Permalänk

SSD syns inte...

Hej!
Först: jag är alldeles ny på forumet och är tämligen okunnig på området. Vet vad RAM, processor, HDD och SSD är men kan i princip ingenting utöver det enklaste.

Jag har en laptop som en bekant fixade till för länge sedan så att den går (gick) att starta valfritt i Windows eller Ubuntu (hålla ned F9 vid start). Har varit väldigt nöjd med Ubuntu och använt det operativsystemet i flera år, allting är sparat via det OP-systemet.

Nu vill inte laptopen (det är en HP) starta alls, inte ett liv. Caps lock-tangenten blinkar 5 långa och sedan 3 korta, vilket jag fått fram kan betyda knas med moderkort eller RAM-minne. Har provat att plocka bort ett av de två minneskorten, och även bytt plats - ingen skillnad.

Därefter har jag plockat ut lagringsenheten SSD, och monterat den i ett kabinett som ansluts via USB till en ny laptop som har Windows 11 Home. Ström påslagen naturligtvis, men enheten syns inte alls i "Min Dator". Det plingar till när jag ansluter den eller kopplar ur den, men den syns inte...

Någon som har möjlighet och lust att hjälpa mig med tips. Ska också nämna att jag idag laddade ner Ubuntu Reader for Windows, men SSD'n syns inte där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Hej!
Först: jag är alldeles ny på forumet och är tämligen okunnig på området. Vet vad RAM, processor, HDD och SSD är men kan i princip ingenting utöver det enklaste.

Jag har en laptop som en bekant fixade till för länge sedan så att den går (gick) att starta valfritt i Windows eller Ubuntu (hålla ned F9 vid start). Har varit väldigt nöjd med Ubuntu och använt det operativsystemet i flera år, allting är sparat via det OP-systemet.

Nu vill inte laptopen (det är en HP) starta alls, inte ett liv. Caps lock-tangenten blinkar 5 långa och sedan 3 korta, vilket jag fått fram kan betyda knas med moderkort eller RAM-minne. Har provat att plocka bort ett av de två minneskorten, och även bytt plats - ingen skillnad.

Därefter har jag plockat ut lagringsenheten SSD, och monterat den i ett kabinett som ansluts via USB till en ny laptop som har Windows 11 Home. Ström påslagen naturligtvis, men enheten syns inte alls i "Min Dator". Det plingar till när jag ansluter den eller kopplar ur den, men den syns inte...

Någon som har möjlighet och lust att hjälpa mig med tips. Ska också nämna att jag idag laddade ner Ubuntu Reader for Windows, men SSD'n syns inte där heller.

Öppna diskhanteraren och kolla där. Det kan vara så att du manuellt behöver lägga till den så att säga. Detta brukar dock ske när disken har problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Anledningen är troligtvis för att Linux använder ett annat filsystem, vanligtvis ext4, något som Windows inte stödjer. Vad är syftet med att göra det? Ta backup?

Vad är "Ubuntu Reader"?

Du kan dra igång en Ubuntu Live USB om du vill se innehållet.

Alternativt kan man använda WSL2 för det: https://windowsreport.com/ext4-windows-11/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Anledningen är troligtvis för att Linux använder ett annat filsystem, vanligtvis ext4, något som Windows inte stödjer. Vad är syftet med att göra det? Ta backup?

Vad är "Ubuntu Reader"?

Finns ju beta-programvara för att använda ext4 på windows vilket brukar vara vanligt filsystem för Ubuntu/Linux också

https://github.com/bobranten/Ext4Fsd

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Finns ju beta-programvara för att använda ext4 på windows vilket brukar vara vanligt filsystem för Ubuntu/Linux också

https://github.com/bobranten/Ext4Fsd

Nackdelen med sånt är att det brukar fucka upp läs-skriv-rättigheter eftersom det funkar så annorlunda i Windows. Men om man mountar read-only så går det nog bra.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Öppna diskhanteraren och kolla där. Det kan vara så att du manuellt behöver lägga till den så att säga. Detta brukar dock ske när disken har problem

Ok, får testa det i kväll. Och du menar att jag skall göra det från den nya laptopen med den gamla SSDn monterad i kabinett och ansluten via USB?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vad är "Ubuntu Reader"?

Du kan dra igång en Ubuntu Live USB om du vill se innehållet.

Alternativt kan man använda WSL2 för det: https://windowsreport.com/ext4-windows-11/

Ja, syftet är att rädda en massa filer som finns på SSDn.

Ubuntu Reader är ett gratis program jag laddade ned, skapar i princip en ny "Utforskare" där även filer som windows annars inte stöder/visar skulle synas - men de syntes alltså inte.

Jag drar gärna igång Ubuntu Liva USB, vet dock inte hur jag går till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nackdelen med sånt är att det brukar fucka upp läs-skriv-rättigheter eftersom det funkar så annorlunda i Windows. Men om man mountar read-only så går det nog bra.

