Permalänk
Skrivet av Thomas:

Håller med ovan (borttaget) om att det är lite för avancerat egentligen.

@Hejåhåå har du ingen bekant som ev kan hjälpa till? Speciellt om filerna är viktiga. Är de riktigt viktiga så kan en proffsfirma vara värt det.

Det finns alltid en risk att filerna är enkla att rädda nu, men svåra att rädda efter att man försökt och gjort fel.

Jo, jag ska lyssna med en kille som förhoppningsvis klarar detta - är definitivt bättre på sånt här än jag själv iaf. Kan absolut tänka mig att lägga en slant på att få materialet återskapat, men inte många tusen kronor som jag har förstått att det lätt kan kosta att gå till en proffsfirma

Det finns även windowsfiler på SSDn (word och exel), men det är alltså helt naturligt att dessa inte syns heller eftersom SSDn innehåller en massa skapat av Ubuntu? Enheten visas ju inte över huvud taget när den monteras i kabinett som ansluts via USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Jo, jag ska lyssna med en kille som förhoppningsvis klarar detta - är definitivt bättre på sånt här än jag själv iaf. Kan absolut tänka mig att lägga en slant på att få materialet återskapat, men inte många tusen kronor som jag har förstått att det lätt kan kosta att gå till en proffsfirma

Det finns även windowsfiler på SSDn (word och exel), men det är alltså helt naturligt att dessa inte syns heller eftersom SSDn innehåller en massa skapat av Ubuntu? Enheten visas ju inte över huvud taget när den monteras i kabinett som ansluts via USB.

Om deninte syns i diskhantering på windows så kan det vara något tokigt med inkopplingen. Dålig usb-kabel exempelvis, eller att kabinettet kräver strömadapter för att funka

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, han ska definitivt inte formatera disken! Om du läser tråden ser du att syftet är att rädda data från disken.

Jo jag läste det, därav lyssna inte på mitt råd.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk

Kabinettet har ström från transformator. Har testat två olika kabinett. Och jag har testat med flera USB-kablar också, en alldeles ny (någon snabb variant), ingen skillnad. Kan ju testa med grannens dator också i kväll kanske, om ingen skillnad ändå kan vi förmodligen utesluta fel i den hårdvaran.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hejåhåå:

Kabinettet har ström från transformator. Har testat två olika kabinett. Och jag har testat med flera USB-kablar också, en alldeles ny (någon snabb variant), ingen skillnad. Kan ju testa med grannens dator också i kväll kanske, om ingen skillnad ändå kan vi förmodligen utesluta fel i den hårdvaran.

Hittas den inte överhuvudtaget i diskhantering i något av fallen? Det är ett ganska starkt tecken på att SSD:n inte fungerar tyvärr. Men det verkar ju osannolikt att det är orsaken till att originaldatorn beter sig som den gör, och osannolikt att båda pajat samtidigt.

Att den plingar vid inkoppling tyder mer på att kabinettet fungerar, men det säger inte nödvändigtvis något om själva disken inuti.
Det man sedan förväntar sig om disken kör Linux-filsystem och grejer är att den syns i diskhantering, men inte får någon enhetsbokstav och därmed inte syns i vanliga program. Men finns samma "Disk 0", "Disk 1" osv både med och utan kabinettet inkopplat är det inte lovande för disken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hittas den inte överhuvudtaget i diskhantering i något av fallen? Det är ett ganska starkt tecken på att SSD:n inte fungerar tyvärr. Men det verkar ju osannolikt att det är orsaken till att originaldatorn beter sig som den gör, och osannolikt att båda pajat samtidigt.

Att den plingar vid inkoppling tyder mer på att kabinettet fungerar, men det säger inte nödvändigtvis något om själva disken inuti.
Det man sedan förväntar sig om disken kör Linux-filsystem och grejer är att den syns i diskhantering, men inte får någon enhetsbokstav och därmed inte syns i vanliga program. Men finns samma "Disk 0", "Disk 1" osv både med och utan kabinettet inkopplat är det inte lovande för disken.

Hej igen!
Får verkligen hålla tummarna då! Kommer senare i kväll få hjälp att koppla upp den mot en dator som körs i Linux.

Ingen ide' att föregå egentligen, men då ska väl SSDn synas direkt när den ansluts via USB-uttaget, antar jag? Är SSDn definitivt trasig annars - eller kan det fortfarande finnas något som gör den "osynlig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

Hej igen!
Får verkligen hålla tummarna då! Kommer senare i kväll få hjälp att koppla upp den mot en dator som körs i Linux.

Ingen ide' att föregå egentligen, men då ska väl SSDn synas direkt när den ansluts via USB-uttaget, antar jag? Är SSDn definitivt trasig annars - eller kan det fortfarande finnas något som gör den "osynlig"?

