Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gräsklippare är ju lugnt. Det är betydligt värre med grästrimmern som folk envisas med att köra ööörrrn ööörrn öööörrn öööörrn öööörrrn öööörrrn. Håll inne knappjävueln!

Haha så sant, jag jobbar med o trimma och mina kollegor kör ju precis som du säger... ett under att deras pekfinger inte trillat av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har för mig att det var Mora som började med det och kallade det för ESS, troligen på 90-talet. Idén är/var att folk spolar varmvatten i onödan och att därigenom spara varmvatten/energi genom att göra sektorn med rent kallvatten större.

Tillägg:

Reklam från 1996 i SvD:

<Uppladdad bildlänk>

Well, jag kan köpa resonemanget bakom. Problemet är ju som tidigare skribent var inne på, sweetspot för att tvätta händerna blir ju ganska litet…

Jag vill nog hellre gnälla på snålspolande munstycken. Jag gillar vridbart/styrbart munstycke på kökskranen så man kan spola där man vill. Av nån anledning (troligen vattensparande), så har man byggt in vattensparning där.
Well, numera tar det bra mycket längre tid att tappa upp en kastrull pasta-vatten… inte så att man kan välja att koka i mindre mängd liksom… och diskar man inte under kranen så har jag svårt att se behovet av vattensparning här. (I duschen, sure, men det tar bra längre tid att skölja ur schampoot på jobbet jämfört med anti-miljö-duschen här hemma har jag märkt.)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har för mig att det var Mora som började med det och kallade det för ESS, troligen på 90-talet. Idén är/var att folk spolar varmvatten i onödan och att därigenom spara varmvatten/energi genom att göra sektorn med rent kallvatten större.

Tillägg:

Reklam från 1996 i SvD:

<Uppladdad bildlänk>

Tack ska ni ha, idiotiskt är vad det är i alla fall !
Jag bor i hyresrätt så det är inte aktuellt att mixtra med kranarna här
Men nu vet jag !

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Beställde hem Kattsand med hemleverans från Arken Zoo då jag inte skall lyfta tungt just nu.

Blev erbjuden leveransalternativ med postnord mellan 9-17 och 17-22. Perfekt, då kan jag ta emot hemma utan några problem när jag kommer hem från jobbet. (detta var även det ända valet för hemleverans)

Fick info från Postnord igår att vi kommer och levererar grejer till dig mellan 10-17, inget annat alternativ...
Varför ens skylta med detta 17-22 när jag väljer leveransalternativ om det inte erbjuds?!?

Förhoppningsvis kommer leveransen precis när jag kommer hem vid 17, annars hoppas jag på inget regn och att ingen bråkar med påsarna. (lugnt område men mycket ungar som har sommartråkigt...)

Permalänk
Medlem

I omklädningsrummet igår. En grabb duschar med boxershortsen på. Har han inte tvättmaskin hemma eller vad är grejen?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

I omklädningsrummet igår. En grabb duschar med boxershortsen på. Har han inte tvättmaskin hemma eller vad är grejen?

Grejen är väl att han inte är sugen att du ska stå och glo på kronjuvelerna...

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll är på folk som fortfarande använder SMS. Särskilt inom jobb och rekrytering.
För helvete maila! Tror folk att man ska sitta och knappa på telefonen när man kan skriva ergonomiskt på tangentbord.
Och skriv i meddelandetjänster om det är "message" som är kortare än ett mail. Teams och dylikt inom jobb eller telegram privat.

Ser framför mig dessa jäkla rekryterare som av nån anledning verkar tycka det är smidigt att knappa på sin telefon istället för att skicka ett mail. De verkar definitivt inte jobba i CRM system.

SMS och ännu värre röstbrevlåda skall begravas utan ceremoni och bara dödsförklaras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Dagens gubbgnäll är på folk som fortfarande använder SMS. Särskilt inom jobb och rekrytering.
För helvete maila! Tror folk att man ska sitta och knappa på telefonen när man kan skriva ergonomiskt på tangentbord.
Och skriv i meddelandetjänster om det är "message" som är kortare än ett mail. Teams och dylikt inom jobb eller telegram privat.

Ser framför mig dessa jäkla rekryterare som av nån anledning verkar tycka det är smidigt att knappa på sin telefon istället för att skicka ett mail. De verkar definitivt inte jobba i CRM system.

SMS och ännu värre röstbrevlåda skall begravas utan ceremoni och bara dödsförklaras.

