Permalänk

Billig hemma server

Hej, jag har funderat på att bygga/köpa en liten server att ha hemma vet dock inte riktigt vad jag ska välja (om jag borde bygga en själv eller köpa något liknande en raspbery pi). Tänkte använda den för hosta spel servrar så som minecraft men också moddad minecraft som är lite mer krävande. Samt kanske hosta en webbsida eller liknande. Men huvudsyfte är att ha den som spelserver. Tänkte en budget runt 2000-2500kr. Några förslag? Eller kanske rekommendationer på hur stark den behöver vara? Hittade en Lenovo ThinkCentre M910Q för 1500kr hade de varit värt eller finns det något bättre?

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Lenovo M720Q. Tvärstabil!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens primergy tx 1320 M3, kostar typ 2500kr färdigbyggd, grymt mycket maskin för pengarna och drar riktigt lite ström för vad det är.
Kanske overkill, kanske framtidssäkrad

Permalänk
Medlem

Jag har precis gjort det du ska göra. Fick tag på en Dell Optiplex 7050 Vpro för 800 riksdaler på tradera. Uppgraderade ram till 16gb och nu har jag ett 3dprintat 10" rack med en Optiplex, en switch och lite diskar. Oerhört trevligt pyssel. Installerade ProxMox och började där. Sjukt kul.

Min plan är att hosta en Enshrouded server, Plex och Home Assistant och det lär den lätt klara.

Lycka till och ha inget planerat den närmsta tiden, du lär fastna precis som jag.

Permalänk
Medlem

@lord_dubbdäck @Vethut
Hur skulle ni säga att dessa står sig emot de ny NUC liknande små datorerna med N100 cpu?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

N100 är betydligt strömsnålare (TDP n100 6W, intel i3-8100T 35W) och i de flesta fall tystare, är de faktorerna viktiga är en n100 att föredra alla dar i veckan. Prismässigt kommer n100 in kring 1300-1500kr inkl 8gbram/256gbSSD. Svårt att motivera äldre refurbished enhet för samma pengar. Skulle ju vara teoretisk risk med kina-no-name some GMTek osv, där man aldrig kan vara helt 100% på att bios inte har bakdörrar. Medans känt varumärke refurbished kanske är mer pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gooberman3000:

Hej, jag har funderat på att bygga/köpa en liten server att ha hemma vet dock inte riktigt vad jag ska välja (om jag borde bygga en själv eller köpa något liknande en raspbery pi). Tänkte använda den för hosta spel servrar så som minecraft men också moddad minecraft som är lite mer krävande. Samt kanske hosta en webbsida eller liknande. Men huvudsyfte är att ha den som spelserver. Tänkte en budget runt 2000-2500kr. Några förslag? Eller kanske rekommendationer på hur stark den behöver vara? Hittade en Lenovo ThinkCentre M910Q för 1500kr hade de varit värt eller finns det något bättre?

Med reservation för att jag inte vet vad "moddad minecraft" kräver vad det gäller rå datakraft låter M910Q helt perfekt för det ändamålet. Är RPi ett gångbart alternativ lär det dock inte vara några som helst problem, M910Q spelar i en betydligt högre prestandadivision.

Q270-chipsetet ger utmärkta möjligheter till virtualisering, vilket du sannolikt kommer vilja hålla på med givet det usecase du tänkt dig. Datorn i sig är byggd som en pansarvagn, helt annan byggkvalitet än alternativen. Med alla tillbehör du behöver blir en RPi betydligt dyrare i inköp. Generellt är de där datorerna också relativt energieffektiva, i absoluta tal blir inte driftskostnaden så mkt större än för en RPi. Spelar liksom ingen roll om det kostar 50 eller 100 spänn per år att ha servern igång 24/7.

CPU:n är socklad och kan uppgraderas om så krävs. Tror man kan köra icke T-processorer om man uppgraderar nätdelen också, de där datorerna använder samma nätdelar som Lenovos laptops från samma generation (fyrkantigt kontaktdon, gula detaljer). Sådana är lätta att få tag i, finns säljare på Tradera som gjort en grej av att tillhandahålla reservnätdelar till laptops för småpengar.

Minnet är vanliga DDR4 SODIMMs om detta behövs uppgraderas. Det funkar med upp till 64GB trots att max specat är 32. Gissningsvis var det vad som fanns tillgängligt när man lanserade datorn, och har bara inte testat officiellt med mer.

Utöver det tycker jag numera också x64 är att föredra till den sortens applikationer. ARM64 och andra arkitekturer i all ära, men erfarenheten säger mig att det alltid blir massa undantag och småmeck med skitsaker man trodde sig kunna förvänta att de bara skulle fungera. Med x64 slipper man det där.

Tillägg: om du tror dig vilja trycka i massa lagring i framtiden kanske du bör överväga något annat. Det är USB som gäller om du köper en M910Q, internt har den bara en (eller eventuellt två) M.2-portar, samt plats för en 2.5" SATA-enhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@lord_dubbdäck @Vethut
Hur skulle ni säga att dessa står sig emot de ny NUC liknande små datorerna med N100 cpu?

Kan bara hålla med om det ingus sa i tidigare inlägg. Men med skillnaden att min m720q en i5 8400T på 35w. Troligen betydligt mer prestanda än en n100, men tar lite mer energi.

Lenovon kan nog vara mer expanderbar också. Jag har stoppat i: 32GB RAM, NVME SSD, SATA SSD, Intel PCIE NIC.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Man kan få rätt grymma maskiner för 1500kr idag.
Den här har ju rätt mycket kräm och kan byggas ut.

