Uppdaterade BIOS och nu vill inte Nvidia hoppa igång i Linux Mint

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS och nu vill inte Nvidia hoppa igång i Linux Mint

Hej,

Har inte kört så mycket nvidia på linux så jag har inte så mycket erfarenhet av detta. Men igår uppdaterade jag bioset på mitt moderkort (MSI MAG B650 tomhawk) till senaste version. Anledningen är att jag vill byta ut min 7600x mot en 9800x3d.

Men efter uppdatering så vägrar nvidia drivisen att fungera. Avinstalllerade i nvidia och då hoppar inloggningen igång annars så körs den inte. Kör också X11 och inte wayland då det aldrig fungerat på min maskin.

Stängde också av TPM i biosen ifall den störde ut nått.

Provar nu att installera den första Biosen med stöd för en 9800x3d. Tidigare uppgradering har alltid fungerat, men då har det allltid suttit ett AMD kort i maskinen. Så detta är nytt för mig.

Testade nu med så gammal version som möjligt och nope.

Nvidia kortet är ett 4080 super och fungerade fin fint innan jag började med Bios uppgraderingarna.

Så är bara ute efter lite tips what todo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Provar nu att installera den första Biosen med stöd för en 9800x3d. Tidigare uppgradering har alltid fungerat, men då har det allltid suttit ett AMD kort i maskinen. Så detta är nytt för mig.

Vad menar du med att du testat att installera den första biosen? Har du fabriksåterställt moderkortet? :S

Har du kikat i changelog:en för UEFI-uppdateringen?

Jag vet inte hur du ansluter ditt nvidiakort till skärmen men personligen har jag haft två separata nvidiakort som en dag magiskt slutat att reagera på HDMI och fixen var att byta till DP. Jag har inte orkat gräva i orsaken till problemet men kanske värt ett test att växlar port? (dvs växla HDMI -> DP eller DP -> HDMI)

Har du testat andra nvidia-drivare typ nvidia-open eller nouveau?

Annars antar jag att du får börja kika efter ledtrådar relaterat PCI-bussen. Vad säger lspci | grep NVIDIA(antar inget) och finns det några ledtrådar i journalctl --dmesg?

Permalänk
Medlem

Mina skills i att förklara i text är väldigt dåliga märker jag

2 saker provade jag,

1)
Installerade senaste BIOSen från MSI med de senaste fixarna (ej Beta). När installationen var gjord så slutade Nvidia drivrutinen att fungera (version 570 från nvidia). Jag fick starta upp en root prompt och köra en avinstallation av nvidia och starta om. Datorn bootade upp och lät mig logga in i desktopen. Valda drivrutiner nu var Nouveau, dessa fungerar!

Installerade om nvidia ifrån driverutinhanteraren, problemet kom tillbaka. Rince and repeat.

Nästa gång körde jag en apt update och körde via kommandprompten, ibland kan man ju få olika resultat. Problemet kom tillbaka. '

2)
Valde den tidigaste BIOSen som fanns på MSIs sida där man explicit skrev typ support for new 9800X3D processor. Det står nämligen i de senaste att man uppdaterat nått med TPM och tänkte om jag bara har stöd för processor utan nått annat lull är chansen större att den fungerar + att den BIOSen var 1 år gammal vilket borde ge den tid att mogna

Installerade om nvidias 570 drivisar problemet kom tillbaka.

Sen provade jag att uppgradera till den senste kerneln, körde 6.8 i min min så jag lade på 6.11 som var supporterade i mint ifall nått annat ändrats. Men nä hjälpte inte.

Som sista desparata försök lade jag in Mainline kerneln och körde in den allra senaste. Men den rockade inte med systemet, sen hoppade jag neråt i version från 6.15->6.12 men nä.

Får kolla journalctl, är inte super savvvy linux user, men klarar mig med det mesta. Men när det inte går som det borde gå så är jag lost.

Hade jag nöjt med Nouveau drivisarna så hade jag låtit det vara, men jag spelar på datorn ibland och det är lite outnyttjad performance att inte köra 570. Överväger att gå över till ett 7900xtx istället men det känns lite drastiskt.

Jag har inte nergraderat till den fungerade BIOSen jag hade för att verifiera att den fungerar. Målet är ju att stoppa in en 9800x3d processor så det är inte en lösning.

Men tack för ideerna!

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan fanns det en YT-video som beskrev ett märkligt fel. Det visade sig vara en inkompabilitet mellan det uppgraderade BIOSet och GPU-BIOS. Lösningen var att ta kortet till en äldre Windows-maskin och uppgradera kortet där.

Nu kör du ju linux och har ett skal tillgängligt så du bör kunna verifiera paketen "linux-firmware" och "nvidia-firmware". Jag ramlade på ett känt fel som är dagsfärskt där upstream tydligen har omorganiserat Nvidia-firmwarefilerna, något som pacman i Arch inte uppskattade. (Arch:)/usr/lib/firmware/nvidia (Gentoo:)/lib/firmware/nvidia
https://archlinux.org/news/linux-firmware-2025061312fe085f-5-...

Kika i dmesg och /var/log/messages och se vad den säger om "firmware" där. Den kanske inte lyckas ladda nödvändiga filer.

[ 0.209135] Loading firmware: radeon/RV610_pfp.bin [ 0.209137] Loading firmware: radeon/RV610_me.bin [ 0.209139] Loading firmware: radeon/R600_rlc.bin [ 0.209160] Loading firmware: radeon/R600_uvd.bin [ 16.753076] Loading firmware: rtl_nic/rtl8168h-2.fw

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, hade tänkt jag skulle brotta mig igenom detta och komma in i att verkligen felsöka med en success som outcome. Alltid skönt när det blir så.

Men det slutade med att jag gjorde en ominstallation och nu fungerar det. Nått blev trasigt, som min ominstallation fixade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Tackar för tipsen, hade tänkt jag skulle brotta mig igenom detta och komma in i att verkligen felsöka med en success som outcome. Alltid skönt när det blir så.

Men det slutade med att jag gjorde en ominstallation och nu fungerar det. Nått blev trasigt, som min ominstallation fixade.

Min gissning är annars att en av 2 saker händer när du uppgraderade bios:

Endera återställdes inställningarna i BIOS - och nån inställning var inte längre kompatiblem med din windows installation
Eller mer troligt:
Nån inställning återställdes INTE vid uppgradering, och du hade behövt köra en manuell återställning av inställningarna i BIOS.

Det är alltid bra att köra en reset av bios-inställningarna efter en uppgradering hur som helst

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM