Youtube vill sätta stopp för AI-skräpvideor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av urban22:

Linus förklarade varför i en video:

https://youtu.be/7h6kUNlC6cs?t=803&si=rtRVFxAfho4F6-1V

Kortfattat så beror det på att det blir väldigt många recensioner att publicera, och de drar inte in speciellt mycket pengar. Det kostar tid och pengar att skriva manus och anställa någon för voiceover, som då alltså inte kan täckas av kanalens intäkter.

För de som inte kollar länken tycker jag att det ovan underdriver -- de hade dragit in $135 när de hade c:a 36 videos, så om en video kostar mer än typ 40 kr att producera går de back. (Så i korthet: de går definitivt back.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror tyvärr det är för sent.
Vill minnas att 2016 var året då bottar stod för mer aktivitet på internet än människor.
Så gissar att "kreationer" kommer följa samma spår

Rapporten från 2016 handlar om antalet bots som besöker en hemsida (dvs crawlers från sökmaskiner och uptime-checkar), inte om bottar som producerar material.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Visserligen finns det massor med AI slop på Youtube, varav en del är riktigt hemskt, men det är inte helt okomplicerat att identifiera.

• En del seriösa kreatörer som inte har engelska som modersmål brukar använda AI-genererad röst för att den har bättre uttal än de själva.

• En del kreatörer har en så pass tillslätad röst med korrekt uttal att de ibland har blivit anklagade för att använda AI-genererad röst ...

• Och så är YouTube självt inställt på att översätta talet automatiskt, om man inte stänger av det själv för varje video. Alla tittare vet inte om det, och anklagar också dessa för att vara AI-genererade. Jag använder en Browser Extension i Chrome för at komma runt det: "YouTube No Translation". Det finns också en liknande för Firefox.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ge oss även en inställning som kan dölja allt som har med Shorts att göra också...

En av många anledningar för att använda Youtube ReVanced på mobilen i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Linus förklarade varför i en video:

https://youtu.be/7h6kUNlC6cs?t=803&si=rtRVFxAfho4F6-1V

Kortfattat så beror det på att det blir väldigt många recensioner att publicera, och de drar inte in speciellt mycket pengar. Det kostar tid och pengar att skriva manus och anställa någon för voiceover, som då alltså inte kan täckas av kanalens intäkter.

Hm tja. Jag har ingen bra lösning men det visar väl hur svårt det kommer vara att dra gränser.

Permalänk
Medlem

Inte märkt av detta då jag försöker hålla mig till mina prenumerationer även om fleshlight man alltid blir skickad till ”hem” när man startar appen. Det jag stör mig mest på är hur YouTube verkligen försöker pusha shorts.

Permalänk
Medlem

Det är på tiden tycker problemet blivit väldigt tydligt under 2025.
Jag märker av dessa var dag, önskar att AI klipp var tvungna att märkas.

Permalänk
Medlem

Ej märkt, kollar bara mina prenumerationer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ge oss även en inställning som kan dölja allt som har med Shorts att göra också...

Skrivet av maoi:

Inte märkt av detta då jag försöker hålla mig till mina prenumerationer även om fleshlight man alltid blir skickad till ”hem” när man startar appen. Det jag stör mig mest på är hur YouTube verkligen försöker pusha shorts.

Med revanced kan man dölja shorts helt samt ställa in så subscriptions alltid visas som default.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag brukar scrolla shorts när jag sitter på bussen osv, och det är helt sinnessjukt hur mycket AI-skit som kommer trots att jag klickar på rekommendera inte detta till mig varenda gång. Algoritmen på shorts verkar helt skita i vad jag vill se.

Finns några jag brukar kolla på som gör ahorts som faktiskt är lite intressanta.

Men när man sett den videon och scrollar ner så kommer det typ 50-100 AI lästa reddit historier efter det totalt orelaterat till klippet jag klickade på och ville se innan nästa klipp från personen dyker upp.

Och tror inte rekommendera ej knappen fungerar för rätt säker på att dessa contentfarmer har tusentals konton som slänger upp typ samma ai genererade skräp så när du blockar en så ersätts den med typ samma från ett annat av deras konton.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Generativ AI är det absolut värsta som någonsin hänt Internet. Det har totalt förpestats med värdelös skräpdata.

Du kommer tappa hakan när du ser detta. Gjord med AI 100% av ett fåtal grabbar (Kavan The Kid och PhantomX) och är bättre än många av Hollywoods miljard AAA projekt och kommer ersätta så sjukt många jobb och göra det bättre.

