Kopplingsljud vid hög GPU belastning

Permalänk
Medlem

Kopplingsljud vid hög GPU belastning

Jag har sen en tid tillbaka börjat få ljud som om någon enhet, USB eller dylikt, kopplas i och ur under hög GPU belastning. Alltså, under hög belastning kan det ibland komma ett slumpmässigt "på-plång/på-plock"-ljud (och ja, det är det officiella namnet på ljudet i Windows ).

Exakt vad det här ljudet kommer ifrån har jag ingen aning om, och det syns inte heller något i Event Viewer. Det är bara ett ljud som kommer ibland men ingen indikation på vad det kan bero på.

Jag undrar därför om ni har några tips hur jag kan felsöka detta?

För den som undrar kör jag följande system

Windows 11 IoT
14600K
Asus Z790-F
RTX 4080
Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem

Vad har du för enheter inkopplade?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad har du för enheter inkopplade?

Jag har testat med bara skärm, tangentbord, mus och externt ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har testat med bara skärm, tangentbord, mus och externt ljudkort.

Jag hade kört utan externt ljudkort förmodar att det har usb anslutning?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem

USBLogView kan sannolikt visa vad det är för något som den hittar.

Kanske kan vara värt att testa ändra inställningar för USB-strömspar-grejer också och se, typ USB Selective Suspend.
Det är under Control Panel > Power Options > Change Plan Settings > Change Advanced Power Settings.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag förstår inte hur du menar att "på-plång/på-plock"-ljudet låter!?
Har du möjlighet att spela in ljudet så att vi får höra hur det låter?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har sen en tid tillbaka börjat få ljud som om någon enhet, USB eller dylikt, kopplas i och ur under hög GPU belastning. Alltså, under hög belastning kan det ibland komma ett slumpmässigt "på-plång/på-plock"-ljud (och ja, det är det officiella namnet på ljudet i Windows ).

Exakt vad det här ljudet kommer ifrån har jag ingen aning om, och det syns inte heller något i Event Viewer. Det är bara ett ljud som kommer ibland men ingen indikation på vad det kan bero på.

Jag undrar därför om ni har några tips hur jag kan felsöka detta?

För den som undrar kör jag följande system

Windows 11 IoT
14600K
Asus Z790-F
RTX 4080
Corsair HX1000i

Ja jag skulle nog också börjat lyssna på nätaggregatet. Finns inte mycket annat i en modern dator som skulle kunna låta som ljudet som jag tror du beskriver.
Lägg örat mot baksidan på aggregat

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Det är exakt just därför som det kan vara bra att få lyssna på hur ljudet låter. Det där klickande ljudet från PSU är normalt och inget fel. Men jag misstänker att detta kanske kan vara någoning annat.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Det är exakt just därför som det kan vara bra att få lyssna på hur ljudet låter. Det där klickande ljudet från PSU är normalt och inget fel. Men jag misstänker att detta kanske kan vara någoning annat.

Jag gissar han menar den klassiska "i/ur kopplings" ljudet som finns i Windows.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag gissar han menar den klassiska "i/ur kopplings" ljudet som finns i Windows.

Det tror jag med, men det vore bra att slippa gissa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag hade kört utan externt ljudkort förmodar att det har usb anslutning?

Blir rätt svårt att höra ljudet utan ljudkort...

Skrivet av Thomas:

USBLogView kan sannolikt visa vad det är för något som den hittar.

Kanske kan vara värt att testa ändra inställningar för USB-strömspar-grejer också och se, typ USB Selective Suspend.
Det är under Control Panel > Power Options > Change Plan Settings > Change Advanced Power Settings.

Tack, det funkade perfekt! Tydligen är det USB till nätagget som kopplar till och från.

Så, problemet lokaliserat i varje fall. Nu är bara frågan varför det gör så, och om det är nätagget eller moderkortet som spökar.

Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag förstår inte hur du menar att "på-plång/på-plock"-ljudet låter!?
Har du möjlighet att spela in ljudet så att vi får höra hur det låter?

Koppla in en USB-sticka så hör du ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tack, det funkade perfekt! Tydligen är det USB till nätagget som kopplar till och från.

Så, problemet lokaliserat i varje fall. Nu är bara frågan varför det gör så, och om det är nätagget eller moderkortet som spökar.

Koppla in en USB-sticka så hör du ljudet.

Jaha, okey, tack! Det är med andra ord ett Windows-ljud. Testa att skriva Windows Ljudinställningar i sökfältet. Det går att välja ljud för olika scenarier och stänga av helt om man vill. Testa att byta ljud, starta om och ställ sedan tillbaka inställningarna som de var innan. Srarta sedan om igen.

Jag kan inte lova att ovanstående fungerar då vi inte vet exakt vad som har hänt. Men det är värt ett försök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Trodde ditt moderkort hade ljudkort...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Jaha, okey, tack! Det är med andra ord ett Windows-ljud. Testa att skriva Windows Ljudinställningar i sökfältet. Det går att välja ljud för olika scenarier och stänga av helt om man vill. Testa att byta ljud, starta om och ställ sedan tillbaka inställningarna som de var innan. Srarta sedan om igen.

Jag kan inte lova att ovanstående fungerar då vi inte vet exakt vad som har hänt. Men det är värt ett försök.

Ja alltså, problemet är att någon enhet (nätagget tydligen) kopplar till och från under belastning. Att ändra på ljudet i Windows löser tyvärr inte det.

Skrivet av Bael:

Trodde ditt moderkort hade ljudkort...

Mjo, fast inga högtalare.

Permalänk
Medlem

Har samma agg & har inte problematiken, kör iofs. ett 9070XT vilket enligt gpu-z drar 420w max i board power.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja alltså, problemet är att någon enhet (nätagget tydligen) kopplar till och från under belastning. Att ändra på ljudet i Windows löser tyvärr inte det.

Om det nu verkligen är nätagget som låter, så verkar det ju vara något slags relä som slår på/av. Kanske beroende på temperatur eller annan belastning. Men detta är ju återigen bara en gissning. En sak som då är lite märkligt, är att ljudet tycks ha kommit under senare tid och inte från första början. Corsair's nätagg brukar ofta låta mycket volymstarkare än vissa andra fabrikat med detta relä-ljud, men varför det är så vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kanske missuppfattat det men du har agget anslutet med usb till moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag kanske missuppfattat det men du har agget anslutet med usb till moderkortet?

Ja precis, det är anslutet med USB till moderkortet (så man kan läsa av temp, fläkthastighet, effektuttag m.m.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja precis, det är anslutet med USB till moderkortet (så man kan läsa av temp, fläkthastighet, effektuttag m.m.).

Hur gick det, var det agget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur gick det, var det agget?

Har inte haft tid att kolla vidare på det, men vet inte heller hur jag ska ta reda på vart det felar. Det skulle ju i så fall vara att testa med ett annat nätagg, vilket jag inte har (och det skulle innebära så mycket jobb att jag inte vet om det är värt det).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Har inte haft tid att kolla vidare på det, men vet inte heller hur jag ska ta reda på vart det felar. Det skulle ju i så fall vara att testa med ett annat nätagg, vilket jag inte har (och det skulle innebära så mycket jobb att jag inte vet om det är värt det).

I det här fallet skulle jag personligen nog bara dra ur USB-sladden till nätagget. Eller kör du typ egna fläktkurvor eller något annat som är viktigare än att bli av med ljudet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I det här fallet skulle jag personligen nog bara dra ur USB-sladden till nätagget. Eller kör du typ egna fläktkurvor eller något annat som är viktigare än att bli av med ljudet?

Ja, det lutar åt den "lösningen". Datorn funkar ju som den ska i övrigt så det är nog inte värt att lägga ner en massa tid och energi på detta.