Teamgroup lanserar SSD med inbyggd datadestruktion

Permalänk
Melding Plague

Teamgroup lanserar SSD med inbyggd datadestruktion

Den nya lagringsenheten kan förstöra din data på hårdvarunivå med ett knapptryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid velat ha lagring med funktion som är precis tvärt om.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

med tanke på hur många svensson som inte kommer ha bitlocker-nycklar på backup så känns behovet av detta ganska litet

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

"För användare inom till exempel känslig industri eller militär är cybersäkerhet A och O. Det är just mot denna typ av användare Teamgroup riktar sig med sin nya SSD P250Q vars stora huvudnummer är möjligheten att med ett knapptryck förstöra datan som finns lagrad på enheten."

Den målgruppen kommer att fysiskt förstöra enheten snarare än att förlita sig på detta, hoppas jag...

Permalänk
Medlem

Tanken var att sätta en stor elektromagnet på snurrdisken med en fet "Kill Switch."
Var dock inte tillräckligt paranoid för att Antipiratbyrån skulle knacka på....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Detta är ploj PR. Företag som behöver detta förlitar sig ALDRIG på användaren. Rutinerna måste vara mera failsafe. När det är så kris så ska det förstöras på riktigt. Inte ”Johnny…. Innann du övergav våran topphemliga bunker, tryckte du på en gula knappen på chassiet? Afan….”

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"För användare inom till exempel känslig industri eller militär är cybersäkerhet A och O. Det är just mot denna typ av användare Teamgroup riktar sig med sin nya SSD P250Q vars stora huvudnummer är möjligheten att med ett knapptryck förstöra datan som finns lagrad på enheten."

Den målgruppen kommer att fysiskt förstöra enheten snarare än att förlita sig på detta, hoppas jag...

Går ju använda i lägen där man inte hinner följa sån process.

Typ om man blir rånad eller misstänker att man ska bli rånad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Främmande ond makt brukar förvarna, speciellt när dom hackar en. Man får ett kuvert på en röd kudde. Som inbjudan till Nobelmiddagen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Främmande ond makt brukar förvarna, speciellt när dom hackar en. Man får ett kuvert på en röd kudde. Som inbjudan till Nobelmiddagen

Är det hacking när de rakt av snor laptops?

Har själv varit med i ärenden där högre uppsatta är förföljda tills gruppen lyckas sno laptoppen. Antalet som blivit rånade på telefon/laptop orkar man inte ens räkna.

Sen kanske man inte ens skulle hinna trycka knapp då heller. Men det finns lägen och bolag som kan ha nytta av sånt.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Öppna datorn och trycka på en knapp medans man blir rånad? wat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Öppna datorn och trycka på en knapp medans man blir rånad? wat.

Man kan ju höra folk dunka på dörren, typ polisen. Det tar ju kanske 1-3min minst för dom att slå upp dörren, vem det nu är, så nog hinner man göra det. Jag fattar att ni alla försöker hitta användningsområden för den som är lagliga men om mna utgår från att användningsområdet inte är lagligt så är ju detta kanon?

Jag fattar vad du menar med rån, du menar överfallsrån/personrån.

Det räknas som rån även om man behöver göra inbrott för det så länge personen är inne i lägenheten och blir tvingad att lämna ifrån sig sakerna.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter nice iallafall.
Call me crazy

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Helst ska man spela Mission Impossible theme när man trycker på knappen för den ultimata känslan.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är det hacking när de rakt av snor laptops?

Har själv varit med i ärenden där högre uppsatta är förföljda tills gruppen lyckas sno laptoppen. Antalet som blivit rånade på telefon/laptop orkar man inte ens räkna.

Sen kanske man inte ens skulle hinna trycka knapp då heller. Men det finns lägen och bolag som kan ha nytta av sånt.

Detta problemet är adresserat för länge sedan. VPN? Selektiv sync? Vem har ens datan på en bärbar laptop i Sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

med tanke på hur många svensson som inte kommer ha bitlocker-nycklar på backup så känns behovet av detta ganska litet

Enligt Windows 11, så funkar ej Bitlocker på 11 Home. Funkar bara till Windows 11 Professional och Enterprise. Försökte själv på min dator. Finns aktivt i systemet, men kan ej genera en nyckel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Att den fortsätter "sömlöst" efter strömlöshet är ett designfel i såna här sammanhang, den borde ha inbyggd kondensator med tillräcklig energi för att slutföra uppgiften, strömsatt eller ej. Dessutom bör processen med fördel vara SNABB, ögonblickshastighet.

Plojpryl.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I de fall där strömmen bryts under destrueringen har enheten en funktion som sömlöst fortsätter processen nästa gång den startar upp.

Känns som att det vore bättre med ett batteri eller rentav någon supercap-lösning som kan fullborda processen direkt, vet inte hur mycket energi det kan kräva egentligen.

Verkar som ett potentiellt problem att processen endast fullbordas givet att man strömsätter enheten som vanligt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att den fortsätter "sömlöst" efter strömlöshet är ett designfel i såna här sammanhang, den borde ha inbyggd kondensator med tillräcklig energi för att slutföra uppgiften, strömsatt eller ej. Dessutom bör processen med fördel vara SNABB, ögonblickshastighet.

