Varför är de flesta människor idioter?

Permalänk

Varför är de flesta människor idioter?

Hej!

Vad skulle ni säga är den största anledningen till att människor är idioter?

Jag menar, jag tittar mig omkring, tänker tillbaks i livet och funderar över dessa 40 år.

De allra flesta människor jag stött på är rena skitmänniskor. Även de som folk säger är ganska schyssta. Spelar ingen roll om det är barn, föräldrar, läkare, lärare, polis, politiker, messi (ja, jag har träffat honom), superkändis, rik, fattig eller vad som helst.

De flesta människor är bajs och är egoister, bryr sig inte om andra, redo att kasta skit bara de får 1 kr extra, totalt empatilösa etc.

Vad beror egentligen detta på? Är vissa bara födda bra människor med en smartare hjärna eller är det för att skitföräldrar föder skitbarn som föder skitbarn som föder skitbarn?

Kan det vara så att vi hamnat i helvetet och lever där utan att vara medvetna, inte vet jag?

Att folk ska ha haft det "tufft" och därför är idioter köper jag inte, om någon så är det jag som haft det tufft med allvarlig kronisk sjukdom, tuff uppväxt med mobbning och allt möjligt privat.
Inte fan har jag tidigare gått och blivit en idiot för det?

Tar gärna emot en logisk förklaring, varför känns det hela tiden som att alla är skit och väldigt få knappt 1% är bra människor? Tack.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog utveckla vad det är du vill diskutera egentligen för du kommer inte med några konkreta exempel till dina påståenden.
Det blir svårt att bemöta eller förklara det du skriver eftersom din definition av idiot troligtvis inte är samma som för alla andra.

Permalänk

vad ovan skriver.

beskrivningen av en idiot är ganska personlig åsikt.

men skulle tippa att du potentiellt kan ha lite narcissistiska drag.
https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/narcissist

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Detta låter som ett perfekt samtalsämne att ta upp med en psykolog.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av tonii:

Du behöver nog utveckla vad det är du vill diskutera egentligen för du kommer inte med några konkreta exempel till dina påståenden.
Det blir svårt att bemöta eller förklara det du skriver eftersom din definition av idiot troligtvis inte är samma som för alla andra.

Är det så svårt verkligen att se sig omkring och förstå att de flesta är idioter?
Kanske är det så att jag sett mer än andra, vad vet jag.
Titta på vårt samhälle i Sverige bara.

Jag har sett vidriga läkare som är totalt idioter, jobbar knappast för att hjälpa människor eller rädda liv snarare tvärtom. Prioriterar lönen och sig själva. Jag menar, klart man ska tänka på sig själv men inte ska man skada människor. Vad är anledningen, oj är jobbet så tufft att man istället väljer att skada patienter? Finns ju ingen logisk förklaring alls.

Samma gäller sjuksköterskor, jag kan inte gå in på detalj utan att röja min identitet men jag har sett sjuksköterskor undanhålla medicin eller ja "skada" människor medvetet.
T.o.m ambulanspersonal som jag nu kom på i skrivande stund.
Finns ju ingen logisk förklaring till detta heller. Är man trött på jobbet? Jag menar hur trött kan man vara för att skada människor.
Samma gäller lärare som mobbar elever.

Lärare i 50+ åldern som tittar med kåta blickar på barn.
Finns ingen logisk förklaring här heller, detta kanske går mer in i sjukdom iofs så kan hoppa denna punkt.

"Jobb" där man totalt lurar folk på pengar. Finns ingen logisk förklaring här heller, hur kan pengar motiviera att sprida ondska? Att man endast ser pengar som en WIN och resten inte prioriterat. Hur sjuk kan man vara för att komma så långt?

Det är puckon överallt, vart man än tittar.

Folk som ghostar eller är allmänt elaka, det tar ju inte slut. Det är ju inte 1 person heller, finns ju hur mycket skit som helst. Det är nästan tvärtom, 1 bra per 9 dåliga.

