dolby Audio fungerar istället för Dolby Atmos när jag ansluter till Ps5:an, Och det stämmer att Soundbaren har ARC istället för E-Arc, men förstår inte varför just inte Dolby Atmos fungerar?

Du verkar vara kunnig, har du något förslag, skulle man behöva någon HDMI Audio Extractor eller något annat tillbehör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Gjorde en ominstallation av Windows 11 nu och då fungerar Dolby Atmos om jag väljer HDMI porten 1 på Soundbaren direkt ifrån GPU:n

Men tycker fortfarande det är konstigt att även min PS5 Pro inte får något ljud när jag väljer Dolby Atmos, Dolby Audio fungerar ju som sagt på den. Därför jag undrar om det kan vara så att det är något som gör att jag inte får Dolby Atmos?

Pratar även med supporten ifrån Dell, Men inga av deras förslag har hjälpt hitintills. Jag ska koppla in 1 enhet åt gången osv och testa, Installera Alienware command center mm

Finns copyskydd bl.a på 4K/Atmos filmer HDMI HDCP varav version 2.3 är den senaste.

Råkade ut för detta på bugNetflix (premium) en gång, fick bara ljud men ingen bild.
Hemmabio förstärkaren har HDCP 2.3.

Finns även en "Atmosbug" (som jag kallar det), vissa filmer/serier har Atmos ljud men nästa gång visas det att filmen/serien bara har 5.1 ljud.

Bl.a serien "The Irregulars" visades i torsdags bara ha 5.1 ljud men serien har Dolby Vision/Atmos.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Dolby Audio fungerar istället för Dolby Atmos när jag ansluter till Ps5:an, Och det stämmer att Soundbaren har ARC istället för E-Arc, men förstår inte varför just inte Dolby Atmos fungerar?

Du verkar vara kunnig, har du något förslag, skulle man behöva någon HDMI Audio Extractor eller något annat tillbehör?

Tyvärr ingen kännedom när det gäller PC/Atmos, har läst en del om "Mulle Meck" problem när det som sagt när gäller PC/Atmos klabb.

Billigaste alternativet: En Nördic certifierad Ultra High Speed HDMI kabel.

Dyrt alternativ: Hemmabio reviewer/förstärkare, koppla in PS5:an i.

Finns hemmabio reviecers med Atmos 5.1.2 (2:an är Atmos högtalarna, 1:an är subben/kan finnas 5.2.2, 5:an är Front vänster/höger, en Center å 2 Surround högtalare.

Hembiobutiken har en del men dyra priser.

Då får man köpa till högtalare/högtalarpaket till, om inte har.

Som sagt dyrt alternativ som kräver plats/kabeldragning.

Edit: Antar att du gjort följande på din PS5:a: För att aktivera Dolby Atmos, gå till "inställningar" - "ljud" - 'ljudutformat" (prioritet) - å välj Dolby Atmos för att spela i Dolby Atmos på HDMI enheter som soundbarhögtalare, TV apparater eller hemmabio system.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så har du absolut noll användning av Dolby Atmos med din soundbar eftersom det är en stereo-soundbar.

Enda fördelen med stöd för Atmos på din soundbar är att du kan spela upp ljud med högre bitrate än Dolby Digital Plus.

Ljud på PC är som standard PCM i både operativsystem och spel. Undantagen är filmer/serier samt enstaka spel som kan ha ljudspår för Dolby Digital och Atmos.

PCM är lossless så du får minst samma ljudkvalitet med PCM som Dolby TrueHD Atmos, så Atmos är bokstavligen helt poänglöst i ditt fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Helt ärligt så har du absolut noll användning av Dolby Atmos med din soundbar eftersom det är en stereo-soundbar.

Enda fördelen med stöd för Atmos på din soundbar är att du kan spela upp ljud med högre bitrate än Dolby Digital Plus.

Ljud på PC är som standard PCM i både operativsystem och spel. Undantagen är filmer/serier samt enstaka spel som kan ha ljudspår för Dolby Digital och Atmos.

PCM är lossless så du får minst samma ljudkvalitet med PCM som Dolby TrueHD Atmos, så Atmos är bokstavligen helt poänglöst i ditt fall.

Okej, det kan du nog ha rätt i, Undrar bara om den kan vara defekt, så här låter min andra Soundbar Katana V2 efter ett tag när den är ansluten till min PS5 Pro via Dolby Audio, och på CreativeStage 360:n inget ljud via Dolby Atmos, men fungerar via Dolby Audio. Så undrar ju då så klart om det är något fel Arc porten, när det låter som videon som jag bifogar

https://streamable.com/q42rdl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Bara ett förslag: Finns Yamaha RX - V6A receiver (Atmos 5.1.2/, DTS:X, eARC, 2020 årsmodell, 7 HDMI ingångar (3 x HDMI 2.1, 1 x HDMI (eARC/ARC, ut)
för 6.490 kr (2 st kvar, svart) på Hembiobutiken.

Glöm PC:n/soundbaren å koppla in PS5:an i Yaman, in i TV:ns eARC/ARC.
Högtalare får köpas sidan om.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backlan:

Som genomströmning ja. INTE avkordning.
Om jag kollade på rätt skärm vilket jag rätt säker på att jag gjorde.
Denna va? https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Som genomströmning ja. INTE avkordning.
Om jag kollade på rätt skärm vilket jag rätt säker på att jag gjorde.
Denna va? https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-32-tums-4k-qd-oled-...

Ja, det stämmer