Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år

Permalänk
Melding Plague

Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år

Användare har flyttat till andra plattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Hoppas att fler får upp ögonen och lämnar!

Permalänk
Medlem

Har redan bytt, kör Linux Mint 22,1 och Lutris för spelandet av Windowstitlarna

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Härligt! Hoppas att fler får upp ögonen och lämnar!

Varför är du sån ?

Permalänk
Medlem

Jag tillhör ev av dem som under hösten kommer gå från 3-4 Win10 maskiner till en Win 11 och 3 Linux maskiner.
Detta tack vare Microsofts otroligt kundfientliga beteende.
Ett OS är ett OS och skall bara vara ett OS, inget mer. Låt användaren bestämma vad hen vill installera.

Permalänk
Medlem

"Över en miljard" inkluderar ju 1,4 miljarder så det är inte säkert alls att det är en faktisk minskning av antalet användare.

Permalänk

Om de kunde hålla telefon ui och vanliga datorer separerade skulle jag vara nöjd.

Hoppas att nåsta version kommer i en vanlig desktop version ämnad för det pc med mus o tangentbord och en för enheter med touchskärmar led ett mer pekvänligt ui.

Och inte som nu i win 11 där de försökt göra någon form av hybrid som inte är bra på något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hoppas på SteamOS så småningom. Är inte riktigt redo att släppa windows än men är ordentligt less på det

Permalänk
Medlem

Har gått över till OpenSuse på laptopen men kör Win 11 på stationära och Rog Ally pga spel och Game pass.
Hoppas att XboxOS kommer att släppas även till vanliga Rog Ally då Win 11 funkar urdåligt för handhållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

"Över en miljard" inkluderar ju 1,4 miljarder så det är inte säkert alls att det är en faktisk minskning av antalet användare.

Håller med, slutsatsen är märklig och inte alls faktabaserad. Det är konstigt att jämföra siffror från en årsrapport med ett blogginlägg från marketing. Kanske tyckte de bara att "over a billion" lät bättre än att skriva ut exakta siffror?

Faktum kvarstår dock att "monthly active users" inte nämns i rapporten från 2024, vilket ändå tyder på att antalet har minskat. Men att i rubriken skriva att exakt 400 miljoner användare försvunnit känns ändå som en orimlig slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför är du sån ?

Vill hellre se en öppen plattform frodas, där vi själva kan välja hårdvara utifrån våra egna behov.

Detsamma gäller på mjukvarusidan, då väldigt mycket "kräver" Windows för att fungera fullt ut idag.

Att köra GNU/Linux eller macOS innebär idag nära nog alltid en kompromiss på ett eller annat sätt.

Jag hör sällan någon som väljer att köra Windows just för att det är ett bra OS, utan främsta skälet är att det helt enkelt inte finns något annat alternativ.

Tycker exempelvis att Android/iOS är en betydligt sundare marknad än obalansen mellan Windows/macOS/Linux. Var kan du ens köpa en Linux-dator i butik?

Varför ska Windows vara ett krav för att uppdatera firmware på min externa SSD?

Vi ser även nära nog dagligen hur mycket bättre GNU/Linux (läs SteamOS) eller macOS presterar jfm Windows på lika villkor. Tänk då hur det hade varit om även hårdvarutillverkarna lyft blicken något.

Varför ska val av WiFi-kort till Linux fortfarande behöva kännas som Rysk Roulette?

Längtar även tillbaka till tiden då macOS var mer öppet och välkomnade kloner.

Hoppas även att detta gör att Microsoft skärper sig och släpper ett XboxOS som många efterfrågat i åratal till vanliga PC:s.

Permalänk

Beställde 12st Windows maskiner till jobbet idag, så drar mitt strå till stacken för att förbättra siffran

Permalänk
Medlem

Bästa nyheterna jag läst på länge 👏

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag gör mitt för att bidra till statistiken. Kör bara Linux och MacOS hemma. På jobbet är det dessvärre Windows, där har vi som användare inget val.

Visa signatur

5700X3D | Sapphire 7800 XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air 15" M4 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför är du sån ?

varför inte?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Så slutsatsen är baserad på det vaga uttalandet? "Over a billion" kan ju vara allt från 1 000 000 001 till typ 1 400 000 000.
Jag finner det inte särskilt otroligt dock att folk överger datorer till förmån för mobila enheter, och säkert har MacOS och Unix-distar ytterligare vunnit lite mark. Men att det skulle röra sig om så drastiska förändringar under så kort tid känns inte troligt. Men allt blir ju bara spekulationer när man väljer att skriva en nyhet med såhär vagt underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför är du sån ?

Egoistiska Linux-användare är inget nytt. De vill att Windows ska dö så att hårdvaru- och mjukvaruutvecklare ska stötta den plattform de själva valt att sitta på i stället.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Vilken skräpartikel! Över 1 miljard betyder inget annat än över 1 miljard. Det betyder inte nödvändigtvis att det minskat. Vänta med att skriva tills det finns några siffror.

Byt i alla fall rubrik! Snacka om falsk matematik.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Windows älskare här, vill inget mer än att se Microsoft återgå till det som var bra med Windows, från 98 fram till 7.

Windows i sin nuvarande form behöver helt enkelt tvärdö och begravas så djupt att ingen någonsin hittar det igen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet handlar detta om folk som gått över till endast mobil eller surfplatta för sina behov.
Folk som gått över till Linux är nog endast droppe av alla dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Egoistiska Linux-användare är inget nytt. De vill att Windows ska dö så att hårdvaru- och mjukvaruutvecklare ska stötta den plattform de själva valt att sitta på i stället.

Jag är linuxanvändare men jag vill inte att Windows ska "dö".

Jag vill att det ska bli mer som linux och bara vara ett OS.

Det ska inte behövas stänga av massa avlyssnings-funktioner och avinstallera en hög med appar innan man kan använda sin dator efter en nyinstallation.

Jag vill inte få reklam om att skaffa onedrive och office och allt vad det heter. Jag vill inte bli påtvingad uppdateringar som jag inte vill ha (förutom säkerhetsuppdateringar).

Jag vill att allt som finns på min dator, finns där för att JAG har valt att installera det.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag vill att apple öppnar upp Mac OS så det går att installera på "windows datorer"...

Jag gick från Windows XP -> OS 9 (hade inget val) -> OS X (10.0) -> 10.4 (tiger) sen uppgraderades varje år till Maverick (?) och 2019 så gick jag tillbaka till Windows och då Windows 10.

Jag saknar OSX... All min mjukvara förutom 1 fungerar på mac. Tyvärr så är ju cuda stödet icke-existerande så jag blir kvar på windows platformen... Om inte cuda var "boven i dramat" så hade jag aldrig gått tillbaka till windows...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Finns inga incitament kvar att vara på Windows. Har inga privata Windows maskiner kvar sedan 10 år tillbaka. Jag håller inte med dig om att Linux användare tycker att Windows ska dö. Däremot förekommer det att Windows oftast blir prioriterad, och detta upplever jag var mer förr än idag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att byta till AmigaOS.

Men RIP kunskap.
Datorer är enheter för att skapa, leta och jämföra.
I mobilens nerdummade gränssnitt är man i bästa fall en slö kunsument av reklambudskap. 😐

Permalänk
Medlem

Jag har två datorer i hushållet. En laptop med en 7700ish-processor och en "speldator" med 13400F. Köpte den senare enbart för att kunna spela lite nyare spel annars hade det aldrig hänt. För mig finns det varken intresse eller ekonomiskt utrymme att byta dator bara för att kunna använda windows 11, som enligt min smak är samma fiasko som Windows ME blev. En iterarion av Windows 10 som man valde att kalla 11.
För att att behålla stöd för säkerhet och uppdateringar hade jag nog "uppgraderat" om jag hade fått. Men eftersom M$ tvingar användare till att helt och hållet byta datorer på grund av löjliga hårdvarukrav är det av principsak ointressant. Resultatet, som är M$ fel, kommer att bli ett generellt osäkrare internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför är du sån ?

Det lite smått ironiska här, är även att Microsoft själva inte riktigt verkar tro på Windows längre.

Är inte riktigt helt vän med hur Microsoft bygger allt med "webbteknik" idag, där Office har blivit nedlusat med resurshungriga Edge WebView-fönster.

Känns som att mycket numera är gjort för att köra direkt genom webbläsaren, vilket gjort behovet av Windows minimalt.

Samtidigt så byggs det fortfarande "riktiga" applikationer för GNU/Linux samt macOS med långt bättre prestanda som följd.

Varken hatar Windows eller vill att det "går under". Vill bara att Microsoft hittar tillbaka till det som gjorde Windows 7 bra!

Permalänk
Medlem

Apple M-chippen lär ha gjort mycket för denna statistik.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Samma här! Mer TVPaint, Lightwave och ImageFX åt folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Inte omöjligt att det kan bli en grej igen i och med att Commodore håller på att återuppstå.

https://www.youtube.com/watch?v=ke-Ao-CpI7E

Korrigerad länk till videon
Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Håller med, slutsatsen är märklig och inte alls faktabaserad. Det är konstigt att jämföra siffror från en årsrapport med ett blogginlägg från marketing. Kanske tyckte de bara att "over a billion" lät bättre än att skriva ut exakta siffror?

Faktum kvarstår dock att "monthly active users" inte nämns i rapporten från 2024, vilket ändå tyder på att antalet har minskat. Men att i rubriken skriva att exakt 400 miljoner användare försvunnit känns ändå som en orimlig slutsats.

Jag håller med om den sista biten - att säga att man tappat 400 miljoner är att dra för stora växlar på en mindre sak - men jag tror nog att siffran har gått ner. De säger säkert "over 1 billion" för att inte behöva skriva ut att det nu är 1.3 miljarder och därmed definitivt gått ner.

Visa signatur

5900X | 6700XT