KO stämmer Hallon för brister i kundtjänst

Permalänk
Melding Plague

KO stämmer Hallon för brister i kundtjänst

KO anser att Hallon vilseleder konsumenter genom att göra numret till kundtjänst svårt att hitta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas hallon förlorar. Sätter en väldigt tråkig standard annars.

Permalänk
Medlem

"modern... service"
Modernt som i att inte få kontakt med en människa?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Elbolaget Tibber som är extremt stora har, vad man hört och kan utläsa, ingen telefonsupport. Men det stämmer alltså att Hallon har men undviker att visa numret?

Vimla har vad jag vet ingen telefonsupport.

Ta bara bort telefonsupport så är problemet löst.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Elbolaget Tibber som är extremt stora har, vad man hört och kan utläsa, ingen telefonsupport. Men det stämmer alltså att Hallon har men undviker att visa numret?

Vimla har vad jag vet ingen telefonsupport.

Precis, antingen har man det eller så har man det inte. Nu verkar Hallon "halv-ha" det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hallon har funkat väldigt bra för mig. Då skulle Knockout Ombudsmannen kunna titta på tres kundservice istället, vilka sitter i samma byggnad eftersom tre och hallon i princip är samma företag. De har väldigt mycket kundfientligt och lagöverträdande fiffel för sig och Hallon lär vara skapat som en lågkostnads funkar alltid service dit folk flyttas efter att de genomskådat tres administration, byråkrati m.m. , vanligen efter att de fel eller falsk fakturerats eller liknande.

*spoiler*

KO vet antagligen om att Hallon har en kundservice i samma byggnad och vet därför att de kan få sina beslut uppfyllda genom ett kabelbyte eller en nummerinställning i en växel kombinerat med hemsideändring. Det är nog en låtsas utredning som beskrivs i artikeln.

Permalänk
Medlem

Ingen erfarenhet av deras telefonsupport (visste inte ens att det fanns ), dock har jag bara haft bra upplevelse av deras chatt vid alla tillfällen. Medan t.ex. Telia är superjobbiga att säga upp saker hos, så är däremot Hallon hur enkelt som helst, tog nog max 5 min varje gång jag skulle säga upp ett abonnemang hos dem, inkl. tiden jag fick vänta tills jag blev ansluten till en människa. De var också supertrevliga varje gång. För mig kan de lika väl ta bort telefonsupporten, under förutsättningen att det fortfarande kommer vara lika enkelt att prata med en människa i chatten.

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | WD Black 1TB NVME | ASUS TUF 1000W | Anidees AI Crystal Case | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M1 :)

Permalänk

Telefonsupport och chattsupport fungerar lika bra, bara jag slipper de jävla chattbotarna. Har aldrig fått hjälp av en sådan då i princip alltid bara kan svara på generiska standardfrågor man kan läsa sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Telefonsupport och chattsupport fungerar lika bra, bara jag slipper de jävla chattbotarna. Har aldrig fått hjälp av en sådan då i princip alltid bara kan svara på generiska standardfrågor man kan läsa sig till.

Det är nog lite det som är tanken med en chattbot, då många kontaktar supporten gällande enkla frågor som det redan finns svar på om man läser hemsidan

Permalänk
Medlem

Telefonsupport med musik i bakgrunden borde förbjudas. Det är hemskt.

Chatt fungerar bra tycker jag, brukar gå snabbt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Men det stämmer alltså att Hallon har men undviker att visa numret?

[...]

Jag läste någonstans att telefonnumret finns i avtalet. Men om man tappat bort avtalet och vill säga upp det sitter man ju lite pyrt till.

Det är i praktiken lagkrav på att ha telefonnummer som man kan ringa för support. Det kniviga är att lagen bara ställer krav på att det ska ges till konsumenten innan avtal ingås, inte att man sedan ska ha det tillgängligt.

I praktiken har jag svårt att tro att en domstol ställa sig på företagets sida om man obstruerar tillgången till support via ett telefonnummer man faktiskt har. Att telefonnumret måste finnas är som sagt entydigt.

Men det som Hallon faktiskt stäms för, att ljuga (via chattbot) om att det inte finns ett telefonnummer att ringa och att inte ha telefonnumret tillgängligt ligger nog i gråzonen. Konsumentverket tycks ha varit lite om sig och kring sig och sett till att få utreda problemet och fått ett regeringsuppdrag på området i fråga. Så jag tippar på att den här stämningen är en del av spelet, man tänker ta reda på praxis och om det inte går den väg man vill så föreslår man ändring av lagen. Byråkratins kvarnar mal inte fort, men ibland gör de något vettigt.

Nästa steg blir förstås att lagstifta om mänsklig kontakt, annars kommer man ju bara få tala med en jävla bot i telefon i stället.

Marknadsföringslagen 22 § och distansavtalslagen 2 kap 2§ och 3 kap 3 § tycks tillsammans täcka in typ alla avtal som konsumenter kan ingå.

