Så funkar obegränsad surf hos operatörerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Min tanke exakt, min bindningstid går ut inom kort och då blir det byte från telia till telenor.

Återkom gärna och berätta hur det funkar efter bytet, både vad gäller hastigheter och dataanvändning.
I flera trådar här på Swec har mer än en person återkommande hävdat att alla operatörer har maxgränser vilket inte stämmer. Den diskussionen börjar bli lite tjatig …

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Återkom gärna och berätta hur det funkar efter bytet, både vad gäller hastigheter och dataanvändning.
I flera trådar här på Swec har mer än en person återkommande hävdat att alla operatörer har maxgränser vilket inte stämmer. Den diskussionen börjar bli lite tjatig …

Har kört med Telenor 5g sen 15e maj och tycker det fungerar galant! Bor i en mindre håla ca 20 minuter från Västerås och får ut stabila 350mbit-500mbit med billigare 5g router som står i ett fönster.

Ända vi har haft är ett tillfälle i ca 15-20 minuter där hemsidor inte laddade på våra mobiler, dock osäker på om det va Telenor eller routern som tog en paus.

Samt har sedan den 15e maj laddat ner totalt 1932,508GB så ingen 1000GB begränsning så ingen begränsning som vi har stött på iallafall.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Telia har maxgränser efter vilka de begränsar bandbredden radikalt, det vet jag dels efter att ha stött på det om och om igen och dels då jag fått det i såväl muntlig som skriftlig form från telias supportfunktion.

Det enda återkommande jag sett är att telenor tex inte har maxgräns.

I fallet telias löften vs telias faktiska leverans så är det så att dom fortsätter att sälja en sak och leverera en annan, och en diskussion lär pågå så länge som telia fortsätter att ljuga.

Min rekommendation i övrigt är att använda ignorefunktionen på trådar som inte är av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Telia har maxgränser efter vilka de begränsar bandbredden radikalt, det vet jag dels efter att ha stött på det om och om igen och dels då jag fått det i såväl muntlig som skriftlig form från telias supportfunktion.

Det enda återkommande jag sett är att telenor tex inte har maxgräns.

I fallet telias löften vs telias faktiska leverans så är det så att dom fortsätter att sälja en sak och leverera en annan, och en diskussion lär pågå så länge som telia fortsätter att ljuga.

Min rekommendation i övrigt är att använda ignorefunktionen på trådar som inte är av intresse.

Telias begränsningar är ingen nyhet för oss som följer trådarna om 5G-bredband …
Det jag skrev ovan var att ”I flera trådar här på Swec har mer än en person återkommande hävdat att alla operatörer har maxgränser vilket inte stämmer.”
Om du tittar bakåt i den här tråden och även i andra trådar om 5G-bredband hittar du tydliga svar på vilka operatörer som i dag har maxgränser, vilka som inte har det och hur man kan gå runt en viss operatörs maxgränser. En ledtråd: det är inte bara Telenor som har obegränsat bredband. Och allt kan förstås ändras snabbt.
Problemet är som sagt att fler än en person här har killgissat, skrivit om inaktuella saker de ”hört” eller ”sett” eller tagit upp begränsningar som inte längre gäller. Om man är intresserad av ett ämne gynnar det inte saken att ignorera dessa diskussioner utan att istället föra en seriös diskussion om vad som faktiskt gäller i dag. Det tråkiga är att de felaktiga kommentarerna, som tyder på att de som skriver dessa inlägg inte har orkat läsa de aktuella trådarna här, dyker upp med jämna mellanrum och försvårar för dem som behöver få seriösa och aktuella svar på sina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Telias begränsningar är ingen nyhet för oss som följer trådarna om 5G-bredband …
Det jag skrev ovan var att ”I flera trådar här på Swec har mer än en person återkommande hävdat att alla operatörer har maxgränser vilket inte stämmer.”
Om du tittar bakåt i den här tråden och även i andra trådar om 5G-bredband hittar du tydliga svar på vilka operatörer som i dag har maxgränser, vilka som inte har det och hur man kan gå runt en viss operatörs maxgränser. En ledtråd: det är inte bara Telenor som har obegränsat bredband. Och allt kan förstås ändras snabbt.
Problemet är som sagt att fler än en person här har killgissat, skrivit om inaktuella saker de ”hört” eller ”sett” eller tagit upp begränsningar som inte längre gäller. Om man är intresserad av ett ämne gynnar det inte saken att ignorera dessa diskussioner utan att istället föra en seriös diskussion om vad som faktiskt gäller i dag. Det tråkiga är att de felaktiga kommentarerna, som tyder på att de som skriver dessa inlägg inte har orkat läsa de aktuella trådarna här, dyker upp med jämna mellanrum och försvårar för dem som behöver få seriösa och aktuella svar på sina frågor.