Det finns bara 3 anledningar varför windows har svårt att hitta en ssd/hårddisk:

1: saknas drivrutin "någonstans" i kedjan (exempelvis om kabinettet kräver egen drivrutin)
2: disken är helt eller delvis formaterad som något windows inde stödjer (Något från Limux/Mac - Men då borde du se windows-delen ändå)
3: trasig ssd (testar man olika kablar och så och det fortfarande är problem ligger felet oftast på ssd)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Det finns bara 3 anledningar varför windows har svårt att hitta en ssd/hårddisk:

1: saknas drivrutin "någonstans" i kedjan (exempelvis om kabinettet kräver egen drivrutin)
2: disken är helt eller delvis formaterad som något windows inde stödjer (Något från Limux/Mac - Men då borde du se windows-delen ändå)
3: trasig ssd (testar man olika kablar och så och det fortfarande är problem ligger felet oftast på ssd)

Ok, tack!
Vi fick skjuta upp det i går kväll. Nu skall vi ses om en timme - håller alla tummar!

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

En sak förresten:
Punkt 2: om att Windowsdelen borde synas ändå: Ja om Windowsgrejerna ligger på samma SSD. Datorn (HP Laptop Modell 15-da1002no) har två diskar. Vad som ligger på vilken vet jag inte - kan för övrigt inte ens se (eller förstå) vilket som är den andra disken. SSDn som jag tagit ut ser ut så som jag förväntar mig att en SSD ser ut, men det finns ingen ytterligare sådan synlig när laptopens baksida är demonterat.

Permalänk
Medlem

Kan du ta en skärmdump på hur det ser ut i Diskhanteraren i Windows?
Det blir lite lättare för folk att komma med rätt råd om de vet hur det ser ut.

Permalänk

PRISA GUD!!! ALLT VERKAR FINNAS KVAR !!!

Å vad glad och tacksam man blir, när alla bilder och dokument visar sig finnas kvar. SSDn kopplades upp mot en Linux/Ubuntu-dator och då fanns allt kvar (har inte kollat exakt, men jag upplever inte att något saknas iaf).

Och det var mycket riktigt ext4 filsystem precis som några skrivit i tråden. Tack alla som engagerat sig för att hjälpa mig, är verkligen tacksam! Nu finns alltsammans (som sagt, vad jag tro är allt iaf) på en extern HDD som jag når från nya Windows laptopen, och jag skall även skaffa mig en begagnad dator som Ubuntu installeras på så att jag kan nå materialet därifrån. Är fortfarande oklar över varför de back-uper jag gjorde på externa diskar senast innan "Ubuntu-laptopen" slutade fungera, inte syns, emedan vissa gamla back-uper var synliga. Men det viktigaste är att de saknade filerna nu är räddade - tack igen till alla duktiga och engagerade människor!
/Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejåhåå:

En sak förresten:
Punkt 2: om att Windowsdelen borde synas ändå: Ja om Windowsgrejerna ligger på samma SSD. Datorn (HP Laptop Modell 15-da1002no) har två diskar. Vad som ligger på vilken vet jag inte - kan för övrigt inte ens se (eller förstå) vilket som är den andra disken. SSDn som jag tagit ut ser ut så som jag förväntar mig att en SSD ser ut, men det finns ingen ytterligare sådan synlig när laptopens baksida är demonterat.

Oftast finns bara en installerad, men ja, har de två så blir det jobbigare,framförallt om det är samma modell och kapacitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror inte SF sysslar med sånt, men det behövs ju inte.

Min router flaggar download.sourceforge.net som "Disease Vector".

A "disease vector" is a Web site or URL known to distribute Internet threats including spyware, password-cracking applications, key-stroke trackers, virus kit downloads, and other malware.

Tidigare var SourceForge ökända för att bundla junkware/adware till programmen som delades via webbplatsen.

Om någon tvunget vill använda SourceForge, så är mitt tips att kolla allt mot Virustotal.com först.

Biter inte varningen ovan på er, så kanske denna nyheten får er att tänka till:
https://cybersecuritynews.com/attackers-exploits-sourceforge-...

Permalänk

Jo det är två stycken. Försökte bifoga en skärmdump av specen jag tog fram, men kunde inte bifoga dumpen av ngn anledning. Men det är ingen tvekan om att den kraschade laptopen har två diskar.

På köpet idag när jag fick hjälp att hitta de saknade filerna drogs något igång. Ca 4 ggr per minut eller mer plingar det till och kommer små varningarsmeddelanden om att systemet är infekterat... Tror dock inte det är sant - möjligen är det reklam för att man skall köpa mer virusskydd...?

Permalänk

Killen som hjälpte mig att hitta filerna hjälpte mig igår kväll även att bli av med det senaste problemet (ev. var det någon form av virus). Man önskar onekligen att man själv var mer kunnig på området...