Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Står som nackdel/nämns i två artiklar. Gissar vissa soffor och de förmodligen jämför mot samma prisklass saros 10 är <7.5cm.

Tittar man statsen så verkar den inte tillräckligt bra för sin prislapp...
https://vacuumwars.com/vacuum-wars-names-ecovacs-deebot-x9-pr...

Eller
"The robot is also quite large. At 3.8 inches tall, it’s almost a full inch taller than some competitors. So while it’s small enough to clean under most furniture, smaller nooks and crannies will be too tight for the X9 Pro Omni to fit underneath."

https://www.digitaltrends.com/home/ecovacs-deebot-x9-pro-omni...

Eller
https://www.pcmag.com/reviews/ecovacs-deebot-x9-pro-omni#

Men den är säkert kanon men kanske värt att läsa Reddit om just det märket och mjukvaran...

Att de skrivit "it’s almost a full inch taller than some competitors" skulle inte jag tolka som att det finns någon standard höjd utan att den är högre än vissa andra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Att de skrivit "it’s almost a full inch taller than some competitors" skulle inte jag tolka som att det finns någon standard höjd utan att den är högre än vissa andra

Instämmer. Jag tolkar det som "att" det finns. Dem kunde lika bra vänt på uttalandet.
Den är inte den mest slimmade, men inte heller så speciellt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Instämmer. Jag tolkar det som "att" det finns. Dem kunde lika bra vänt på uttalandet.
Den är inte den mest slimmade, men inte heller så speciellt hög.

Precis så tolkar jag det också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Dreame X40 Ultra är nere på 7490.- nu. Värt en eftertanke kanske?

Permalänk
Skrivet av HollowCrave:

That's a really good price. Maybe they are feeling the heat from Eufy (new models). But also makes you wonder what the price will be during Black Friday.

Good time to be a buyer I guess : )

Permalänk
Medlem

Jag har fått erbjudande från Eufy att returnera min E25
Har skickat video och bilder (även om de säger att ej kan se video som jag delat via öppen Google drive länk)

Den moppar och dammsuger helt OK förutom
- den vägrar dammsuga tillräckligt nära lister
- vägrar dammsuga i närheten av köksskåpen. Fysiskt så kommer den under utan problem (ej tornet) men roboten vägrar. Jag ser flera användare klaga på exakt samma problem på Reddit) så den lämnar 10cm helt ostädat.
- tvättar ej med varmvatten som konkurrenterna
- fastnar alldeles för lätt och fastnar på kabellister som t.ex äldre Roborock S6 aldrig någonsin haft problem med. (känns som mjukvaran är alldeles för känslig, också någon andra användare klagat på)

Dreame X40 otroligt bra pris 7500
Evovacs X9 kostar nu helt plötsligt 16 200 kr när den nyligen var nere på 11 000?
Dreame Aqua långt ifrån lanserad med prislapp på långt över +20 tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag har fått erbjudande från Eufy att returnera min E25
Har skickat video och bilder (även om de säger att ej kan se video som jag delat via öppen Google drive länk)

Den moppar och dammsuger helt OK förutom
- den vägrar dammsuga tillräckligt nära lister
- vägrar dammsuga i närheten av köksskåpen. Fysiskt så kommer den under utan problem (ej tornet) men roboten vägrar. Jag ser flera användare klaga på exakt samma problem på Reddit) så den lämnar 10cm helt ostädat.
- tvättar ej med varmvatten som konkurrenterna
- fastnar alldeles för lätt och fastnar på kabellister som t.ex äldre Roborock S6 aldrig någonsin haft problem med. (känns som mjukvaran är alldeles för känslig, också någon andra användare klagat på)

Dreame X40 otroligt bra pris 7500
Evovacs X9 kostar nu helt plötsligt 16 200 kr när den nyligen var nere på 11 000?
Dreame Aqua långt ifrån lanserad med prislapp på långt över +20 tkr

Det var Elgiganten som hade REA på robotdammsugare, men tror ärligt de hade satt fel pris på X9 omni, för 11k för den är orimligt billigt. Det är betydligt billigare än inköps-pris.

Permalänk
Medlem

https://se.roborock.com/products/roborock-q8-max-plus

Helt klart, väldigt prisvärd just nu och har ingen kamera som kan bli hackad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vart köper folket nya moppar och dammsugarpåsar? Skulle behöva till q revo

Permalänk
Medlem

Beställde en Dreame x40 ultra från Elgiganten med kod från fyndtråden (10%, glömt vad koden heter

Från 7500 till 6741 kr levererad till närmsta ombud

Ganska svårt pris att slå!
Tror det kommer ske en enorm utveckling av robotdammsugare närmsta 1-2 åren. Så bättre köpa en billigare modell nu och slå på stort slutet på nästa år när roller mop blivit mer förekommande.