Permalänk
Medlem

Det är ett intressant svar från Hallon som citeras.

De säger i princip att 'Ja, vi känner till klagomålen, och <blaha, bladder, bludder>'
Vad de däremot inte säger är 'Vi skall se till att våra kunder kan nå oss på telefon'

Det verkar ju vara högst medvetet att de inte vill att kunder skall ringa till dem.

Permalänk
Medlem

Jag å andra sidan stör mig på att operatörer gömmer undan mejl för support, då deras telefontider aldrig passar eller så har de 1 timme kö för att sen inte hjälpa.

Hallons chatt kundtjänst är i alla fall snabb och bra när de väl har öppet (inte chattbotten utan support).

Permalänk

Nu är jag förvisso inte alls insatt i vad som står i deras marknadsföring, men jag tycker inte att det ska vara ett krav på operatörer att ha kundtjänst över telefon. Om man vill starta en operatör som kan erbjuda lägre priser genom att frångå från traditionell kundservice så ska man väl få göra det, sen får kunder bestämma om det är värt att ge upp den servicen. Så länge man inte lovar något man inte erbjuder, såklart.

Hittade förövrigt denna inte helt oberoende (haha) case study om hur Hallon lyckats med sin kundtjänst-automatisering: https://boost.ai/case-studies/how-hallon-transformed-front-li...

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Jag har haft hallon i kanske 8 år men som tur är har jag nog aldrig haft något akut problem. Jag tror jag skrivit i deras "forum" en gång för att ställa en fråga.
Om jag hade ett problem och de gjorde sig omöjliga skulle jag nog byta utan att blinka.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

De säger i princip att 'Ja, vi känner till klagomålen, och <blaha, bladder, bludder>'
Vad de däremot inte säger är 'Vi skall se till att våra kunder kan nå oss på telefon'

Det verkar ju vara högst medvetet att de inte vill att kunder skall ringa till dem.

Såklart, det är varken något nytt eller hemligt att sådana företag vill skippa support för att slippa strul och kostader för det.

Permalänk
Medlem

Finns det något företag idag i likvärdiga brancher som har en kundservice med kunnig personal och acceptabla kötider ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är i praktiken lagkrav på att ha telefonnummer som man kan ringa för support. Det kniviga är att lagen bara ställer krav på att det ska ges till konsumenten innan avtal ingås, inte att man sedan ska ha det tillgängligt.

Vad betyder "i praktiken" här, är det just den detaljen att man kan ha ett nummer som man delar ut innan avtal men sen inte måste ha en support? För jag har inte lyckats hitta ett sätt att få tag i Halebop på telefon men jag kan heller inte minnas att jag fick ett nummer vid avtalstecknandet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tele2 har/hade något liknande. Hade en fakturafråga om återbetalning och var tvungen att sitta och vänta 40min i chatten. Väntetidenr ibga problem men för sådant viktigt så vill man gärna prata med en människa.

Ska man verkligen behöva starta upp datorn för att kontakta support?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Telefonsupport med musik i bakgrunden borde förbjudas. Det är hemskt.

Chatt fungerar bra tycker jag, brukar gå snabbt.

Såklart, chat spar pengar, och då prioriteras samtal bort. När det inte finns telefon som alternativ blir chat lika kasst som telefonen idag...

Allt för att spara pengar

Skrivet av Erik_T:

Många vill inte ringa idag, speciellt yngre. Så vi kan vara nöjda, chat duger oftast. Sen har Hallon tagit ett steg längre. Det är ju vad man får med lågprisalrernativen som pressar som mest

Så Hallon hoppas i fallet att man slipper rätta sig och kan hemlighålla nummer för support, och fortsatt ha nöjda kunder utan telefonsupport. Så man säger ju uttryckligen tycker jag att man vill undvika att kunder ringer in precis som nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad betyder "i praktiken" här, är det just den detaljen att man kan ha ett nummer som man delar ut innan avtal men sen inte måste ha en support? För jag har inte lyckats hitta ett sätt att få tag i Halebop på telefon men jag kan heller inte minnas att jag fick ett nummer vid avtalstecknandet.

Lagkravet tycker jag ser tydligt ut, det är bara att läsa innantill i de lagrum jag nämner. Allmän princip är att man ska följa lagens intention, man kan inte tro att man kan fultolka lagar som man vill, då kommer man få stryk i domstol om/när det gå så långt. "Oskyldig tills motsatsen bevisas" och "ingen dom utan lag" gäller, men inte alltid i civilrätt. Det är också skillnad på att ha rätt och att få rätt, någon måste faktiskt se till att lagar efterlevs och det faller inte sällan på oss som individer. I slutändan behövs praxis och innan dess vet vi inte, det får du leva med.