Plojpryl.

Precis. Då ligger datan tryggt kvar till förövaren kan löda på ett fint motstånd till ”destureraren”. Sen strömsätta o extrahera datan

” Man kan ju höra folk dunka på dörren, typ polisen. Det tar ju kanske 1-3min minst för dom att slå upp dörren, vem det nu är, så nog hinner man göra det. ”

Haha jag skulle vilja jobba på Teamgroups R&D. Skådespelare med lägenhet som är byggd i spånskivor som en inspelningsscen. Så sitter teknikerna där med tidtagar ur och ringer dit lokalpolisen att provenforcera dörren eller?? ”Ok, 2,31 minuter på en Bauhus dörr med Abloy lås. Nu kör vi test 2376, Hornbach dörr med Yaledoorman….

Hahha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är detta ett problem som vanliga personer har nu för tiden? Frugan närmar sig rummet, måste destruera Hentai-porr och det FORT! Click! Phew! jag hann.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Är detta ett problem som vanliga personer har nu för tiden? Frugan närmar sig rummet, måste destruera Hentai-porr och det FORT! Click! Phew! jag hann.

Aldrig jag kastar bort min kollektion så lättvindigt!!!
Lite får hon tåla!

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av AkUs:

Precis. Då ligger datan tryggt kvar till förövaren kan löda på ett fint motstånd till ”destureraren”. Sen strömsätta o extrahera datan

” Man kan ju höra folk dunka på dörren, typ polisen. Det tar ju kanske 1-3min minst för dom att slå upp dörren, vem det nu är, så nog hinner man göra det. ”

Haha jag skulle vilja jobba på Teamgroups R&D. Skådespelare med lägenhet som är byggd i spånskivor som en inspelningsscen. Så sitter teknikerna där med tidtagar ur och ringer dit lokalpolisen att provenforcera dörren eller?? ”Ok, 2,31 minuter på en Bauhus dörr med Abloy lås. Nu kör vi test 2376, Hornbach dörr med Yaledoorman….

Hahha

Lite så jag tänker.
Mest vill jag ha den för att på skrivbordet kunna ha en stor röd knappen med texten "rör ej"

Permalänk
Medlem

Det lanseras så mycket SSD som inte får nyheter. Folk kör prisjakt o struntar i resten. Teamgroup ville skapa rubriker, och visst lyckades dom. Här sitter vi. Samma sak som Costco som öppnade i Malmö. Klyddigt skit för att köra viktipetter modellen. Fungera utmärkt. 47.000 människor som klarade sig utmärkt utan Costco tills nu, köa sönder sina helger/semesterdagar för detta spektakel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Ström, ström och mera ström så minneskretsarna helt enkelt smäller i bitar. Detta i kombination med kryptering som alla säkerhetstjänster borde ha.

2. Fortsätter raderingen vid nästa uppstart...
Du, Leffe kolla det här är en sån där SSD med knapp som gör att disken fortsätter raderas vid nästa uppstart. Ska vi starta den eller tolka lappen med reklam för funktionen som en hint till att vi löder loss minneskretsarna i stället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Enligt Windows 11, så funkar ej Bitlocker på 11 Home. Funkar bara till Windows 11 Professional och Enterprise. Försökte själv på min dator. Finns aktivt i systemet, men kan ej genera en nyckel.

Ah, då är problemet inte lika stort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan dom inte lansera en SSD som varnar i god innan den blir röten på att skriva och sätter sig själv i read only....

Jag vill ha en som bevarar min data automatiskt, utan knapptryckningar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kan dom inte lansera en SSD som varnar i god innan den blir röten på att skriva och sätter sig själv i read only....

Jag vill ha en som bevarar min data automatiskt, utan knapptryckningar.

fungerar bara delvis, du får gå tillbaka till hårddisk om du vill att det ska funka "hyfsat".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Detta problemet är adresserat för länge sedan. VPN? Selektiv sync? Vem har ens datan på en bärbar laptop i Sverige?

Av alla bolag jag jobbat på eller jobbat med säkerhet åt, alla.

Många bolag har inte ens VPN, även stora bolag med miljoner kunder i landet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Man kan ju höra folk dunka på dörren, typ polisen. Det tar ju kanske 1-3min minst för dom att slå upp dörren, vem det nu är, så nog hinner man göra det. Jag fattar att ni alla försöker hitta användningsområden för den som är lagliga men om mna utgår från att användningsområdet inte är lagligt så är ju detta kanon?

Då har man troligen även tid att slå sönder diskarna med en rejäl hammare också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det här är väl inget nytt?
Olika former av självdestruering på en ssd måste väl ha vart en grej i minst 15 år.
Hittade en från 2015 som kunde göra det med fjärrstyrning

Permalänk
Medlem

Är inte precis nytt, fanns redan 2012

RunCore has released an SSD that features two ways of destroying data, one of which is nuking the drive itself with the press of a button!
https://www.tomshardware.com/news/SSD-RunCore-InVincible-self...

British company Secure Drives’ Autothysis128s and Autothysis128t are solid state drives with 128GB of storage space.
https://community.spiceworks.com/t/something-from-a-spy-movie...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!