Mina skills i att förklara i text är väldigt dåliga märker jag
2 saker provade jag,
1)
Installerade senaste BIOSen från MSI med de senaste fixarna (ej Beta). När installationen var gjord så slutade Nvidia drivrutinen att fungera (version 570 från nvidia). Jag fick starta upp en root prompt och köra en avinstallation av nvidia och starta om. Datorn bootade upp och lät mig logga in i desktopen. Valda drivrutiner nu var Nouveau, dessa fungerar!
Installerade om nvidia ifrån driverutinhanteraren, problemet kom tillbaka. Rince and repeat.
Nästa gång körde jag en apt update och körde via kommandprompten, ibland kan man ju få olika resultat. Problemet kom tillbaka. '
2)
Valde den tidigaste BIOSen som fanns på MSIs sida där man explicit skrev typ support for new 9800X3D processor. Det står nämligen i de senaste att man uppdaterat nått med TPM och tänkte om jag bara har stöd för processor utan nått annat lull är chansen större att den fungerar + att den BIOSen var 1 år gammal vilket borde ge den tid att mogna
Installerade om nvidias 570 drivisar problemet kom tillbaka.
Sen provade jag att uppgradera till den senste kerneln, körde 6.8 i min min så jag lade på 6.11 som var supporterade i mint ifall nått annat ändrats. Men nä hjälpte inte.
Som sista desparata försök lade jag in Mainline kerneln och körde in den allra senaste. Men den rockade inte med systemet, sen hoppade jag neråt i version från 6.15->6.12 men nä.
Får kolla journalctl, är inte super savvvy linux user, men klarar mig med det mesta. Men när det inte går som det borde gå så är jag lost.
Hade jag nöjt med Nouveau drivisarna så hade jag låtit det vara, men jag spelar på datorn ibland och det är lite outnyttjad performance att inte köra 570. Överväger att gå över till ett 7900xtx istället men det känns lite drastiskt.
Jag har inte nergraderat till den fungerade BIOSen jag hade för att verifiera att den fungerar. Målet är ju att stoppa in en 9800x3d processor så det är inte en lösning.
Men tack för ideerna!