Permalänk
Medlem

Möjligen trasigt nätverkskort?

Hej

Jag har en Inet-PC från 2020 som för andra gången inte kan ansluta till mitt hemmanätverk (bredband-fiber via tp kabel)
Första gången för 2 veckor sedan funkade detta efter 2 omstarter, nu funkar det ej.
Jag har..
Startat om PC samt Router flera ggr
Anslutit med ny tp kabel direkt från router till pc

Wifi fungera
ansluteten TV fungerar

Så min amatörgissning är att nätverksdelen är paj och först tänkte jag att "jaha då måste jag byta hela moderkortet" men nu tänker jag att jag först kan köpa ett enkelt billigt externt nätverkskort, så det är min fråga, har ni något tips på ett ok kort som man på enklaste sätt kan testa?

vad som möjligen kan bli en fortsättning på detta är att bygga en ny burk och sno grejer från denna och få lite mer sprutt, men det återkommer jag om.

Tråd flyttad till rätt forumdel - MOD
Permalänk
Medlem

Eller valfritt internt nätverkskort..

https://www.prisjakt.nu/c/natverkskort?916=1957

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det är en tidig revision av Intel I225 (inte omöjligt om det är ett bygge från 2020, de satt integrerade på moderkort till Intel-riggar då)? De var ganska ökända för en rad problem, inte minst i kombination med specifika switch-chipset.

Jag skulle väl också slå ett slag för ett internt (eller externt, hellre internt dock - PCIe är lite mindre overhead på inte minst) nätverkskort om du har en ledig PCIe-plats för det. Exempelvis ett sådant här om du vill ha 2,5GbE - det är lite sweet spot vad gäller hastighet för pengarna just nu.

Realtek-chipset (RTL8125) på den adaptern, och de fungerar överlag fint - har ett par stycken själv i olika datorer. Som sagt, inte minst med problemen Intel haft med sina I225 och (och i viss mån I226) så skulle jag inte låta gammal nostalgi, där Intel var så gott som det bästa du kunde få, styra.

Det är dock inte något unikt att Ethernet på moderkort ger upp, absolut inte omöjligt att det är vad du råkat ut för. Finns såklart en rad felsökningssteg att göra för att säkerställa, men med tanke på hur billiga nätverkskort är kan det nästan vara lättast att pröva med det.

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP-adress på enheterna som det fungerar på? Om den inte börjar på 192.168 så är routern sannolikt bryggad, eller är kanske inte ens en router, och problemet kan i så fall vara att dina enheter blir tilldelade IP-adress direkt från din internetleverantör, som inte räcker till samtliga enheter.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Kan det vara så att det är en tidig revision av Intel I225 (inte omöjligt om det är ett bygge från 2020, de satt integrerade på moderkort till Intel-riggar då)? De var ganska ökända för en rad problem, inte minst i kombination med specifika switch-chipset.

Jag skulle väl också slå ett slag för ett internt (eller externt, hellre internt dock - PCIe är lite mindre overhead på inte minst) nätverkskort om du har en ledig PCIe-plats för det. Exempelvis ett sådant här om du vill ha 2,5GbE - det är lite sweet spot vad gäller hastighet för pengarna just nu.

Realtek-chipset (RTL8125) på den adaptern, och de fungerar överlag fint - har ett par stycken själv i olika datorer. Som sagt, inte minst med problemen Intel haft med sina I225 och (och i viss mån I226) så skulle jag inte låta gammal nostalgi, där Intel var så gott som det bästa du kunde få, styra.

Det är dock inte något unikt att Ethernet på moderkort ger upp, absolut inte omöjligt att det är vad du råkat ut för. Finns såklart en rad felsökningssteg att göra för att säkerställa, men med tanke på hur billiga nätverkskort är kan det nästan vara lättast att pröva med det.

Nu är du på en mer tekniks nivå/kunskap än jag är
Men jag tar med mig detta och åker förbi Webhallen på väg hem, och kollar vad dom har och använder dina tips som mall.
(Blir orimligt stressad över att inte ha tillgång till internet på datorn )

Din sista mening är precis så jag också tänkte! vil skruva så lite som möjligt.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Vad får du för IP-adress på enheterna som det fungerar på? Om den inte börjar på 192.168 så är routern sannolikt bryggad, eller är kanske inte ens en router, och problemet kan i så fall vara att dina enheter blir tilldelade IP-adress direkt från din internetleverantör, som inte räcker till samtliga enheter.

