Spelindustrin bemöter Stop Killing Games

Permalänk
Melding Plague

Spelindustrin bemöter Stop Killing Games

Video Games Europe svarar efter att initiativet nått en miljon underskrifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

100% att man skall få göra vad man vill med det man köpt.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Köper man en produkt är den din. Upphör man att uppdatera eller köpa DLC så skall produkten "stanna" i den version man har.
All pc mjukvara skall i första hand utvecklas för att köras lokalt med online som en valbar feature man kan använda om man känner för det.
En del bilar är i dag så integrerade att om inte servern svarar så kan du inte starta/köra bilen. Trots att du köpt den. En del behöver inte ens ett simkort då denna uppkoppling är evig via tillverkaren.
Det handlar inte om "skydd" eller "features" som en utvecklare "erbjuder" online. Utan det handlar om moralen.
Köpt är köpt. Annars skall allt som har knappen "buy" vid sig men som bygger på att det finns en server att ansluta mot för att kunna använda produkten ändras till att stå "hyr på en odefinierad tid, hur länge? beror på hur vi känner".
Om inte att köpa är att äga så är inte piratnedladdning att stjäla.
Så utvecklare och tillverkare kan välja sin väg. Och straffas de inte för att ha falskeligen "sålt" en vara som dkulle ha marknadsförts som att hyra eller leasa, så skall de som laddar upp/ned inte straffas heller.

Permalänk
Medlem

100% Offline, CoOp ? %
Offline, har jag förståelse för att de inte kan ha servrar aktiva hur länge som helst.
Men döda inte mina köp.

Permalänk
Medlem

Med tanke på deras respons är det uppenbart att lagstiftning för att skydda konsumenter behövs. Jag är inte orolig för att det kommer hämma mängden spel som utvecklas nämnvärt. De som eventuellt inte kommer till marknad pga det här borde inte gjort det ändå IMO.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden följde det alltid med dedikerad server mjukvara så man kunde sätta upp sin egna server hur man ville.
Finns inget arguemnt för att man inte skulle kunna göra det med morderna spel efter att företaget tröttnat på att ha sina matchmaking servrar igång längre.

t ex Unreal Tournament 99. Går fortfarande att spela online.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

100% att man skall få göra vad man vill med det man köpt.

Svårt med online spel när dom släckt servrarna, hur ska man då spela efter ?

Permalänk
Medlem

Sånt skitsnack.

Jag klarar mig utan censur, så löser vi den punkten.
Sluta sälj och samla in min användardata då, så har vi löst den med.
Vilken spelutveckling?! Concorde? Mindseye?

Skrivet av HazZarD:

Oh my sweet summer child.
Det problemet har vi redan löst.
Du skickar med mjukvara för att sätta upp en egen dedikerad server så kan du antingen spela själv eller hyra en så andra kan få spela med dig.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Med tanke på deras respons är det uppenbart att lagstiftning för att skydda konsumenter behövs. Jag är inte orolig för att det kommer hämma mängden spel som utvecklas nämnvärt. De som eventuellt inte kommer till marknad pga det här borde inte gjort det ändå IMO.

Dom företagen som inte kommer kunna anpassa sej efter detta förtjänar inte att överleva.

Riktigt vidrigt också att dom som vanligt försöker vrida det så att det ser ut att dom gör det för vår säkerhet. "Utan oss kommer ni utsättas för ett ocensurerat spel, ni behöver oss för annars kommer ni utsättas för taskiga kommentarer i chatten"

Permalänk
Medlem

Deras svar tyder på att det är lagstiftning som behövs eftersom bolagen inte själva kan leva upp till konsumenternas viljor.

Permalänk
Medlem

De argument industrin använder tycker inte jag håller. Att anledningen till att de vill ensamt driva servrar skulle vara för att hålla användandet säkert är helt felaktigt. Att skydda användardata blir ju upp till den (privatperson?) som driver den egna servern.
Att spelindustrin skulle hämnas är också det helt fel. Som många påpekat har valve, och många andra, stöd för att vem som helst kan hosta en server, helt utan varken källkod eller egna användare.