Videoskapande via AI är framtiden nu då det är så mycket bättre och billigare (nästan gratis) än manuellt konstverk. Kommer också bli bättre med varje version. Speciellt när RTX6000 kliver ner på bättre arkitektur nästa år och man kommer kunna träna nästa generations AI modeller

https://www.youtube.com/watch?v=S05tgUQqS08

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

En av många anledningar för att använda Youtube ReVanced på mobilen i alla fall

Eller NewPipe med öppen källkod.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hade varit underbart. Fy fan vad jag hatar Youtubes Shorts. Mina barn fastnar i skiten och scrollar till förbannelse.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Rapporten från 2016 handlar om antalet bots som besöker en hemsida (dvs crawlers från sökmaskiner och uptime-checkar), inte om bottar som producerar material.

Jag är ganska säker på att de står för en del kommentar och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns några jag brukar kolla på som gör ahorts som faktiskt är lite intressanta.

Men när man sett den videon och scrollar ner så kommer det typ 50-100 AI lästa reddit historier efter det totalt orelaterat till klippet jag klickade på och ville se innan nästa klipp från personen dyker upp.

Och tror inte rekommendera ej knappen fungerar för rätt säker på att dessa contentfarmer har tusentals konton som slänger upp typ samma ai genererade skräp så när du blockar en så ersätts den med typ samma från ett annat av deras konton.

Ah, något skumt är det. Jag blir spammad med (höger-)politik från USA trots att jag haft mitt YouTube-konto väldigt länge och aldrig kollat på något relaterat till varken svensk eller amerikansk politik... Räcker väl att de listat ut att jag är en vit man i 30-35-årsåldern antar jag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du kommer tappa hakan när du ser detta. Gjord med AI 100% av ett fåtal grabbar (Kavan The Kid och PhantomX) och är bättre än många av Hollywoods miljard AAA projekt och kommer ersätta så sjukt många jobb och göra det bättre.

Videoskapande via AI är framtiden nu då det är så mycket bättre och billigare (nästan gratis) än manuellt konstverk. Kommer också bli bättre med varje version. Speciellt när RTX6000 kliver ner på bättre arkitektur nästa år och man kommer kunna träna nästa generations AI modeller

Ja, drömma kan man.

Men visst, det finns säker en publik för AI-slop, jag är däremot inte en av dem och kommer aldrig vara det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du kommer tappa hakan när du ser detta.

Men det är så tomt. Till och med trailern är tom.
Tomt och nonsense, det är så uppenbart att det bara är icke-sammanhängande bilder.

Anledningen till att alla franchise-filmer floppar är ju för att det bara är tomma bilder, det säljer inte längre.

Skrivet av Belgaar:

Kommer också bli bättre med varje version. Speciellt när RTX6000 kliver ner på bättre arkitektur nästa år och man kommer kunna träna nästa generations AI modeller

Alltid nästa år ..

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Antingen bryr jag mig inte om detta problem eller så är jag urdålig på att detektera dem.

Jag har inga såna problem 😐
Känner inte igen det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

"spamliknande material som återanvänder samma mallar"

Alltså typ nästan 100% av material som finns på Youtube..?

Tror inte det kommer hända särskilt mycket med det här i praktiken. Google ids knappt ens städa bort material som är tveksamt eller tom direkt olagligt.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Förstår inte hur AI videorna har såpass bra stats, finns en hel del "djur historier" typiskt att de skadat sig och sen återhämtar sig och blir vän med deras skötare, däremot tycks folk t.o.m. missa att de kan byta skepnad för att inte nämna massa onaturliga rörelser osv. Ignorance is bliss eller vad man ska säga.

De är inte alltid AI-genererade eller manipulerade. Även om rösten ofta är AI, ironiskt för att göra dem mer lättlyssnat. (skaparna verkar oftast i princip inte förstå engelska alls) Så det är bara ihopklippta videor orelaterade till historien. Typ som en låt huvudsakligen gjord av samplingar. Inget som tillkommit med AI egentligen alltså.

Varför folk i drivor varken fattar eller är kritiska till det är dock lita lätt att förklara som allt annat:

"Detta är ju bara helt påhittat nonsens.." :-/

"Men.. titta på den gulliga hunden!!!" "Hur kan du klaga på den gulliga hunden? Ditt monster!" >:(

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det där är iof fortfarande ett perfekt exempel på problemet med AI-genererade eller assisterad produktion.