Att kolla ipadress är något jag gjort så sällan och så lite att jag inte minns hur man gör, men skall se OM jag kan luska ut det efter jobbet.
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Nu är du på en mer tekniks nivå/kunskap än jag är
Men jag tar med mig detta och åker förbi Webhallen på väg hem, och kollar vad dom har och använder dina tips som mall.
(Blir orimligt stressad över att inte ha tillgång till internet på datorn )

Din sista mening är precis så jag också tänkte! vil skruva så lite som möjligt.
Tack för tipset!

Det förstår jag, då kan det åtminstone vara en någorlunda smidig grej att åtminstone pröva med ett USB-nätverkskort och se om det hjälper. Lycka till, förhoppningsvis löser det problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Att kolla ipadress är något jag gjort så sällan och så lite att jag inte minns hur man gör, men skall se OM jag kan luska ut det efter jobbet.
Tack för tipset!

Enklast är väl att öppna kommandotolken (start menyn skriv cmd och tryck enter).
Skriv sedan ipconfig i den svarta rutan som kom upp och så presenteras du med dina nätverksinställningar som också är lätt att klippa in (eller ta bild på om du inte har fungerande internet på den datorn) så svarar du på frågan ovan vilken IP adress du får.

När du ändå tar bilder med mobilen så kan du ta en eller flera på hur det är kopplat i din router, då ser alla också vilket märke (och kanske modell) på den boxen också. Gärna bild på hur kablarna är inkopplade.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

Tack för tipset!

Öppna en kommandotolk (winknappen skriv sedan cmd)
I kommandotolken kör du kommandot ipconfig /all
Hela texten du fått som svar kopierar du och postar i tråden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i Enhetshanteraren om nätverkskortet finns där? Om det finns, är drivrutinen uppdaterad? Nätverkskortet får inte ha en varningstriangel då det innebär att enhetens drivrutin inte är installerad.

Permalänk
Medlem

Är du inte allt för teknisk så går det alltid att köpa något likt denna

https://www.webhallen.com/se/product/349060-TP-Link-UE306

Borde fungera relativt ok, kört med liknande till dottern som fungerat felfritt i flera år

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om wifi och tv har internet så är det nåt annat som inte stämmer. Att byta nätverkskort kommer således inte hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om wifi och tv har internet så är det nåt annat som inte stämmer. Att byta nätverkskort kommer således inte hjälpa.

Men TS menar nog att det funkar från routern.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

*Uppdatering*

På vägen hem stannade jag på Webhallen i Farsta Centrum och där fanns bara nätverkskort för wifi (vilket jag inte initialt behöver testa)
Sedan hade dom 1 st instickskort för tp kabel för 1ooo kr som också var beställningsvara, så jag gick till grannen Kjell och Co och hittade endast ett billigt kort i lager för 249 kr.

Väl hemma så slår jag på datorn och voila nätverket fungerar... (det har då gått 2 dagar och c.a 10 omstarter utan att funka) och jag har inte gjort något förutom att dra ur tp kabeln och sätta dit den igen WTF

Så nu är jag rätt irriterad och skall fundera på vad jag skall göra.
Känns som att jag kommer skapa en ny tråd för uppgraderings råd, där jag behåller grafikkort och dubbel monitorer men köper resten nytt, och ja det är säkert en överreaktion men jag är så kass på felsökning gällande datorer och är ju i händerna på att folk som ni här har ork att svara och är hjälpsamma (vilket ju är kanon)

Ill be back!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

*Uppdatering*

På vägen hem stannade jag på Webhallen i Farsta Centrum och där fanns bara nätverkskort för wifi (vilket jag inte initialt behöver testa)
Sedan hade dom 1 st instickskort för tp kabel för 1ooo kr som också var beställningsvara, så jag gick till grannen Kjell och Co och hittade endast ett billigt kort i lager för 249 kr.

Väl hemma så slår jag på datorn och voila nätverket fungerar... (det har då gått 2 dagar och c.a 10 omstarter utan att funka) och jag har inte gjort något förutom att dra ur tp kabeln och sätta dit den igen WTF

Känns som att jag kommer skapa en ny tråd för uppgraderings råd, där jag behåller grafikkort och dubbel monitorer men köper resten nytt, och ja det är säkert en överreaktion men jag är så kass på felsökning gällande datorer och är ju i händerna på att folk som ni här har ork att svara och är hjälpsamma (vilket ju är kanon)

Ill be back!

