Skrivet av modular:
[...] min router överhettas och inte verkar inte fungera optimalt efter viss tids användning och jag vill tidigare minnas att den inte stödjer det jag eftersöker när jag för många år sedan ville köra en VPN genom routern för att dela vidare det till alla mina trådlösa enheter för att kunna streama på andra regioner [...]
Så vad tänker jag med routern?
Först och främst en mängd trådlösa enheter och ett kommande smarthem (Är inte helt insatt i alla olika gränssnitt, apple/google home etc, men vi kör främst Appleprodukter i vårat hem) med allt från nuvarande robotdammsugare, trådlösa enheter, TV-apparater till kommande mörkläggningsgardiner och diskmaskiner, så här tänker jag att mycket bandbredd är viktigt. Kanske behöver jag läsa på mer om meshnätverk?
det här blev skitlångt...
När det kommer till nätverkshårdvara behöver många ändra sitt tänk kring vilka delar ett nätverk faktiskt innehåller. De allra flesta har bara två lådor i sitt hem: (1) En mediaomvandlare vilken är installerad av nätägaren och (2) en router/switch/brandvägg/wifi-låda som de byter någon gång var femte år när deras ISP säger att de ska göra det (eller de byter leverantör).
Mediaomvandlaren innehåller hårdvara för att terminera inkommande fiber och ge dig som användare möjlighet att koppla in en router. (Även om man inte har fiber har man något som motsvarar "där Internet kommer in".) Mediaomvandlaren har man sällan kontroll över som slutkund (man bör åtminstone inte fippla med den om man inte har väldigt bra koll på vad man gör), men alla delar som kommer efter mediaomvandlaren är viktiga att förstå för att kunna bygga ett bra nätverk.
Alla delar? Det är ju bara en låda... Well, det är här det börjar bli intressant, för den där enda lådan gör flera lådors jobb.
En router vidarebefordrar paket mellan olika nätverk, till exempel mellan ditt lokala hemnätverk (LAN) och Internet (WAN).
En switch kopplar ihop flera enheter inom samma nätverk (LAN) genom att vidarebefordra Ethernet-ramar baserat på MAC-adresser.
En brandvägg inspekterar inkommande och utgående nätverkstrafik mot ett regelverk för att tillåta eller blockera förfrågningar, vilket skyddar mot obehörig åtkomst.
En WiFi-enhet (accesspunkt) möjliggör trådlös anslutning av klienter till det lokala nätverket. Den kopplas normalt till en switch eller router via Ethernet och förlänger nätverket trådlöst.
När man tar steget från ett vanligt hemnätverk med en allt-i-ett-låda till ett mer avancerat nätverk handlar det i mångt och mycket om att bryta isär den där konsumentroutern i sina beståndsdelar och köpa mer avancerade/kapabla enheter som löser ett specifikt problem. Har man inte väldigt specifika användningsområden är det dock vanligt att man fortsatt kombinerar routerns och brandväggens funktioner i en låda.
I bilden nedan har jag kopplat upp ett rudimentärt nätverk för att visa på de olika delarna som är av intresse.
Notera inkommande fiber och mediaomvandlaren, men vi lämnar dessa därhän just nu.
Första grejen att tänka på är routern/brandväggen samt kabeln som sammankopplar denna med mediaomvandlaren. Betalar du din ISP för en internetuppkoppling med högre upp-/nedströmshastighet än 100 Mbps behöver du se till att din router och dina kablar kan hantera detta. (Läs på om Category 5, 5e, 6, 6a kablar.) I hemmamiljö är det absolut vanligaste att man har utrustning som är gjord för gigabithastighet (1 Gbps) men det börjar bli vanligare med 2.5 Gbps. Chansen att du har 2.5 Gbps hastighet upp/ned gentemot din ISP är dock låg så egentligen behövs inte någon avancerad hårdvara för själva internetaccessbiten.
Det som är av större intresse är routern/brandväggens inverkan på ditt lokala nätverk! På ditt egna nät har du alla möjligheter att köpa prylar med 2.5 Gbps-stöd (kanske rentav 10Gbps, eller än högre?!). Detta ställer högre krav på varje enskild komponent men också på kablaget som kopplar ihop alla grejer och inte minst på klienterna. Jag har t.ex. köpt nätverkshårdvara som klarar 2.5 Gbps men mina servrar har bara 1 Gbps nätverkskort och jag har enheter som till och med bara har 100 Mbps-stöd.
För att routern ska orka skyffla data i höga hastigheter krävs det lite biffigare hårdvara. Vill du dessutom kunna köra en VPN server/klient i routern krävs ytterligare kraft.
Hårdvaran är dock inte allt. Det är ju egentligen bara en väldigt nischad datorlåda vi pratar om, så den behöver ett ändamålsanpassat operativsystem. Här finns det egentligen två vägar att ta: antingen (1) bygger man lådan själv och installerar OPNsense, OpenWRT eller något annat OS, eller så (2) köper man en färdig produkt från ex. Netgate eller Ubiquiti. Jag har testat bäggedelar och det finns för-/nackdelar med båda varianterna.
Ubiquiti har med sin produktserie UniFi blivit superpopulär de senaste (typ 10?) åren. De gör riktigt bra prosumergrejer, har inga extra licenskostnader (vilket är vanligt inom nätverksvängen i övrigt) och kostar inte skjortan. Jag kör en hel del UniFi (dock inte router/brandvägg, där kör jag Netgate med pfSense) och tycker det fungerar hur bra som helst.