Dock förstår jag industrins lobbyverksamhet mot att de ska behöva lägga till stöd för "alla" befintliga spel i efterhand. Detta skulle faktiskt hämma utvecklingen på kort sikt, eftersom många säkerligen har ganska avancerade arkitekturer för att hanterar 10-tusentals spelare, som inte behövs för "privat" drivna servrar. Alltså skulle de behöva designa om en hel del för att det ska funka på både liten och stor skala.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte fler spel. Jag har ett par hundra lir i min backlog på steam så jag klarar mig resten av livet och jag spelar sällan om några spel. Men jag hoppas ändå att spelarna går vinnande ur denna striden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Deras svar tyder på att det är lagstiftning som behövs eftersom bolagen inte själva kan leva upp till konsumenternas viljor.

Men i vilken värld lever ni där ni tror att den lagstiftningen kommer tjäna er?

Vi tillåts ju inte ens ha chat-appar längre, så tanken att dom ska gå in och låta "er" ta över en tjänst med potentiellt miljontals användare är minst sagt naiv.

(jag håller med om att det här är frågor som måste lösas, och självklart kan lösas, men det är inte riktigt så enkelt som ni vill få det till)

Skrivet av andelf:

Att skydda användardata blir ju upp till den (privatperson?) som driver den egna servern.

Hur skulle det se ut menar du? Var konkret.

Och det handlar ju inte bara av skyddande av användardata, det handlar om ett ansvar gentemot användare, som t.ex. kan vara minderåriga.

Permalänk
Medlem

Stop killing games har svarat på kritiken https://youtu.be/z5Ay_aOUcFw?si=M8ATYicnVz1QfoRK

Permalänk
Medlem

Antar att initiativet är rätt ute när lobbyisterna kickas igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Skrivet av SuperSverker:

Det problemet har vi redan löst.
Du skickar med mjukvara för att sätta upp en egen dedikerad server så kan du antingen spela själv eller hyra en så andra kan få spela med dig.

Ja detta har ju funkar hur bra som helst redan. Wow är ett väldigt bra exempel på detta då serverfilerna läckte och en massa piratservrar ploppade upp.

Klart som korvspad att serverfiler skall lämnas ut ifall utvecklare får för sig att lägga ner spelet. Finns absolut ingen ursäkt alls att inte göra det.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men i vilken värld lever ni där ni tror att den lagstiftningen kommer tjäna er?

Vi tillåts ju inte ens ha chat-appar längre, så tanken att dom ska gå in och låta "er" ta över en tjänst med potentiellt miljontals användare är minst sagt naiv.

"Right to repair" är väl ändå ett bra exempel på när lagstiftning tvingar företag att anpassa sig, eller när EU tvingade Apple att använda USB-C istället för sin egna proprietära lösning?

Och här är några fler exempel på när det varit bra för konsumenten för oss i EU i alla fall
* Mobile Roaming Regulation (EU)
* Transfers of Undertakings Directive
* Consumer Rights Directive
* Driving Licences Directive
* Flight Compensation Regulation
* General Food Law Regulation

Vet inte vilken värd du levar i när du påstår att vi inte ens tillåts ha chat-appar längre, finns ju mängder av lösningar? Kom med exempel tack.

I den bästa av världar behövs inte lagstiftning och i verkligheten är inte alltid lagstiftning rätt väg men IBLAND behövs den och vi ska därför inte utesluta möjligheten att det kan lyckas bli rätt.

Nu är det ju för tidigt att säga eftersom vi inte har något förslag på bordet.

Permalänk
Skrivet av Moiz:

Stop killing games har svarat på kritiken https://youtu.be/z5Ay_aOUcFw?si=M8ATYicnVz1QfoRK

Rekomenderar alla att se denna, den är inte så lång och ger bra svar tycker jag. Ta en kopp kaffe och kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Jag köper inte fler spel. Jag har ett par hundra lir i min backlog på steam så jag klarar mig resten av livet och jag spelar sällan om några spel. Men jag hoppas ändå att spelarna går vinnande ur denna striden.