Det låter som, som även nämnts i ett tidigare inlägg i tråden, att du fått slut på de publika ip-adresser som tilldelas av din internetleverantör. Det brukar ske om man kopplar alla sina enheter direkt till tjänstefördelaren (den enhet som ofta omvandlar fiber till ethernet).

Om så är fallet så behöver du ha en router mellan tjänstefördelaren och dina enheter. Routern tar en publik ip-adress från din internetleverantör (via tjänstefördelaren), och delar ut interna ip-adresser till att dina enheter.

Publika ip-adresser får man ofta bara en (eller några enstaka) av från sin internetleverantör, så om du t.ex. får tre stycken av din, så bråkar alla dina enheter om dessa om du har fler än tre enheter på ditt nätverk.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det låter som, som även nämnts i ett tidigare inlägg i tråden, att du fått slut på de publika ip-adresser som tilldelas av din internetleverantör. Det brukar ske om man kopplar alla sina enheter direkt till tjänstefördelaren (den enhet som ofta omvandlar fiber till ethernet).

Om så är fallet så behöver du ha en router mellan tjänstefördelaren och dina enheter. Routern tar en publik ip-adress från din internetleverantör (via tjänstefördelaren), och delar ut interna ip-adresser till att dina enheter.

Publika ip-adresser får man ofta bara en (eller några enstaka) av från sin internetleverantör, så om du t.ex. får tre stycken av din, så bråkar alla dina enheter om dessa om du har fler än tre enheter på ditt nätverk.

Du har så rätt, det är ju därför jag och andra frågar om hur det hela är kopplat. Bilder på hur kablar är satt i "boxen" osv.
Sedan är det tyst från TS och då blir jag bara trött. Om TS inte vill ha hjälp så kan de väl bara låta bli att skapa en tråd - för vad ska vi hjälpa till med när vi inte får information att dra slutsatser ifrån.

Och i de flesta fallen så duger det inte med att TS säger att allt är inkopplat rätt - för då hade det ju funkat ... jaja mitt gubbgnäll utanför gubbgnällstråden

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

*Uppdatering*

Ill be back!

Funkade inte att feta texten av någon anledning men skriver inom parentes i stället...
Det fetade 1 (ett billigt kort i lager för 249 kr)
Vad var det som gjorde att du var säker på att det var där problemet låg?

Det fetade 2 hur tänkte du att det löser problemet? (men köper resten nytt)

Det fetade 3 Hur ska vi kunna hjälpa dig som varken svarar på något och inte gör det några bett om ? hur tänkte du där egentligen. Folk här ber om saker men du svarar inte? Hur tänkte du där?

Du säger att du är tacksam men det verkar inte som att du läser det folk skriver till dig. Det gör såna som mig frustrerad och jag tycker mest att du tar upp folks tid i onödan.

men du kan ändra på det genom att läsa det folk redan skrev till dig. Det som står där är att felet ligger nog inte i din dator, din dators nätverkskort utan i andra änden av ditt nätverk. Alltså det som kommer ut ur väggen , vad det är för något , hur det är kopplat.

Om du bara läser tråden igen och gör som sagts redan så kommer du och dom till botten med ORSAKEN!!! till problemet. Någon har till o med nämnt vad som förmodligen är orsaken.

I en del fall kan det vara så simpelt att du flyttar läget på en kabel. Så simpelt kan det vara i bland. Du kan köpa dator för hundra lax, men du kommer ändå stå där med samma problem så är det med den biten.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Ny dator gör bara att du står kvar med samma problem tyvärr !

Nätverksadresserna fungerar så att dom är slut på internet. Därför så har din nätverksleverantör en "Burk" som delar ut adresser till en grupp i dit område. Även inom den här lilla gruppen så är det begränsad tillgång därför låser leverantörer tillgången till adresser per användare.

men i bland har folk sina datorer avstängda då finns det gott om adresser. Det är därför det fungerar i bland och i bland inte. Det kan fungera bättre om du bara har en dator påslagen hemma. Därför att din leverantör alltid delar ut en adress minst.

Det kan också ta tid innan "Det ställer om sig" när du ändat på något. (Du var ute allså var det avstängt och "Ställde om sig så att säga)

Varje uppkopplad dator och pryl i ditt hem behöver en egen adress.

