Nekad reklamation av 5070 Ti med orimlig ljudnivå vid låg belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla 5080/5070 Ti kan stänga av fläktarna vid låg temperatur, problemet är att korten hoppar upp direkt till 30% när fläktarna behövs vilket på vissa kort är onödigt hög hastighet. Jag lämnade själv tillbaka ett annat Zotac 5070 Ti p.g.a. det eftersom det blir väldigt störande när grafikkortet håller på och rivstartar fläktarna hela tiden.

Då är jag med, trodde du menade att 30% är nedre gränsen för fläktarna.

Ja man blir väldigt fundersam över hur det kunde gå så fel.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Är det rimligt att förvänta sig att grafikkort av den här typen har dynamisk fläktstyrning och inte bara lägena 0% eller 100%? I praktiken är 30% i det här fallet detsamma som 100% eftersom den nivån är tillräcklig för kortets fulla effektuttag.

Nej. 30% =/= 100%. Hur mycket du än vrider och vänder på det, och det kommer du aldrig att kunna vinna en strid på varken de jure eller de facto.

Du förutsätter en massa saker här med att "1200RPM är tillräckligt", så som att luftflödet i datorn utöver grafikkortet är tillräckligt för att kyla det, att omgivningstemperaturen inte är väsentligt högre än din (så väl rumstemperatur som chassitemp, där övriga komponenters värmealstring och övrig kylning också spelar en avgörande roll), etc. X antal W betyder liksom inte en specifik temperatur. Delta-T är intressant att läsa mer om.

Det blir liksom en extrem skillnad på om du monterar kortet i ett dammfritt fullsize ATX Fractal-chassi i en svensk bostad där lufttemperaturen är ~20C, kontra om du sätter in det i ett bra mycket mer luftflödesstrypt och/eller igendammat mITX/mATX-chassi i valfritt land där inomhustemperaturen i stället är 30C.

Är fläktarna i just det här specifika fallet sannolikt skapligt överdimensionerade? Ja. Kan vara värt det för tillverkaren för att slippa RMA i stil med "MITT KORT ÖVERHETTAS" (i ett totalt igendammat chassi med 30C inomhustemp) också. Är det ett märkligt beslut av Nvidia att sätta 30% PWM (bortsett från 0%) som lägsta fläkthastighet? Ja. Kan säkert finnas anledningar till det också, jag har inte frågat dem.

Som ljudkänslig själv (dock bra mycket mer känslig för RPM-variationer och resonansljud än vinande) förstår jag ditt problem, men det här är med extremt stor sannolikhet inte ett garantiärende hos någon ÅF eller tillverkare någonstans. Lycka till om du väljer att pröva att driva det vidare, och var medveten om att det också med extremt stor sannolikhet är goodwill du förlitar dig på i så fall. När du redan kommit så här långt känns det som att den bron är bränd.

Som andra har skrivit, kör en GPU->standard 4-pin PWM-adapter och koppla fläktarna till moderkortet i stället. Alternativt gör en deshroud och byt fläktarna mot ett par Noctua eller nåt. Eller ta smällen och sälj kortet och köp ett annat, och var medveten om ångerrätten - det är ju den här typen av saker den är till för, så att inte marknadsföringsfloskler ska få stå oemotsagda heller. (Inom rimliga ramar givetvis, om du är inne på ditt tionde grafikkort som du skickar tillbaka för att det är för högljutt börjar det bli oskäligt.)

Permalänk
Medlem

Kanske jobbigt men går det inte att fixa en tystare datorlåda?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan deshrouda grafikkortet och montera dit mycket bättre och tystare fläktar. Dom kan du sen styra precis hur du vill. Det är helt klart den bästa lösningen för dig eftersom du inte kan lämna tillbaka grafikkortet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nej. 30% =/= 100%. Hur mycket du än vrider och vänder på det, och det kommer du aldrig att kunna vinna en strid på varken de jure eller de facto.

Du förutsätter en massa saker här med att "1200RPM är tillräckligt", så som att luftflödet i datorn utöver grafikkortet är tillräckligt för att kyla det, att omgivningstemperaturen inte är väsentligt högre än din (så väl rumstemperatur som chassitemp, där övriga komponenters värmealstring och övrig kylning också spelar en avgörande roll), etc. X antal W betyder liksom inte en specifik temperatur. Delta-T är intressant att läsa mer om.

Det blir liksom en extrem skillnad på om du monterar kortet i ett dammfritt fullsize ATX Fractal-chassi i en svensk bostad där lufttemperaturen är ~20C, kontra om du sätter in det i ett bra mycket mer luftflödesstrypt och/eller igendammat mITX/mATX-chassi i valfritt land där inomhustemperaturen i stället är 30C.