Steam är lite samma sak som stop killing games agenda i slutändan vill motverka. Även där äger du ingenting. Stänger Steam ner sitter du snällt där utan din backlog.

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå deras argumentation till en viss del, men samtidigt om indi-spel kan ha privat servrar gom Unity, Godot, ureal etc. Så det finns ännu mindre argument för att en AAA studio inte kunde ha detta som alternativ. Detta är nästan alltid en investering kostnad. Jag tror att man kan ha en förståelse att ett MMORPG kanske inte kan leva utan att företaget håller det vid liv (så klart det kanske skulle gå), mitt bästa argument för att det är pengar och inte mjukvaran som är problemet är SimCity 2013. Där sa Maxis/EA att spelet inte kunde fungera utan Maxis egna servrar, då dessa skulle sköta en del av AI:n i spelet. Sen precis innan EA stängde spelet så kom det en patch för offline och spelet fungerade som vanligt (det var fortfarande en besviken, men nu kunde man njuta av besvikelsen utan internet i alla fall)

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Dock förstår jag industrins lobbyverksamhet mot att de ska behöva lägga till stöd för "alla" befintliga spel i efterhand. Detta skulle faktiskt hämma utvecklingen på kort sikt, eftersom många säkerligen har ganska avancerade arkitekturer för att hanterar 10-tusentals spelare, som inte behövs för "privat" drivna servrar. Alltså skulle de behöva designa om en hel del för att det ska funka på både liten och stor skala.

Förslaget har varit väldigt tydligt från första början att det inte menas vara retroaktivt. Så detta är bara medveten misstolkning för alla håller med om att det är ohållbart att retroaktivt göra om alla spel som finns så just därför misstolkar dom detta medvetet i hopp om att vinna stöd.

Permalänk
Medlem

Men är erat argument alltså att en utvecklare inte ska ha rätt att stänga av sin tjänst/sitt spel?

Om det pågår olaglig verksamhet inom den tjänsten/spelet?

Så om jag utvecklar ett spel som drar till sig 1miljon användare, som sen tas över av en grupp användare som använder det för ett ändamål som går stick i stäv med min moraliska kompass, då måste jag bara gilla läget?

Om något så kommer det här initiativet döda all försäljning av spel, och vill man vara konspiratorisk så är det kanske det som är syftet.

Permalänk
Medlem

Förr löstes detta med Virtuellt LAN genom mjukvara, spelat massvis av timmar av Red Alert 2 efter EA släckte de officiella servrarna.

Klubba igenom en EU lag att spel måste ha stöd för LAN gameplay? och om det inte är möjligt så sätt en EU lag att serverfilerna måste släppas som open-source om företaget överger spelet och lägga ut klient/spelfilerna som abandonware?

https://www.myabandonware.com/game/

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men är erat argument alltså att en utvecklare inte ska ha rätt att stänga av sin tjänst/sitt spel?

Om det pågår olaglig verksamhet inom den tjänsten/spelet?

Så om jag utvecklar ett spel som drar till sig 1miljon användare, som sen tas över av en grupp användare som använder det för ett ändamål som går stick i stäv med min moraliska kompass, då måste jag bara gilla läget?

Öh ja? Vadå ska jag kunna åka hem till dej och ta din mobiltelefon ifrån dej bara för att den används till saker jag inte gillar? För mobiltelefoner används definitvt till saker jag inte gillar. Dom måste lösa det på andra sätt att stänga av mitt spel.

Eller ja annars får du gilla läget, mycket i världen är tyvärr så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså, jag håller med dig, rent ideologiskt.

Men då vill jag aldrig höra något när det är dina anhöriga som drabbas, när det är du som blir lurad..

Så vi är överens.

Skrivet av Moton:

Gäller inte det dig också? Det är såhär det är...

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ErXE3JTWMKE

Lirade crashday när det begav sig en gång i tiden. Utvecklarna ville göra ett nyare "stunts", ett legendariskt bilspel där spelaren själv kunde bygga banor, ett spel som jag för övrigt också lirare en hel del när jag var runt 10 år 😊.

