Permalänk

Fundering kring MSRP

Om jag förstått det rätt så bestämmer företagen som tillverkar korten dess MSRP. Jag utgår då ifrån att detta också reflekterar det pris som återförsäljarna köper in dom för. Naturligtvis så vill företagen tjäna pengar, men det företag som säljer till MSRP kommer ju tveklöst tjäna in förlusten i profit per enhet med kvantiteten som då skulle säljas. Så varför gör ingen det? Kartellverksamhet?

Eller är det så att efter första batchen så höjer kortföretagen priserna till återförsäljarna? O har alla då sålt ut sina kort så kommer dom som betalar mest få köpa nästa batch innan dom som betalar MSRP? Kan MSRP ändras under resans gång förresten? Är det på något sätt tvingande eller är det bara ett hittepå-ord som kan ignoreras?

Efter att ha spenderat några dagar med att leta nytt kort känner jag mig relativt avtänd på hela grejen faktiskt. Känns inte rimligt att betala såhär mycket pengar för ett grafikkort 😂😅

Permalänk
Medlem

MSRP, Manufacturer's Suggested Retail Price, är förstås som namnet antyder bara ett föreslaget slutpris och ingenting återförsäljarna på något vis är tvungna att rätta sig efter.

Man kan väl våga anta att MSRP tar höjd för grossistledets och återförsäljarens förmodade marginaler. På samma sätt kan man nog också anta att det finns en viss variation, och att det antingen kan finnas utrymme för ett lägre slutpris, eller att marginalerna inte är tillräckliga, och slutpriset blir högre.

Exakt vilka strategier man tar till vet jag inte, men man kan kallt räkna med att man som vid precis som vilken annan kommersiell verksamhet som helst försöker maximera sin vinst.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!