Ja, jag skulle rekommendera att hålla sig till read-only

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Med ett usb-minne och antingen Rufus eller Ventoy så kan man göra så att du kan köra ubuntu från stickan som livecd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Ja, syftet är att rädda en massa filer som finns på SSDn.

Ubuntu Reader är ett gratis program jag laddade ned, skapar i princip en ny "Utforskare" där även filer som windows annars inte stöder/visar skulle synas - men de syntes alltså inte.

"Linux Reader" menar du?

För att skapa en Live-USB följer du instruktionerna under "How to install". När du bootat har du valen att installera (och skriva över befintlig disk) eller att bara köra "Live".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Ok, får testa det i kväll. Och du menar att jag skall göra det från den nya laptopen med den gamla SSDn monterad i kabinett och ansluten via USB?

Ja

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av KAD:

"Linux Reader" menar du?

För att skapa en Live-USB följer du instruktionerna under "How to install". När du bootat har du valen att installera (och skriva över befintlig disk) eller att bara köra "Live".

Ja, Linux Reader heter det förstås, sorry!

Men laddar man ned programvaran till en USB-sticka först då? - och sedan följer instruktionerna under "How to install"? (kan meka med rätt mycket, men är som sagt kass på datorer, det finns ju inget som går att lösa bara med logiskt tänkande, inte min logik iaf...)

Permalänk

Måste iväg, men gör ett försök i kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Ja, Linux Reader heter det förstås, sorry!

Men laddar man ned programvaran till en USB-sticka först då? - och sedan följer instruktionerna under "How to install"? (kan meka med rätt mycket, men är som sagt kass på datorer, det finns ju inget som går att lösa bara med logiskt tänkande, inte min logik iaf...)

Inte riktigt. Du behöver Rufus, Ventoy eller liknande för att "formatera" usb-stickan så den går att starta från plus en iso-fil med ubuntu.

Exempel A:
Med Rufus så pekar man först på iso-filen och sedan på var den ska läggas in på
(varje gång man vill byta måste Rufus formatera om usb-stickan och kopiera den valda iso-filen)
(Det är på detta vis de flesta liknande programvaror fungerar)

Exempel B:
Med Ventoy så "installeras" först en meny på usb-minnet, sedan får du bara kopiera iso-filen till enheten som blir döpt "Ventoy" (med stora och små bokstäver) (denna metod låter dig placera fler iso-filer på samma minne och välja vilken att starta från)

Visa signatur

Permalänk

Är tacksam för svar, men blir inte säker på hur jag skall göra tyvärr.

Patrik356b skriver: "Inte riktigt. Du behöver Rufus, Ventoy eller liknande för att "formatera" usb-stickan så den går att starta från plus en iso-fil med ubuntu"

Men jag har ju inget Ubuntu tillgängligt, eftersom den datorn som har Ubuntu installerat inte startar. Vet tyvärr inte heller vad iso-filer är.

Fan vad svårt det är när man inte kan tillräckligt - kanske jag vände mig till fel forum, ser nu att Sweclockers är för "dig som älskar datorer och hårdvara". Ska väl inte säga att jag hatar datorer, men har svårt att hävda att jag älskar datorer - men de är onekligen praktiska att ha när de funkar. Man vill ju gärna tro att man är normalbegåvad, men i såna här sammanhang börjar jag själv tvivla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Men jag har ju inget Ubuntu tillgängligt, eftersom den datorn som har Ubuntu installerat inte startar. Vet tyvärr inte heller vad iso-filer är.

gå till nedladdnignssidan: https://ubuntu.com/download/desktop klicka på "download" för intel/amd så får du iso-filen som behövs. (första på sidan markerad intyel/amd går bra)

Visa signatur

Permalänk

OK, tack! Jag är en försiktig general, och känner tyvärr fortfarande inte att jag har koll - men det jag gör först är alltså:
1) Placerar ett USB-minnen i en av datorns USB-port (minst 6 GB ledigt utrymme).
2) Placerar SSDn som från den havererade datorn i ett kabinett ansluten till en annan USB-port.
3) Laddar ned från sidan https://ubuntu.com/download/desktop och sparar på USB-minnet.
Sen är jag oklar - var kommer Rufus in, Patrik356b? Orkar du förtydliga...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejåhåå:

OK, tack! Jag är en försiktig general, och känner tyvärr fortfarande inte att jag har koll - men det jag gör först är alltså:
1) Placerar ett USB-minnen i en av datorns USB-port (minst 6 GB ledigt utrymme).
2) Placerar SSDn som från den havererade datorn i ett kabinett ansluten till en annan USB-port.
3) Laddar ned från sidan https://ubuntu.com/download/desktop och sparar på USB-minnet.
Sen är jag oklar - var kommer Rufus in, Patrik356b? Orkar du förtydliga...?

