Router: Vilket routermärke är overall bäst för ett normalt hem?

Permalänk

Router: Vilket routermärke är overall bäst för ett normalt hem?

Hej!
Nu jämför jag vanliga routrar till privatpersoner, inte proffsmärken som mikrotik etc.

Vilket routermärke skulle ni säga är prisvärt och bäst till ett normalt hem?

Jag har på senare tid märkt att TP-link gör riktigt stabila routrar. Visst fular de sig en hel del med att göra olika versioner av samma modell där den första versionen oftast är snabbare. Men annars är jag riktigt nöjd med TP-link vad gäller stabilitet och pris.

Asus är väl bra de med men det känns som att de har alldeles för många inställningar att peta i som i slutändan är ganska meningslösa för de flesta. Men att de overall känns som att det är lite mer kvalité i en Asus till ett lite högre pris.

Xiaomi, Cudy, Netgear, D-link etc finns ju även men de är inte lika prisvärda eller brister i något. Linksys är väldigt krånglig exempelvis, som kräver att man scannar qr-koder osv bara för att komma igång med routern. Men byggmaterialet i en Linksys är riktigt högt i jämförelse till en TP-link.

Har jag missat något, vilket märke skulle ni ge högst poäng?

Tackar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ubiquiti gör helt ok routrar.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tycker ubiquiti gör helt ok routrar.

Är inte Ubiquiti lite i samma klass som mikrotik? Lite svårare att hantera för nybörjare.

Permalänk
Medlem

Det märke som vid köptillfället tydligt annonserar hur länge de kommer säkerhetsuppdatera mjukvaran.

Med andra ord: Inget märke alls?

Permalänk

Tp-link, asus, och D-link är alla helt ok märken att köpa router från.

där generellt ASUS är väl de som har mest 3e part firmware stöd vilket förlänger livet på den med inofficiella uppdateringar och fixar.

tp-link har 3e part stöd i mjukvaran för att flasha in 3e part mjukvara men tyvärr så har majoriteten hårdvara som inte är kompatibel med 3e part firmware att fölänga livet på den efter att de slutat uppdatera den.(genrellt ~3-5år efter release)

D-link ungefär samma som med TP-link

cudy har jag aldrig hört talas om...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det märke som vid köptillfället tydligt annonserar hur länge de kommer säkerhetsuppdatera mjukvaran.

Med andra ord: Inget märke alls?

Man kanske kan installera dd-wrt på routrarna?
Men då blir det iofs svårare att hantera. Inte riktigt anpassat för vanliga familjer.

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för Ubiquiti här.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti även här, vill man bara sätta upp ett basic nätverk tycker jag inte dom är mer komplicerade än något annat.

Permalänk
Medlem

ubiquiti skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Är inte Ubiquiti lite i samma klass som mikrotik? Lite svårare att hantera för nybörjare.

En av fördelarna med Ubiquiti är att oavsett om det kan vara svårt att förstå sig på själv, så finns det gott om guider online att följa för det man vill göra.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

I början var de långt ifrån ämnade till nybörjare. Idag har de inbyggda konfigurationsguider, så de är lika som övriga "konsumentroutrar".

Permalänk

Haft betydligt mindre nätverksproblem sedan jag bytte min smällfula ASUS AC86u mot en TP-Link AXE75. Använder inte direkt 6GHz-bandet men 5GHz har varit oerhört bra, tillräckligt att när jag nu flyttat till större var det självklart att för att utöka nätverket skulle det bli en till TP-Link i andra änden av lägenheten, kopplad med tråd förstås.

Permalänk
Skrivet av PaeronSoda:

Haft betydligt mindre nätverksproblem sedan jag bytte min smällfula ASUS AC86u mot en TP-Link AXE75. Använder inte direkt 6GHz-bandet men 5GHz har varit oerhört bra, tillräckligt att när jag nu flyttat till större var det självklart att för att utöka nätverket skulle det bli en till TP-Link i andra änden av lägenheten, kopplad med tråd förstås.

Det är lite så jag känner också, TP-link har varit väldigt stabilt plug & play. Kvalitén känns dålig med kylflänsar som släpper osv. Men annars är jag faktiskt nöjd.

Intressant att du känt det samma.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga ASUS, min router fyller snart 10 år och fungerar lika bra som dag 1, kör dock custom firmware på den nu då Asus gav upp stödet för 6 månader sen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, många gillar dom (inkl. jag), men nybörjarvänliga är de inte. Bara se på frågor som att man inte får den hastighet man förväntar sig för att de är standardmässigt inställda med rimlig kanalbredd för områden med mycket grannar osv.

Skulle nog påstå att asus är rätt ok, setup and forget, men ändå möjlighet att skruva på inställningar om man vill det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Crimson One:

I början var de långt ifrån ämnade till nybörjare. Idag har de inbyggda konfigurationsguider, så de är lika som övriga "konsumentroutrar".

This!