Eufy E25 är för mycket problem.. Bra pris men dålig produkt

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Beställde en Dreame x40 ultra från Elgiganten med kod från fyndtråden (10%, glömt vad koden heter

Tror det kommer ske en enorm utveckling av robotdammsugare närmsta 1-2 åren. Så bättre köpa en billigare modell nu och slå på stort slutet på nästa år när roller mop blivit mer förekommande.

Jag slog också till. Tack för tipset med rabattkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Den är nog rätt prisvärd så ja.

Vad får dig att tro att det kommer att ske en enorm utveckling av robotdammsugare de närmaste åren?
Nyfiken på vad det kan vara.

Visst finns det säkert förbättringspotential ja.
Skulle kunna vara mindre för att komma åt bättre, ha bättre moppning och sugkraft.

Hinderdetektionen/-identifieringen kan säkert förbättras ytterligare, men ser inte att det är så stort problem med de hyfsat moderna idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Kjell, Webhallen, Proshop tex verkar sälja original:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12579772

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Koden som du hänvisar till, tack för tipset: "#20913691" "MEMBER25JULY".

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Köpte en X40 ultra från netonnet här, spontanköp och en del över budget (hade iofs ingen uppfattning om vad man bör lägga på en dammsugare. Men 10k hade jag inte betalat). Men är grymt nöjd, den moppar riktigt bra, damsuger effektivt också. Köpte en TriCut borste för vi har en del hår, men inte för att den inkluderade var så dålig..

Har trösklar som är 24mm eller så till toaletterna men det räcker o sätta en matta närmare på "insidan" men har beställt trösklar också att sätta. Men dammsuga toaletterna är inte prio om än det är trevligt o få bort kattsand.

Den tar ju bilder på katterna o sparar dom i ett galleri och den är bra på att identifera grejer också. Har en 4a på 90m2.

Tror aldrig golven varit så rena som dom är nu, om man kör den regelbundet så blir ju även ingrodd skit skrubbat med tiden.

Sen uppfostrar det barn o fru att inte lämna grejer på golven också

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

nu ska man inte uppmuntra folk, men på temu kan du få moppar, påsar o sånt där skitbilligt..

Det är ju "bra" att roborock, dreame, xiomi mfl är samma koncern så dom delar ju alla dessa grejer med varandra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Kjell, Webhallen, Proshop tex verkar sälja original:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12579772

Skrivet av boibo:

nu ska man inte uppmuntra folk, men på temu kan du få moppar, påsar o sånt där skitbilligt..

Det är ju "bra" att roborock, dreame, xiomi mfl är samma koncern så dom delar ju alla dessa grejer med varandra..

Tack för tipsen😃 Oj vilken prisskillnad, såg även att amazon sålde olika paket med kopior för en bråkdel av originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Den är nog rätt prisvärd så ja.

Vad får dig att tro att det kommer att ske en enorm utveckling av robotdammsugare de närmaste åren?
Nyfiken på vad det kan vara.

Visst finns det säkert förbättringspotential ja.
Skulle kunna vara mindre för att komma åt bättre, ha bättre moppning och sugkraft.

Hinderdetektionen/-identifieringen kan säkert förbättras ytterligare, men ser inte att det är så stort problem med de hyfsat moderna idag.

Roller mop + värme kommer definitivt bli "framtiden".
Eufy har sniffat på detta men ännu inte fått till det. Nya Mova Z50 ultra touchar på detta med 36 grader varmt vatten att tvätta med.

Nya Dreame Aqua 10 pro track som bara finns i Kina (Shanghai?) än så länge touchar ännu mer på detta med uppvärmd mopp + 100 grader varm rengöring i stationen.

Men framtiden blir definitivt en mopp som går längst ut mot väggen. Bättre mopping i hörnen. Uppvärmda moppar med +40 grader temperatur. Samt ordentligt med värme för att rengöra och torka i stationen. Både för sanitetskäl (lukt och bakterier) men också för att få en fluffig mopp.

Sen har ju redan nu skett enorm utveckling på själva borstarna för att slippa trassla in hår. Dreame erbjuder en tri cut borste, eufy kör delat borsthuvud.

Ser på vissa modeller så används 2 borstar fram, vissa bara 1, vissa med en extra gummilist som leder in smuts mot mitten.

Fler modeller med infällbart Lidar + stegrande hjul

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Eufy har sniffat på detta men ännu inte fått till det. Nya Mova Z50 ultra touchar på detta med 36 grader varmt vatten att tvätta med.

