AI gör oss sämre på att tänka själva

Permalänk
Melding Plague

AI gör oss sämre på att tänka själva

Flera nya studier pekar på att flitigt användande av AI-verktyg som ChatGPT kan försämra vår kognitiva förmåga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju ett riktigt problem först när tillräckligt många är helt "beroende" av AI samtidigt som AI slutar fungera.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

No shit!

Krävs ingen raketforskning.

Google har vid flera tillfällen gett mig svar som jag sökt efter. Oftast ger den mig ett svar som är positivt. Och uteslutet negativa aspekter.

Så jag har stängt av Google Ai search

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga AI vad jag tycker om det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Detta blir ju ett riktigt problem först när tillräckligt många är helt "beroende" av AI samtidigt som AI slutar fungera.

Vilket slags "beroende" syftar du på? De som vant sig vid att inte behöva tänka själva, eller de som inte får sin "fix" ?
Båda är reella fenomen.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den förmågan ofta kan ses som bristande som det är gör väl kanske inte direkt några procents kognitiv försämring särskilt mycket ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Var ju inte riktigt så att världen (oavsett om vi enbart ser till Internet eller i allmänhet) var en intelligensens högborg innan AI och ML gjorde sitt intåg för en bred allmänhet.

Permalänk
Medlem

Bara baserat på denna artikel så känner jag att det är lite vågat att dra så mycket slutsatser.

Jag har tillslut hittat ett användningsområde där jag uppskattar AI. Nämligen att ta sig över första tröskeln när man behöver läsa på om något nytt. Sedan får man gå tillbaka till traditionella metoder. Manualer och dokumentation använder sig gärna av mängder av förkortningar så det är helt hopplöst att förstå när man kommer in i ett nytt område. Där är språkmodeller mycket hjälpsamma att hjälpa en kunna läsa dokumentationen snabbare.

Permalänk
Medlem

AI gör inte människor sämre sämre på att tänka. AI ger ibland passiva människor. Passivitet kan ge konsekvensen att man blir sämre på att tänka självständigt. Orsak och verkan kan inte betraktas som en transitiv relation. Sedan är det för generellt. Alldeles för mkt ”kan leda till” etc.

Permalänk
Medlem

AI gör mycket bra som att förenkla vardagliga uppgifter och ge snabb tillgång till information. Men det finns en risk att vi blir bekväma och slutar tänka själva.

Permalänk
Medlem

”Gruppen som använde AI uppvisade lägre kognitiv aktivitet än både sökmotoranvändare och de som arbetade helt utan digital hjälp.”

Hur vet dom att det inte bara är dom som är lite dummare som valt AI av rent naturliga skäl?
Som olja som skingrar sig ifrån vatten.
Eller har dom gjort före och efter tester?

En annan inställning som dom verkar ha är att hjärnan ska vara så aktiv och effektiv det bara går, men varför? Vi har ju ansträngt oss för att vara så smarta vi bara kan vara för att utveckla industrier och produkter i samhället, men inget av detta är ett måste och synnerligen inte ett naturligt tillstånd.

Vad spelar det för roll om våran kognitiva förmåga sänks? Har vi misslyckats då? Går allting åt helvete då? Och vart på den här skalan befinner vi oss nu? Allting är ju relativt men bara för att vi anser att något är smart i våra mått mätt så betyder inte det att det är något särskilt intelligent i andra sammanhang. Vem vet vad det finns för smarta livsorganismer där ute?

Och trots denna självhyllade narcissistiska nivå av belåtenhet över våran intelligens så är vi den enda livsorganismen som inte lever i det habitat som vi är utvecklade för att leva i. Vi är dessutom den enda livsorganismen som förstör habitatet för allt liv som vi känner till och hur intelligent är det?
Ställ detta i kontrast till notisen om att våran kognitiva förmåga sänks, hur mycket spelar det egentligen roll?
Jag förstår inte denna hets och stress om att folk ska prestera så mycket, är det de livet går ut på?
Är en ko till för att mjölkas? Är vi till för att arbeta och prestera?

Naturen söker alltid den lägsta energi punkten och sedan optimerar den. Dom som använt AI i detta test kanske är dom som är närmast naturen?
😁

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk

Det klassiska uttrycket inom neurologi: "Use it or lose it!".

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

No kidding. Vem av oss här jobbar med tonåringar i högstadiet?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta stämmer väl överrens med även andra tekniska hjälpmeddel. Hur många uppvuxna med google maps hittar bra i tex Stockholm. Jämför med de som är 60+ så kan de garanterat bättre hur alla Stockholms stadsdelar hänger ihop.

Jag tycker även att internet och Google som sådant har haft en likande effekt. Man litar blint på det som Google ger som svar och all information finns en sökning bort. Förr hade man uppslagsverk och var tvungen att själv lägga ihop 1+1 för att komma fram till ett svar. Det kritiska tänkandet och resonerandet till om något man läser faktiskt är rimligt försvinner mer och mer.

Permalänk
Medlem

Är inte hela poängen med AI att vi ska slippa tänka så mycket själva?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Om man inte tror att man blir fördummad om man hellre frågar en AI man vill ta reda på något så...

Klarar du inte av eller är för lat för att söka dig fram till svar med seriösa och multipla källor för dina funderingar och istället tar hjälp av AI så har det redan gått för långt, och för alltför många är vi uppenbarligen där redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror poängen med den är att den ska vara billig arbetskraft. Samt att den ska ersätta mänskligt våldskapital. Så när någon säger emot staten eller Jeff o grabbarna kommer AI dog bot 4890 förbi med ett vapen på ryggen så vi lär oss veta hut och sluta ifrågasätta våra kära ledare.