Jo, jag är en av dom som gnällt aktivt på Telia - både här och via ARN etc. För mig har det blivit en ren principsak då dom är så otroligt aggressiva i sin marknadsföring. Jag har alltid tyckt det är lättast att helt enkelt gå till supporten direkt för att få svar, vilket jag gjort ett antal gånger bara dom sista månaderna. Problemet är att man måste ligga på då många där antingen inte vill eller kan svara på frågorna. Trägen vinner, etc.

Telenor är dock dom enda som mig veterligen genomgående alltid levererat samma och sagt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har kört med Telenor 5g sen 15e maj och tycker det fungerar galant! Bor i en mindre håla ca 20 minuter från Västerås och får ut stabila 350mbit-500mbit med billigare 5g router som står i ett fönster.

Ända vi har haft är ett tillfälle i ca 15-20 minuter där hemsidor inte laddade på våra mobiler, dock osäker på om det va Telenor eller routern som tog en paus.

Samt har sedan den 15e maj laddat ner totalt 1932,508GB så ingen 1000GB begränsning så ingen begränsning som vi har stött på iallafall.

Att inte hemsidor laddar vissa gånger kan vara tillfälliga DNS-problem. Så det behöver inte vara hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Att inte hemsidor laddar vissa gånger kan vara tillfälliga DNS-problem. Så det behöver inte vara hela världen.

Ja men precis, speciellt då jag någon dag innan bytte till Google's DNS så kan säkert vart något tillfälligt där.

Men annars så är vi otroligt nöjda! Aning förvånade att hastigheten ändå är så pass hög utan att köra extern antenn. Speciellt för 400kr i månaden, hade det det inte varit för den högre pingen och att fibern är så pass billig att installera så hade vi nog skippat fiber.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jo, jag är en av dom som gnällt aktivt på Telia - både här och via ARN etc. För mig har det blivit en ren principsak då dom är så otroligt aggressiva i sin marknadsföring. Jag har alltid tyckt det är lättast att helt enkelt gå till supporten direkt för att få svar, vilket jag gjort ett antal gånger bara dom sista månaderna. Problemet är att man måste ligga på då många där antingen inte vill eller kan svara på frågorna. Trägen vinner, etc.

Telenor är dock dom enda som mig veterligen genomgående alltid levererat samma och sagt samma.

3 har också haft en väldigt aggressiv marknadsföring.
En vän som bor ute på landet en bit söder om Uppsala föll för 3:s snack om obegränsat 5G-bredband. De fick en Zyxel NR7103 (utomhusantenn och modem i en enhet) och en separat router, och fick hjälp av en installatör som antingen var lite lat eller inte visste vad hen gjorde. När allt var klart hade de nedladdningshastigheter på 3–5 Mbit/s.
Antennen var riktad åt rätt håll, men montören hade inte tänkt på det där stora trädet i trädgården som befann sig ganska nära utomhusenheten och ”skymde sikten” mot basstationen. Efter lite diskussioner tyckte jag att de skulle flytta utomhusenheten till tv-antennmasten för att få ”bättre sikt” mot basstationen. Sedan hade de 30–60 Mbit/s. Men det räcker inte långt för en familj med en hemarbetande person och tre barn (varav en datorspelande tonåring) så när de för ett halvår sedan blev erbjudna en kostnadsfri installation av fiber var det ett givet byte för dem.

Det viktigaste om du tänker byta är, som jag tidigare nämnt, att testa den nya operatören på plats innan du beställer något. Hastigheterna kan skilja något enormt mellan olika operatörer beroende på lokala förhållanden, till exempel hur bra ”sikt” du har mot en eller flera basstationer, antalet användare m.m.
Och om du köper ett kontantkort med 5G-data för att testa med bör du också vara medveten om att de oftast är hastighetsbegränsade.
Rätt hårdvara kan dessutom göra stor skillnad i hastighet på platser med sämre mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag är supernöjd med Telenor - Obegränsat som i Riktigt Obegränsat!