Permalänk

Kör med Netgate (pfSense) på dedikerad Supermicro SYS-510D-10C-FN6P.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

där generellt ASUS är väl de som har mest 3e part firmware stöd vilket förlänger livet på den med inofficiella uppdateringar och fixar.

Nja, ASUS har ju även en massa routrar baserade på Broadcoms plattformar och dessa får ingen tredjeparts-firmware som faktiskt ger längre tid med uppdateringar, åtminstone inte uppdateringar som spelar roll. Det gäller med andra ord att välj noggrant om man köper en av ASUS routrar och hoppas få säkerhetsuppdateringar via tredjeparts-firmware i framtiden.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Ang Ubiquiti..
Men det är väl fortfarande så att man måste ha en app i mobilen eller på en dator för att kunna konfigurera enheterna? När jag bekantade mig med fabrikatet så var det helt obegripligt när de pratade om någon sorts fysisk styr-dosa (*) som skulle installeras i nätverket - visade sig att det gick lika bra med appen. Personen jag hjälpte tyckte det var för komplicerat och lämnade tillbaka, det blev ASUS till slut. Inget för icke-dator-intresserade personer med andra ord.
* Antar att den här "klossen" var tänkt för kontorsinstallationer om 20-30 enheter så att flera kunde kontrollera installationen.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti cloud Express eller dream har inbyggd network controller

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en all-in-one-router idag hade det blivit något med Mediatek-SoC som OpenWRT enkelt kunde installeras på (läs: inget bökande med att skruva upp routern dag ett, lödning, jtag, och sådant). Hur kraftfull hårdvara man behöver och i förlängningen vilken prisklass det kommer hamna i är förstås en fråga om personliga behov.

En stor fördel med OpenWRT är att det ligger oerhört många utvecklingstimmar bakom det. Originalmjukvaran på konsumentroutrar är nästan utan undantag rena hafsverk, vilket förstås också är rimligt. Det går inte att lägga hur mycket resurser som helst på hårdvara man kommer sälja under begränsad tid, sannolikt inte heller i särskilt stora volymer givet hur många modeller det finns på marknaden.

OpenWRT är i övrigt igång med den andra iterationen av "sin egen" hårdvara, OpenWRT Two. Ser riktigt het ut om man har behoven den uppfyller och siktar lite högre än budgetsegmentet. Notera att den är på utvecklingsstadiet och att hårdvaruspecen till och med sannolikt kan komma att ändras.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nja, ASUS har ju även en massa routrar baserade på Broadcoms plattformar och dessa får ingen tredjeparts-firmware som faktiskt ger längre tid med uppdateringar, åtminstone inte uppdateringar som spelar roll. Det gäller med andra ord att välj noggrant om man köper en av ASUS routrar och hoppas få säkerhetsuppdateringar via tredjeparts-firmware i framtiden.

jo det vet jag men är lite så med alla tillverkare dock är min upplevelse att asus generellt verkar vara positiv att man använder 3e part mjukvara till deras och är mestadels bottensegmentet som är nedlåsta och nån enstaka utstickare här och där.

medan t.ex TP-link generellt kör broadcom i de flesta av sin routrar utom vissa specifika modeller så brukar bara va typ en eller 2 modeller max på marknaden som faktiskt går att köra 3e part mjukvara på åt gången.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo det vet jag men är lite så med alla tillverkare dock är min upplevelse att asus generellt verkar vara positiv att man använder 3e part mjukvara till deras och är mestadels bottensegmentet som är nedlåsta och nån enstaka utstickare här och där.

medan t.ex TP-link generellt kör broadcom i de flesta av sin routrar utom vissa specifika modeller så brukar bara va typ en eller 2 modeller max på marknaden som faktiskt går att köra 3e part mjukvara på åt gången.

Jag har inte märkt att det är någon skillnad mellan prissegmenten ur den synvinkeln, men jag har visserligen aldrig köpt någon av deras routrar. Tycker snarare att det verkar lite godtyckligt vilken tillverkares plattform som används i många fall. Kan dock ha fel.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

UniFi Express 7 eller Dream Router 7 är perfekta konsumentroutrar. Inte svårare att hantera än en Asus. Tvärtom nästan. UniFis UI är väldigt enkelt att navigera i.

Ubiquiti har enormt utbud för olika behov och kunskapsnivåer.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Unifi gillar jag

Permalänk
Medlem

Ubiquiti eller MikroTik i första hand men kan vara lite svårare att komma igång med. Konsumentvalet för min del är ASUS då de flesta av mina kunder kan lära sig det som kan behöva ändras. Generellt handlar det om kanalval och bandbredd.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av durrav:

UniFi Express 7 eller Dream Router 7 är perfekta konsumentroutrar. Inte svårare att hantera än en Asus. Tvärtom nästan. UniFis UI är väldigt enkelt att navigera i.

Ubiquiti har enormt utbud för olika behov och kunskapsnivåer.

Express modellen är väl inte en router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Express modellen är väl inte en router?

Vad menar du att det skulle vara då?

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ux7

Permalänk
Medlem

Synology.

Permalänk
Skrivet av Linus: