Konkurrensverket skriver av ärende om Switch 2-pris

Permalänk

Tycker Konkurrensverkets svar är jävligt tafatt och att de inte gör någon prövning i sakfrågan really grinds my gears, de tittar inte ens på frågan om missbruk av dominerande ställning sett till priset, de har inte ens tittat på hur Bergsalas marginaler ser ut.

Men, jag skiter i vilket nu och lägger inte mer energi på det. Jag köpte mitt Switch 2 via franska Amazon, det kom snabbt, fungerar klockrent och jag sparade en hel del pengar på det.

För mig är det tydligt att det är en pappersvändare som suckat högljutt och tänkt "Men herregud, nördar!" men tvingats att undersöka saken pga anmälningsfrekvensen. Man får väl ge dem att de i alla fall samtalat med Bergsala och några av deras största försäljningskanaler.

Sak samma - Bergsala får inte en spänn till av mig när det gäller Nintendoprodukter något mer.

Permalänk
Medlem

Konkurrensverket borde granska Komplettgroup som äger Komplett, Webhallen och Netonnet. Helt ofattbart att komplett fick köpa Webhallen och NetonNet på en marknad med så få aktörer. Upplever att priskonkurrensen blivit mycket sämre sedan Komplett köpte NetonNet. Väldigt förvånad att konkurrensverket inte utrett köpet och Kompletts dominanta ställning på marknaden.

Möjligenheten till framgång för lägre priser är antagligen oerhört mycket högre om personer uppmärksammar konkurrensverket på att undersöka konkurrensen på marknaden mellan aktörer, vilka säljer elektronik, än att försöka påverka priset på en enskild vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Irland är med i EU så nej. de räknar VAT direkt.

Aha okej tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

1. Hur funkar service/garantiärenden om man inte köper från den välgödda Bergsalagubben utan t.ex. Nintendo.ie? Tex frakten om man behöver skicka in konsollen.

2. Är det utöver kemikalieskatt även Copyswede-avgift på Switchen?
*** Jag kollade upp det. Copyswede-avgift verkar inte vara applicerbart på (bl.a.) Switch 2:
"Parterna har överenskommit att spelkonsoler av modellerna Microsoft Xbox One, Sony PlayStation PS4, Nintendo Wii U, Nintendo Switch, PlayStation 5, Microsoft Xbox X/S, samt Nintendo Switch 2 inte omfattas av ersättningsskyldighet."

Sen är det ju även ca 5% högre moms här (man brukar räkna med 20% moms i EU som något slags medel)
Kemikalieskatten torde vara ca 225 kr inkl moms. Härligt med moms på skatt! (Dockan och strömkontaktens vikt ska också inkluderas som jag förstått det. Där av ca 1 kg som ska räknas in)
Sen ska Bergsalagubben ha sitt!
Sen förlorar vi säkert några kr även på valutasäkring som har med priset i svensk krona att göra.

En Switch 2 borde kosta ca 5750 (€470*1.05) + 225 kr (lite mer kanske om man lägger på valutasäkringen på detta), men INTE 6800! Har Bergsalagubben ca 1000 kr i *extra* påslag alltså, utöver det påslag som andra EU-butiker har!

PS5 Pro var ju inte direkt billig här när den släpptes heller. Också ett rejält påslag mot EU.

Permalänk
Medlem

Hur mycket skall distributörerna få lov att tjäna för att överleva?

Jag säger inte att Bergsala gör rätt här men något per exemplar måste de tjäna för att gå runt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Är bara så tråkigt att vi i Sverige ska behöva betala (mycket) mer för samma slags support som andra länder får billigare. Det är ju inte så att vi får det mycket bättre pga Bergsala här än vad de tex i Tyskland får det med support etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hur mycket skall distributörerna få lov att tjäna för att överleva?

Jag säger inte att Bergsala gör rätt här men något per exemplar måste de tjäna för att gå runt.

Det krävs ju någon form av distribution till alla andra länder med.

Tidigare har påslag i norden funnits men varit mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

1. Hur funkar service/garantiärenden om man inte köper från den välgödda Bergsalagubben utan t.ex. Nintendo.ie? Tex frakten om man behöver skicka in konsollen.

2. Är det utöver kemikalieskatt även Copyswede-avgift på Switchen?
*** Jag kollade upp det. Copyswede-avgift verkar inte vara applicerbart på (bl.a.) Switch 2:
"Parterna har överenskommit att spelkonsoler av modellerna Microsoft Xbox One, Sony PlayStation PS4, Nintendo Wii U, Nintendo Switch, PlayStation 5, Microsoft Xbox X/S, samt Nintendo Switch 2 inte omfattas av ersättningsskyldighet."

Sen är det ju även ca 5% högre moms här (man brukar räkna med 20% moms i EU som något slags medel)
Kemikalieskatten torde vara ca 225 kr inkl moms. Härligt med moms på skatt! (Dockan och strömkontaktens vikt ska också inkluderas som jag förstått det. Där av ca 1 kg som ska räknas in)
Sen ska Bergsalagubben ha sitt!
Sen förlorar vi säkert några kr även på valutasäkring som har med priset i svensk krona att göra.

En Switch 2 borde kosta ca 5750 (€470*1.05) + 225 kr (lite mer kanske om man lägger på valutasäkringen på detta), men INTE 6800! Har Bergsalagubben ca 1000 kr i *extra* påslag alltså, utöver det påslag som andra EU-butiker har!

PS5 Pro var ju inte direkt billig här när den släpptes heller. Också ett rejält påslag mot EU.

Ett tips är att sluta köpa från svenska leverantörer i så fall, för det betyder ju att tillräckligt många är beredda att betala högre priser i Sverige.

Permalänk
Medlem

Sverige har dessutom 3 år konsumentköplag medan EU bara garanterat 2 år.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Sverige har dessutom 3 år konsumentköplag medan EU bara garanterat 2 år.

Verkar väl dock fungera lite sådär, då bevisbördan hamnar på dig som konsument?

Återförsäljarna brukar inte heller vara så välvilliga till att hantera reklamationsärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Återförsäljarna brukar inte heller vara så välvilliga till att hantera reklamationsärenden.

Ja, jag har en känsla att det tämligen ofta handlar om återförsäljarnas välvilja/policy (om det inte är ett problem som är lätt att bevisa är ett tillverkningsfel. Vilket ofta inte är så lätt) om man ska få rätt i dessa reklamationsärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Allt (med vissa undantag s) som är köpt efter 1 maj 2022 är det säljaren som har bevisbördan på sig.

Så bara sista året behöver du bevisa att du använt varan eller tjänsten på korrekt vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bergsalaskatten slapp jag. Blev köp direkt från Nintendo. Klart Bergsala ska tjäna pengar, men inte mina. Lägger hellre 1500kr på ett minneskort när det är dags.