Nya Dreame Aqua 10 pro track som bara finns i Kina (Shanghai?) än så länge touchar ännu mer på detta med uppvärmd mopp + 100 grader varm rengöring i stationen.

Men framtiden blir definitivt en mopp som går längst ut mot väggen. Bättre mopping i hörnen. Uppvärmda moppar med +40 grader temperatur. Samt ordentligt med värme för att rengöra och torka i stationen. Både för sanitetskäl (lukt och bakterier) men också för att få en fluffig mopp.

Sen har ju redan nu skett enorm utveckling på själva borstarna för att slippa trassla in hår. Dreame erbjuder en tri cut borste, eufy kör delat borsthuvud.

Ser på vissa modeller så används 2 borstar fram, vissa bara 1, vissa med en extra gummilist som leder in smuts mot mitten.

Mm, tar lite tid, MOVA Z60 är närmare, den verkar ha en "mop cover" för mop rollern vilket känns väldigt nödvändigt så att mattan ej blir blöt! Även irobot börjat med "mop cover" på deras 705-serie tror jag så vi närmar oss, jag kommer inte köpa en mop roller förrän det finns mop cover eller den kan detacha i basstationen på något sätt då de med mop rollers upplevs ännu klumpigare och mop rollern hamnar ännu närmare mattan typ.

Tills dess har jag införskaffat Dreame x50 för 12,5k, ganska saftigt... Men I must

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Bra förklaring, tack.
Var som sagt intressant att veta vilka bitar det kunde handla om.

Såg att Mova Z50 Ultra hade mopp i form av en rulle med uppvärmning m m nyligen ja, ett steg i rätt riktning.
Just moppningen är väl det som behöver förbättras mer.

Sugkraften har ju ökat enormt också, där Dreame:n som du nämner har 25000 Pa. Minns när jag började titta efter robotdammsugare så låg siffran på runt 2000-3000.

Permalänk

Beställde just en Dreame L40 Ultra AE.
Valde den pga bra recensioner på L40, gillar Dreame-appen och ville ha en svart modell.
AE har snikat in på utdragbara sidoborsten, annars känns den väldigt komplett.
Får se vad jag tycker när den kommer om någon månad.

Jag förstår inte varför ingen tillverkare kommer på att bygga en låg och bred basstation.
Då kunde man placera under sängen eller i kökssockeln och ha restbehållarna i kassetter man kunde dra ut framåt. Skulle inte synas alls på samma sätt, och även om det blir lite jobbigare att tömma spelar det väl ingen roll när man gör det 1-2 gånger/kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben141:

Beställde just en Dreame L40 Ultra AE.
Valde den pga bra recensioner på L40, gillar Dreame-appen och ville ha en svart modell.
AE har snikat in på utdragbara sidoborsten, annars känns den väldigt komplett.
Får se vad jag tycker när den kommer om någon månad.

Jag förstår inte varför ingen tillverkare kommer på att bygga en låg och bred basstation.
Då kunde man placera under sängen eller i kökssockeln och ha restbehållarna i kassetter man kunde dra ut framåt. Skulle inte synas alls på samma sätt, och även om det blir lite jobbigare att tömma spelar det väl ingen roll när man gör det 1-2 gånger/kvartal.

Gissar att vatten kan bli ett problem med en sådan lösning men borde gå och lösa.

Sen kan du installera den bakom kökssockeln. Men kräver att man har skåp som har indraget bakom, typ micro skåp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/-/en/T80-OMNI-Automatic-ZeroTangle-Blac...

Vad tror vi om denna, är det ett bra pris? Vacuumwars rankar denna högt iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av HollowCrave:

Köpte en för någon vecka sedan, grymt nöjd
Men tips på billigare moppdynor etc mottages gärna tillsammans med en länk och de ska vara testade av er

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem

Eufy E25 returnerad och startade Dreame X40 Ultra igår

Finns för och nackdelar med båda

Men wow appen/mjukvaran på Dreame är något helt annat mot konkurrenterna. Nog för Roborock har en bra/tydlig app. Men valmöjligheterna i Dreame är något helt annat.

Mycket bättre "true edge" cleaning än konkurrenterna, försöker komma fram överallt och slickar kanterna. Inte helt perfekt, men mycket bättre än Eufy.

Den virrar bort sig ibland efter färdig städning, märkligt nog. Den vet var den är, ser på kartan och base station syns tydligt. Men trycker jag då "cancel" och return to base station så hittar den tillbaka utan problem...

Den moppar ändå hyffsat. Fick ihop lite smutsigt vatten. Gillar STARKT! hur den sticken in moppar under dörrar och mot lister för att kunna komma åt svåra utrymmen, typ under kyl & frys.

