Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Är det den här? https://www.amazon.se/Topping-h%C3%B6rlurar-kompakt-format-si...

Lade en beställning på den där och samtidigt en beställning på DT 990 Pro X som nyligen släppts.

Ja, precis den. Finns i svart också.

DT 990 Pro X? Ska det inte vara DT 900 Pro X, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Ja, precis den. Finns i svart också.

DT 990 Pro X? Ska det inte vara DT 900 Pro X, eller har jag missat något?

Dessa
https://www.amazon.se/dp/B0F4DBP55P

Permalänk
Medlem

Fick hem en RME ADI-2 DAC häromdagen när jag uppgraderade min gamla Schiit Magni/Modi stack. Jag är inte inte särskilt känslig vad gäller ljud men tänkte att det är lika bra att köpa en end game AMP/DAC direkt så slipper gå och ha angst om några år om jag borde uppgradera igen.

Om det var värt pengarna kan man diskutera, men verkligen en helt ny ljudupplevelse. T o m min kära fru som oftast är allt annat än imponerad vad gäller mina olika lurar höll med om att detta lät rigtigt bra. Inbyggd EQ är också coolt. Finns säkert en massa andra funktioner som är roliga som jag inte kommit till än.

Nu måste jag ju köpa ännu fler lurar för att verkligen testa av den.

Permalänk
Medlem

Wow! Hade jag helt missat. Köpte ett par DT 990 Pro för typ 20 år sedan som mina första finlurar och de används fortfarande. Nu undrar man ju vad den egentliga skillnaden mellan 900 Pro X och 990 Pro X är? Kostar typ samma...

Permalänk
Medlem

Apropå blåtandshörlurar, har någon (med android-tele och via aptx-hd helst) testat https://shop.fairphone.com/fairbuds-xl ? Over-ear, samma etik som Fairphone vad jag förstår.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Wow! Hade jag helt missat. Köpte ett par DT 990 Pro för typ 20 år sedan som mina första finlurar och de används fortfarande. Nu undrar man ju vad den egentliga skillnaden mellan 900 Pro X och 990 Pro X är? Kostar typ samma...

Ingen aning faktiskt. Endast sett jämförelser med DT 990 Pro och att den nya X varianten är lite mindre peakig och har löstagbar kabel mm. En på reddit skrev att 990 Pro X ljudmässigt är lite mellan 900 Pro X och 990 Pro. Men det är ju rent subjektivt.

Permalänk
Medlem

Det råkar inte finnas någon som vet var det går att få tag på contact springs till Sennheiser HD 650?
Deras support bad mig boka en out of warranty service för 1400kr. Känns lagom roligt för att byta en liten fjäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Fick hem en RME ADI-2 DAC häromdagen när jag uppgraderade min gamla Schiit Magni/Modi stack. Jag är inte inte särskilt känslig vad gäller ljud men tänkte att det är lika bra att köpa en end game AMP/DAC direkt så slipper gå och ha angst om några år om jag borde uppgradera igen.

Om det var värt pengarna kan man diskutera, men verkligen en helt ny ljudupplevelse. T o m min kära fru som oftast är allt annat än imponerad vad gäller mina olika lurar höll med om att detta lät rigtigt bra. Inbyggd EQ är också coolt. Finns säkert en massa andra funktioner som är roliga som jag inte kommit till än.

Nu måste jag ju köpa ännu fler lurar för att verkligen testa av den.

Den är i ett fantastiskt format och rätt noob vänlig ändå. Behöver väl inte köpa så många lurar. Sennheiser hd 800 kanske fortfarande är duglig referens om man vill höra hur förstärkare låter. Hur den gör basen har jag inte hört någon annan hörlur mäkta med. Nästan mest imponerande man tror den inte finns men jämför man db inser man att den har mycket mer än många lurar som framstår som mer basiga. Den verkligen nästan tvingar en att lyssna analytiskt. För tråkig för musik ofta men absolut imponerande att lyssna på speciellt för klassiskt. Har inte haft någon hörlur som ens vart nära den som referens måste nog gå för elektrostater misstänker jag.