Det känns mer och mer som att det är hjärnan som inte kan bättre, att människor helt enkelt inte vet bättre. Vi är apor i kostym.

Lite "GE MIG GLÄDJE" ghlepgleäeeeeeee. Samma beteende som en apa eller en hund som skulle kunna äta upp all mat utan att dela en enda bit.

Ja, jag tror jag fått svaret på min fråga. Det är hjärnan, människan är inte smartare än såhär. Vi är ett djur.

Permalänk
Medlem

Man brukar ju säga att om det alltid luktar skit så är det förmodligen du själv som har skit på skorna.

Permalänk
Medlem

Låter mer som en fråga för Flashback än Sweclockers imo ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Skrivet av Persikan:

Låter mer som en fråga för Flashback än Sweclockers imo ^^

Jo, du har rätt. Haha. Men tänkte att det kan vara kul att ta upp detta med er också

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag menar, jag tittar mig omkring, tänker tillbaks i livet och funderar över dessa 40 år.

De allra flesta människor jag stött på är rena skitmänniskor. Även de som folk säger är ganska schyssta. Spelar ingen roll om det är barn, föräldrar, läkare, lärare, polis, politiker, messi (ja, jag har träffat honom), superkändis, rik, fattig eller vad som helst.

De flesta människor är bajs och är egoister, bryr sig inte om andra, redo att kasta skit bara de får 1 kr extra, totalt empatilösa etc.

Vad beror egentligen detta på? Är vissa bara födda bra människor med en smartare hjärna eller är det för att skitföräldrar föder skitbarn som föder skitbarn som föder skitbarn?

Kan det vara så att vi hamnat i helvetet och lever där utan att vara medvetna, inte vet jag?

Att folk ska ha haft det "tufft" och därför är idioter köper jag inte, om någon så är det jag som haft det tufft med allvarlig kronisk sjukdom, tuff uppväxt med mobbning och allt möjligt privat.

Tar gärna emot en logisk förklaring, varför känns det hela tiden som att alla är skit och väldigt få knappt 1% är bra människor? Tack.

Makt i olika former är nog enklaste förklaringen, möjligen att vissa lever på drama. personligen tycker jag mig se ett mönster mellan hur viktig en person tycker denna är och besvikelsen över att inte detta bekräftas av andra, dvs beter sig som ett arsle, OM denna inte kan tjäna något på personen då är riktigt crepe rövslickande. får fan kalla kårar varje gång det kommer en överdrivet falsk trevlig människa, sedan hör man i bakgrunden hur skiten haglar om man inte spelar med. eller hur denna försöker förstöra för andra personer som inte håller med dom genom att sprida rykten, går till chefer och ljuger osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Bizzro:

Man brukar ju säga att om det alltid luktar skit så är det förmodligen du själv som har skit på skorna.

Okey. Du menar att jag ska titta mig i spegeln?

Jadu, jag har försökt göra rätt för mig hela tiden. Alltid blivit kallad den snällaste folk träffat någonsin. Kanske har jag gjort något fel ändå, inte vet jag, mycket möjligt.
Men jag har iallafall försökt behandla alla så som jag själv hade önskat bli behandlad. Även om det är någon bekant eller t.ex någon helt random på gatan som inte har 1 jävla krona till en toalett.
Det ska inte behöva vara en så stor chock tycker jag att någon bara säger här ta min peng till ditt toabesök kära finska turist utan svenska mynt. Vi kommer ändå dö, det är liksom en peng säkerligen 70% av Sveriges befolkning har råd att ge bort. Men nej, ändå så är det en stor chock. DET gör mig ledsen. VA? HUR KAN MAN VARA SÅ SNÄLL??? Men komigen för fan, ha lite lite empati.

Jag är väldigt observant och stör mig på negativa beteenden eller rättare sagt saker som är rent ondskfulla utan någon logisk förklaring.