Vill uppdatera och nämna att So far so good. Bra hastigheter. Upplever inga "spikes" det rullar på.

Jag skulle kunna nämna att uploaden ligger på en 10-12. Men jag har det Obegränsade abonnemanget i en mobil. Ska åka till utlämningsstället och hämta routern.

Jag kommer att ge en mer detaljerad information och upplevelse av Surfen när SIM sitter i 5G routern.

Skrivet av boogey:

Någon som har erfarenhet av Tele2 för "bredband" över 5g? Har kört Tre och inte märkt av några begränsningar, men ser att de ändrat abonnemangen och kostnaden för dem sen jag signade upp. Nu ser ju både Tele2 och Telenor mer attraktivt ut.

Telia och Tre tycker jag verkar dyra. Tele2 har (vad jag vet) ingen utlandsanvändning på sitt mobila bredband så nope från min sida.

Skrivet av Tinkerbeard:

Håller med och kan verkligen instämma med att så är fallet.

Yes box. Vad har du i upload?

Skrivet av Tinkerbeard:

Snittar cirkus 600GB i månaden, och då är det bara streamingtjänster.

Skrivet av Tinkerbeard:

Aha okej. För egen del tycker jag att den datamängden är relativt hög.
Jag bor själv.

Det viktiga är nog inte "hur mycket GB/TB man kan få ut av en operatör utan just att kunna ha tryggheten att allt är Obegränsat. Vem vill ha motbok på sin Surf liksom.

Skrivet av LANberg:

Då kan det kanske vara värt att testa en annan operatör?
Men som alltid med 5G – börja med att testa de faktiska hastigheterna på plats innan du binder dig för ett abonnemang. Hastigheterna kan variera enormt mellan olika operatörer på samma plats!

Skrivet av LANberg:

I det läget är det som som sagt dags för alla ”drabbade” att börja titta efter alternativ.
Att gnälla på en operatör hjälper kanske lite på lång sikt, men det mest effektiva är att sluta ge operatören sina pengar. Det är den mest kraftfulla missnöjesförklaringen man kan ge.

Skrivet av Fjädernylle:

Min tanke exakt, min bindningstid går ut inom kort och då blir det byte från telia till telenor.

Jag håller med. Telia är (som jag ser det) ett nödfallsalternativ där det verkligen inte finns någon annan täckning än bara Telia.

Telia skryter med BÄST 5G i Telias nät. Hur som haver med den saken men om operatörna inte har likvärdiga hastigheter om man jämför med Telia så om några år kommer de andra att komma ikapp förr eller senare.

Jag tycker att Telenor har bäst täckning efter Telia.

Och samtidigt tar jag tillfället i akt och nämner att jag har Chilimobil's "obegränsade" mobilabonnemang 3 Mbit/s som en Nöd Back Up om Telenor skulle ha någon downtime i deras nät.

För telefonsamtal det är ju knappast något man ägnar sig åt. Numret sätter man dit på diverse sidor för att få en SMS Avisering om det ena än det andra...xD till alla tonårstjejer och föräldrars glädje...att alla operatörer har Unlimited samtal till allt och alla.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Telia och Tre tycker jag verkar dyra. Tele2 har (vad jag vet) ingen utlandsanvändning på sitt mobila bredband så nope från min sida.

Mmm. Jag betalar 399 kr för obegränsat. Tre var de enda som hade ordentlig täckning när jag skaffade. Nu verkar hastigheten vara strypt till 150 Mbit om jag vill ha kvar samma pris alternativt så går det upp till 499 kr. Samtidigt har alla andra operatörer också byggt ut nu, så jag är lite lockad att byta när bindningstiden går ut senare i höst.