HD 800S är väl egentligen lite "sämre" men visst man får lite mer kännbar bas iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av sikka:

Kollat några reviews och läst på lite och dem verkar inte motsvara vad jag söker efter.
Lutar åt Sennheiser HD 560S så får hoppas det faller mig i smaken.

Jag skänkte bort mina 560S till 2nd hand affär. Fast man tar vad man gillar.

Visa signatur

Hörlursförstärkare: RebelAmp/Asgard v3/Fosi Audio Tube-P2.
Hörlurar: Sennheiser HD 6XX, BeyerdynamiDT 1770 Pro, Hifiman Sundara Closed

Permalänk
Medlem

Hej audiofiler. Sitter och funderar lite på om det är något som är värt att uppgradera? Sitter på ett par gamla HD 598 som jag tycker fungerar utmärkt, sitter som ett smäck också och har en liten HIFIME saber 9018 dac. Spelar mest, lyssnar lite på musik och annat men är absolut ingen audiofil. Finns det någon uppgradering som kan vara värd? Tittat på en bättre DAC men då kanske jag bör fixa nya lurar först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Hej audiofiler. Sitter och funderar lite på om det är något som är värt att uppgradera? Sitter på ett par gamla HD 598 som jag tycker fungerar utmärkt, sitter som ett smäck också och har en liten HIFIME saber 9018 dac. Spelar mest, lyssnar lite på musik och annat men är absolut ingen audiofil. Finns det någon uppgradering som kan vara värd? Tittat på en bättre DAC men då kanske jag bör fixa nya lurar först?

Svårt att uttala sig utan att veta vad du har för budget.

Permalänk
Medlem

Jag har en Topping A90D som verkar ha gett upp helt... startar inte upp längre. Vet inte varför, har inte gjort nåt särskilt med den alls. Återförsäljaren som jag köpt den från har lagt ner eller gått i konkurs, så jag kan inte höra av mig till dom utan verkar mer som att jag måste ta det direkt med Topping i Kina. Är det nån annan i tråden som har erfarenhet av motsvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har en Topping A90D som verkar ha gett upp helt... startar inte upp längre. Vet inte varför, har inte gjort nåt särskilt med den alls. Återförsäljaren som jag köpt den från har lagt ner eller gått i konkurs, så jag kan inte höra av mig till dom utan verkar mer som att jag måste ta det direkt med Topping i Kina. Är det nån annan i tråden som har erfarenhet av motsvarande?

Jag hörde om någon som fick skicka den till Topping Kina på egen bekostnad och även betala för frakten tillbaka för att få den reparerad. Där var dock garantitiden slut (2 år?). Topping verkar ha seriösa kvalitetsproblem med just A90 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Svårt att uttala sig utan att veta vad du har för budget.

1000-2000 tänker jag men det beror ju lite på hur mycket jag faktiskt kommer förbättra min upplevelse. Jag kan nog spendera mer om det blir en bra uppgradering.

Permalänk
Medlem

Schysst ändå att de erbjuder sig fixa den. För min del är det högtalarförstärkare som går trots jag kör 99 % hörlurar. Jag har haft förstärkare som dött med säkert mindre än 30h med högtalare även om man haft dem i ett par år ca. Misstänker jag har något sjukt med strömmen i vardagsrummet som saboterar mina förstärkare. taklampan får ibland för sig att hamna i ett läge där den pulserar. Drar man ur strömsladden och stoppar i igen fungerar den som vanligt ett tag. Sen återkommer det lol

Hörlursförstärkare verkar klara sig bättre har hittills inte drabbats av någon hörlursförstärkardöd eller dac död.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag hörde om någon som fick skicka den till Topping Kina på egen bekostnad och även betala för frakten tillbaka för att få den reparerad. Där var dock garantitiden slut (2 år?). Topping verkar ha seriösa kvalitetsproblem med just A90 serien.

Ja det suger, min har funkat helt prima ända fram tills nyss när den bara är helt död. Min är också utanför garantitiden eftersom den är köpt 2022... Känns väldigt B att behöva skicka den till Kina även om min uppfattning är att dom är så pass seriösa att det går bra, enligt vad jag läst så tar det ett par månader allt som allt.