Stödjer ECC och xeon om man ska bygga något lite seriösare i framtiden.

https://www.ebay.com/itm/376175217419?norover=1&mkevt=1&mkrid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Man kan få rätt grymma maskiner för 1500kr idag.
Den här har ju rätt mycket kräm och kan byggas ut.

Stödjer ECC och xeon om man ska bygga något lite seriösare i framtiden.

https://www.ebay.com/itm/376175217419?norover=1&mkevt=1&mkrid...

Okej, men den datorn finns i USA.
Den kommer att ha kostat betydligt mer än 1500kr när du väl får den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Okej, men den datorn finns i USA.
Den kommer att ha kosta betydligt mer än 1500kr när du väl får den.

Ah, men brukar dyka upp liknande på refurbed och bargain hardware till och från

Permalänk
Medlem

jag köpte denna : https://billigadatorer.se/shop/63-hp-elitedesk-800-g3-sff.html

Och satte en 128 GB ssd som OS disk och 2 st 3 tb diskar och kör Truenas med ett gäng docker samt lagring

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

jag köpte denna : https://billigadatorer.se/shop/63-hp-elitedesk-800-g3-sff.html

Och satte en 128 GB ssd som OS disk och 2 st 3 tb diskar och kör Truenas med ett gäng docker samt lagring

500kr för den var ju helt rubbat billigt.
Lätt ett bra alternativ med lite utbyggnads möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Kan bara hålla med om det ingus sa i tidigare inlägg. Men med skillnaden att min m720q en i5 8400T på 35w. Troligen betydligt mer prestanda än en n100, men tar lite mer energi.

Lenovon kan nog vara mer expanderbar också. Jag har stoppat i: 32GB RAM, NVME SSD, SATA SSD, Intel PCIE NIC.

Man ska nog inte glömma virtualiseringsmöjligheterna om man ska ha maskinen som server heller. I usecaset som beskrivs i tråden vore det helt givet att virtualisera i min värld i alla fall. Q-chipsetet i M720q och många liknande enterpriseinriktade datorer ger full funktionsuppsättning för det.

Vad det gäller energiförbrukningen är det mest en fråga om CPU-generation. De där N100-burkarna har någon eller ett par watt lägre idleförbrukning - dvs man sparar 10-15 kWh per år - och lägre frekvenstak/färre cores, vilket ger lägre TDP. Vid samma last/klockfrekvens är förbrukningen dock åtminstone i samma härad, skillnaden är att t ex en i5 har mycket kvar att ge när en N100 storknar.

Vad det gäller expanderbarheten är det också lätt att glömma att Lenovon kan svälja ett rätt stort urval lågprofil PCIe-kort tillsammans med en specialriser som kan ebayas hem för en spottstyver. Har sett trådar med folk som tryckt i diskret GPU, 4-ports 10GbE-NIC, osv.

Intressant med just Lenovos mini-PC är i övrigt att de kör Aptio5-UEFI, som är hyfsat väldokumenterat. Det är förstås lite överkurs, men det innebär att den som är bekväm med lite hacking kan slå på menyer för minnesklockning, undervoltning, och massa annat godis som kan sänka energiförbrukningen ytterligare.

Skrivet av laukan82:

500kr för den var ju helt rubbat billigt.
Lätt ett bra alternativ med lite utbyggnads möjlighet.

Elitedesk G3 är nog å andra sidan tio år gamla vid det här laget, och det är väl främst miniformfaktorn som är attraktiv på andrahandsmarknaden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

skulle defenetivt slopa idén på något ARMbaserat.

ytterst få mjukvaror för dedikerade spelservrar som har stöd för annat än x86 eller x64 arkitektur (ofta endast windows .exe mjukvara dessutom)och behöver isf använda ett översättningslager som dels brukar ge ganska ordentligt med nackdelar så som extra myckert rambehov och ofta även ganska drastisk latency ökning att hosta via ett translation lager.

så mitt tips är vad du än väljer så välj något med x86 och x64 arkitektur då det kommer ta bort 99% av problemen du kommer stöta på med att försöka köra x86/64 mjukvaror på ARM med översättningslager.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Valfri äldre dator? Min hemma server är uppe på sin 3e generation, började på en FX8120, sen en 3770k och nu en 4770k!

Fördelen är att man enkelt kan uppgradera vid behov, ett X99 moderkort går att köpa på Aliexpress för 300-800kr som klarar Xeon cpuer med upp till 14 kärnor som går att köpa för 100-200kr styck!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

8400T är ca 20% snabbare än en n100. n100 bara 16GB RAM som mest, vilket kan bli en begränsning om man tänkt köra flera servrar samtidigt med många spelare.

Med det sagt så har jag ett antal gamla refurbished NUC'ar som jag kör som servrar. Jag gillar dem starkt och upplever dem aldrig som sega eller annat. Hostar det mesta mha docker.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

8400T är ca 20% snabbare än en n100. n100 bara 16GB RAM som mest, vilket kan bli en begränsning om man tänkt köra flera servrar samtidigt med många spelare.

Där ser man, n100 var mer kompetent än jag trodde. Dock är max minnesmängd på 16GB lite begränsande, jag använder mer än så i mitt use-case. Men för andra kan det vara helt ok så klart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där ser man, n100 var mer kompetent än jag trodde. Dock är max minnesmängd på 16GB lite begränsande, jag använder mer än så i mitt use-case. Men för andra kan det vara helt ok så klart.

Officiellt 16gb, men arkitekturen baseras på alder lake som har 64gb single channel. Konsensus på reddit/internet m.m är att N100 går att köra med 32GB utan problem (flera återförsäljare säljer också med den mängden).

Men 8400T eller annan riktig desktop nog rimligast i många fall.