Är fläktarna i just det här specifika fallet sannolikt skapligt överdimensionerade? Ja. Kan vara värt det för tillverkaren för att slippa RMA i stil med "MITT KORT ÖVERHETTAS" (i ett totalt igendammat chassi med 30C inomhustemp) också. Är det ett märkligt beslut av Nvidia att sätta 30% PWM (bortsett från 0%) som lägsta fläkthastighet? Ja. Kan säkert finnas anledningar till det också, jag har inte frågat dem.

Som ljudkänslig själv (dock bra mycket mer känslig för RPM-variationer och resonansljud än vinande) förstår jag ditt problem, men det här är med extremt stor sannolikhet inte ett garantiärende hos någon ÅF eller tillverkare någonstans. Lycka till om du väljer att pröva att driva det vidare, och var medveten om att det också med extremt stor sannolikhet är goodwill du förlitar dig på i så fall. När du redan kommit så här långt känns det som att den bron är bränd.

Som andra har skrivit, kör en GPU->standard 4-pin PWM-adapter och koppla fläktarna till moderkortet i stället. Alternativt gör en deshroud och byt fläktarna mot ett par Noctua eller nåt. Eller ta smällen och sälj kortet och köp ett annat, och var medveten om ångerrätten - det är ju den här typen av saker den är till för, så att inte marknadsföringsfloskler ska få stå oemotsagda heller. (Inom rimliga ramar givetvis, om du är inne på ditt tionde grafikkort som du skickar tillbaka för att det är för högljutt börjar det bli oskäligt.)

Vill hävda att mitt scenario är ganska typiskt: runt 25 graders rumstemperatur nu på sommaren och relativt tätt ljuddämpat ATX-chassi tre chassifläktar. Att kortet då kan kyla fullt effektuttag med lägsta möjliga fläkthastiget utan att svettas öht. tycker jag ganska tydligt illustrerar hur galet det är. ASUS-korten har miniminivå på 600~700 RPM ända ner till MSRP-varianterna (Prime) som har betydligt mindre kylare, så uppenbarligen går det bra. Killgissar att punkten för diminishing returns för fläkthastighet på den här tvåkilosklumpen nås långt, långt innan 3000 RPM.

Planen är adapter för att koppla till moderkortet ja eftersom deshroud på den här modellen kräver fullständig demontering. Och nej, garantiärende är det givetvis inte frågan om utan reklamationsärende i sådana fall.

Uppskattar det utförliga och nyanserade svaret.

Skrivet av Larsp777:

Kanske jobbigt men går det inte att fixa en tystare datorlåda?

Sitter redan med ett ljuddämpat chassi. Fläktljudet är som hörs i videon vinande och väldigt genomträngande så det hjälper tyvärr inte mycket.

Skrivet av nu1mlock:

Du kan deshrouda grafikkortet och montera dit mycket bättre och tystare fläktar. Dom kan du sen styra precis hur du vill. Det är helt klart den bästa lösningen för dig eftersom du inte kan lämna tillbaka grafikkortet.

På den här modellen kräver det fullständig demontering och man tappar mycket strukturell integritet eftersom fan shroud:en inte är flytande:

Räcker det inte med att koppla fläktarna direkt till moderkortet och mjukvarustyra den vägen får jag dock överväga det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vill hävda att mitt scenario är ganska typiskt: runt 25 graders rumstemperatur nu på sommaren och relativt tätt ljuddämpat ATX-chassi tre chassifläktar. Att kortet då kan kyla fullt effektuttag med lägsta möjliga fläkthastiget utan att svettas öht. tycker jag ganska tydligt illustrerar hur galet det är. ASUS-korten har miniminivå på 600~700 RPM ända ner till MSRP-varianterna (Prime) som har betydligt mindre kylare, så uppenbarligen går det bra. Killgissar att punkten för diminishing returns för fläkthastighet på den här tvåkilosklumpen nås långt, långt innan 3000 RPM.

Planen är adapter för att koppla till moderkortet ja eftersom deshroud på den här modellen kräver fullständig demontering. Och nej, garantiärende är det givetvis inte frågan om utan reklamationsärende i sådana fall.

Sitter redan med ett ljuddämpat chassi. Fläktljudet är som hörs i videon vinande och väldigt genomträngande så det hjälper tyvärr inte mycket.