Men men, vi får se. Har annars haft bra erfarenheter av Tele2 och det kommer inte att användas utomlands, så ifall det bara är helt obegränsat så lockar det. Vi är 4 i familjen och ligger i regel strax under 1 TB på en månad, men ibland ska något spel eller större uppdateringar laddas ner eller så ligger någon hemma sjuk och streamar serier ett par dagar i sträck och då ramlar det över. Så strypning vid 1 TB är inte OK.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Mmm. Jag betalar 399 kr för obegränsat. Tre var de enda som hade ordentlig täckning när jag skaffade. Nu verkar hastigheten vara strypt till 150 Mbit om jag vill ha kvar samma pris alternativt så går det upp till 499 kr. Samtidigt har alla andra operatörer också byggt ut nu, så jag är lite lockad att byta när bindningstiden går ut senare i höst.

Men men, vi får se. Har annars haft bra erfarenheter av Tele2 och det kommer inte att användas utomlands, så ifall det bara är helt obegränsat så lockar det. Vi är 4 i familjen och ligger i regel strax under 1 TB på en månad, men ibland ska något spel eller större uppdateringar laddas ner eller så ligger någon hemma sjuk och streamar serier ett par dagar i sträck och då ramlar det över. Så strypning vid 1 TB är inte OK.

Yes jag förstår dig att du vill ha kvar priset för 400 kr. Men som sagt går det upp så är ett byte ett bättre val.

Hade jag varit dig, hade jag:

a) provat med ett kontantkort med den operatören du har siktet inställt på efter bindningstidens slut

b) Tele2 har inte Obegränsat (även fast de säger detta) för i deras FUP/kontrakt har de en max begränsa Surf policy

c) har Telenor schysst täckning där Du bor, ta dem eftersom sjuka och icke sjuka familjemedlemmar kan Surfa Begränsat tillika Obegränsat med Telenor. Köp ett eget modem (eller låna ett av Telenor) som klarar av 4 familjemedlemmar och två älskarinnor så är du Hemma 🏡 😃 sedan.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

b) Tele2 har inte Obegränsat (även fast de säger detta) för i deras FUP/kontrakt har de en max begränsa Surf policy

Jo, sen är ju frågan hur det ser ut i praktiken. Tre har en i sin FUP också men den har inte märkts av. Jag tycker det är rimligt att de har en mot folk som verkligen har ett konstigt användningsmönster, men det är helt verklighetsfrånvänt att lägga gränsen vid 1 TB. Vi förbrukar som sagt var ungefär så mycket varje månad på en familj med två barn och det finns inget onormalt med vårt användande. Snarare så har jag strypt bildkvalitén på en del streaming eftersom jag inte bryr mig och inte vill betala. Går vi upp till 4k på en del av streamingtjänsterna kan det nog rulla några 100 GB till per månad.

Skrivet av Radovic:

c) har Telenor schysst täckning där Du bor, ta dem eftersom sjuka och icke sjuka familjemedlemmar kan Surfa Begränsat tillika Obegränsat med Telenor. Köp ett eget modem (eller låna ett av Telenor) som klarar av 4 familjemedlemmar och två älskarinnor så är du Hemma 🏡 😃 sedan.

Haha, bra att veta. 😄 Jag tror älskarinnorna får skaffa egna abonnemang, jag tror man brukar rekommendera att de inte delar hushåll med ens familj. 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Om du bara skaffar ett SIM-kort från en annan operatör för att testa mottagningen är det bra att vara medveten om att kontantkort och lågprisabonnemang för 5G-data ofta är hastighetsbegränsade. Du får då kanske inte mer än 100 Mbit/s i DL hur bra mottagningen än är.
Kolla även upp möjligheten att byta operatör för hela familjens mobiltelefoni. Man behöver inte alltid ha ett separat, dyrare abonnemang för 5G-bredband utan kan i stället skaffa ett extra SIM-kort för 5G-data (jag använder själv ett sådant). Telenor tar 169 kr/månad för ett extra data-SIM, vilket är klart billigare än deras priser för ett separat dataabonnemang för 5G (399 kr/mån vid nyteckning och 499 kr/mån efter bindningstidens slut). Om allt funkar för er kan ni spara pengar på detta så det är bara att räkna på totalpriset för samtliga tjänster.