Jag ska tänka mer på det, tack för ditt svar! Om det är något jag gör som kan vara störande.

Permalänk
Medlem

OP pekar med 1 finger och 4 tillbaka på honom.

Medans absolut allmänheten är obegåvad eller NPCs om man så tycker behöver man inte ha så mycket att göra med dom heller om man själv brukar lagomt med kompetens för det.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man utgå ifrån att alla människor är den bästa versionen av sig själva, således är spannet brett, förutsättningarna är olika, och det finns saker alla kan göra bättre.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Makt i olika former är nog enklaste förklaringen, möjligen att vissa lever på drama. personligen tycker jag mig se ett mönster mellan hur viktig en person tycker denna är och besvikelsen över att inte detta bekräftas av andra, dvs beter sig som ett arsle, OM denna inte kan tjäna något på personen då är riktigt crepe rövslickande. får fan kalla kårar varje gång det kommer en överdrivet falsk trevlig människa, sedan hör man i bakgrunden hur skiten haglar om man inte spelar med. eller hur denna försöker förstöra för andra personer som inte håller med dom genom att sprida rykten, går till chefer och ljuger osv.

Låter inte bra. Du menar makt som i att ha makt över andra? Att man vill ha det?

Är man så rädd och liten att man vill ha makt över andra? Varför kan man istället inte bli lycklig av att se andra lyckliga bara?

Jag blir nästan mer lycklig av att se folk lyckliga än att göra mig själv lycklig.

Jag vet inte, det kanske är något psykiskt i detta, eller det är det nog. Jag kanske undermedvetet ser mig som en bättre människa genom att hitta fel på andra. Jag är ju inte mer än en människa, så det är säkert mycket möjligt.

Men det är ju inte småfel, det är ju rena elakheter jag ser - allt för ofta.

Aja, jag ska inte störa er allt för mycket en fredagskväll som denna.
Tack och trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Låter inte bra. Du menar makt som i att ha makt över andra? Att man vill ha det?

Är man så rädd och liten att man vill ha makt över andra? Varför kan man istället inte bli lycklig av att se andra lyckliga bara?

Jag blir nästan mer lycklig av att se folk lyckliga än att göra mig själv lycklig.

Jag vet inte, det kanske är något psykiskt i detta, eller det är det nog. Jag kanske undermedvetet ser mig som en bättre människa genom att hitta fel på andra. Jag är ju inte mer än en människa, så det är säkert mycket möjligt.

Men det är ju inte småfel, det är ju rena elakheter jag ser - allt för ofta.

Aja, jag ska inte störa er allt för mycket en fredagskväll som denna.
Tack och trevlig helg.

japp, medans andra bara vill vara dom som framställs som fantastiska.
som exempel jag rör mig mycket inom elitidrotten, där bokstavligen dräller det av denna typen av människor,
det är framför allt inte dom tävlande, utan alla runt dessa, kan vara helt sjukt tidvis.
frugans jobb är det lika dant på, där har det gått så långt att flera har börjat spela in samtal dom har med personer bara för att kunna bevisa vad som diskuterats när påhittade rykten sprids.

//Trevlig helg på dig med

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Högst osäkert om denna tråd får vara kvar.

Vet inte om du har haft otur men det finns väldigt många sjyssta människor också.

Ibland blir man bemött som man bemöter också.

Kan för övrigt tipsa om boken: Omgiven av idioter

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känner inte igen mig i din beskrivning att alla skulle vara idiotet.
Jag gissar på ett sk "you problem".
Du får jobba med dig själv, det är din hjärna som spökar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Med den absolut vänligaste meningen, OP, du behöver träffa en psykolog/psykoterapeut för att prata ut om detta - det kommer göra dig så mycket mer gott än du tror! Det låter faktiskt som tidigare nämnt att du har narcissistiska drag, men också som att du inte alls är så empatisk som du tror, även om du verkar vara väldigt snäll och välmenande (enligt din egna beskrivning).