På den här modellen kräver det fullständig demontering och man tappar mycket strukturell integritet eftersom fan shroud:en inte är flytande:

https://www.techpowerup.com/review/zotac-geforce-rtx-5070-ti-amp-extreme/images/cooler1.jpg

Räcker det inte med att koppla fläktarna direkt till moderkortet och mjukvarustyra den vägen får jag dock överväga det.

Tråkigt att du inte är nöjd med ljudbilden men om du har öppet chassi låter det mer eller mindre? För ljudet tycker jag låter som resonans/ den flyttar mer luft än vad den får tillgång till eller hör jag fel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tråkigt att du inte är nöjd med ljudbilden men om du har öppet chassi låter det mer eller mindre? För ljudet tycker jag låter som resonans/ den flyttar mer luft än vad den får tillgång till eller hör jag fel?

Ljudklippet är inspelat med öppet chassi för att tydliggöra ljudkaraktären. Låter något mer dämpat med sida på, även om vinandet mer eller mindre skär igenom. Det är 105mm-fläktar så 1200 RPM är helt enkelt en relativt hög hastighet, men de har definitivt inte någon gynnsam ljudprofil om man säger så.

Ställer man 1500 RPM manuellt skulle jag utan att veta gissa att de var satta till 100%. Vid faktiska 100% (~3000 RPM) snackar vi Delta-nivåer, uppmätte ~70 dBA (!) med en Uni-T UT352.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ljudklippet är inspelat med öppet chassi för tydliggöra ljudkaraktären. Låter något mer dämpat med sida på, även om vinandet mer eller mindre skär igenom. Det är 105mm-fläktar så 1200 RPM är helt enkelt en relativt hög hastighet, men de har definitivt inte någon gynnsam ljudprofil om man säger så.

Ställer man 1500 RPM manuellt skulle jag utan att veta gissa att de var satta till 100%. Vid faktiska 100% (~3000 RPM) snackar vi Delta-nivåer, uppmätte ~70 dBA (!) med en Uni-T UT352.

Usch,enda sättet är då fan control eller deshroud
Hoppas du blir nöjd alt testa byta på marknaden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

För många år sedan köpte jag ett Zotax GTX 780 vars fläktar lät väldigt konstigt. Jag bytte ut stock kylaren mot 2st 120mm fläktar (som jag fäste med buntband) och i mitt fall fick jag ett tystare kort som även givk svalare.

Kanske detta är något som du eventuellt kan göra med, kanske rymms 3 120mm eller kanske 2x140mm ?

Bara ett förslag på en eventuell lösning.

Edit: Gigabyte var det visst såg jag på bilden, var ett tag sen som sagt. Zotac var nog kortet efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Problemet är att produkter som dessa tas fram för en väldigt bred marknad (i de flesta fallen mer eller mindre en global sådan), och en rad varierande användningsscenarier. Jag säger inte att du har dålig koll som så, men hur genomsnittsanvändningen ser ut på andra sidan jordklotet (där *många* fler kort kan ha sålts dessutom) är i praktiken omöjlig för oss att se.

Utöver det kan komponentval baseras på en lång rad faktorer som blir svåra, för att inte säga omöjliga, att se eller förstå för en slutanvändare. Det kan mycket väl vara så att korttillverkaren har bra erfarenhet av/bra relationer med tillverkaren och/eller distributören av den här fläkten och/eller fläktmodellen. Sen kan det vara rent ekonomiskt också, att den ger bäst prestanda/livslängd per krona. Det är svårt för oss att få insyn i, och att spekulera i det ger egentligen inte så mycket.

Det jag personligen ser som mest frustrerande skulle jag säga är att minimihastigheten (som sagt, bortom 0%) är såpass hårt fastställd till just 30%, och där kan jag förstå om man ställer sig rätt frågande. Själva tanken med PWM-fläktar (4-pin) är ju lite att det ska gå att reglera dem bättre än DC-fläktar (3-pin), det blir inte samma problem med att spänningen är för låg eller att fläktarna/lagren slits oproportionerligt hårt på grund av det. Det borde åtminstone rent tekniskt gå att reglera själv, även om det inte ska vara enkelt för gemene användare att "råka" "förstöra" fläktkurvan så det då återigen blir RMA-ärenden på grund av throttling och/eller överhettning.

Men som andra har varit inne på, det är ett designbeslut i sig (också lite oklart vem som faktiskt tagit det beslutet och varför, om det är Nvidia som varit stenhårda på den fronten) och ingen defekt per se. Hoppas det går att lösa, givetvis trist när det skiter sig och möjligheterna att lösa det är lite begränsade/kostsamma/utmanande.

