Skrivet av Gooberman3000:
Hej, jag har funderat på att bygga/köpa en liten server att ha hemma vet dock inte riktigt vad jag ska välja (om jag borde bygga en själv eller köpa något liknande en raspbery pi). Tänkte använda den för hosta spel servrar så som minecraft men också moddad minecraft som är lite mer krävande. Samt kanske hosta en webbsida eller liknande. Men huvudsyfte är att ha den som spelserver. Tänkte en budget runt 2000-2500kr. Några förslag? Eller kanske rekommendationer på hur stark den behöver vara? Hittade en Lenovo ThinkCentre M910Q för 1500kr hade de varit värt eller finns det något bättre?
Med reservation för att jag inte vet vad "moddad minecraft" kräver vad det gäller rå datakraft låter M910Q helt perfekt för det ändamålet. Är RPi ett gångbart alternativ lär det dock inte vara några som helst problem, M910Q spelar i en betydligt högre prestandadivision.
Q270-chipsetet ger utmärkta möjligheter till virtualisering, vilket du sannolikt kommer vilja hålla på med givet det usecase du tänkt dig. Datorn i sig är byggd som en pansarvagn, helt annan byggkvalitet än alternativen. Med alla tillbehör du behöver blir en RPi betydligt dyrare i inköp. Generellt är de där datorerna också relativt energieffektiva, i absoluta tal blir inte driftskostnaden så mkt större än för en RPi. Spelar liksom ingen roll om det kostar 50 eller 100 spänn per år att ha servern igång 24/7.
CPU:n är socklad och kan uppgraderas om så krävs. Tror man kan köra icke T-processorer om man uppgraderar nätdelen också, de där datorerna använder samma nätdelar som Lenovos laptops från samma generation (fyrkantigt kontaktdon, gula detaljer). Sådana är lätta att få tag i, finns säljare på Tradera som gjort en grej av att tillhandahålla reservnätdelar till laptops för småpengar.
Minnet är vanliga DDR4 SODIMMs om detta behövs uppgraderas. Det funkar med upp till 64GB trots att max specat är 32. Gissningsvis var det vad som fanns tillgängligt när man lanserade datorn, och har bara inte testat officiellt med mer.
Utöver det tycker jag numera också x64 är att föredra till den sortens applikationer. ARM64 och andra arkitekturer i all ära, men erfarenheten säger mig att det alltid blir massa undantag och småmeck med skitsaker man trodde sig kunna förvänta att de bara skulle fungera. Med x64 slipper man det där.
Tillägg: om du tror dig vilja trycka i massa lagring i framtiden kanske du bör överväga något annat. Det är USB som gäller om du köper en M910Q, internt har den bara en (eller eventuellt två) M.2-portar, samt plats för en 2.5" SATA-enhet.