Permalänk

Råkade springa på en tube amp på amazon för 499kr, köpte med andra tubes som rekommenderades för 199kr.. Den lilla aparaten spelar på rätt bra med mina HD 6XX som jag hämtade från skåpet. En enkel sak Fosi Audio Tube-P2, utan krimskrams som P3

Hur fungerar tube amps, är det just tubes som blir varma eller förstärkaren? Funderade på testa original fast vågar inte ta ur de som sitter i knappt. Fick använda kraft få i dem liksom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju meningen du ska tube rolla klart du ska ta ur dem. Är det en otl eller har den egen transformer beror ju lite på hur den är byggd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick ju semesterpengarna så har en SMSL H400 förstärkare på väg! Ska paras ihop med min RME ADI-2 DAC fs. Det roliga är att mina favoritlurar kostar bara en bråkdel av DAC'en + förstärkaren. 😅 (Har oxå en Arylic BP50 som pre-amp för att kunna koppla även BT lurar vid behov med PEQ möjlighet som följer med men den kostade bara ynka 99€)

Måste säga en nylanserad FiiO K17 har också fått min uppmärksamhet, iofs har jag inget behov av "Streaming" kapabilitet men tycks ju va helt bra DAC + amp med 31 PEQ med både kompressor och expander möjlighet inbyggt, perfekt för mig som hobbymastrar/pillar gärna med inställningar. https://www.fiio.com/k17

Men nu måste man hålla i sig tillbaka och motarbeta begäret litegrann för en tid igen. 😅

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Fick ju semesterpengarna så har en SMSL H400 förstärkare på väg! Ska paras ihop med min RME ADI-2 DAC fs. Det roliga är att mina favoritlurar kostar bara en bråkdel av DAC'en + förstärkaren. 😅 (Har oxå en Arylic BP50 som pre-amp för att kunna koppla även BT lurar vid behov med PEQ möjlighet som följer med men den kostade bara ynka 99€)

https://www.stereoindex.com/wp-content/uploads/2024/06/SMSL-H400.jpg

Måste säga en nylanserad FiiO K17 har också fått min uppmärksamhet, iofs har jag inget behov av "Streaming" kapabilitet men tycks ju va helt bra DAC + amp med 31 PEQ med både kompressor och expander möjlighet inbyggt, perfekt för mig som hobbymastrar/pillar gärna med inställningar. https://www.fiio.com/k17

Men nu måste man hålla i sig tillbaka och motarbeta begäret litegrann för en tid igen. 😅

Intressant att du inte tyckte ADI-2 räckte till. Tycker den driver alla mina lurar finfint. Men alltid kul med nya prylar. 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Intressant att du inte tyckte ADI-2 räckte till. Tycker den driver alla mina lurar finfint. Men alltid kul med nya prylar. 🤩

Älskar DAC'en (så neutral som det kan bli) men gillar inte headphone out, handlar inte om att orka driva, den skulle nog säkert förstöra mina lurar om jag vred upp volymen men tycker inbyggda förstärkaren låter instängt i soundstagen och inte lika neutral i ljudet som man får via line-out, har kört istället med line-out till några billigare portabla förstärkare som givit bättre resultat. H400 lär ska ha ganska så öppet och bra soundstage kapabilitet så därför vände jag mig till det alternativet. Stod mellan topping Topping A90 Discrete och SMSL H400 men enligt någon jämförelse på YouTube mellan den och Topping A70 Pro (som är väldigt lika A90D) så föredrog personen litegrann H400 pga det var kanske aningen mera neutral och öppet/bra soundstage (medans A70 Pro står ut med dess "punchiga bas") så kändes säkrare att satsa i det som jag tyckte saknades litegrann från inbyggda förstärkaren i RME DAC'en.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det är ju meningen du ska tube rolla klart du ska ta ur dem. Är det en otl eller har den egen transformer beror ju lite på hur den är byggd

Ja får tube rolla med mina inkommande sovjet tubes Rea på ali så 56kr, de ska komma hem hela också.

Nu har jag inte hört bättre/dyrare tube amps, fast denna spelar på som bara den, kan va mina utbytes tubes iofs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Är det någon som köpt från Drop?