Det låter som att du i allmänhet har svårt att förstå varför folk agerar som de gör och därefter förvränger deras intentioner till något mycket värre än de egentligen är. Att du nämner att folk "ghostar" och är "elaka" är en stor varningsklocka här. Även om det t.ex. är tråkigt att bli ghostad, så kan man med lite empati ofta förstå olika anledningar varför någon skulle göra det, som inte är att de är "idioter" som försöker förstöra din dag. Och så vidare...

OP, din världsbild och självbild låter oroväckande tilltrasslad och det finns troligen mycket under ytan som du kommer att ha riktigt svårt att räta ut helt ensam. Hade du vart 20 år yngre så hade man kanske kunnat anta att du bara kommer "växa ur" det, men nu vid 40 år så är det av starkaste rekommendation att du träffar en psykolog som kan hjälpa dig att utmana din världssyn. Det kan komma ha en enorm positiv påverkan på ditt vardagliga liv och relationer! Det bästa du kan spendera pengarna på. Risken är annars att du fortsätter bygga på och förstärka denna förvrängda världsbild, sedan går du och blir en cynisk "surgubbe" resten av livet, helt i onödan. Och det är ett öde med mycket tråkiga implikationer.

(Antagande att du tar detta råd på allvar, så ta gärna upp denna tråd som du skapat på ditt första möte och börja därifrån!)

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem

Jag trodde en gång detsamma, att andra var NPCer eller idioter.
Ingen förutom mig själv verkade lida av det så tillslut insåg jag att det var ett "jag" problem, mitt perspektiv och min världsbild behövde öppnas och få lite frisk luft.

Permalänk
Medlem

Lite kul endå att någon som inte vill röja sin identitet, har användarnamnet som du har?

Jag har tendens att säga att de flesta som kör bil, inte kan köra. Blinkar inte, tvekar i väldigt lätta situationer, ingen kan högerregeln osv. Men om man verkligen tänker efter så är det nog mest för att enstaka bilister som inte borde ha körkort lägger sig på minnet mycket lättare än de 99% man bara kör förbi, som det borde vara.

Jag växte upp med mobbning och personer som man rent av var rädd för, som gav känslan av att de lika gärna kunde mördat någon för något dom sagt.
Men skulle säga att de flesta man träffat endå är trevliga, vissa personer kan betesig- eller göra något konstigt, men folk som man tycker är idioter är väldigt få.
Även folk man går förbi och irriterar sig på, när man går runt i Stockholm tror jag inte är rent idioter rakt igenom. Personer som går rakt ut framför en ström av folk och stannar, som går av tåget ett steg och stannar så att inga andra kan gå av, många som är i vägen. Dom är ju kanske idioter just då, men i det stora hela är dom nog inte idioter fullt ut, dom har helt egna liv, det är bara att dom inte har känslan att dom är i vägen för andra just då.
Har inte ens genom jobbet träffat speciellt många idioter, som många andra beskriver. Visst är det alltid någon som kan vara konstig, någon som sätter orealistiska deadlines eller krav, visar upp en ny produkt men säger att inget jobb gjorts med det vårat team jobbat med i över ett år osv. Beror nog mest på okunskap eller press från annat håll.

Sen finns det ju personer som är rakt igenom elaka och bara ser sig själv som världens centrum, men de är ytterst få. Mördare och annat som man hör talas om i nyheterna är en extremt liten del av mänskligheten, men ibland kommer de upp och blir ledare och kan orsaka enorma skador som Putin osv.

Tror att om man ser alla andra som idioter och tror att dom gör idiotiska saker hela tiden för att skada eller irritera bara dig, så bör man nog fundera över att man inte är världens centrum, och att dom troligtvis råkat göra något de inte visste påverkar dig.

