Veckans fråga: Matchar allt i din datorhörna?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Matchar allt i din datorhörna?

Asus vill veta hur SweClockers medlemmar resonerar när det kommer till hårdvaruval och inredning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej... jag har blivit demotad till skrubben. Sitter i en garderob. Funktion före form!

Men det är en bra upplevelse ändå! Lagom mysigt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna att det ska matcha och se snyggt ut, men gör det det? Inte alls.

Permalänk
Medlem

No. [bildkommer]
Har en vit webcam... = /

Å varför har ProArt Display monitorn aluminium/metall färgar fot???
När allt annat är svart.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Ska vara samma färg på iaf chassi och skärmar.
Men lite belysning i form av Hue är aldrig fel

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Om något företag kunde börja tillverka vita gamingskärmar så att man kan komma ifrån den tråkiga standardsvarta och matcha det vita chassit så vore jag glad!

Till asus, vänligen: 😘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Om något företag kunde börja tillverka vita gamingskärmar så att man kan komma ifrån den tråkiga standardsvarta och matcha det vita chassit så vore jag glad!

Till asus, vänligen: 😘
<Uppladdad bildlänk>

Ja nu när du säger det. Allt annat görs i andra färger men just gamingskärmar verkar uteslutande vara svarta/mörka färger. Finns ju vita skärmar men då verkar det nästan bara vara med mindre Hz och/eller upplösning.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Har för mig att det har med ergonomi att göra.
Något med att ljusa kanter lurar ögat, när övrigt på skärmen ofta är betydligt mörkare.

Permalänk
Medlem

Tavelramarna i rummet matchar ramen runt skärmen i alla fall.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Jag skaffade nyligen denna https://www.lg.com/se/monitor/ultragear-gaming-oled/34gx90sa-... ser tjusigt ut bredvid mitt vita NR200P.

Permalänk
Medlem

Ordning och reda vill jag absolut ha.
Om det matchar extra trevligt.
Men matchande datorkomponenter?
Nej, helt onödigt.
Mitt dator chassi ska vara utan glas och helst gömmas någonstans.

Men jag måste säga att chassit ASUS ProArt PA401 Wood Svart ser riktigt trevligt ut med bra anslutningar i chassit och kommer med fläktar på alla platser jag önskar och kompatibilitet för standardstorlekar på tornkylare, grafikkort och nätaggregat.
Intressant storlek på fläktarna framtill, 160mm.
Priset är väl okej.

Permalänk
Medlem

Funktion före form, men det kanske hade varit lite mera form om det fanns pengar för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej

Men det är hemtrevligt och funktionellt

Och kollegorna blir avundssjuka på legot i bakgrunden när jag har kameran på

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Håller med om att ProArt ser jäkligt diskret och proffsigt ut.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Får gärna se reko ut, men inget riktigt krav. Funktionen är viktigare, men finns hårdvaran i en färg jag vill ha så väljer jag den färgen men finns bara svart så är det helt ok också.

Permalänk
Medlem

Pris / prestanda (funktion) och sen form, ska dock heller inte säga att det senare är nedprioriterat men matchat är det definitivt inte..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja göra mera stillfult o mer enhetligt försöker hålla mig till en tillverkare av kringutrustning som möss, tangentbord etc

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

Salig blandning av arbetsbänk och skrivbort så fullt med verktyg delvis demonterade donatorelektronik, lödatationer, 2 skärmar ett tangentbord och en mus allt från olika tillverkare och färger.

Kvittar om det matchar ingen som ska in i min verkstad/kontor ändå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumel:

Har för mig att det har med ergonomi att göra.
Något med att ljusa kanter lurar ögat, när övrigt på skärmen ofta är betydligt mörkare.

Då borde väl det gälla även för silver eller chrome, vilket är ovanligt, men inte sällsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Nej... jag har blivit demotad till skrubben. Sitter i en garderob. Funktion före form!

Men det är en bra upplevelse ändå! Lagom mysigt.

Är också förvisad till en klädkammare/skrubb.

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon datorhörna på länge nu, men ska bygga upp något för retrospelande i boden på stugan framöver

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Det är bara kräma på som gäller. Hade länge ett gammalt compaq-chassi kraftigt modifierat med en tungt jobbande 3700k. Fick göra ett fyrkantigt hål i sidoplåten för cpu-fläckten stack ut ett par centimeter. Grabben lirade på den nu till våren, då den kastade in handduken. Ett av mina bästa köp någonsin. Kanske är vi liv, inte felsökt hela paketet än. Men den tvärdog och startar inte. Provat lite olika ram och gpu, men vill inte. R.I.P

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Är också förvisad till en klädkammare/skrubb.

https://i.ibb.co/5gzSfHfG/IMG-7711.jpg

Vad är det för stol du har?

OnT
Körde innan blå/svart dvs rgb mus/t-bord och övrig kringutrustning svart.
Men numera är det mysbelysning i form av varmvitt som gäller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS ProArt 278CGV som primär skärm (27", 2560x1440) och ASUS ProArt 279CV som sekundär skärm (3840x2160). Att båda båda har USB C är ingen slump.

Min gamla skärm, Samsung SyncMaster 2343BW, står på högkant. Guld om man använder exempelvis fdupes.

När jag byggde nytt 2020-04 så tittade jag på ett ProArt-moderkort men jag skjuter mig hellre i foten än köper ett moderkort med bara fyra SATA-portar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Hoppsan, en "Veckans fråga" som faktiskt är uppmärkt som reklam.

Permalänk
Medlem

Funktion går alltid först, om det sedan råkar se bra ut så är det en bonus.

Men jag har en gräns: Noctuas satans diarrébrunt kommer jag aldrig låta vara synligt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde matcha mer, men är som en del andra här inne, förvisad till klädkammaren så det blir en del svårigheter

Permalänk

Asus får gärna sänka priset på sin Proart 32 skärm med 5 tusen, då skall jag fundera på att köpa den.

Permalänk

Okey matchning inte helt samma färger vitt och grått

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för stol du har?

Det är en Hattefjäll från IKEA.
När jag köpte den för 5-6 år sedan så kunde man köpa utan armstöd.

https://www.ikea.com/se/sv/p/hattefjaell-kontorsstol-med-arms...