Även om den är tekniskt bättre än det mesta, är den även på den punkten exakt som nästan allt liknande material. Utdragna scener om ingenting, konstigt poserande inramat av symmetri, stirrande i tomma intet, allt oinspirerat derivat från något annat. Dune och Star Wars i det här fallet antar jag.

Kanske ligger mycke av det i att en kritisk massa av individer som behärskar tekniken men inte har en kreativ ådra alls helt plötsligt har nått konvergensen av möjligheter och resurser vilket resulterar i att det just nu verkar som detta spammas ut. Ibland bättre än annat liknande.

Men som sagt, utöver kvalitetsnivåer så är det ingen skillnad på den där videon och alla monotona AI-trailers som följer samma mall.

Dessa är (även om det såklart är helt omöjligt att avgöra annat än från källan) från olika skapare. Men notera att de trots det samtliga följer exakt samma mall som varandra, liksom videon från ditt exempel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Själlöst så det sjunger om det. Iofs är Hollywood inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Bara Bigfoot får vara kvar så kan de göra vad de vill med resten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ibland hamnar man på sådant där skräp när man har sökt efter produktrecensioner. I alla fall hoppas jag att det är sådant detta handlar om; att YouTube ska försöka få väck dessa genom att ta bort det monetära incitamentet att skapa dem.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är ganska säker på att de står för en del kommentar och liknande

could be, men det var inte vad siffran från 2016 handlade om.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Youtube är bra, men det handlar nog om upphovsrätt och thepiratebay ärendet.

Varje gång en AI läser av en copyright utan ägarens explicita skriftliga tillstånd så skapas en illegal, till och med kriminell kopia av copyrighten. Värre blir det när AI:n kör 50 andra copyright ägares alster i mixen och producerar en olaglig kopia av många copyrighter.

I sammanhanget av gällande lag är det inte konstigt att youtube vill distansera sig mot både rättsprövningar och dålig eller låg kvalitet, trots allt är youtube bröd och skådespel för folken. Att bjuda på sura tillställningar är att bekriga själva affärsiden.

Det är bra att Youtube leder vägen!

Permalänk
Medlem

Allt Youtube behöver är att all reklam är Kingshot spelet som kommer i Youtube shorts, och kör skiten på repeat och loopa skiten i miljoner år framöver.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

På tal om det; Hur förhåller sig Sweclockers mot eventuella inklistrade LLM-svar i vissa trådar här på forumet? Vissa svar/inlägg i vissa trådar har jag tolkat starkt att vara inklistrade LLM-svar då jag använder LLM:er dagligen så mönstren lyser igenom åtminstone för min del.

Jag har valt att ännu inte börjat rapportera sådant förrän Sweclockers forumredaktion(?) har tagit en offentlig ställning över vad som gäller. Kanske en uppdatering i användarvillkoren för forumet kan vara värt nu under den pågående LLM:ernas Gyllene Tidsålder!?

Mvh,
WKF.

Vadå "hur förhåller"?

De ertappades av vissa medlemmar att de hade använt LLM för att skriva artiklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

På tal om det; Hur förhåller sig Sweclockers mot eventuella inklistrade LLM-svar i vissa trådar här på forumet? Vissa svar/inlägg i vissa trådar har jag tolkat starkt att vara inklistrade LLM-svar då jag använder LLM:er dagligen så mönstren lyser igenom åtminstone för min del.

Jag har valt att ännu inte börjat rapportera sådant förrän Sweclockers forumredaktion(?) har tagit en offentlig ställning över vad som gäller. Kanske en uppdatering i användarvillkoren för forumet kan vara värt nu under den pågående LLM:ernas Gyllene Tidsålder!?

Mvh,
WKF.

Visst, vissa svar luktar LLM lång väg – men då är väl frågan snarare om svaret är bra än vem som skrev det? 😄
En välformulerad hjälpsam post är ju alltid bättre än ett halvkasst "äkta" svar.
Kanske dags att bedöma innehållet, inte födelseorten?

PS: Detta skrevs av AI. 🤖✨

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

uBlock + https://github.com/gijsdev/ublock-hide-yt-shorts funkar rätt bra

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att dom försöker få bort AI genererade skräpvideos. Om inte det går så skulle jag vilja ha nån form av märkning som varnar/visar att det är AI genererat. Men för mig personligen är inte detta det största problemet just nu, det är Shorts. Ge oss en möjlighet att filtrera bort skiten både i feed och sökresultat, så att vi slipper använda tredjepartslösningar. Men det lär ju aldrig hända, då dom verkligen satsar hårt på Shorts just nu.