Oaktat reklamations- eller garantiärende behöver det ju på något sätt finnas en defekt på produkten och/eller att marknadsföringen är direkt felaktig (eller att andra problem finns de jure eller de facto), och den fighten tror jag blir väldigt svår att vinna i det här fallet. Omöjlig? Det ska man aldrig säga, men har en del erfarenhet av både ARN-ärenden och ärenden hos andra tillsynsmyndigheter och rättsliga instanser, och här ser jag inte att grunden riktigt finns för att bygga ett bra case med.

Vad som skulle vara "oskälig ljudnivå" på en datorkomponent som i allt väsentligt är att definiera som fungerande finns mig veterligen varken specifika regler eller tydlig praxis kring, och att driva det ärendet... som sagt, inte omöjligt, men glhf. Det lär inte vara en lätt grej. Om det är något som faktiskt är defekt (att fläktstyrningen faktiskt inte fungerar, att specifikationen på fläktarna inte stämmer, att sensorer som ligger till grund för fläkthastigheten inte är fungerande eller liknande) så blir det en helt annan sak, så klart.

Lite samma sak som brukar komma på tal i diskussioner kring "hur mycket coil whine ska man acceptera?" eller liknande. Svårt att svara på.

Synd att det i dag inte finns eftermarknadskylare till grafikkort på samma sätt som det fanns förr. Artic Coolings NV Silencer/ATI Silencer-serie (exempelvis) har jag ett par stycken. ^^

Permalänk
Medlem

Det är nog helt enkelt så att fläktmodellerna inte fungerar/startar under 30%. Orsaken till är så klar en avvägning mellan pris, vad de skall uppnå och hur länge de förväntas fungera.

Såg någon jämförelse med bilar (vad är en tråd utan biljämförelsen). Vissa bilar har en tomgång på under 1000rpm andra 5000rpm. Olika motorer olika konstruktioner krav och förväntningar. Plockar man bort svänghjulet så måste tomgångsvarvet gå upp tex.

Samma sak med fläktar, beroende på vad man har för mål och budget så sätts ramar.

Gällande frågan om reklamation så beror det ju helt på vilka attribut/spec som angetts vid försäljning.

Stod det "steglöst varvtal från 0-100% i steg om 1%", ja då har vi problem.

Stod det ljudnivå:
*Ingen belastning (0% gpu) 0db.
*Låg belastning (1-25% gpu) 30db.
*Hög belastning (26-100% gpu) 60db.
Men att ljudnivån i själva verket är 50db vid låg belastning. Ja då har man ju fog för reklamation.

Nu tror jag knappast att tillverkarna är så "dumma" att de speccar ner det det hela så detaljerat. De anger förmodligen fläkthastigheten som 0-100% utan vidare info om hur många steg det finns mellan 0-100. Därigenom finns det inget att klaga på, som i en reklamation, om fläkten står helt stilla för att defan hoppa till 30% (enligt anledning åvan) för att sedan ex reglerar i steg om 1% eller 5% mellan 30-100.

Men jag förstår att man kan bli besviken om kortet låter mer än man hoppats på. Tyvärr är det nog rätt kört då tiden för öppet köp löpt. Samtidigt som problemet är mer en feature än ett fel så är reklamation nog inte aktuellt.

Edit:
Om ljudnivån är så viktig så letar man väl upp recensioner, tester, läser på forum osv osv innan man köper ett kort? Lite egenansvar får man ta (bortsett från att man missar fönstret för öppet köp).

Permalänk
Medlem

Zotac är ju ett budgetmärke och man får ju billigt grafikkort till lågt pris.
Palit, PNY och Zotac osv och är ju billigt och man får räkna med att det kanske lite mer fel än de bättre märkena.
Det du efterfrågar är premiumkvalité och då måste du köpa premiummodeller. Det gäller alla produktkategorier såsom bosch tvättmaskiner tillverkade i tyskland och airbus flygplan och toyota bilar osv.
Sedan spelar summan ingen roll... chernobyl reaktorerna kostade 777 miljarder men de var fortfarande billigare och mindre kvalité än västerländska kärnkraftverk.

Förutom tipsen som givits så har jag några förslag.
Kan du inte ändra så den är 0% upp till 80 grader och sen kör 30%?
Har du undervoltat kortet så det inte blir lika varmt? Även undervolta processor.
Öka chassifläktarnas hastighet så det är svalare i chassit och grafikkortet håller sig svalare.

Hur ser det i övrigt ut i chassit? Om du till exempel har cpuradiatorn som blåser varmluft rakt in i grafikkortet och ej tillräcklig ventilation i chassit så kan det ju förvärra problemet.
Avinstallera också afterburner för det är tydligen inte bra att använda längre och ställe till med problem.