Byta ut RAID controllern på en existerande RAIDZ1

Permalänk

Byta ut RAID controllern på en existerande RAIDZ1

Jag har en "server" med Proxmox.
I proxmox har jag även installerad Truenas Scale.

Jag har 4 st 2tb diskar i en RAIDZ1 (Mjukvaru raid) som är skapad i Truenas.
Nu är det så att jag vill byta ut det kontrollerkortet som dessa 4 diskar är anslutna till från ett gammalt PCI kort med 4 sata till ett SAS kort jag har fått från jobbet.
Jag önskar att inte förlora raiden utan hoppas att kunna exportera raiden så att jag kan mounta den igen med det nya kortet.
Hur gör jag (om det går)?

SAS controllern är ett "Adaptec RAID 2405 Controller".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Jag har en "server" med Proxmox.
I proxmox har jag även installerad Truenas Scale.

Jag har 4 st 2tb diskar i en RAIDZ1 (Mjukvaru raid) som är skapad i Truenas.
Nu är det så att jag vill byta ut det kontrollerkortet som dessa 4 diskar är anslutna till från ett gammalt PCI kort med 4 sata till ett SAS kort jag har fått från jobbet.
Jag önskar att inte förlora raiden utan hoppas att kunna exportera raiden så att jag kan mounta den igen med det nya kortet.
Hur gör jag (om det går)?

SAS controllern är ett "Adaptec RAID 2405 Controller".

https://docs.oracle.com/cd/E19253-01/819-5461/gbchy/index.htm...
zpool export och zpool import är dina vänner. Se om du kan ansluta diskarna via UUID istället för de mer godtyckliga enhetsbeteckningarna (”/dev/sdx”).

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

https://docs.oracle.com/cd/E19253-01/819-5461/gbchy/index.htm...
zpool export och zpool import är dina vänner. Se om du kan ansluta diskarna via UUID istället för de mer godtyckliga enhetsbeteckningarna (”/dev/sdx”).

Så som jag har gjort nu är att ge hela kortet till truenas. Diskarna hanteras inte i Proxmox så att säga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Så som jag har gjort nu är att ge hela kortet till truenas. Diskarna hanteras inte i Proxmox så att säga.

Det ska inte spela någon roll: det är inte kortet som innehåller information om poolens struktur, utan diskarna. Principen ska vara densamma.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det ska inte spela någon roll: det är inte kortet som innehåller information om poolens struktur, utan diskarna. Principen ska vara densamma.

Tack.
Jag funderar på en annan sak. Om diskarna kommer att få andra mountpunkter typ /dev/sdc/ får ny punkt /dev/sdf/
Löser trunas detta själv eller skall jag lägga in disken i /etc/fstab?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Tack.
Jag funderar på en annan sak. Om diskarna kommer att få andra mountpunkter typ /dev/sdc/ får ny punkt /dev/sdf/
Löser trunas detta själv eller skall jag lägga in disken i /etc/fstab?

ZFS ligger utanför Linux diskhantering, så diskarna ska inte ligga i fstab. Men som sagt: kolla gärna diskarnas UUID och använd detta för att identifiera dem: /dev/sdx-namnen kan potentiellt ändras medan disk-ID:t är statiskt för hårdvaran.

Har inte koll på hur man gör detta i TruNAS, dock; har bara gjort det från kommandorad.

Permalänk

Nytt problem.
Kopplat in diskarna i SAS kortet nu.
Diskarna hittas när truenas startas upp (proxmox) men jag kan inte se dom i truenas (Scale) eller lägga till dom i en pool.

detta problem löst med att konfigurera till en JBOD.
Nästa problem är att TRUENAS inte kopplar diskarna till raidz1 som jag tidigare configurerade.

Visa signatur