Rufus kommer in i steg 3 -- du kan inte bara spara filen på USB-minnet, då går det inte att boota från det. Man sparar ISO-filen på datorn, och använder Rufus för att skriva den till USB-minnet. (Dubbelkolla att den skrivs till USB-minnet och inte t ex din hårddisk -- lika bra att inte ha den inkopplad under tiden!)

Ett alternativ till Rufus som kanske kan vara enklare är Ventoy.
Med det laddar du hem och packar upp .zip-filen, kör Ventoy2Disk och väljer USB-minnet.
Sen när det är klart får du en enhet i den här datorn där du nu faktiskt kan bara kopiera ISO-filen till USB-minnet och sedan starta från den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Ok, tack Thomas!

Det finns tre alternativ där:
ventoy-1.1.05-windows.zip
ventoy-1.1.05-linux.tar.gz
ventoy-1.1.05-livecd.iso

Det måste alltså vara ventoy-1.1.05-windows.zip jag skall ladda hem då? Jag gick in på Ventoy och konstaterade att kreditkortsnummer måste anges - vilket jag inte gillar jättemycket, "It´s for free - give me your money...".

Kollade då Rufus som precis som du skrev Thomas verkar svårare. Svårt val!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejåhåå:

Ok, tack Thomas!

Det finns tre alternativ där:
ventoy-1.1.05-windows.zip
ventoy-1.1.05-linux.tar.gz
ventoy-1.1.05-livecd.iso

Det måste alltså vara ventoy-1.1.05-windows.zip jag skall ladda hem då? Jag gick in på Ventoy och konstaterade att kreditkortsnummer måste anges - vilket jag inte gillar jättemycket, "It´s for free - give me your money...".

Kollade då Rufus som precis som du skrev Thomas verkar svårare. Svårt val!

Hm, kreditkort behövs inte för Ventoy, jag laddade själv hem det för att kolla inför att svara.
Men jo, det är windows-filen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Konstigt, det här kom upp:

https://sourceforge.net/projects/ventoy/

och efter att klickat på start och fyllt i E-postadress kom följande upp:

https://trck.tracupe.com/checkout/p3f8naiatqj0ru56/?pop=true&...

Men då gör jag väl ngt fel - men nu måste lite annat göras - återkommer framåt kvällen. Tack för all hjälp hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Hej!

Ingen fara, vi alla har varit nya och man glömmer saker ibland oavsett hur länge man hållit på. Hm.. Om du inte redan gjort kolla i diskhanteraren i windows, syns dem där formatera så borde dem hoppa igång

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Men då gör jag väl ngt fel - men nu måste lite annat göras - återkommer framåt kvällen. Tack för all hjälp hittills.

Du ska inte fylla i någon epost adress. Tyck bara på den gröna Download knappen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

LÅT BLI. Direkt, det där luktar ID kapning etc. Allt du behöver finns i windows, alt CMD. Ladda inte ner saker du inte vet vad det är/om det kommer från osäker källa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av teanox:

LÅT BLI. Direkt, det där luktar ID kapning etc. Allt du behöver finns i windows, alt CMD. Ladda inte ner saker du inte vet vad det är/om det kommer från osäker källa.

Nej jag går inte vidare där man påstår att det är gratis och kräver betalkortsuppgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teanox:

Tror inte SF sysslar med sånt, men det behövs ju inte.
Håller dock inte med om att "allt" som behövs finns i Windows. Varken möjlighet att läsa ext4 eller skapa Live-USB med Ubuntu finns väl i Windows utan att ladda ner saker?

Skrivet av Hejåhåå:

Nej jag går inte vidare där man påstår att det är gratis och kräver betalkortsuppgifter.

Det är bara trycka gröna Download-knappen som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ubunt, 0 erfarenhet av det Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med ovan (borttaget) om att det är lite för avancerat egentligen.

@Hejåhåå har du ingen bekant som ev kan hjälpa till? Speciellt om filerna är viktiga. Är de riktigt viktiga så kan en proffsfirma vara värt det.

Det finns alltid en risk att filerna är enkla att rädda nu, men svåra att rädda efter att man försökt och gjort fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ingen fara, vi alla har varit nya och man glömmer saker ibland oavsett hur länge man hållit på. Hm.. Om du inte redan gjort kolla i diskhanteraren i windows, syns dem där formatera så borde dem hoppa igång

Nej, han ska definitivt inte formatera disken! Om du läser tråden ser du att syftet är att rädda data från disken.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Det är gratis, det låter snarare som att något annat lurar in dig på någon skum sida.

Du kan prova den andra länken att hämta från: https://github.com/ventoy/Ventoy/releases/tag/v1.1.05 (där det står ventoy-1.1.05-windows.zip )

Alternativet är att använda http://rufus.ie/en/

Visa signatur