Jag switchar bara över mitt tangentbord till telefonen snabbt eller synkar telefonen med datorn så är det löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag switchar bara över mitt tangentbord till telefonen snabbt eller synkar telefonen med datorn så är det löst

Blåtandstangentbord, ja det kan man ju också använda om man tycker det är bra.
Jag vet inget sätt att sms:a från PC med iPhone.
Oväsentligt dock, SMS hör hemma i 90-talet.

Edit: Jag KAN svara från min Macbook också om jag har den i närheten för min privata telefon. Det hör inte till saken. SMS ska inte användas.
Jag har även två mobiler, en jobb och en privat. SMS är oacceptabelt på båda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Blåtandstangentbord, ja det kan man ju också använda om man tycker det är bra.
Jag vet inget sätt att sms:a från PC med iPhone.
Oväsentligt dock, SMS hör hemma i 90-talet.

Edit: Jag KAN svara från min Macbook också om jag har den i närheten för min privata telefon. Det hör inte till saken. SMS ska inte användas.
Jag har även två mobiler, en jobb och en privat. SMS är oacceptabelt på båda.

Jag kör ett glove80. Fungerar tillräckligt bra för arbete i alla fall.

Apple produkter däremot är jag inget fan av, tar hellre sms

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Grejen är väl att han inte är sugen att du ska stå och glo på kronjuvelerna...

Det är inte dusch a la skolgympa för 20+ år sedan med flera duschar i ett öppet utrymme. Finns både skiljevägg och duschdraperi där, men han valde att inte dra för det så det har nog en annan förklaring.

Som nakenbadare är jag inte särskilt brydd.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag kör ett glove80. Fungerar tillräckligt bra för arbete i alla fall.

Apple produkter däremot är jag inget fan av, tar hellre sms

Helt perfekt, då får du ta dina SMS så tar jag min iPhone.
Alla nöjda.
Utom de som SMSar mig, för de får inget svar.

Tror jag får göra ett nytt gubbgnäll inlägg om data tekniker som kommer med supersmarta lösningar då de tror att alla sitter på sitt hemmakontor hela dagarna.
"Å jag kan göra si och så med mitt super duper ergo special tangentbord".
Det de inte tänker på är att alla inte sitter i sin dataskrubb med samma tangentbord och knackar kod hela dagarna.
Somliga reser och jobbar på olika platser och datorer. Ofta på hotell med laptop.
Jag jobbar resande inom sälj med dubbla telefoner.
Sätter en tunna skit på att du inte får några SMS i jobb heller för den delen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Helt perfekt, då får du ta dina SMS så tar jag min iPhone.
Alla nöjda.
Utom de som SMSar mig, för de får inget svar.

Tror jag får göra ett nytt gubbgnäll inlägg om data tekniker som kommer med supersmarta lösningar då de tror att alla sitter på sitt hemmakontor hela dagarna.
"Å jag kan göra si och så med mitt super duper ergo special tangentbord".
Det de inte tänker på är att alla inte sitter i sin dataskrubb med samma tangentbord och knackar kod hela dagarna.
Somliga reser och jobbar på olika platser och datorer. Ofta på hotell med laptop.
Jag jobbar resande inom sälj med dubbla telefoner.
Sätter en tunna skit på att du inte får några SMS i jobb heller för den delen.

Jag reser ofta i jobbet med, går alldeles utmärkt att ta med tangentbordet, det gör dem flesta av mina kollegor med

Permalänk
Medlem

Den regressiva utvecklingen vad avser användarvänlighet (moderna prylars hållbarhet har jag redan gubbgnällt kring) med exempelvis hushållsmaskiner trots, eller tack vare(?), den tekniska utvecklingen. En tvättmaskin från 90-talet och tidigt 00-tal kan jag starta på momangen. Jag kan t o m säkerställa att den upprepar samma program som innan. En modern maskin - ofta förstärkt med s k AlzheimerIntelligens - tar en smärre evighet på sig att starta och klarar inte ens att minnas att det sannolikt är dags för ett nytt tvättpass utan istället landar man i ingenmansland där tvättprogrammen gömmer sig bakom flera tryck och en synnerligen frustrerad gubbe kommer på köpet. Vem hade kunnat tro att det skulle vara en tvättmaskinsvinjett som kastade en in i Michael Douglasläge?