Permalänk

Skulle vilja trådskaparen att googla Narcissistisk personlighetsstörning kanske kan hjälpa dej i din förståelse

Permalänk
Medlem

Jadu, jag har försökt göra rätt för mig hela tiden. Alltid blivit kallad den snällaste folk träffat någonsin. Kanske har jag gjort något fel ändå, inte vet jag, mycket möjligt.

Har du något i ditt utseende eller sätt som gör dig enklare än andra att avfärda och utnyttja? Att någon säger att man är snäll är inte alltid en komplimang, har jag märkt… Drar du till dig folk som gillar att utnyttja andra eller känner du dig mest ignorerad?

Hur man ser på andra människor är en del av de fem personlighetsdragen, ”big five”, som man brukar testa i anställningsintervjuer eller liknande, som en del av ”agreeableness”. Ligger du månne på extremsidan där även i andra frågor på samma område? De testerna är rätt ovetenskapliga vad gäller att förutsäga vad man är bra på, men kan ju vara ett verktyg för självkännedom.

En liten analys av hur du uppträder och vad det får för konsekvenser hos andra, hur det sedan påverkar din bild av omgivningen och i sin tur ditt uppträdande kanske inte är fel?

Det är ju måttligt roligt att inte kunna göra något åt den situation du upplever. Oavsett vem som har en dålig personlighet så är det ju bara ditt eget beteende du direkt kan påverka för att skapa en förändring i omgivningen. Om livet ändå suger, bryt mönstret?

Fråga folk vad de tycker om dig och vad du kunde gjort annorlunda i en situation som inte fick den utgång du ville?

På min arbetsplats och i min närmsta sociala omgivning är folk både smarta, trevliga och ”snälla”, dvs inte idioter i någon mening. Inte alltid överens med mig, men min erfarenhet är att om man bråkar med folk på rätt sätt och med goda intentioner så stärker man över tid banden och kanske skaffar vänner för livet. Fel sätt så går det mindre bra… Hur man agerar i en större/mindre konflikt spelar roll.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Högst osäkert om denna tråd får vara kvar.

Vet inte om du har haft otur men det finns väldigt många sjyssta människor också.

Ibland blir man bemött som man bemöter också.

Hej!

Jag har nog haft otur, det är mycket möjligt. Är ju trots allt uppvuxen i ghettot.

Såg en film där en person var allt för omtänksam/snäll, folk störde sig på det. Jag skulle nog säkert också känna mig hotad om någon beter sig mycket bättre än mig, indirekt känner man sig som en sämre människa.

Kanske är det jag som kräver mer av andra, folk är ju trots allt väldigt ytliga och håller sig på distans i Sverige.

Utomlands har jag oftare känt att jag funkar bättre med människor, faktiskt även med folk från mindre städer hemma i Sverige. Även fast det mesta kan vara "vita lögner" att man kanske i mindre städer är extra trevlig utan att mena det, så har jag mått bättre med sånna människor. Det känns mer männskligt på något sett. Mer äkta.

Skrivet av swesen:

Lite kul endå att någon som inte vill röja sin identitet, har användarnamnet som du har?

Det är fake

Skrivet av Qzetin:

Jag trodde en gång detsamma, att andra var NPCer eller idioter.
Ingen förutom mig själv verkade lida av det så tillslut insåg jag att det var ett "jag" problem, mitt perspektiv och min världsbild behövde öppnas och få lite frisk luft.

Utveckla gärna, vad menar du med ett "jag" problem?
Perspektiv och världsbild säger du, kanske var ditt perspektiv det bättre men att du i slutändan ändrade på dig själv till samhällets fyrkantiga perspektiv som egentligen är sämre?
Bara för att du är annorlunda betyder ju egentligen inte att det är fel på dig, annorlunda kan ju vara bättre också. Nu låter jag lite medvetet som en narcissist. Men det jag försöker säga är, kan det vara så att vi ändrar vårt uppförande till det sämre för att passa in i en skitvärld och bli en del av det?

