Laptop till min dotter som inte laggar. :-)

Permalänk
Medlem

Laptop till min dotter som inte laggar. :-)

Hon spelar en hel del på tex Roblox och datorn hon har idag är ca 3 år gammal och laggar en hel del.

Nu söker jag en ny laptop som klarar av detta och det är en djungel med alla laptops och man säger i annonsen att det är kraftfull och klarar de mest krävande spelen på högsta upplösningen.

Problemet är ju att jag inte kan köpa en och åka hem och testa för att sedan lämna tillbaka eller rent av köpa en begagnad som sedan visar sig att den inte funkar.

Någon som kan komma med några tips som ni kanske tom vet till säkerhet fungerar.

Budget är ca 15-20k

Permalänk
Medlem

Vad är en "dator" för något?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Vad har hon för dator idag? Roblox är inte ett krävande spel så 15-20k låter som overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vad är en "dator" för något?

En laptop är datorn hon har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad har hon för dator idag? Roblox är inte ett krävande spel så 15-20k låter som overkill.

Jag skall kolla upp det, återkommer snarast

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Jag skall kolla upp det, återkommer snarast

https://pcsupport.lenovo.com/rs/sv/products/laptops-and-netbooks/gaming-series/ideapad-gaming-3-15arh05/82ey

Permalänk
Medlem

Är...är laggande döttrar ett utbrett fenomen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

kan absolut vara overkill men jag tänkte vara lite förberedande om det kommer andra spel sedan förutom Roblox som hon vill spela, tänkte bara dumt att snåla

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan nog först rekommendera en ominstallation av OS, rengöring från damm osv, uppdatera UEFI om det går och kolla temps på allt först innan man spenderar 15k

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

<Uppladdad bildlänk>

Visst, den modellen börjar bli ganska gammal, men den hårdvaran borde definitivt räcka för Roblox, förutsatt att det är denna. Hade nog provat en ominstallation först. Barn tenderar på att installera mycket ”skräp” likaså. Det är ju ändå läge för Windows 11. https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Den här ser ut att ge mycket för pengarna. Skulle som nämnts dock testat en ominstallation först.

https://www.dustinhome.se/product/5020023615/cyborg-14-a13ve

Permalänk
Medlem

Har varit inne på att blåsa om allt från början faktiskt och liksom börja om från ny kula.
kanske är dags att ta tag i detta nu, värt ett försök iaf.

Uppdatera bios och även nya friska intel chipset drivers och sedan får det väl bli win11
då tian är på väg bort nu i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Den här ser ut att ge mycket för pengarna. Skulle som nämnts dock testat en ominstallation först.

https://www.dustinhome.se/product/5020023615/cyborg-14-a13ve

ser ju trevlig ut, absolut.
Blir alltid så misstänksam när något går ner i pris så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

En laptop är datorn hon har idag.

Mmm "laptop" var ju en värdefull information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Har varit inne på att blåsa om allt från början faktiskt och liksom börja om från ny kula.
kanske är dags att ta tag i detta nu, värt ett försök iaf.

Uppdatera bios och även nya friska intel chipset drivers och sedan får det väl bli win11
då tian är på väg bort nu i oktober

Det kommer fungera, glöm nu bara inte att du behöver ta bort all ads och stänga av så att program inte startar vid bot.

Windows slänger på gigantiskt mycket. men en sak du kan göra är att kolla upp Rufus. Det är verkligen bra på en sådan dator.

Till sist vad du än gör så måste du installera Chisetets drivrutin efter att du ominstallerat, den måste du ha. Den är lika viktig som nivdiadrivutinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det kommer fungera, glöm nu bara inte att du behöver ta bort all ads och stänga av så att program inte startar vid bot.

Windows slänger på gigantiskt mycket. men en sak du kan göra är att kolla upp Rufus. Det är verkligen bra på en sådan dator.

Till sist vad du än gör så måste du installera Chisetets drivrutin efter att du ominstallerat, den måste du ha. Den är lika viktig som nivdiadrivutinen.