Har även för mig att motorjournalisten Håkan Matson gjorde ett roligt test i samband med att Volvo personvagnar bytte fr reglage i V70 till skärm i V90. Han jämförde tiden det tog att utföra ett antal alldagliga justeringar i respektive miljö. Resultatet var, har jag för mig, slående.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag reser ofta i jobbet med, går alldeles utmärkt att ta med tangentbordet, det gör dem flesta av mina kollegor med

Herrejösses, reser "ofta". 3 dagar i veckan?
Smäller du upp ditt ergo bord på kundmöten och besök med?
Avslutar du lika passiv/aggressivt med en smiley efter syrliga kommentar till kunder med?
";)"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Herrejösses, reser "ofta". 3 dagar i veckan?
Smäller du upp ditt ergo bord på kundmöten och besök med?
Avslutar du lika passiv/aggressivt med en smiley efter syrliga kommentar till kunder med?
";)"

Vi får ofta kommentarer på våra tangentbord och har blivit en liten rolig grej, och ja dem åker med ut till kunder. Inga konstigheter.

Ber om ursäkt om du uppfattade det som syrligt, inte min mening. Vi bryr oss om ergonomi och tycker att tangentbord är roligt. Jag har till och med anordnat en meetup om just tangentbord.

Permalänk
Medlem

Meh. Drog på mig parkeringsböter. Ja, det var ju självförvållat, jag är på besök i en backwards håla just nu som fortfarande använder någon slags tids-skiva för att visa när man kom till parkeringen. Max 2 timmar parkering var det, det såg jag. Symbolen för tids-skivan missade jag, även om jag visste sedan tidigare att det fortfarande var vanligt i den här staden.
Det som gör det surt är att jag just hämtat varor för 4000 handlat via e-handel, och så saknades ett par grejor så jag gick in för att kompletteringshandla. Ca 8 minuter senare hade jag fått böter, 700kr. Jag kommer givetvis att avlänka mina kort, säga upp mitt konto, på den affären. Har inte lagt mer än kanske 10 000 per år där, det får jag göra på andra ställen framöver.

Så, jag vill gnälla på den stora livsmedelsaffären som har dåligt avtal med markägaren, och jag vill klaga på markägaren som uppenbart har som affärsidé att tjäna pengar på folks misstag. Och det gör mig riktigt förbannad. Symboliserar mycket med vad som är fel i dagen värld. Bötfäll mig gärna om jag parkerar på handikapp, utanför rutan, för länge - men inte om jag glömmer något så knasigt som en parkerings-snurra och inte ens parkerar en kvart. På en plats där man får stå 2 timmar.

Precis som Ryanair och andra rövhattar som vill att man checkar in mer än 2 timmar innan avfärd med sin mobil - men appen är såklart helt åt helvete så när frun sitter där i passagerarsätet och försöker checka in 3 timmar innan går det inte. Och när man kommer fram har de ingen incheckningsautomat, så man får stå i kö - och när man kommer fram är ju alla tidsgränser överträdda. Vet inte vad "böterna" till Ryanair landade på exakt, men det var nog kring 3000. Riktigt skitföretag. Det visste jag ju, men de har konkurrerat ut alla andra flygbolag till destinationen. Detta var förra året alltså. Fortfarande arg.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Gnäller på Scandinavian Photos butik vid centralen i sthlm.

Går in för att provlyssna och mest troligt köpa ett par focal lensys. Finns inget ex på deras lyssningsvägg så frågar om de kan plocka upp ett ex så jag får lyssna lite innan jag köper.

Nej, det gick absolut inte.

Eh, jag köper väl inga lurar för 7k+ utan att lyssna, försöker jag?

Men nä, det som fanns på väggen var vad jag fick lyssna på.

Idioter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Gubbgnäll? Vi gubbar skriver sms. Varför? För det funkar till alla. Utom dig då. Tydligen.

Däremot håller jag med om att röstbrevlådor borde förbjudas. 🙂

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Gubbgnäll? Vi gubbar skriver sms. Varför? För det funkar till alla. Utom dig då. Tydligen.

Däremot håller jag med om att röstbrevlådor borde förbjudas. 🙂

Det är att det används olämpligt som stör mig. Om man har både email och Teams (inom jobb) och ändå väljer att skicka SMS. Finns ingen rimlighet att välja det enda alternativet som inte går att svara på annat sätt än att knappa på telefonen.
Personen som skickar meddelandet har alltså valt det obekvämaste mest oflexibla sättet att kommunicera.

Men har man endast telefonnummer och inget annat så kan det vara lämpligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är att det används olämpligt som stör mig. Om man har både email och Teams (inom jobb) och ändå väljer att skicka SMS. Finns ingen rimlighet att välja det enda alternativet som inte går att svara på annat sätt än att knappa på telefonen.
Personen som skickar meddelandet har alltså valt det obekvämaste mest oflexibla sättet att kommunicera.