Lite som t.ex när man raggar tjejer, är man allt för snäll och försiktig så tappar tjejer intresse. Men lär man sig vara en "idiot" och tar för sig och är lite mer "idiotiskt" på, så får man utdelning. Att samhället lär en att bli en sämre människa för att funka med resten. Detta gäller sällan 60+ kvinnor, men vilken ung människa vill ha en mogen och 30 år äldre kvinna. De flesta yngre vill ju ha en i sin egen ålder 20-35.

Ett annat exempel är om man t.ex har en företagsledare, chef, lärare eller liknande och är ärlig mot denna och säger vad som är fel. Ingen chef uppskattar ju egentligen detta. Alla föredrar ju smör och fina ord. Samhället lär dig alltså att bli en "sämre" människa. Att istället smöra. Ja, jag låter lite psykiskt konstig när jag skriver detta men försöker bara förklara vad jag menar.
D.v.s för att det goda inte funkade i en idiotvärld. Så tror man att man blivit frisk eller bättre när man istället bara blivit ett pucko i mängden.

Permalänk
Medlem

Hej!

för mig är det ofast så att de som skriver att de är Nice guys är oftast de som är elakast. När någon är kort mot en beror oftast på missuppfattningar. Sen finns det ju personer som vissa kallar hungriga i min värd, dvs de som vågar trampa på andra för att själva ta sig fram i samhället.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Pga passande titel eller pga bra bok?

Författaren fick "utmärkelsen" årets förvillare av Vetenskap och Folkbildning pga den boken.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-for...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Pga passande titel eller pga bra bok?

Författaren fick "utmärkelsen" årets förvillare av Vetenskap och Folkbildning pga den boken.
https://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-for...

Passande titel och går också igenom konceptet med olika personlighetstyper som väldigt många andra böcker gör. Författaren gör kanske en liten egen spin på det hela men poängen är att olika personlighetstyper uttrycker sig på olika sätt m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av DST:

Sen finns det ju personer som vissa kallar hungriga i min värd, dvs de som vågar trampa på andra för att själva ta sig fram i samhället.

Den meningen säger ju allting egentligen.

Jag läser bara "en empatilös skitmänniska som kör över andra för sin egen vinning", det är knappast att vinna eller att "ta sig fram i samhället" i mina ögon.

Hungrig, vadå hungrig. Det är ju bara ett finare ord för en människa som kör över andra för sin egen vinning.

Som "vågar trampa på andra", ja en människa som aktivt VALT att vara en idiot och köra över andra helt empatilöst. Handlar ju inte om att våga, alla människor vågar nog köra över folk, men få normala gör det. För att det är fel. Att vinna i samhället ska ju inte vara en synonym till hur mycket pengar du tjänar.

Det rätta ska ju vara att kunna tjäna pengar utan att lura folk eller utan att såra sina medmänniskor.

Jag skulle också väldigt lätt kunna bli hur ekonomiskt rik som helst om jag inte hade ett samvete och var totalt empatilös och bara körde över folk.

Vår värld är verkligen helt upp och ner. Jag stalkade en gång i Stockholms allra finaste kvarter hur folk hade råd att köpa hus för 100-tals miljoner kr. Det som kom fram var exakt samma sak på varje hus.

Ägaren var en person som helt empatilöst kört över andra för sin egen vinning, samhället ser dessa som vinnare. Var allt från folk som ägde casinoverksamheter till ägare av telefonförsäljarbolag till elbolag som är svartlistade med tusentals klagomål.

Man hade ju önskat att det var människor som hade hittat botemedel till sjukdomar eller liknande. Nä, det var rena idioter som helt empatilöst kört över andra för att "komma fram i samhället".