Det hela heter leasing på tekniskt språk. Alltså adresserna hyrs ut och det finns "olika burkar" som hanterar det där olika, Det blir också olika beroende på hur du kopplat dina kablar.

Det är det folket vill ta reda på lite mer om genom att ställa frågor som du måste vara på. Dom vet hur vissa saker beter sig, allså om man har en "burk" från Telia exepelvis.

Det ena är att man kan se hur långt datasingalerna når från ditt håll genom nätverket. man kan se det klart och tydligt.

genom att göra ett kommando i CMD som en ville innan.

kan man
1 Se om det är fel på ditt nätverkskort (Kalls NIC )
2 Se om man når ut till "Burken från din nätverksleverantör kallas ISP).

jag nämnde bristen av IP adderserna tidigare.

man kommer rätta på det problemet genom att ha en router. Alltså en burk med en WAN ingång och flera utgångar.

Routern kan "Göra " egna IP adresser. 255 stycken. Det gör att du kan ha 255 uppkopplade prylar i ditt hem trotts att din leverantör (ISP) bara ger dig en enda IP adress.

(Banda inte hot det med en switsh som inte kan dela ut IP adresser, en switsh delar bara från en kabel till många kablar") Du kan märka på en switsh att den är oftast mycket billigare. En router har ofta inbyggt WIFI. En sån du ser med antenner har "Router" inbyggt.

Det är en sån du skall ha, som du kanske redan har men som vi inte vet för att du svarar inte på frågorna.

vanlig fel är att man av misstag satt kabeln som ska gå in i WAN på en av LAN portarna. WAN betyde wide Area network. Alltså det som är på långa avstånd som flera byggnader, en stadsdel eller stad. Därför ska kabel som kommer utifrån kollas in i den ensamma porten.

portar märkta LAN är det som är ditt egen lokala nät. Lokal Area network.

Också en del "burkar som internetleveratörern gett ut kan ge en del problem... Exempel Telia. Det är viktigt där att alla kablar sitter på rätt plats.

Allt det här kan vi lista ut om du
1 Talar om vad du har för leverantör.
2 Talar om vad allt inkopplat innan din dator heter.
3 Tar foto bakpå prylarna, och en längre från så att vi tydligt ser hur allt är inkopplat.

skriver ett eller två kommandon i CMD.

Det kan vara väligt bra som användare att lära sig vad CMD är för något. När dig hur du Öppna den och lära dig att skiva in Små kommandon som har med nätverket att göra.

Det är inte svårare än att du skriver ett ord. Trycker på enter och talar om vad som står där till den som försöker hjälpa dig.

Lär dig windows klippverktyg eller ta ett foto som du postar här.

Ny dator gör bara att du står kvar med samma problem tyvärr !

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Enklast är väl att öppna kommandotolken (start menyn skriv cmd och tryck enter).
Skriv sedan ipconfig i den svarta rutan som kom upp och så presenteras du med dina nätverksinställningar som också är lätt att klippa in (eller ta bild på om du inte har fungerande internet på den datorn) så svarar du på frågan ovan vilken IP adress du får.

När du ändå tar bilder med mobilen så kan du ta en eller flera på hur det är kopplat i din router, då ser alla också vilket märke (och kanske modell) på den boxen också. Gärna bild på hur kablarna är inkopplade.

Hej, sent svar och ber om ursäkt för det, näst sista veckan innan semestern och arbetsgivaren kör hårt med oss.

Är inte säker på att dessa bilder hjälper till men här kommer dom (eller så missförstod jag dig)

Ingång från husets fiber.
Till min router och till 1 st anslutet uttag i v.rum samt 1 anslutning till switch i v.rum.
1 sladd från uttag i v.rum efter vägg till min pc i sovrum raka vägen in i moderkortets kontakt.

Nya kablar sedan 1 år, cat 6.

Router är en Asus RT-AX58U. AX 3000 Dualband inköpt mars 2020 så den har några år på nacken
fiber är 250/250 Halebop

Just nu funkar datorn vid varje uppstart och det inköpta kortet ligger bredvid som någon backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, jag är med på vad du säger men det går nog över mitt huvud aningen, skall kolla på måndag när jag ör ledig med Halebop för jag ställer nog till med mer strul om jag försöker ta in en router till.