Utvecklarna gick tillslut ut med att de skulle släcka onlineservern som hade hand om registrering av multiplayerspelare. Utan den så fick man ett felmeddelande där det stod att man inte kunde nå servern. Communityt var snabbt på bollen och hade en dialog med utvecklarna, något som ledde till att utvecklarna lämnade ut filerna som gjorde att man kunde gå in i en textfil och länka denna förfrågan till en annan address, en address där en ny community-driven registreringsserver var igång.
Utvecklarna fick riktigt bra respons och även om spelet än en gång ploppat upp på steam, så tror jag inte att utvecklarna lär gå lottlösa ur detta. Folk kommer ihåg!

Vad jag tror är den verkliga anledningen varför inte serverfiler handlar nog snarare om att spelindustrin inte vill se ett nytt warcraft 3 där utvecklarna inte fick ut nånting från diverse community-skapade mods. Detta skulle potentiellt skada utvecklarens nästa spel i genren då det finns en risk att folk stannar kvar i föregående version pga tilläggen som finns där kostnadsfritt. Vem vill lägga ut pengar på DLC:s om communityt skapar egna bättre moddar som dessutom saknar lootlådor och diverse microtransaktioner?

Följer för tillfället reverse engineer-försöken på spelet "Heroes and Generals", ett danskt F2P ww2-lir som helt zonica lades ner 2023. Discordservern har idag över 15 000 medlemmar och discordservern startades upp i januari. Försök att få ut serverfilerna har gjorts, men där lägger utvecklarna locket på. En av de fd utvecklarna hade en mailkonversation med drivande community-medlem och att denne var intresserad av att hjälpa till med arbetet, men var förbjuden att göra detta av hemlig anledning. Istället sitter det hobby-programmerare och är på god väg att få igång spelet med onlineservern som håller koll på världskartan och de olika instanserna.

Jag säger det igen: vad tjänar företagen på detta? INGENTING. Det är därför de inte vill hjälpa till eftersom de är rädda att spelarbasen kommer att minska på deras nyare spel eftersom en del av den potentiala spelarbasen fortfarande är kvar i det nerlagda spelet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Alltså, jag håller med dig, rent ideologiskt.

Men då vill jag aldrig höra något när det är dina anhöriga som drabbas, när det är du som blir lurad..

Så vi är överens.

Alltså bryter människor mot lagen så ska dom ju straffas utav rättsväsendet. Inget spelföretag ska kollektivt straffa alla användare för att några människor bryter mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modda1337:

Rekomenderar alla att se denna, den är inte så lång och ger bra svar tycker jag. Ta en kopp kaffe och kolla

Väldigt tjafsigt. Jag gjorde misstaget att testa Star Wars Galaxies på någon rutten privat server en gång. Hade hellre sett att det inte var möjligt även om jag faktiskt köpt spelet. Varför kan det inte vara fint att saker får ha sin tid och sen DÖ. Försvinna för alltid. Uppenbara scams är såklart fel men det är TV-spel. I grunden är dom alla exakt samma sak. Man skjuter och samlar poäng... Gå vidare. Kolla ett klipp på youtube. Hela den här rörelsen har nazi vibbar tbh. Haha, nej han menar säkert väl men..

Permalänk

Jag tycker att om konsumenterna vill ha andra villkor så får de utveckla produkterna själva. Utfasning är dessutom en förutsättning för mjukvaruföretag att sälja nästkommande produkt, så även *om* kostnaden bara varit 2% för att framtidssäkra spelet så hade det dragit från nästkommande spels försäljning.

Barn: "Why can't I have Pokemon Helium?"
Förälder: "We already have my digital 40 year old Pokemon Red at home."

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Hela den här rörelsen har nazi vibbar tbh. Haha, nej han menar säkert väl men..

Inte nazi-vibbar, men väldigt gnälligt.

Det vore kul med lite utvecklar-perspektiv i tråden, hur ser utvecklare på att inte kunna bestämma över sin egen utveckling/produkt/tjänst.

Skrivet av TeamRocket:

Jag tycker att om konsumenterna vill ha andra villkor så får de utveckla produkterna själva.

This!