Så himla nöjd Och för 6841 kr, värd varenda krona!
Ska beställa extra moppar, borstar, påsar och tri cut borste från Aliexpress, kostar typ 4-500kr för ett stort paket.

Så står ni i valet och kvalet, ni blir inte missnöjda med en Dreame X40 ultra (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Eufy E25 returnerad och startade Dreame X40 Ultra igår

Finns för och nackdelar med båda

Men wow appen/mjukvaran på Dreame är något helt annat mot konkurrenterna. Nog för Roborock har en bra/tydlig app. Men valmöjligheterna i Dreame är något helt annat.

Mycket bättre "true edge" cleaning än konkurrenterna, försöker komma fram överallt och slickar kanterna. Inte helt perfekt, men mycket bättre än Eufy.

Den virrar bort sig ibland efter färdig städning, märkligt nog. Den vet var den är, ser på kartan och base station syns tydligt. Men trycker jag då "cancel" och return to base station så hittar den tillbaka utan problem...

Den moppar ändå hyffsat. Fick ihop lite smutsigt vatten. Gillar STARKT! hur den sticken in moppar under dörrar och mot lister för att kunna komma åt svåra utrymmen, typ under kyl & frys.

Så himla nöjd Och för 6841 kr, värd varenda krona!
Ska beställa extra moppar, borstar, påsar och tri cut borste från Aliexpress, kostar typ 4-500kr för ett stort paket.

Så står ni i valet och kvalet, ni blir inte missnöjda med en Dreame X40 ultra (Y)

Nice! Så bra pris, om man ska handla en robotdammsugare borde man köpa föregående modeller precis som många gör med TV-apparater (då är det ju en no-brainer) men så kul med robotdammsugare och det finns år efter år så mkt utvecklingsmöjligheter för dessa. Men jag följde inte detta råd själv nu, har inte packat upp min dreame x50 men ska göra det snarast

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är väldigt nöjd med Roborock S5
Vilken arbetsmaskin.
Hur långt har era kört?
Kollade precis i appen och min ha passerat 2135h 115k m² 1617 total cleanups.
Jag har förutom filter, borste mm (förbrukningsgrejerna som är väldigt billigt) bytt Batteri och ramen som håller borsten på plats.
Ser att hjulen är slitn, ena hjulet har snart inget mönster kvar. Men det tänker jag kanske inte gör så mycket ännu.

Den har spökat ibland med att jag måste fabriksåterställa men om man stänger av och startar om varje vecka iom rengöringen så har det nu klarat sig bra från att bugga ur.
Appen just för denna gamla modell verkar inte uppdateras nå mer men den fungerar fullgott för mina behov. Men en sån sak att map saving fortfarande är markerat som (Beta) efter alla år är ju bar ett bevis att Roborock gått vidare.
Bävar för den dagen den ger upp helt och mpste köpa en ny. Roborock verkar vara mer än dubbelt så dyr idag som då. Men det är kvalite iaf

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste säga att jag är väldigt nöjd med Roborock S5
Vilken arbetsmaskin.
Hur långt har era kört?
Kollade precis i appen och min ha passerat 2135h 115k m² 1617 total cleanups.
Jag har förutom filter, borste mm (förbrukningsgrejerna som är väldigt billigt) bytt Batteri och ramen som håller borsten på plats.
Ser att hjulen är slitn, ena hjulet har snart inget mönster kvar. Men det tänker jag kanske inte gör så mycket ännu.

Den har spökat ibland med att jag måste fabriksåterställa men om man stänger av och startar om varje vecka iom rengöringen så har det nu klarat sig bra från att bugga ur.
Appen just för denna gamla modell verkar inte uppdateras nå mer men den fungerar fullgott för mina behov. Men en sån sak att map saving fortfarande är markerat som (Beta) efter alla år är ju bar ett bevis att Roborock gått vidare.
Bävar för den dagen den ger upp helt och mpste köpa en ny. Roborock verkar vara mer än dubbelt så dyr idag som då. Men det är kvalite iaf

Med en vanlig S5 så kan du ju ganska enkelt kasta in valetudo om du blir less på Roborock-appen

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0mppie:

Här köpte jag lite saker till dammsugaren.
Allt kom i originlkartonger och inte allt för dyrt.

https://www.aliexpress.com/item/1005007894451053.html?spm=a2g...

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Med en vanlig S5 så kan du ju ganska enkelt kasta in valetudo om du blir less på Roborock-appen

https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html

Ok får kolla på det visste inte det fanns andra alternativ till appar 🙂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc