Begagnade Switch-spel kan ge onlineförbud

Permalänk

Står ju i själva reddit-posten följande:

"Got banned and unbanned after simply downloading patches for 4 Switch 1 games I bought from Facebook marketplace."

Personen köpte ett begagnat spel. Säkert piratkopierat. Stoppade in det i konsolen som blockades. Kontakta Nintendo Support och fick visa screenshot att hen köpt spelet och inte piratkopierat det själv:

"They had me pull up the Facebook marketplace listing and take some pics of the cartridges. The whole process was painless and fast. "

Och sen var konsolen inte längre blockerad.

Ser inget problem alls med detta. Bra gjort av Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Har inte nintendo någon lista över vad som ordakar att deras konsoler spärras? De får självklart stänga av folk från att använda deras konsoler och onlinetjänster, men det känns läskigt när det sker utan konkret och direkt anledning. Står det i något avtal att jag inte får använda begagnade spel? Borde man inte kunna överklaga en blockning och få hjälp av nintendos kundtjänst?

Personen fick ju hjälp, han kontaktade Nintendo med bevis för att han köpt spelen och fick det hela ordnat.

----

Och på ämnet användaravtal och utan konkret och direkt anledning:

Citat:

C. Termination by Valve

Valve may restrict or cancel your Account or any particular Subscription(s) at any time in the event that (a) Valve ceases providing such Subscriptions to similarly situated Subscribers generally, or (b) you breach any terms of this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use). In the event that your Account or a particular Subscription is restricted or terminated or cancelled by Valve for a violation of this Agreement or improper or illegal activity, no refund, including of any Subscription fees or of any unused funds in your Steam Wallet, will be granted.

Valve ger sig alltså rätten att ta bort spel eller hela konton från kunder som inte gjort något fel alls så länge som det sker mer generellt (hur man nu skall tolka det kravet...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det räcker nu. Sluta döda våra spel!

https://www.stopkillinggames.com/ signera dig själv och be dina nära och kära att göra detsamma!

Det har dock inget med det här ärendet att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja det kanske är så men vi vet inte, jag utesluter inte fler möjliga anledningar. Tänk om tidigare ägaren lånat ut sitt spel till flera vänner och Nintendo anser att det spel-ID:et dykt upp på för många enheter(även fast inte samtidigt) och bannar på grund av det?

Jag kan hålla med om att det är ett tänkbart scenario, men låter lite långsökt också att de skulle börjat med det helt plötsligt och inget annat verkar peka på det. Speciellt med tanke på att sagda dumper och flashkort ökat på sista tiden.

Man får hålla sig till folk med goda omdömen på Tradera och Blocket helt enkelt. Turligt nog så verkar ju Nintendo extremt snabba och behjälpliga enligt han som skrev om det. Tråkigt med folk som ska förstöra för andra, men också extremt korkat då de lär bli bannade också och de kan ju inte bevisa att de sitter på äkta kopian.

Skrivet av mc68000:

Identitetsstöld och lurendrejeri har förekommit i alla tider. Någon handlade LP-skivor på kredit med mitt personnummer för många år sedan. Min far tog med mig till tingsrätten och visade upp min oförvitliga person, jag var två år då! Med tiden trodde jag att min far dragit en skröna för mig, men när jag städade ut efter hans bortgång hittade jag faktiskt rättegångshandligarna. Vilken känsla det var! Salig far i åminnelse.

Så en butik sålde LP-skivor på kredit på en 2-årings personnummer? Hoppas de fick fina böter för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag kan hålla med om att det är ett tänkbart scenario, men låter lite långsökt också att de skulle börjat med det helt plötsligt och inget annat verkar peka på det. Speciellt med tanke på att sagda dumper och flashkort ökat på sista tiden.

Man får hålla sig till folk med goda omdömen på Tradera och Blocket helt enkelt. Turligt nog så verkar ju Nintendo extremt snabba och behjälpliga enligt han som skrev om det. Tråkigt med folk som ska förstöra för andra, men också extremt korkat då de lär bli bannade också och de kan ju inte bevisa att de sitter på äkta kopian.

Så en butik sålde LP-skivor på kredit på en 2-årings personnummer? Hoppas de fick fina böter för det!

Jag själv tycker inte kopiering av spel, ”privat kopiering ” är något att hålla på med även om det må vara lagligt i Sverige. Tycker Nintendo borde ha något DRM på kassetterna som visar att spelet man har är original oavsett om tidigare ägare/användare gjort kopior eller ej så man slipper kontakta support.

Permalänk
Medlem

Ett intressant scenario här är ju att ett flertal bibliotek låter en låna switch-spel. Så om någon då lånar ett spel, dumpar det, lämnar tillbaka det, och sen sprider den dumpade kopian, så kommer det ju innebära att de som sen lånar spelet från biblioteket riskerar att få sin switch låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag själv tycker inte kopiering av spel, ”privat kopiering ” är något att hålla på med även om det må vara lagligt i Sverige. Tycker Nintendo borde ha något DRM på kassetterna som visar att spelet man har är original oavsett om tidigare ägare/användare gjort kopior eller ej så man slipper kontakta support.

Spelen är krypterade, men det hindrar ju inte folk från att kringgå krypteringen vilket var många år sedan det lyckats med. Tidigare gjordes detta med modifierade konsoler, men idag kan man köpa en enkel lite enhet och koppla till datorn. Flashkorten får ju allt att se korrekt ut på enheten etc. Men när du kopplar upp online så används din unika nyckel också, finns det flera spelare online med samma unika nyckel så kommer bannhammaren så klart. Hade det inte funnits verifiering i Nintendos tjänster så hade det varit helt fritt fram för pirater att spela hejvilt online.

Sedan går det ju från privat till pirat om du tar kopia och sedan säljer

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att modda sin switch 😊 väntar bara på att man ska göra det på switch 2..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Privatkopiering är något vi ska hålla hårt i, om den försvinner kommer vi sannolikt aldrig att få tillbaka den.

Personligen tycker jag att de som aldrig har privatkopierat har missat en viktig del av svensk datorkultur.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vad är skillnaden på detta och när Microsoft spärrar licensnycklar?

gör microsoft hela din dator obrukbar för att din nyckel är fel/falsk/spärrad ?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Privatkopiering är något vi ska hålla hårt i, om den försvinner kommer vi sannolikt aldrig att få tillbaka den.

Personligen tycker jag att de som aldrig har privatkopierat har missat en viktig del av svensk datorkultur.

Känns som privatkopieringavgiften är förlegat på samma sätt tv licensen va. Är väl från tider man kopierade av kompisars cd skivor till kassetter, sånt gör vi väl inte längre…
Kom knappast till för att kopiera Nintendo-spel

Permalänk
Medlem

''You get what you deserve'' har aldrig slagit hårdare.

Köper du nintendont får man skylla sig själv i dagsläget.

Permalänk
Medlem

alla skandaler som tillkommit under switch 2 lanseringen har bara gjort beslutet solklart; Detta hushåll kommer INTE införskaffa Switch 2.
vi kör klart på de få spel vi har på switch 1 tills den går sönder, sen får de vara, min familj har nu aktiverat #boycottNintendo.
jag tycker det är fullkomligt skamligt vad Nintendo håller på med, inget vi vill stödja med våra pengar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

''You get what you deserve'' har aldrig slagit hårdare.

Köper du nintendont får man skylla sig själv i dagsläget.

it's not a bug, it's a feature!

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Brasilien av alla ställen utmanar Nintendos metoder kring detta. Hoppas EU gör samma.
https://mynintendonews.com/2025/07/02/brazil-nintendo-is-now-...

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Skillnad på piratkopia och begagnat.

Skrivet av k4rst3n:

Klart det är Nintendos fel att personen använder piratkopior. Sony och Microsoft skulle 100% göra samma sak om de kände av att någon piratat när de går online.

Men ja det suger ju, men bara inse, tiden med att stoppa i en kassett eller skiva utan att behöva ansluta till nätet är borta sen länge och med det kommer sånt här.

Nu har du inte läst artikeln. Personen hade köpt ett begagnat originalspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att det inte är mycket till övervakning. På ett minimum så handlar det här om en unik nyckel kopplad till en spelkassett, ipnummer, och tidskoder.

Och nej, det leder automatiskt inte till Stasi, eller 1984.

Bara löjligt.

De lär lagra mycket mer data än så, det är bara naivt att tro något annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ej Switch 2 problem.

Skrivet av HazZarD:

Oj va sugen man blev på en switch 2 nu....

Detta har ju inget med Switch 2 att göra.
Det handlar ju om ett begagnat Switch spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vad är skillnaden på detta och när Microsoft spärrar licensnycklar?

Tror inte MS spärrar nycklar som är köpta på licenserade återförsäljare utan dom nycklar som man köper svart. Så helt rätt att dom nycklarna spärras.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itFredda:

Nu har du inte läst artikeln. Personen hade köpt ett begagnat originalspel.

Jo då, han köpte ett begagnat spel som är kopierat och blev bannad pga detta. Men han blev blåst utan att veta det då han inte kopierat eller ens visste att det var kopierat av någon annan. Efter samtal med Nintendo låste dom upp hans konto igen. Simple as that. Så snarare du som litar blint på vad som stod i artikeln när det inte är hela sanningen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Känns som privatkopieringavgiften är förlegat på samma sätt tv licensen va. Är väl från tider man kopierade av kompisars cd skivor till kassetter, sånt gör vi bäl inte längre…
Kom knappast till för att kopiera Nintendo-spel

Privatkopieringsavgiften kom vad jag vet till för kassettband.