Eller så är jag inte kunnig nog för att få detta att funka och får leva med det, absolut en möjlighet.
Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du har så rätt, det är ju därför jag och andra frågar om hur det hela är kopplat. Bilder på hur kablar är satt i "boxen" osv.
Sedan är det tyst från TS och då blir jag bara trött. Om TS inte vill ha hjälp så kan de väl bara låta bli att skapa en tråd - för vad ska vi hjälpa till med när vi inte får information att dra slutsatser ifrån.

Och i de flesta fallen så duger det inte med att TS säger att allt är inkopplat rätt - för då hade det ju funkat ... jaja mitt gubbgnäll utanför gubbgnällstråden

Du har så klart helt rätt i att jag borde avvaktat med att skriva innan jag hade tid at reagera på ert arbete!
ber om ursäkt för det!
Så mycket på jobbet nu och arbetsgivaren kör hårt med oss, och det hjälper ju inte att jag har 12-13 timmars dagar och att arbetsplatsen är säkerhetsklassad så att jag nätt och jämt kan använda nätet....ingen ursäkt men en förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Funkade inte att feta texten av någon anledning men skriver inom parentes i stället...
Det fetade 1 (ett billigt kort i lager för 249 kr)
Vad var det som gjorde att du var säker på att det var där problemet låg?

Det fetade 2 hur tänkte du att det löser problemet? (men köper resten nytt)

Det fetade 3 Hur ska vi kunna hjälpa dig som varken svarar på något och inte gör det några bett om ? hur tänkte du där egentligen. Folk här ber om saker men du svarar inte? Hur tänkte du där?

Du säger att du är tacksam men det verkar inte som att du läser det folk skriver till dig. Det gör såna som mig frustrerad och jag tycker mest att du tar upp folks tid i onödan.

men du kan ändra på det genom att läsa det folk redan skrev till dig. Det som står där är att felet ligger nog inte i din dator, din dators nätverkskort utan i andra änden av ditt nätverk. Alltså det som kommer ut ur väggen , vad det är för något , hur det är kopplat.

Om du bara läser tråden igen och gör som sagts redan så kommer du och dom till botten med ORSAKEN!!! till problemet. Någon har till o med nämnt vad som förmodligen är orsaken.

I en del fall kan det vara så simpelt att du flyttar läget på en kabel. Så simpelt kan det vara i bland. Du kan köpa dator för hundra lax, men du kommer ändå stå där med samma problem så är det med den biten.

Ja du där är du mer klarsynt än vad jag är, och nog mycket huvet på spiken.
En sak att lägga till det jag skrev ovan, är att jag inte hanterar att känna mig dum och behöva be om hjälp här särskilt bra, att försöka beskriva vilken nivå datormässigt man ligger på är lite trixigt och då oroar jag mig för svaret "du skall nog inte ha en dator" men det är ju mitt problem och inte ditt att jag blir nervös och läser slarvigt eller bara tolkar det fel.

Gällande att köpa en ny burk så går nog det inte på ovan också, inte rimligt någonstans och ingen lösning, tar till mig det!

Permalänk
Medlem

Skall läsa igenom allt från början och se om jag missat något och i så fall lägga till svar på det.

Tack för förslagen och hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ok, jag är lite förvirrad nu.
Allt ser kopplingsmässigt korrekt ut. Baserat på dina bilder (så länge den svarta sladden går mellan router och fiberkonvertern)

Jag kan dock pinga på din gateway adress. I mina ögon ser det ut som om din router är satt i bryggat läge, eller som en accesspunkt...

Följande är din gateway:
gw4-no2101.tbcn.telia.com [212.181.194.1]
Jag tolkar det som en gateway som står hos Telia. Är Telia din operatör?
I så fall får du en extern IP adress direkt till dina datorer och det är hela ditt problem.

Kan du köra CMD igen och köra följande kommando:

tracert 212.181.194.1

och klistra in hela resultatet är du snäll

Har du fler datorer på nätverket? Kan du köra "ipconfig" från nån av dessa i så fall?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gissar på att routern eventuellt står i fel läge, typ bryggat och inte routerläge

Det namn som TS uppger och biler på routern verkar inte stämma överens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Allt ser kopplingsmässigt korrekt ut. Baserat på dina bilder (så länge den svarta sladden går mellan router och fiberkonvertern)

Jag kan dock pinga på din gateway adress. I mina ögon ser det ut som om din router är satt i bryggat läge, eller som en accesspunkt...