Permalänk
Avstängd

Är det så svårt verkligen att se sig omkring och förstå att de flesta är idioter?
Kanske är det så att jag sett mer än andra, vad vet jag.
Titta på vårt samhälle i Sverige bara.

Jag har sett vidriga läkare som är totalt idioter, jobbar knappast för att hjälpa människor eller rädda liv snarare tvärtom. Prioriterar lönen och sig själva. Jag menar, klart man ska tänka på sig själv men inte ska man skada människor. Vad är anledningen, oj är jobbet så tufft att man istället väljer att skada patienter? Finns ju ingen logisk förklaring alls.

Samma gäller sjuksköterskor, jag kan inte gå in på detalj utan att röja min identitet men jag har sett sjuksköterskor undanhålla medicin eller ja "skada" människor medvetet.
T.o.m ambulanspersonal som jag nu kom på i skrivande stund.
Finns ju ingen logisk förklaring till detta heller. Är man trött på jobbet? Jag menar hur trött kan man vara för att skada människor.
Samma gäller lärare som mobbar elever.

Lärare i 50+ åldern som tittar med kåta blickar på barn.
Finns ingen logisk förklaring här heller, detta kanske går mer in i sjukdom iofs så kan hoppa denna punkt.

"Jobb" där man totalt lurar folk på pengar. Finns ingen logisk förklaring här heller, hur kan pengar motiviera att sprida ondska? Att man endast ser pengar som en WIN och resten inte prioriterat. Hur sjuk kan man vara för att komma så långt?

Det är puckon överallt, vart man än tittar.

Folk som ghostar eller är allmänt elaka, det tar ju inte slut. Det är ju inte 1 person heller, finns ju hur mycket skit som helst. Det är nästan tvärtom, 1 bra per 9 dåliga.

Det känns mer och mer som att det är hjärnan som inte kan bättre, att människor helt enkelt inte vet bättre. Vi är apor i kostym.

Lite "GE MIG GLÄDJE" ghlepgleäeeeeeee. Samma beteende som en apa eller en hund som skulle kunna äta upp all mat utan att dela en enda bit.

Ja, jag tror jag fått svaret på min fråga. Det är hjärnan, människan är inte smartare än såhär. Vi är ett djur.

Jag ser samma elände som du, girighet före mänsklighet, pengar före kärlek till sin familj och sina nära.
De flesta arbetare i Sverige kan gå ner rejält i arbetstid och ändå har råd att leva genom att göra kloka besparingar. Mindre jobb och mer tid med sin familj, men nej, pengar går först.
På dödsbädden brukar folk förstå vad de har missat i livet, pengar på banken men barnen lever sina inlärda arbetarliv och har inte tid att vara med sina döende äldre.

Det är inte människan det är fel på i grunden utan kulturen.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk

Jag vill också passa på att be om ursäkt ifall jag fått någon att må dåligt eller bli stött av min tråd.

Det jag försöker förstå är varför samhället ser ut som det gör.

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Jag ser samma elände som du, girighet före mänsklighet, pengar före kärlek till sin familj och sina nära.
De flesta arbetare i Sverige kan gå ner rejält i arbetstid och ändå har råd att leva genom att göra kloka besparingar. Mindre jobb och mer tid med sin familj, men nej, pengar går först.
På dödsbädden brukar folk förstå vad de har missat i livet, pengar på banken men barnen lever sina inlärda arbetarliv och har inte tid att vara med sina döende äldre.

Det är inte människan det är fel på i grunden utan kulturen.

Intressant. Men varför har det gått så snett? Är det människan som inte är tillräckligt smart eller är det trauman i ung ålder? För jag har ingen aning.

Är vi kanske så stressade att vi inte hinner ta ett steg tillbaks och titta på oss utifrån?

Ja, man kan nog säga mycket om detta.
Men jag håller nog med om att det är mycket kulturen eftersom jag sett och upplevt i andra kulturer att vissa saker är så mycket mer mänskligt. Småstadskulturen t.ex.