Nvidia Smooth Motion på väg till RTX 4000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

problemet är väl att det är både lösningen och orsaken till att deras kort är som de är.

1. skapar DLSS för att artificiellt kunna öka spel prestanda.
2. Nerfar sina kort folk kommer ändå använda DLSS så behöver inte mer prestanda med det påslaget och har inga direkta konkurenter i majoriteten av segmentet...

Säger inte emot där. Sen har det ju som bonus att DLSS ser bättre än ut än native AA i en hel del titlar.

Det hade gett mig stor glädje att köpa AMD eftersom denna generation ser vettig ut, men eftersom de antingen inte orkar eller kan implementera override-lösning för FSR 4 i titlar som inte har stöd för det på samma sätt som Nvidia gjort med DLSS 4 så känns lite som en no go. Just för AMD inte verkar jättesugna på konkurrera på annat sätt än "typ samma prestanda till lägre pris fast med lösare mjukvara*.

*Med reservation för hur kul Nvidia haft med sina drivrutiner det senaste halvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Folk behöver verkligen utbildas och förstå att FPS är ett förlegat begrepp.
Det är totalt urvattnat vid det här laget.

1. Vad skulle du föreslå istället?
2. Nej. För i princip alla skärmar idag ritar hela bildrutor på en gång, till skillnad från CRT.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nvidia kan behålla sina fuskbildrutor, AMD också och det stör mig att Intel hoppade på tåget också med battlemage.
Uppskalning är skräp det också, skala ner UI'n istället, man behöver inte rundade hörn på knapparna om man kör i 720p på en dator med mus, endast med trollfingrar på en telefon.

Detta håller jag med om dock.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

1. Vad skulle du föreslå istället?
2. Nej. För i princip alla skärmar idag ritar hela bildrutor på en gång, till skillnad från CRT.

Detta håller jag med om dock.

1. Latens i millisekunder, 60 FPS enligt den gamla skolan är detsamma som 16,666667 millisekunder i latens.
2. Dom bildrutorna som ritas brukade vara 1:1 med hur ofta datorn tar emot inmatning, med den här tekniken (smooth motion) ovanpå MFG x4 så blir det förhållandet 1:8.
60FPS får en latens på 133,33 millisekunder och det om det kan göras förlustfritt, det innebär att spelet svarar 7,5 gånger per sekund på inmatningar.
klickhastighetstest
Jag blir flaskhalsad av att musen inte fjädrar tillbaks snabbare:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1. Latens i millisekunder, 60 FPS enligt den gamla skolan är detsamma som 16,666667 millisekunder i latens.
2. Dom bildrutorna som ritas brukade vara 1:1 med hur ofta datorn tar emot inmatning, med den här tekniken (smooth motion) ovanpå MFG x4 så blir det förhållandet 1:8.
60FPS får en latens på 133,33 millisekunder och det om det kan göras förlustfritt, det innebär att spelet svarar 7,5 gånger per sekund på inmatningar.
klickhastighetstest
Jag blir flaskhalsad av att musen inte fjädrar tillbaks snabbare:
<Uppladdad bildlänk>

Om du använder framegen för att göra 7,5 fps till 60 fps så lär du ju ha runt 10 fps utan framegen och får jämföra med det.