Som fortsättning på mitt förra inlägg verkar Konsumentverket ha gjort klart utredningen de fick regeringsuppdrag på. Där tycks de ha ljugit ihop en egen tolkning av de lagrum jag hänvisar till (utan att själva hänvisa till lagrum). Det tycks inte finnas något stöd i lagen för konsumentverkets tolkning. Som juridiknörd så jag ser verkligen fram emot att det här får tröska igenom några instanser. Mitt intryck av konsumentverket har alltid varit att de har en fetisch för hoppborgar och att de hittar på egna regler och är totalt opålitliga vad gäller innehållet på sin hemsida. Ska bli intressant att se om de faktiskt har rätt i sin tolkning eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har haft hallon i kanske 8 år men som tur är har jag nog aldrig haft något akut problem. Jag tror jag skrivit i deras "forum" en gång för att ställa en fråga.
Om jag hade ett problem och de gjorde sig omöjliga skulle jag nog byta utan att blinka.

Det är min uppfattning om Hallon också, att det är zero problem och allt funkar automagiskt. Till och med utanför EU.

Permalänk
Medlem

Har hallon.
För någon månad sedan hade de skickat ut att mitt abonnemang hade sagts upp och de vill locka tillbaka mig med 3 gratis månader.
Letade i flera dagar efter nummer eller epostadress till kundtjänst. Allt som jag kunde hitta var en dum bot som ville hjälpa mig med att hitta OCR numret på fakturan.

Två dagar senare kommer ett mejl att de ber om ursäkt för felaktig massutskick och detta erbjudande inte gäller mig, eftersom mitt abonnemang löper på tillsvidare.

Så snälla, ni som vet - vad har Hallon för kundtjänst nummer om jag skulle få för mig att ringa dom?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Samma här men antagligen kan de iaf sälla bort de vanligaste frågorna och problemen. T ex starta om routern osv. Dom har nog bra ROI.

Själv hatar jag att ringa och mejlar eller chattar helst.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har hallon.
För någon månad sedan hade de skickat ut att mitt abonnemang hade sagts upp och de vill locka tillbaka mig med 3 gratis månader.
Letade i flera dagar efter nummer eller epostadress till kundtjänst. Allt som jag kunde hitta var en dum bot som ville hjälpa mig med att hitta OCR numret på fakturan.

Två dagar senare kommer ett mejl att de ber om ursäkt för felaktig massutskick och detta erbjudande inte gäller mig, eftersom mitt abonnemang löper på tillsvidare.

Så snälla, ni som vet - vad har Hallon för kundtjänst nummer om jag skulle få för mig att ringa dom?

kundservice@hallon.se
0910-22 14 65

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

kundservice@hallon.se
0910-22 14 65

Tog 3 följdfrågor till chatgpt innan den visade detta nummer. 🙂

Permalänk
Medlem

Jävla chat bot Berry. Jag hatar sånt där. Dom fattar ju inget. Jag vill prata med en människa för helvete!

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att Hallons support är riktigt bra. Smidigt att chatta med dem. Tycker tvärtom att det är företag som enbart erbjuder support via två timmars telefonkö som borde få skäll. Chat är mycket smidigare. (Bäst förstås om båda alternativen finns, men om man bara får välja ena väljare jag chat.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Min fru hade Hallon för några år sedan, värsta skiten ever. Att inte kunna få rimliga svar på frågor gällande räkningarna var inte ok. Eller jag menar...det gick aldrig att få prata med någon(och det var före ai-utvecklingen)

Telia och Tele2 har allt det Hallon saknar i egenskap av kundtjänst. Man får det man betalar för på Hallon så vi bytte till något med bättre service...

Hallon kanske funkar bra för yngre idag men det funkar inte för oss som fortfarande får räkningar på papper i något som kallas för brevlåda.

Rent allmänt tycker jag att det är bra att man stämmer dåliga tjänster för att kunna stämma av vad som är rimligt eller inte. Att ha alla tjänster digitala innebär inte alltid en förbättring för konsumenten men det kan betyda enorma kostnadsbesparingar för företagen så det är så klart av intresse av företag om de inte behöver ha folk på plats utanför kontorstider.

Hur ska Berta 89 år någonsin kunna förstå alla nya inloggningar med bankid och ai-kundtjänster när hon redan har problem med att betala sina inköp på ICA med sitt bankkort?

Sug på den...vem har inte sett lätt förvirrade människor som inte vet hur de ska blippa sina bankkort?

Så är Hallons ai-support really the holy grail? Inte för att deras målgrupp är äldre men vem fan blir inte äldre och till slut kommer även Hallons kunder vara +85 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Exakt så jag tolkade deras svar också... Man har funderat på Hallon tidigare i år från att ha varit kund hos Tele2 och numera Comviq sedan flera år tillbaka. Dock får detta en att tänka en extra gång vid nästa tillfälle.

Att de verkar högst medvetna om "problemet" men i princip ändå inte verkar bry sig överhuvudtaget sänder väldigt tydliga och tråkiga signaler...