En gång i tiden var SMS det stora nya och fortfarande skickas flera miljarder SMS per år, dock på nedåtgående sedan toppen 2011. Dessutom svarar jag aldrig på telefonen utan använder "Google Messages for web" eftersom mina fumliga fingrar inte klarar av att skriva rätt på mobilens tangentbord. Håller i o f s med om att man idag har många alternativ. För min del får jag SMS mestadels från vårdcentraler, sjukhus, tandläkare, optiker, mm i form av påminnelser om bokad tid.
Skickar jag SMS? Ja, i undantagsfall. Mest är det i situationer då prat över telefon inte är lämpligt men det är korta meddelanden som t.ex. när jag anlänt till något ställe där det är fullt med folk, "Framme nu" och liknande för att frun inte ska vara orolig över sin virriga gamling och då är det ju mobilens pyttiga tangentbord som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vissa kanske skickar SMS bara för att de vet att mottagaren stör sig på det ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

En gång i tiden var SMS det stora nya och fortfarande skickas flera miljarder SMS per år, dock på nedåtgående sedan toppen 2011. Dessutom svarar jag aldrig på telefonen utan använder "Google Messages for web" eftersom mina fumliga fingrar inte klarar av att skriva rätt på mobilens tangentbord. Håller i o f s med om att man idag har många alternativ. För min del får jag SMS mestadels från vårdcentraler, sjukhus, tandläkare, optiker, mm i form av påminnelser om bokad tid.
Skickar jag SMS? Ja, i undantagsfall. Mest är det i situationer då prat över telefon inte är lämpligt men det är korta meddelanden som t.ex. när jag anlänt till något ställe där det är fullt med folk, "Framme nu" och liknande för att frun inte ska vara orolig över sin virriga gamling och då är det ju mobilens pyttiga tangentbord som gäller.

Minskningen beror dock knappast på att folk inte skickar meddelanden till/från telefoner, utan för att massor går via iMessage, RCS, diverse meddelandeappar osv. Sannolikt är mängden textmeddelanden större än någonsin, bara det att de levereras på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Vissa kanske skickar SMS bara för att de vet att mottagaren stör sig på det ...

haha ja det tror jag stämmer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Minskningen beror dock knappast på att folk inte skickar meddelanden till/från telefoner, utan för att massor går via iMessage, RCS, diverse meddelandeappar osv. Sannolikt är mängden textmeddelanden större än någonsin, bara det att de levereras på annat sätt.

Så är det förvisso men det var just SMS som @ZyntaX störde sig på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TotalF:

Gnäller på Scandinavian Photos butik vid centralen i sthlm.

Går in för att provlyssna och mest troligt köpa ett par focal lensys. Finns inget ex på deras lyssningsvägg så frågar om de kan plocka upp ett ex så jag får lyssna lite innan jag köper.

Nej, det gick absolut inte.

Eh, jag köper väl inga lurar för 7k+ utan att lyssna, försöker jag?

Men nä, det som fanns på väggen var vad jag fick lyssna på.

Idioter.

Gå till hifiklubben eller nåt då så får du prova och även betala ett högre pris som täcker förlusten från demoexet.

Att förvänta sig service man inte vill betala för är så https://tidningensyre.se/2022/28-april-2022/vad-heter-entitle...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Youtube?

Märkte sen någon vecka tillbaka, någon mer än jag som får färre förslag på youtube? Framförallt i appen på TVn och Chromecasten.

På rekommenderat raden kan jag bläddra bland olika videos, MEN sen hoppar jag ner är det bara två videos per rad samt de är samma videos där som redan är listade under rekommenderad.
Laddar jag om är det några videos som är utbytta, alltså riktigt dåligt algoritm eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gå till hifiklubben eller nåt då så får du prova och även betala ett högre pris som täcker förlusten från demoexet.

Att förvänta sig service man inte vill betala för är så https://tidningensyre.se/2022/28-april-2022/vad-heter-entitle...

Jag är entitled för att jag vill kunna provlyssna ett par lurar för 7.5k pre köp? Jomentjena. Har du en butik på en av sveriges största butiksgator så förväntar jag mig bättre service men det är säkert bara jag som är märklig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Han vill väl inte bli mobilfilmad naken av något peddo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Det är inte dusch a la skolgympa för 20+ år sedan med flera duschar i ett öppet utrymme. Finns både skiljevägg och duschdraperi där, men han valde att inte dra för det så det har nog en annan förklaring.

Som nakenbadare är jag inte särskilt brydd.

Hej!

Han kanske inte är en han? Han är kanske en hon? Eller kanske både en han OCH en hon?
Man kan aldrig vara helt säker i dessa digitala AI-tider! 😁

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.