Följande är din gateway:
I så fall får du en extern IP adress direkt till dina datorer och det är hela ditt problem.

tracert 212.181.194.1

Har du fler datorer på nätverket? Kan du köra "ipconfig" från nån av dessa i så fall?

Halebop har TS skrivit, och de går ju i Telias nät.

Skrivet av tcntad:

Gissar på att routern eventuellt står i fel läge, typ bryggat och inte routerläge

Det namn som TS uppger och biler på routern verkar inte stämma överens?

Ja, det ser mer ut som en RT-AX86U på bilderna.

Och ja, TS bör ändra till router-läge.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av shugge:

Halebop har TS skrivit, och de går ju i Telias nät.

Ja, det ser mer ut som en RT-AX86U på bilderna.

Och ja, TS bör ändra till router-läge.

Nåt sånt ja. TS kanske helt enkelt kan återställa den

Lite förbryllad över bilden som visar båda vita lådorna, den mindre lär vara konverteraren (alternativt avlastningspunkt) men vad är den större isf? Router, bara dum switch eller faktiskt konverteraren om lilla är inpunkt? Och vad är ena vita kabeln som går ut?

Permalänk
Medlem

Något är fel.

Datorn borde inte få en 212 adress när den är kopplad till routern.
Standard är att hemma routrar använder någon 192.168.x.x adress till enheterna på "insidan"

Så det är nog något som är felinställt i routern.

Köpte du den ny eller ärvde du den av en polare?
Om du ärvde den kan det vara så att denna polare använde den endast som access punk?

Om du vet med dig att du inte gjort några inställningar så håller jag med om ovan att en fabriksåterställning av routern hade varit enklaste vägen att gå vidare.

Alternativet är att rota i inställningarna och hitta vart den är ställd att vara i något annat läge än just router ....
Har inte någon Asus router själv så jag kan inte hjälpa till med de detaljerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Följande är din gateway:

tracert 212.181.194.1

Doh..borde ha förklarat kopplingarna noggrannare
Ja den svarta kabeln går från inkommande in i routern på "blålapp" internet symbolen vad jag förstår.
Sedan tar jag en av dom 4 portarna till det väggfasta uttaget som att monterat vid inflytt till en av dessa och där uttaget i väggen sitter i v.rum går direkt till pc.

Inga andra datorer.

routern försörjer också en switch i v.rum som delar med sig av signal till tv osv..
Och en utgång på router går direkt till en philips hue dosa.

En sak som kan tilläggas är att för 3 lägenheter sedan när jag bodde i Strängnäs en kort tid hade jag telenor fiber med en media dosa som var trasslig att få fart på och då fick jag pilla i inställningarna i routern, något med media inställning men minns inte mer.
Efter den bostaden hade jag ytterligare en bostad med samma operatör där allt funkade utan problem i nästan 3 år, och slutligen innan denna bostad hade jag 6 månader Telia i Södertälje helt utan problem
(alla fiber)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Salvion:

https://photos.smugmug.com/Dator/i-636nGKw/0/NCkdB6FqDGhKsDTXVhPPL24MnhrwBbG7PbrSBrLRg/M/Tracert-M.jpg

Doh..borde ha förklarat kopplingarna noggrannare
Ja den svarta kabeln går från inkommande in i routern på "blålapp" internet symbolen vad jag förstår.
Sedan tar jag en av dom 4 portarna till det väggfasta uttaget som att monterat vid inflytt till en av dessa och där uttaget i väggen sitter i v.rum går direkt till pc.

Inga andra datorer.

routern försörjer också en switch i v.rum som delar med sig av signal till tv osv..
Och en utgång på router går direkt till en philips hue dosa.

En sak som kan tilläggas är att för 3 lägenheter sedan när jag bodde i Strängnäs en kort tid hade jag telenor fiber med en media dosa som var trasslig att få fart på och då fick jag pilla i inställningarna i routern, något med media inställning men minns inte mer.
Efter den bostaden hade jag ytterligare en bostad med samma operatör där allt funkade utan problem i nästan 3 år, och slutligen innan denna bostad hade jag 6 månader Telia i Södertälje helt utan problem
(alla fiber)

Där är problemet, allt ska kopplas till routern annars får man dina problem.
1 vit kabel direkt till dator?
1 port till router som delar på annat
Dra den vita till routern, se till att den är i routerläge såklart. starta om alla enheter inkl router och switch.