Vet du verkligen vad du pratar om? Vad gör Rufus ”bra” på en sådan dator? Man skapar bootmedia med Rufus. Vad är Chisetets drivrutin? Är det som Moore’s Law?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

ser ju trevlig ut, absolut.
Blir alltid så misstänksam när något går ner i pris så mycket.

En riktigt bra dator för det priset. Dustin skall sluta sälja till konsumenter och detta är definitivt ingen vara de marknadsför till företag, så de rensar nog lagrena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vet du verkligen vad du pratar om? Vad gör Rufus ”bra” på en sådan dator? Man skapar bootmedia med Rufus. Vad är Chisetets drivrutin? Är det som Moore’s Law?

jag tror han syftar på att Rufus är bra på att skapa boot media till 'äldre' datorer som normalt sätt inte uppfyller windows 11 kraven med TPM osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

En riktigt bra dator för det priset. Dustin skall sluta sälja till konsumenter och detta är definitivt ingen vara de marknadsför till företag, så de rensar nog lagrena.

Bara så jag förstår, vad är det som gör att du kan säga att detta är en riktig bra dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hen menar "chipset drivrutiner".

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Rufis gör mer än att bara göra installationsmedia. Det ser man när man använder det. Resten får du googla på men TS verkar inte vara intresserad ändå så skit samma om jag nu missat en bokstav. "Rycker på axlarna".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Bara så jag förstår, vad är det som gör att du kan säga att detta är en riktig bra dator?

Du får ett grafikkort som inte är integrerat. Det är inte särskilt vanligt i denna prisklass. Kortet är ganska modernt, även om det verkar ha fått en ganska snål strömtilldelning vilket gör att det inte riktigt når sin fulla potential. Det bör ändå kunna ge 2x prestandan som hon har idag.
Jag är ingen van Roblox-spelare men jag har förstått det som att det finns många "moddar" till spelet och att de kan vara ganska dåligt optimerade. Beroende på vad din dotter spelar kan det i så fall vara så att även sättet spelet är utvecklat på begränsar prestandan och att det kan upplevas som lite laggigt även om du skulle köpa en rätt så mycket dyrare dator. Kortet (4050) har väl också bara 6GB videominne vilket kan va en faktor om du tror att hon kan vilja spela andra spel i framtiden. Går du upp till en bärbar med ett 4070 får du ett ganska rejält prestandakliv men även på rea får du räkna med att betala 5-6000 mer och de har fortfarande "bara" 8GB videominne.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Du får ett grafikkort som inte är integrerat. Det är inte särskilt vanligt i denna prisklass. Kortet är ganska modernt, även om det verkar ha fått en ganska snål strömtilldelning vilket gör att det inte riktigt når sin fulla potential. Det bör ändå kunna ge 2x prestandan som hon har idag.
Jag är ingen van Roblox-spelare men jag har förstått det som att det finns många "moddar" till spelet och att de kan vara ganska dåligt optimerade. Beroende på vad din dotter spelar kan det i så fall vara så att även sättet spelet är utvecklat på begränsar prestandan och att det kan upplevas som lite laggigt även om du skulle köpa en rätt så mycket dyrare dator. Kortet (4050) har väl också bara 6GB videominne vilket kan va en faktor om du tror att hon kan vilja spela andra spel i framtiden. Går du upp till en bärbar med ett 4070 får du ett ganska rejält prestandakliv men även på rea får du räkna med att betala 5-6000 mer och de har fortfarande "bara" 8GB videominne.

Grabben spelar roblox på ett 1070 utan problem

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.No1:

Tackar

Och JA, hon laddar visst ner ganska många moddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Tackar

Och JA, hon laddar visst ner ganska många moddar

1. En laptop med dedikerad GPU är värt det hon har nu är endast iGPU (dvs sitter på CPU:n men det är endast för basic användande)
2. Ta inte åt dig av alla trolls här inne.
3. Varför inte ta en begagnad? Sweclockers har en marknad mellan människor och brukar finnas fina fynd.

