Batterier i Google Pixel 6A kan sprängas - Google varnar användare (Juli 2025)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlannedObsolescence:

1. Detta är min första Google Pixel mobil någonsin.
2. Jag fick reda på att Pixel 4A och Pixel 5A haft liknande problem idag efter att nyheten om att Pixel 6A har dessa problem nu.

Så din frågeställning kan jag inte svara på eftersom det inte gäller mig.

Du skriver ju att du ska ta en 9a när du vet om de tidigare problemen och dessutom blivit drabbad av detta med din 6a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlannedObsolescence:

Jag kommer inte vidare i deras webbformulär på sidan för reparationsprogrammet, trots att jag är en av de som drabbats av batteriproblemet (detta fick jag bekräftat via mejl och informationsrutan efter systemuppdateringen). Jag får ett felmeddelande om att mitt Google-konto (gmail-adress) inte är kopplat till IMEI-numret på min Google Pixel 6A. Där tar det stopp för mig och det finns inga fler instruktioner.

Utöver det vill jag inte byta ut batteriet eller ha $100 (minus eventuell fraktkostnad) och vänta i flera veckor - eftersom det med stor sannolikhet kommer vara ett batteri med samma defekter ändå. Mobilen är skit. Google är skit. De har haft samma problem sedan Pixel 4A och det blir inte bättre. Nu ska jag reklamera via Elgiganten och hoppas på att få tillbaka varenda krona jag betalt. Annars får jag nöja mig med en Pixel 9A (och betala mellanskillnaden) och hoppas att den fungerar bättre. Ifall det sker kommer jag dock installera GrapheneOS, alternativt sälja den - för nu har jag tröttnat på Googles bedrägerier.

Jag använder mobilen för mitt jobb. Jag har inte tid eller ork att skicka mobilen till Googles servicecenter och vänta i flera veckor på ett besked. De kommer göra allt i sin värld att neka mig reparationen, precis som de gjort mot andra. Nej tack!

Vill de ha lojala kunder får de sluta bedra sina användare. De visste mycket väl att batteriet var dåligt dagen de tillverkade min mobil. De visste att den aldrig skulle hålla i 6+ år (vanligt bruk). De lurar sina kunder. Vänta bara till nästa år när samma fel händer Pixel 7A. Fjärde gången gillt!

Efter att vi bytt batteri (hos officiell verkstad för Google telefoner, verkstaden Google hänvisade till) så försvann batteribyte rekommenderas varningen och telefonen fungerar precis som den gjorde innan, dvs ett byte av batteri har inte samma defekter. Du är extremt bitter tycker jag. Angående Google kontot så fick jag också upp liknande först, när jag använde mitt Google konto istället för morsans konto. Jag kunde dock välja att fortsätta med mitt konto, men det stod då att jag kan vara tvungen att ge ytterligare information om hur enheten är köpt mm stod det. Personligen tycker jag ändå att Google hanterat batteriproblemet bra, de erbjuder byte av batteri eller pengar. Det är bättre än många andra tillverkare enligt mig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Linus:

Du skriver ju att du ska ta en 9a när du vet om de tidigare problemen och dessutom blivit drabbad av detta med din 6a?

Har du aldrig reklamerat något? Du vet väl om att jag inte kan välja mobil bara sådär. Har jag tur får jag tillbaka allt i kronor och kan göra vad jag vill med dem. Det är mycket möjligt Elgiganten erbjuder mig en Google Pixel 9A, men att jag får stå för mellanskillnaden. Ett annat alternativ är att de försöker reparera den, men det ser jag som högst osannolikt med tanke på att det är ett fel som är återkommande.

Du tror väl inte jag bara kan gå in på Elgiganten och välja vad jag får? Så fungerar inte reklamation.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av jnsson:

Efter att vi bytt batteri (hos officiell verkstad för Google telefoner, verkstaden Google hänvisade till) så försvann batteribyte rekommenderas varningen och telefonen fungerar precis som den gjorde innan, dvs ett byte av batteri har inte samma defekter. Du är extremt bitter tycker jag. Angående Google kontot så fick jag också upp liknande först, när jag använde mitt Google konto istället för morsans konto. Jag kunde dock välja att fortsätta med mitt konto, men det stod då att jag kan vara tvungen att ge ytterligare information om hur enheten är köpt mm stod det. Personligen tycker jag ändå att Google hanterat batteriproblemet bra, de erbjuder byte av batteri eller pengar. Det är bättre än många andra tillverkare enligt mig.

Många andra tillverkare har inte dessa problem med batterier ö.h.t. Google är förövrigt de enda som fortfarande limmar fast batteriet stenhårt så att inte vem som helst ska kunna byta ut det, utan precis som du säger måste man gå till en "officiell verkstad". Ju mer jag läser om Pixel-mobiler desto värre blir det. De verkar ha haft problem sedan 4A och ända upp till 9A. De vägrar att åtgärda problemet. Istället lägger de allt hos kunden. Det är kunden som ska behöva öppna supportärenden och skicka in mobilen efter knappa 2½ års användning, sedan vänta i flera veckor i hopp om en återbetalning eller reparation. Nekar de dig står du för frakt och serviceavgift.

Du borde köpa en trisslott om batteriet fungerar bra efter byte, då det är en avvikelse från vad majoriteten upplever.

Självklart är jag bitter och det är jag inte ensam om. Kanske här på Sweclockers. Men på andra forum på nätet är det i skrivande stund tusentals som är förbannade på Google och deras inkompetens när det kommer till hårdvara på mobiltelefoner. Det är skamligt att deras batterier inte ens håller 2-3 år av normal användning.

Min gamla Samsung S7 lever än och den är nu 9 år gammal med gammal sketen hårdvara från den tiden.

Dagens batterier håller betydligt längre än 2-3 år - och sånna kostar inte särskilt mycket. Nog för att deras "A"-line är budgetmobiler, men det finns mobiler för 2500 kr som har bättre batterikapacitet än de som kommer i bl.a. Google Pixel 7A, 8A och 9A. Om du tycker Google skött detta galant så är du en av få i världen som tycker så. Jobbar du hos Google?

Öppna en sökmotor och sök efter "Google Pixel battery issues" och filtrera efter bara resultaten från i år så får du se vad folk tycker. Mitt batteri har iaf hållit i 2½ år. Det finns de med oturen att ha fått samma fel efter ett år.

Jag kommer aldrig rövslicka en "trillion dollar company" som lurar sina kunder och gör det krångligt i onödan. Aldrig mer Google.

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom TS trots uppbackning och hjälp i tråden tröttnat på ert tjat (TS val av ord, inte mina) och därför avslutat sitt medlemskap har tråden tappat sitt syfte och låses så ingen riskerar lägga mer tid på saken.

- MOD

Visa signatur