Permalänk
Medlem

m2 platsen överhettas

Jag trodde att det var fel på min M2 NVMI när den hängde datorn pga överhettning.

Jag har nu testat med en vanlig SDD och det funkar bra. Men när jag kände på kylflänsen på moderkortet så brände jag fingrarna.
(det sitter alltså ingen M2 disk i det blir stekhett ändå på kylflänsen)

Så... är det fel på mitt moderkort eller är detta något som går att åtgärda på något sätt i typ BIOS?
Jag har uppdaterat till det senaste bios och laddat factory settings

Jag har en fräsch win11 installation på min SDD så det kan inte vara något sådant.

Moderkortet står i signaturen.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt suspekt. Misstänker att moderkortet är trasigt. Om inget är inkopplat där så ska ingen märkbar värme genereras.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Det låter väldigt suspekt. Misstänker att moderkortet är trasigt. Om inget är inkopplat där så ska ingen märkbar värme genereras.

Jag tycker det låter ännu konstigare än att moderkortet är trasigt, för som de sitter på de moderkort jag sett har de väl ingen kontakt med något som KAN generera värme? Det är väl bara skruvarna som har kontakt med något annat än luften, eller?

Har kylflänsen inte kontakt med något annat i datorn?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

X570 har 15W TDP så om fläkten på ditt moderkort har gått sönder eller är igenklabbad med damm så kanske detta ger upphov till att hela moderkortet blir jättevarmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag trodde att det var fel på min M2 NVMI när den hängde datorn pga överhettning.

Jag har nu testat med en vanlig SDD och det funkar bra. Men när jag kände på kylflänsen på moderkortet så brände jag fingrarna.
(det sitter alltså ingen M2 disk i det blir stekhett ändå på kylflänsen)

Så... är det fel på mitt moderkort eller är detta något som går att åtgärda på något sätt i typ BIOS?
Jag har uppdaterat till det senaste bios och laddat factory settings

Jag har en fräsch win11 installation på min SDD så det kan inte vara något sådant.

Moderkortet står i signaturen.

Visa på en bild var det blir överhettat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tycker det låter ännu konstigare än att moderkortet är trasigt, för som de sitter på de moderkort jag sett har de väl ingen kontakt med något som KAN generera värme? Det är väl bara skruvarna som har kontakt med något annat än luften, eller?

Har kylflänsen inte kontakt med något annat i datorn?

Ja, kan hålla med om att det är väldigt konstigt. Jag tänkte mig någon form av komponent som är kortsluten eller liknande. Man kan ju dock alltid säkerställa att man inte råkar ha glömt att ta bort en distans där moderkortet saknar ett monteringshål.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Efter att ha googlat lite så verkar detta vara ett vanligt på just denna modell och det är då fel på moderkortet. Ja, fläkten har gått sönder nu efter att jag i mitt felsökande slet av kontakten så den fungerar inte längre. Den var fullt fungerande när felet uppstod.
Plockade ut nästan alla komponenter och gjorde rent från damm. Samma fel när jag satte ihop det igen.

Jag testade även att flytta min NVMe disk till platsen på baksidan. Och den blir överhettad där också enligt HD tune. Disken är 6 år gammal så det kan vara något sådant också. Testade att plocka av dess kylfläns och klistra om thermaltejpen. Ingen förändring

Så nåt lurt är det. Kommer köra med vanlig SSD tills den brakar ihop och sen får jag uppgradera (läs få en anledning att köpa nya prylar)

edit: spelade Helldivers 2 och HD tune varnade efteråt att disken var överhettad. Disken var tom, omformaterad. Alltså borde det inte vara nån aktivitet där alls. Sen nu när jag surfat vanligt en stund så slutade varningarna och temp har gått ner.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202