Låt oss öka farten lite och snabbt snacka switch + wifi...
En vanlig hemmarouter-låda har oftast en inbyggd dum switch. Att switchen är dum betyder att alla portar på switchen är likadana och det enda switchen gör är att vidarebefodra trafiken mellan dessa. En del prosumerroutrar har inbyggd switch, men det är vanligare att det finns två eller fler individuellt adresserbara portar (jag har haft tre stycken på mina senaste routrar och använt dem för WAN, LAN och DEBUG). Vill man koppla in fler enheter än en behöver man alltså skaffa en switch i vilken man kopplar resterande enheter.
Har man börjat resan ned i det här kaninhålet springer man snart på begreppet Virtual LAN (VLAN) som definieras i IEEE 802.1Q. Med VLAN kan man tagga nätverkstrafik så att man kan routa trafik i samma hårdvara men på ett sätt som gör att trafiken blir isolerad. Jag har exempelvis olika VLAN för mitt övervakningssystem, mina IoT-prylar, mina vanliga enheter och mina servrar. Med hjälp av brandväggsregler definierar jag vilka saker som får prata med varandra. Väldigt smidigt! Det är dock inte alla switchar som har stöd för VLAN så det är viktigt att man har koll på vad man köper!
WiFi är egentligen bara en förlängning av ditt LAN i trådlös form. Man använder accesspunkter (AP:s) vilka placeras ut strategiskt i utrymmet man vill täcka med WiFi. Även här är UniFi populärt, men TP Link gör också bra grejer. Tror även Zyxel är ganska poppis. Värt att tänka på när det kommer till AP:s är att de oftast inte har separat strömmatning. Istället drivs de via Power over Ethernet (PoE). Detta innebär att man antingen behöver ha en switch med PoE-stöd eller så behöver man köpa till en PoE-adapter/injektor. Man behöver även ha koll på sin PoE-budget, så man inte försöker driva fler enheter än ens switch orkar med.
Så för att summera jättefort:
Du har mediaomvandlaren och hur du ansluter den till ditt lokala nätverk genom din router.
Du vill sannolikt köpa en burk som agerar både router och brandvägg.
Tänk på att om du vill ha snabbare LAN än 1 Gbps så behöver du ha det i åtanke vad gäller all annan hårdvara (inklusive kablar).
Switchar med VLAN-stöd är ett måste (imho).
Accesspunkter ger dig WiFi och dessa drivs oftast med PoE (vilket ställer ytterligare krav på dina switchar).
Det här har blivit långt nog. Fråga om du har fler frågor!
Skrivet av modular:
VPN, jag hade väldigt gärna kört en VPN och distribuerat den till alla enheter. Jag hade väldigt gärna hoppats på att komma åt andra länders utbud av streaming när detta önskas och kunna ändra det i t.ex mobilen när man sätter sig i soffan.
Spontant ser jag två lösningar på problemet.
Du kan routa all utgående trafik från ditt nät genom en VPN-klient och när du vill byta region ändrar du vilken server klienten i routern pratar med. Detta kommer dock innebära att alla enheter på nätverket tappar internetanslutning medans klienten kopplar om och pågående sessions kommer sannolikt inte alls bli glada över ett sådant avbrott.
Du kan också sätta upp flera VPN-klienter och associera varje klient med ett särskilt VLAN/WiFi-SSID. Om du har trådbunden uppkoppling till din streamingenhet går du in i switchen och slår om vilket VLAN som dens port pratar med. Nytt VLAN -> ny VPN-klient -> ny region. Har du trådlös uppkoppling får du antingen gå in på streamingenheten och byta vilket WiFi den är kopplad till eller göra motsvarande VPN-klient-ändring så att nätverket ditt SSID är associerat med byter VPN-klient.
Skrivet av modular:
I övrigt har jag även tänkt införskaffa mig en liten reserouter till när man är ute och reser och köra trafiken från t.ex hotellet genom mitt hemmanätverk (Har läst om att det kan vara rätt sårbart) och dessutom komma till min sista punkt:
En polare har denna och är toppennöjd: https://www.gl-inet.com/products/gl-mt3000. Man kan flasha om burken med OpenWRT och förhoppningsvis har de inte ett root-kit i firmware... Jag har nyligen konverterat från OpenVPN + Wireguard till TailScale. TailScale fungerar inte som en konventional point-to-point VPN, men jag är väldigt nöjd med min setup och rekommenderar starkt att du tar en kik. Verkar inte TS vara något för dig är Wireguard att föredra framför OpenVPN.
Skrivet av modular:
NAS, jag vill avsluta majoriteten av mina streamingtjänster och kunna bläddra bland egna videos i mitt hemmanätverk på min privata TV men även vid hotellvistelser genom t.ex min chromecast/firestick med mobilen om det nu hade gått.
Nu vet jag inte om det är av betydelse men det är 4K och 5.1/7.1/Dolby Atmos som används i dagsläget.
Plex har varit med länge, fungerar på typ varenda pryl du kan tänka dig, men ack vad mycket skit de gjort på sistone. Förhoppningsvis vänder de skutan men annars verkar Jellyfin vara en bra kandidat. Jag rekommenderar alltid att man kör lagring och compute separat. Det vill säga, köp en (lite mindre kraftfull) burk som du bara använder för att lagra data och en annan burk som du använder för att köra dina tjänster. Då kan du byta ut komponenter, ominstallera, och leka med den kraftfulla burken allt eftersom utan att oroa dig för att förlora data pga dumma misstag.