Windows ansiktsigenkänning slutar fungera i mörker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ärligt talat så tror jag det är en ren tjurskitssiffra från Microsoft.
Jag vägrar tro att av alla som startade Windows 10 med någon form av inloggning under 2020 så använde nästan 85% windows hello.
Min erfarenhet från alla olika bolag där ute är begränsad men många är konservativa och jag sätter pengar på att färre än 85% hade vågat tagit steget till hello redan år 2020. På bolaget jag jobbar på är det fortfarande bara en handfull testpiloter som gör det tex...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ärligt talat så tror jag det är en ren tjurskitssiffra från Microsoft.
Jag vägrar tro att av alla som startade Windows 10 med någon form av inloggning under 2020 så använde nästan 85% windows hello.
Min erfarenhet från alla olika bolag där ute är begränsad men många är konservativa och jag sätter pengar på att färre än 85% hade vågat tagit steget till hello redan år 2020. På bolaget jag jobbar på är det fortfarande bara en handfull testpiloter som gör det tex...

Svenska företag är bland de mest progressiva och framförallt när det gäller implementation av Microsoft produkter och tjänster. Att företaget du jobbar på inte har rullat ut HELLO kan bero på en rad olik anledningar och säger inget om hur resten av världen ser på saken.

HELLO omfattar något av följande; ansiktsigenkänning, fingeravtryck, PIN-kod eller FIDO2 (vilket vi använder), så vad gäller siffrorna och det faktum att Microsoft flitigt använder telemtri så har jag ingen anledning att misstro dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vadå för vit skärm? låter som något snålt och osäkert android-påhitt.

Telefonen tänder skärmen så att kameran ska se ansiktet. Men konsekvensen är att skärmen tänds i ett mörkt sovrum (och lyser upp hela rummet) varje gång man pillar på mobilen, eller timern för skärmlåset går in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Finns det någon som använder Windows Hello?

Ja typ de flesta jag känner på jobbet. Antingen pin eller kamera. Produktion kör fido2. Jag kör kamera primärt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

HELLO omfattar något av följande; ansiktsigenkänning, fingeravtryck, PIN-kod eller FIDO2 (vilket vi använder), så vad gäller siffrorna och det faktum att Microsoft flitigt använder telemtri så har jag ingen anledning att misstro dem.

Fast nu skrev ju Microsoft själva "The number of consumers using Windows Hello to sign in to Windows 10 devices instead of a password".
Dvs även om PIN-kod ingår i Hello, så tolkar jag det som att de räknar specifikt lösningar utan lösenord...
och jag fortsätter att tro att det rent strikt inte är sant:
Sverige är möjligen mer progressivt än många länder, men ändå finns det massor med företag här som inte gått över till Hello...
Och vissa länder som tex Japan för att ta ett i högen kan vara väldigt restriktiva när det gäller nya tekniker.
Och även konsumenter i stort tror jag inte heller hade till 85% gått över till såna lösningar redan 2020.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Fast nu skrev ju Microsoft själva "The number of consumers using Windows Hello to sign in to Windows 10 devices instead of a password".
Dvs även om PIN-kod ingår i Hello, så tolkar jag det som att de räknar specifikt lösningar utan lösenord...
och jag fortsätter att tro att det rent strikt inte är sant:
Sverige är möjligen mer progressivt än många länder, men ändå finns det massor med företag här som inte gått över till Hello...
Och vissa länder som tex Japan för att ta ett i högen kan vara väldigt restriktiva när det gäller nya tekniker.
Och även konsumenter i stort tror jag inte heller hade till 85% gått över till såna lösningar redan 2020.

PIN är inte password, två olika saker.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"According to a new report from Microsoft, the number of consumers using Windows Hello to sign in to Windows 10 instead of a password grew to 84.7 percent from 69.4 percent in 2019.

After posting this article, readers pointed out that the increasing usage of Windows Hello is likely due to Microsoft forcing the use of PINs when setting up a new user in Windows 10."

"In addition to consumers, Windows Hello is also making inroads in the enterprise market." DVS datan är för konsumenter,
Microsoft claims that the passwordless usage in Azure Active Directory is up by more than 50 percent as more users have switched to passwordless sign-in options like Microsoft Authenticator and FIDO2 security keys..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled