Permalänk
Medlem

2 beep vid boot?

Jag har en PC som någon byggt åt mig. Det är en Supermicro moderkort med Xeon 4core cpu och 32gb ECC ram. i ett trångt chassi. När jag bootar datorn så är det 2 långa beep. Den visar ingen bild. ChatGPT säger att det är fel på RAM. Vad tror ni? Finns det något enkelt sätt att felsöka detta, utan att behöva plocka isär hela datorn? Chassit är så trångt att jag måste plocka isär allting. RAM sitter under CPU fläkten.

Jag nådde fingrarna nätt och jämnt ned till RAM, och tryckte på ömse sidor med latch, så RAM kretsen ploppade upp en bit. Jag tryckte ned RAM kretsens latchar med en mejsel. Så alla 4 ram kretsarna har blivit upp ploppade och nedtryckta. Jag har tryckt med tummen rejält överallt på alla RAM kretsar. Så alla kretsarna sitter i ordentligt.

Vad skulle ni ha gjort?

(Jag använde en ledande matta som skyddar mot elstötar)

Permalänk
Medlem

Fungerade datorn hos kompisen som byggde?

Finns diskret grafikkort av något slag?

Permalänk
Medlem

Xeon har sällan inbyggd grafik så behövs nog ett grafikkort.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Fungerade datorn hos kompisen som byggde?

Finns diskret grafikkort av något slag?

Datorn har funkat i flera år. Men nu krånglar den helt plötsligt. Jag startade den, och det blir ingen bild. Helt svart skärm. Två beep. Vad göra?

Det är ett gtx1070ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du måste själv ta reda på vad det är för moderkort och CPU och sen ta reda på om det finns iGPU i CPU'n om du inte ger oss den förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Datorn har funkat i flera år. Men nu krånglar den helt plötsligt. Jag startade den, och det blir ingen bild. Helt svart skärm. Två beep. Vad göra?

Det är ett gtx1070ti

Är du säker på att bara är två långa beeps? Repeterar de om du låter datorn stå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är du säker på att bara är två långa beeps? Repeterar de om du låter datorn stå?

Det är bara två beeps. De repeterar inte. Svart skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det är bara två beeps. De repeterar inte. Svart skärm

Du måste nog ge oss lite mer info trots allt, som @tcntad skrev ovan. Supermicro verkar använda sig av lite olika BIOS-tillverkare och alla har olika felkoder. Om du nu måste öppna och plocka isär allt kan du även passa på att se till att grafikkortet sitter i ordentligt.