FZ: Switch 2-tillbehören du behöver (och inte)

Permalänk
Melding Plague

FZ: Switch 2-tillbehören du behöver (och inte)

Har du precis köpt Switch 2 och är i tankarna att köpa tillbehör? FZ:s går igenom tillbehören du måste lägga vantarna på och vilka du kan skippa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En Switch 2 kamera ska inhandlas sen då den behövs till vissa mini games i Jamboree Tv.

Fast det blir inte den pirana kameran utan den andra

Permalänk
Medlem

Priser på grejerna i artikeln är ju minst lika intressant som artikeln i sig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Priser på grejerna i artikeln är ju minst lika intressant som artikeln i sig.

satt också å scrolla frenetiskt och försökte hitta var de hade skrivit priserna...

blev lite sugen på en gamecube kontroll att ha till datorn.

men fan €65 ä fan för dyrt...

den må va jävligt bekväm att använda men fan så bra är den inte att det motiverar typ 3x priset av en 8bitdo 2c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känner inget behov av tillbehör. Har en Pro kontroll från Switch 1 som fungerar fint.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Den nya pro kontrollern förvånade mig. Trodde den skulle vara som till switch 1 men den är betydligt skönare att använda. Känns mer premium

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Pro 2 kontrollern är underbar, så otroligt dåligt bara att den inte fungerar med något annat än Switch 2 just nu. Rätt irriterande.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Vill inte stödja Nintendos överpriser så nej tack

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

satt också å scrolla frenetiskt och försökte hitta var de hade skrivit priserna...

blev lite sugen på en gamecube kontroll att ha till datorn.

men fan €65 ä fan för dyrt...

den må va jävligt bekväm att använda men fan så bra är den inte att det motiverar typ 3x priset av en 8bitdo 2c

65euro från Nintendo och säljer för typ 1400kr på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

65euro från Nintendo och säljer för typ 1400kr på Tradera.

var hitar du den för 65? ser bara 70

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Pro 2 kontrollern är underbar, så otroligt dåligt bara att den inte fungerar med något annat än Switch 2 just nu. Rätt irriterande.

till PC funkar den

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få Gamecube kontrollern att funka på en PC? Kanske kommer någon off-brand adapter snart? Hade varit sjukt najs att slippa köpa Wavebirds.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen Switch 2 Printer? Det var ju det bästa på Game Boy

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet om man kan få Gamecube kontrollern att funka på en PC? Kanske kommer någon off-brand adapter snart? Hade varit sjukt najs att slippa köpa Wavebirds.

iom att den pratar blåtand så handlar det väl bara om att den potentiellt behöver en drivare men skulle inte förvåna mig om den fungerar med vanliga geniric game controller drivaren i windows på en pc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns det ingen Switch 2 Printer? Det var ju det bästa på Game Boy

Jag köpte en lampa som lyser mot skärmen så man ser något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

En Switch 2 kamera ska inhandlas sen då den behövs till vissa mini games i Jamboree Tv.

Fast det blir inte den pirana kameran utan den andra

Bara kollar i fall du vet att nästan alla usb-webcams funkar? Själv använder jag nån gammal Logitech jag hade liggandes.

Permalänk
Medlem

Om man räknar in att många tillbehör fungerar med Switch 2 jämfört med andra konsoler så är faktiskt Switch 2 ganska billig och till och med billigare än Switch 1 för många användare.

Konstigt att nästan ingen verka poängtera det, som faktiskt är en stor sak när det kommer till pris. Hade du tillexempel som barnfamilj Switch 1 sen innan så sparar du väldigt mycket på att inte behöva köpa Joycons eller andra styrdon.

Bergsala skatten är såklart inte inräknat i den beräkningen 😅

Skrivet av deeshu:

Bara kollar i fall du vet att nästan alla usb-webcams funkar? Själv använder jag nån gammal Logitech jag hade liggandes.

Bäst att också tillägga att Nintendos kamera inte är bra heller och speciellt inte för priset man får betala för sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

@deeshu
Tack, bra tips.

Jag ska kolla om jag har något gammalt att prova.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Bäst att också tillägga att Nintendos kamera inte är bra heller och speciellt inte för priset man får betala för sen.

nej den verkar va nått gammalt härke från typ början på 2000 talet i ett fancy skal...

Kameraupplösning: 480p
typ va fan du får en kamera som iaf klarar 720p 60hz om inte t.om 1080p 30/60hz för typ 300:- från erkända märken...

så du betalar ganska bra taxa för ett fancy Nintendo/Hori skal till din sketna 25+ år gamla webcam med en usb-c kontakt (pratar troligen usb 2 över usb-c)...

c270 och en usb-c adapter om den fungerar kan man typ plocka upp för 200:- och sopar troligen banan med denna kamera...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej den verkar va nått gammalt härke från typ början på 2000 talet i ett fancy skal...