Kassettband var mycket enklare att hantera än vinyl och band på lösa rullar, samtidigt som det inte hade flera av de tekniska begränsningarna av Stereo 8. Men som sidoeffekt av det så fanns det plötsligt ett billigt och lätthanterligt media som inte bara kunde spela upp musik, utan även spela in musik eftersom inspelning på magnetband kräver väldigt lite extra teknik (extra magnethuvud och lite förstärkarkrets). Maskiner som även kunde spela in från mikrofon, radio eller ljudanslutning var därför mycket vanliga och tomma kassettband för inspelning sålde i mängder.

Det fick dock upphovsrättsindustrin i USA att gå i taket och krävde lagstiftning för att skydda sina intäkter, de menade på att de skulle förlora massor med intäkter på möjligheten att kopiera köpt musik. I Sverige så värdesatte vi dock rätten att använda saker vi äger som vi vill, och därför fick de nöja sig med kassettersättning på varje tom kassett som såldes, även om den bara skulle användas för röstanteckningar på en batteridriven enhet. När CD tog över så var karusellen igång igen och namnet byttes till privatkopieringsersättning.

Det har bara fortsatt spåra sedan dess. I och med att strömningstjänster har blivit populära så har möjligheten till kopiering minskat medan den tekniska kvalitén på innehållet också har minskat för att minska lasten på infrastrukturen. Men en oväntad sidoeffekt av strömningstjänster är också att svenskar tenderar att vara mot privatkopieringsersättningen, utan att nödvändigtvis också vara mot rätten till privatkopiering.

Så, om upphovsrättsundustrin lyckas transformera rätten till privatkopiering som en konsekvens av privatkopieringsavgiften i streamingkundernas ögon istället för tvärt om, så kommer upphovsrättsindustrin vara ett stort steg närmre det ursprungliga målet att förbjuda inspelningsutrustning. Med tanke på att produktionen av blankt media håller på att avstanna är vi redan farligt nära den punkten.

Därför tycker jag det är viktigt att vi hanterar dem som separata frågor; privatkopiering är jordspettet i marken som ser till att vi får fortsätta göra vad vi vill med saker vi äger så länge det inte nämnvärt påverkar någon annan, privatkopieringsersättningen är en parasitisk avgift för att garantera inkomst till skiv- och filmbolag.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Rena nazi-fasonerna

Permalänk
Medlem

Fuck nintendo alltså. Detta är anti-consumer så det skriker om det

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De lär lagra mycket mer data än så, det är bara naivt att tro något annat.

Det som du verkar vara orolig över handlar om att lagra den typen av data.

Sen är det uppenbart att de och andra kan och lagrar än mer data.

Butiker har erbjudanden med ett max antal man kan köpa, vilket betyder att de lagrar vad du har köpt, tidpunkter, och någon som identiferar en. Betyder det av vi lever i Nordkorea?

Permalänk
Medlem

Man undviker gärna att ge pengar till Nintendo, galjonsfiguren för konsumentfientligt beteende. Som tur är är det väldigt lätt, har noll lockelse till deras produkter.

Permalänk
Medlem

Brutet system av Nintendo, köp en kassett kopiera den och sen sälj den vidare eller lämna tillbaka på öppet köp.
Alla som brukar den efter dig online blir bannade utan möjlighet till upplåsning (enligt Nintendo själva).

Detta dödar alltså helt begagnat marknaden och köpa "fynd" från legitima kedjorna

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Brasilien av alla ställen utmanar Nintendos metoder kring detta. Hoppas EU gör samma.
https://mynintendonews.com/2025/07/02/brazil-nintendo-is-now-...

Fast konsolen blev inte brickad, den blev bannad från online-tjänster. Tror att i EU så finns inte brickningen med i avtalet.

Undrar lite vad folk tänker göra med sina konsoler att de så hårt missbrukar onlinetjänsterna att de är oroliga att deras konsoler ska bli brickade?

Permalänk
Medlem

Nintendo fortsätter samla pluspoäng.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Brutet system av Nintendo, köp en kassett kopiera den och sen sälj den vidare eller lämna tillbaka på öppet köp.
Alla som brukar den efter dig online blir bannade utan möjlighet till upplåsning (enligt Nintendo själva).

Detta dödar alltså helt begagnat marknaden och köpa "fynd" från legitima kedjorna

Jag tror snarare det är så att systemet inte kan urskilja om det är originalet eller kopian som spelas så när båda dyker upp samtidigt spärras det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Beror ju på hur folk köper begagnade spel, om man köper begnade spel utan att ta/behålla kvitton eller någon annan form av bevis så kan man ju hamna i problem här. Men det har ju alltid gällt andra köp också.

Utan möjlighet till upplåsning? Har du ens tagit tid att läsa artikeln? Här räckte det ju med information från Facebook Marketplace om att personen hade köpt spelen.