Permalänk
Medlem

Okej, detta är ju lika radikalt och oväntat som att vatten är vått

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

You will think nothing and be happy

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är ju den spännande frågan, vad är syftet med AI?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag frågade (ChatGPT) om detta: "Nu när människan sägs tänka mindre själva på grund av AI - vad vore det bästa sättet att ta det ännu längre?"

Svar (ChatGPT): "En värld där varje bebis föds med ett chip som laddar all mänsklig kunskap direkt in i hjärnan och som uppdateras kontinuerligt. Matematik, språk, vetenskap - allt tillgängligt från första stund. Ingen vet mer än någon annan och alla på hela jorden får samma uppdateringar. När någon undrar något viskar en AI fram svaret direkt i huvudet - ingen tanke behöver någonsin bli en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Jag frågade (ChatGPT) om detta: "Nu när människan sägs tänka mindre själva på grund av AI - vad vore det bästa sättet att ta det ännu längre?"

Svar (ChatGPT): "En värld där varje bebis föds med ett chip som laddar all mänsklig kunskap direkt in i hjärnan och som uppdateras kontinuerligt. Matematik, språk, vetenskap - allt tillgängligt från första stund. Ingen vet mer än någon annan och alla på hela jorden får samma uppdateringar. När någon undrar något viskar en AI fram svaret direkt i huvudet - ingen tanke behöver någonsin bli en fråga.

Så vi skapar inte Skynet, vi blir Skynet!

Å andra sidan så levde inte Elons apor många veckor efter inplanteringen av chippen så det är långt kvar dit.

Permalänk
Medlem

Jag har 7 syskonbarn, när jag pluggade så jobbade jag som fritidsledare (med 100-tal ungar springades fram och tillbaka) 3 dagar i veckan och har idag en spansk flickvän på 30 (jag är 12 år äldre men känner mig minst 30 år äldre ibland...). Gemensamma nämnaren här är social media. Från mitt perspektiv så har unga (räknar min flickvän in här) tappat helt förmågan "att ha tålamod" - Tar nått längre än "10 minuter" så är det för jobbigt. Det här i samband med ai är helt livsfarligt. Kan dra paralleller till mitt jobb idag. Jag är gubben i teamet mer eller mindre. Jag sätter upp lokal ai för att det är svårt och nått jag aldig gjort tidigare (Learning is fun!). Alla andra i teamet använder "chatgtp" m.m.

Tänker hela tiden på Pixars "Wall-E" där vi människor är lazy mo¤#%3f"#¤"s och kan inte klara oss utan 1. social media (media) och 2. hjälp av ai. Men Pixars version är verkligen drömmen. I verklighet så skulle det (är inte Nostradamus..) betyda att vi helt enkelt skulle dö ut. Vi skulle helt enkelt inte klara oss. Försämrad hjärnkapacitet pga 1. ork/tålamod 2. mindre synapser som avlossar.

Med det sagt, och som nån annan redan påpekat - Använder du dig inte av hjärnan så kommer hjärnan "sluta funka." Precis som musklerna förtvinar om de inte används etc etc. Om du "tror på Evolution" så finns det redan i naturen där vi en gång gick från att inte ha ögon till att ha ögon, sen fick ett par "extremophiles" med ögon för sig att: "fan, nice grotta... vi går in o kollar läget..." - och kom aldrig ut och idag har deras ögon ingen funktion alls.

Med det sagt V2: ai är fortfarande skithäftigt och jag följer nästan allt som har med ai att göra. Kollade precis en 1,5 timmars video på youtube om månadens framsteg inom robot industrin och - Sååå jävla häftigt!

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Kan ni inte skriva fler artiklar om AI?

Permalänk
Medlem

AI ger snabb åtkomst till nästan allt och intresset för att lära sig saker har större fördel om det är mindre insats. Personligen suger jag in information som en tvättsvamp med hjälp av AI.

Allt jag läser, lär jag mig och memorerar. Precis som vilken bok eller arbetsuppgift som helst. Skulle det göra att jag tänker mindre?

Låter som propaganda.

Permalänk

Använder gärna flitigt när jag lagar mat och vill få svar om rätt vikt med mera

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag AI ger en mer effektivare inlärningsförmåga, vilket kanske resulterar i samma resultat men man håller det inte i åtanke lika mycket. Tar hellre AI än att gräva efter i stackoverflow i flertals timmar.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

AI är här för att stanna. Det som oroar mig mest är att de flesta inlägg om AI handlar om hur bra, häftigt och allt där i mellan det är medan man nästan aldrig läser om hur farligt det kan vara. Eller så hänger jag bara på fel forum helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Okej, detta är ju lika radikalt och oväntat som att vatten är vått

Ja, men det är bra att Sweclockers ger oss an artikel angående detta så att vi slipper tänka ut det själva.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

AI kan vara katastrofalt farlig om man lägger för stor tillit till den. Jag har flera gånger testat använda copilot för att hjälpa mig ta reda på fackkunskap och delvist enkel matematik som den uppenbart ljuger om när jag kontrollerar det den säger.

Den hallucinerar saker till och från så man vet aldrig om svaret man får är tillförlitligt.
Hur som helst är det typ alltid värt att göra en AI-sökning före man gör en vanlig sökning. En stor grupp människor vet inte hur man använder sökmotorer effektfullt för att hitta rätt och sedan också granska det man hittar. Det är nog ett stort lyft för många.

Dessutom upplever jag att sökmotorerna har blivit sämre på senare år. Svårare att hitta relevanta träffar med bra info.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W