Kameraupplösning: 480p
typ va fan du får en kamera som iaf klarar 720p 60hz om inte t.om 1080p 30/60hz för typ 300:- från erkända märken...

så du betalar ganska bra taxa för ett fancy Nintendo/Hori skal till din sketna 25+ år gamla webcam med en usb-c kontakt (pratar troligen usb 2 över usb-c)...

c270 och en usb-c adapter om den fungerar kan man typ plocka upp för 200:- och sopar troligen banan med denna kamera...

Det är bara hori-kamerorna som är gammalt skräp på 480p.
Den officiella Nintendo-kameran är en helt ok 1080p 110fov kamera anpassad för lågt ljus. Kanske inte prisvärd, men absolut inte skräp.

Permalänk
Skrivet av deeshu:

Det är bara hori-kamerorna som är gammalt skräp på 480p.
Den officiella Nintendo-kameran är en helt ok 1080p 110fov kamera anpassad för lågt ljus. Kanske inte prisvärd, men absolut inte skräp.

jag tänkte på denna som de pratade om i artickeln och defenetivt inte värd 500:- typ 150-200:- på sin höjd...
https://www.inet.se/produkt/6612394/nintendo-switch-2-piranha...

vet inte om det är samma som du menar men såg att det fins andra officiella kameror också.
https://www.inet.se/produkt/6612376/nintendo-switch-2-kamera

ja den är väl mer prisvärd och iaf någorlunda lever upp till priset specmässigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vill inte stödja Nintendos överpriser så nej tack

Inga överpriser från Nintendo själva. Snarare så att tillbehör till Xbox eller Sony är ännu dyrare.

Sparade mer än 100 SEK på väskan från Nintendo Irland jfm svenska återförsäljare.

Uppmanar alla till att bojkotta Bergsala. En liten väska för €24,99 (inkl. frakt) ska inte kosta 399 SEK här!

https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-accessories

Edit:
Kan tillägga att jag inte köpt något annat än just väskan till Switch 2, då samtliga av mina övriga tillbehör från Switch 1 går utmärkt att använda till 2:an

Permalänk
Medlem

iom att den pratar blåtand så handlar det väl bara om att den potentiellt behöver en drivare men skulle inte förvåna mig om den fungerar med vanliga geniric game controller drivaren i windows på en pc.

Ah kanske i framtiden, får hoppas. Just nu är den väldigt låst till just Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med om det med minneskortet.. när jag va färdig med min hade jag ca 40gig kvar XD

Switchen har funnits länge och mycket spel blir det. och dom tasr plats även om man köper allt fysiskt så är patcher osv digitalt.
skulle mer säga att om man ägt en switch 1 en längre period, så är minneskortet ett 4 av 5 på behöver XD

ja man kan avinstallera... men handen på hjärtat.. hur många här orkar göra det efter varje spel man spelat klart, ut i fall att man vill/vill kunna spela det igen, inom en snar framtid

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

På den där listan av 5/5 så har jag inte köpt en ny skyddsväska för Switch 2. Har redan en större väska som jag använde till Switch1 och den passar perfekt för Switch 2.

Däremot har jag beställt en gigantisk väska som skall kunna ta med dockstationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Jag håller inte riktigt med om det med minneskortet.. när jag va färdig med min hade jag ca 40gig kvar XD

Switchen har funnits länge och mycket spel blir det. och dom tasr plats även om man köper allt fysiskt så är patcher osv digitalt.
skulle mer säga att om man ägt en switch 1 en längre period, så är minneskortet ett 4 av 5 på behöver XD

ja man kan avinstallera... men handen på hjärtat.. hur många här orkar göra det efter varje spel man spelat klart, ut i fall att man vill/vill kunna spela det igen, inom en snar framtid

Håller med. Sen tar S2 versioner mer plats. T.ex. Fortnite tar väl dubbelt så mycket plats som Switch versionen. Jag hade inte plats att flytta över alla mina spel från Switch OLED till Switch 2. Nu är det en låååång väntan på minneskortet jag beställt. Man vill ju inte ha ett litet 256 GB kort heller.

Permalänk
Medlem

Försöker fortfarande intala mig att jag inte behöver ett minneskort.

Har just nu 100GB ledigt på min Switch 2, där det främst är spel som Mario Kart World, Hogwarts Legacy, No Man's Sky samt The Witcher 3 som stjäl utrymme.

Fast Fusion är så litet att det knappt märks av!

Har bara 32GB i mina Switch 1:or, så där var externt minneskort ett måste för att ens kunna spela vissa spel (The Witcher 3 exempelvis)!

Helt klart ligger ett minneskort på kanske 512GB eller 1TB högt upp på önskelistan, men inte till vilket pris som helst.

Har även massor med Switch-spel på kassett som knappt tar något internt utrymme alls