Ser att man kan få ett par Massdrop x Sennheiser HD 6XX (Ska vara typ HD 650) för $214 med frakt, så ca 2600 kr med tull och allt.
https://drop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx

Edit: Nu köpte jag ett par, ska bli spännande att se hur lång tid det tar.

Får dem imorgon, så typ 10 dagars leveranstid. Helt ok. Totalpris blev 2765 kr, så ändå en besparing på 725 kr jämfört med billigaste pris i Sverige på 3490 kr. Ser att mitt bud på 2600 kr var lite optimistiskt, hade glömt postens avgift på 175 kr.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Får dem imorgon, så typ 10 dagars leveranstid. Helt ok. Totalpris blev 2765 kr, så ändå en besparing på 725 kr jämfört med billigaste pris i Sverige på 3490 kr. Ser att mitt bud på 2600 kr var lite optimistiskt, hade glömt postens avgift på 175 kr.

Jag gav ca 2600kr för några år sedan, fast då var väl dollarn billigare.

Fick lite knaster med P2an, fixade med sänka inkommande volym ner till 90%, det blev så med Strawberry spelaren och FLAC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tal om inget vill jag lyfta en oväntat bra portabel hörlur: de helt trådlösa Porta Pro med Yaxi-kuddar. Jag har mer välljudande hörlurar hemma, men det är skönt att kunna lyssna när/var som helst. Dessa är fjäderlätta, sitter riktigt skönt på huvudet, går att få med sig överallt och låter bra. Yaxi-kuddarna gör skillnad och rekommenderas. Nackdelen är att de ju är väldigt öppna, men har man tyst runt sig (eller vill kunna höra sin omgivning) är de kanon. Rätt mycket bas men som inte färgar hela ljudbilden.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Jag vill tipsa om dessa: https://techsajten.se/2025/07/test-jbl-tour-one-m3/

Grymma allround-hörlurar som har alla funktioner man kan tänkas vilja ha och mer därtill.

Permalänk
Medlem

Jag behöver nya öronkuddar till mina Audeze LCD-2C och är lite för snål för att betala 1,200 kr för dem. Alternativet är Dekoni, men de kostar runt 1,000 kr vilket även det är ganska dyrt. Dessutom har jag hört att de ändrar ljudet en hel del.

Ser nu att man kan få en AHG variant för under 300 kr på Amazon. Någon som testat? Har aldrig hört om dem själv. Låter lite för bra för att vara sant.

https://accessoryhouseglobal.com/audeze-replacement-ear-pads/
https://www.amazon.se/-/en/Headband-Compatible-Sheepskin-Cush...

Permalänk
Medlem

Jag fick ett infall och köpte Nothing Buds 2 plus. Lika enkelt att använda som Airpods i iphone. Dock verkar man inte få med riktig EQ och volymkontrollen på laddasken fungerar inte (kanske android-specifikt?), men ljudet är fenomenalt bra för så billiga lurar. Jag kan säga att Airpods Pro 2 inte är 2000kr bättre
Men, ljudet låter för djävligt om jag inte använder NC eller transparency. Vilket inte är så lyckat ur batterisynpukt. Har lyssnat ett par timmar i sträck och batteriproecenten har droppat med 30%
Nån annan som provat dessa och upplevt samma sak?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Doomfarer:

Jag behöver nya öronkuddar till mina Audeze LCD-2C och är lite för snål för att betala 1,200 kr för dem. Alternativet är Dekoni, men de kostar runt 1,000 kr vilket även det är ganska dyrt. Dessutom har jag hört att de ändrar ljudet en hel del.

Ser nu att man kan få en AHG variant för under 300 kr på Amazon. Någon som testat? Har aldrig hört om dem själv. Låter lite för bra för att vara sant.

https://accessoryhouseglobal.com/audeze-replacement-ear-pads/
https://www.amazon.se/-/en/Headband-Compatible-Sheepskin-Cush...

Billigt om det är fårskinn och inte fejkläder. Värt att testa för 225kr enligt mig. Och comfort strap ingår, har dock en redan. Köper kanske själv också. Bra att ha.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Var precis inom en hifibutik på drottninggatan där snubben säger de har rea på chord mojo 2, nedsatt från 6k till 4.7 - villhöver-begäret satte in. Hnnnngh.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3