Att sätta 10-15k på något som du ej har koll över och det är en smaksak vad man ska köpa. För Roblox så behöver man inte mycket men om man vill att allt ska flyta på så kan det vara värt att spendera lite mer. Som sagt en dedikerad GPU gör saker och ting mycket bättre.

CPU: Intel i5-13420H eller bättre (eller Ryzen 5 7535HS/7735HS)
GPU: NVIDIA RTX 4050/4060 (mycket mer än nog för Roblox)
RAM: 16 GB DDR5

t.ex:
Lenovo Legion 5 / LOQ-serien (RTX 4060)
ASUS TUF A15 / F15 (RTX 4050 eller 4060)
Acer Nitro 5 (RTX 4050+)
Samtliga klarar Roblox med 300+ FPS och tyst drift, men även spel som Minecraft, The Sims, Fortnite etc.

En tumregel;
GTX 1650 Ti 120–200 FPS (jag har en laptop med just denna och fungerar för någolunda normalt användande och spel)
RTX 3050 (Laptop) 150–250 FPS (bättre)
RTX 4050 (Laptop) 200–300+ FPS (klart snabbare)

Undvik laptops med bara integrerad grafik, trots att vissa marknadsförs som "gaming" – det räcker inte för att hålla laggfritt i t.ex. Roblox med många effekter.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

1. En laptop med dedikerad GPU är värt det hon har nu är endast iGPU (dvs sitter på CPU:n men det är endast för basic användande)
2. Ta inte åt dig av alla trolls här inne.
3. Varför inte ta en begagnad? Sweclockers har en marknad mellan människor och brukar finnas fina fynd.

Att sätta 10-15k på något som du ej har koll över och det är en smaksak vad man ska köpa. För Roblox så behöver man inte mycket men om man vill att allt ska flyta på så kan det vara värt att spendera lite mer. Som sagt en dedikerad GPU gör saker och ting mycket bättre.

CPU: Intel i5-13420H eller bättre (eller Ryzen 5 7535HS/7735HS)
GPU: NVIDIA RTX 4050/4060 (mycket mer än nog för Roblox)
RAM: 16 GB DDR5

t.ex:
Lenovo Legion 5 / LOQ-serien (RTX 4060)
ASUS TUF A15 / F15 (RTX 4050 eller 4060)
Acer Nitro 5 (RTX 4050+)
Samtliga klarar Roblox med 300+ FPS och tyst drift, men även spel som Minecraft, The Sims, Fortnite etc.

En tumregel;
GTX 1650 Ti 120–200 FPS (jag har en laptop med just denna och fungerar för någolunda normalt användande och spel)
RTX 3050 (Laptop) 150–250 FPS (bättre)
RTX 4050 (Laptop) 200–300+ FPS (klart snabbare)

Undvik laptops med bara integrerad grafik, trots att vissa marknadsförs som "gaming" – det räcker inte för att hålla laggfritt i t.ex. Roblox med många effekter.

stort tack för långt svar

Då kommer förstås en följdfråga, hur brukar det stå beskrivet i specen för en dator om den har integrerad grafik eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

stort tack för långt svar

Då kommer förstås en följdfråga, hur brukar det stå beskrivet i specen för en dator om den har integrerad grafik eller inte?

Det brukar stå typ "Intel UHD Graphics" då vet du att Intel är CPU oftast och då syftar det på att CPU:n (processorn) som har ett grafikkort på sig annars om det står "NVIDIA GeForce GTX/RTX" typ så betyder det att den har en dedikerad GPU, alternativt att två GPU's är listade på så sätt vet du att det också finns en dedikerad GPU.

Men annars kan du ladda ner t.ex MSI afterburner och där brukar det stå listade vad du har alternativt öppna device manager och se under "display adapters".

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag vet inte riktigt hur någon får för sig att en tråd där köpråd efterfrågas är rätt plats att diskutera andras bruk av pronomen (det är det inte), så de inläggen har raderats. Känns det som ett det snöre som behöver dras i görs det lämpligen via PM mellan berörda parter.

- MOD

Visa signatur