Jag är kund hos Telenor sedan flera år och har aldrig haft några som helst problem med datamängderna.
Enligt Mitt Telenor använde jag 1 152 GB i mars, 1 381 GB i april och 1 282 GB i maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jo, sen är ju frågan hur det ser ut i praktiken. Tre har en i sin FUP också men den har inte märkts av. Jag tycker det är rimligt att de har en mot folk som verkligen har ett konstigt användningsmönster, men det är helt verklighetsfrånvänt att lägga gränsen vid 1 TB. Vi förbrukar som sagt var ungefär så mycket varje månad på en familj med två barn och det finns inget onormalt med vårt användande. Snarare så har jag strypt bildkvalitén på en del streaming eftersom jag inte bryr mig och inte vill betala. Går vi upp till 4k på en del av streamingtjänsterna kan det nog rulla några 100 GB till per månad.

Precis, det borde finnas abonnemang som tillåter en förbrukning som inte begränsar sig till "Lite Surf, läsa X tidning och YouTube tittande"... Förmodligen kommer operatören säga: "Skaffa ett fast fiberbredband" om man förbrukar mer men men...

Skrivet av boogey:

Haha, bra att veta. 😄 Jag tror älskarinnorna får skaffa egna abonnemang, jag tror man brukar rekommendera att de inte delar hushåll med ens familj. 😉

Jag menar att Routern ska kunna klara av extra tung belastning...I form av fler användare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Man behöver inte alltid ha ett separat, dyrare abonnemang för 5G-bredband utan kan i stället skaffa ett extra SIM-kort för 5G-data (jag använder själv ett sådant). Telenor tar 169 kr/månad för ett extra data-SIM, vilket är klart billigare än deras priser för ett separat dataabonnemang för 5G (399 kr/mån vid nyteckning och 499 kr/mån efter bindningstidens slut). Om allt funkar för er kan ni spara pengar på detta så det är bara att räkna på totalpriset för samtliga tjänster.

Det känns lite för bra för att vara sant med 169 kr/månad dock, måste finnas någon hake? Byter jag över mitt telefonabonnemang och tar ett sånt kort skulle jag spara rätt mycket pengar annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det känns lite för bra för att vara sant med 169 kr/månad dock, måste finnas någon hake? Byter jag över mitt telefonabonnemang och tar ett sånt kort skulle jag spara rätt mycket pengar annars.

Jag vet själv att lägga på en extra person kostar 169:-/mån men själva huvudabonnemangs ägaren har ett pris på 400-500:-/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det kräver som sagt att du har ett mobilabonnemang med obegränsade data hos Telenor och det kostar förstås en slant. Men det kan vara värt att kolla upp om ni kan spara något genom att byta familjens mobilabonnemang.
Hur mycket betalar ni totalt för familjens alla mobilabonnemang plus bredband i dag?
Jämför denna kostnad med vad det skulle kosta att teckna ett familjeabonnemang inklusive ett extra SIM-kort för data. Det kan bli billigare om man har tur, men behöver inte bli det. Det är dessutom inte bara Telenor som erbjuder extrakort för data, men operatörerna talar av någon anledning ganska tyst om detta.

En nackdel med att använda ett extra SIM-kort för data är att du själv får skaffa en 5G-router. Men kostnaden för en begagnad 5G-router sparar man ofta in på mindre än ett år. Operatören hjälper dig inte heller om routern krånglar.

Men byt inga abonnemang och bind er inte för bredband innan du är fullständigt tvärsäker på att en annan operatör funkar bra hemma hos er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag vet själv att lägga på en extra person kostar 169:-/mån men själva huvudabonnemangs ägaren har ett pris på 400-500:-/mån.

Det kostar en slant om man är ensam, men behöver inte bli så dyrt för en familj.
Man bör alltid jämföra totalkostnaden för både mobilabonnemang och bredband.

Permalänk
Medlem

Jag har 308 upp och 89 ner med Telenor's router. Bra mycket bättre än de 10 Mbit/s jag nämnde tidigare i tråden (men så var Surfabonnemanget i en mobil och inte router som är fallet nu)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Vilka förutom Telenor har äkta obegränsad mängd data?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka förutom Telenor har äkta obegränsad mängd data?

Tre har det skrivits förut

Jag har det och bränner i alla fall 1TB varje månad utan några problem

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett halvdussin inlägg med tramsigt och eskalerande tjafs, som därtill inte hade något med tråden att göra, har raderats.

- MOD

Visa signatur