Veckans fråga: Hur gammal är din router?

Permalänk
Medlem

En gammal archer c7a byttes i vintras mot en Flint 2, båda med openwrt.
Riktigt fin uppgradering på alla sätt.
Tyvärr verkar Flint 3 inte vara en speciellt bra uppgradering ännu, uppoffringar på flera ställen som det ser ut. Ny hårdvara senare, eller Flint 4?

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Kör med en svinbillig TP-Link Archer AX12 sedan en vecka, den ersatte en TP-Link Archer C7 som tjänat troget utan några som helst problem sen 2018-ish. Den maxade 250/250 trådlöst med råge.
Så varför byta då ? C7 får inga uppdateringar längre. Och för det är kul med nytt och WiFi 6.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Köpte ett tvåpack Asus RT-AX92U för ganska precis fem år sen. Lite överdrivet med två, men jag trodde att jag behövde det för räckvidden. Mycket strul med mesh dock, särskilt när en enda räcker gott och väl. Bytte från en Asus RT-AC51U, men den lever vidare hos svärföräldrarna i deras sommarstuga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Hjälpsam

Sedan 2017 har jag kört med en Unifi USG + Could Key samt en rad blandade AC AP's för att täcka hushållet.

Med uppdateringar så är säkerheten på topp, kunde haft lite mer throughput och lite mer WiFi fart, men inte nog med behov att motivera uppgradering. Har acceptabelt Wifi i hela huset och på hela tomten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har en 14 år gammal från Andersson med gammal firmware och enorma säkerhetshål och min ipadress är 127.0.0.1. Välkomna!

Skämtåsido, ingen aning men kanske 5 år?

Permalänk
Medlem

Historiskt så har man inte behövt vara så tidig på bollen så lägen Wifi funkat ok för dem man faktiskt gör.

Nu tycker jag det gått trögt att få ut nån konsumentrouter till humant pris.Jag kommer inte byta förens dom fyra krav jag har är uppfyllda.

1 Ok pris, tänker inte ge 3-7 tusen för den.
2 Mer än två 2.5Gbps portar, ena går åt till WAN, bara en till 2.5Gbps över nej tack . Nej en sån router köper jag inte i dag.
3 Med 6Ghz wifi så klart. Ser det väldig värdelöst att köpa en ny Wifi-7 Router utan 6ghz bandet.
4 Med det allt oroligare världsläget blir det inte en produkt från USA eller KINA

Mercusys MR47BE som får full pott kostar under 2000 SEK men dukar under på punkt 4. Så nån uppdatering blir det inte ska sura kvar på min wifi-6 till det blir full pott.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

8år sen en Asus RT-AC66U

Hur nöjd som helst med den. Men byter nog när den slutar få säkerhetsuppdateringar!

Tror dom flesta tänker så

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

TP-Link WR841N (minst tio år gammal). Jag hade en mer påkostad router som gick sönder för tre fyra år sen, men då fixade jag DDWRT på denna och då det är "snabbt nog" ser jag inget behov av en ny router.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Lenovo m920x med i5 9500t 16 gb ram förra veckan och uppgradera med en 2.5 gbe nic.

Kört Opnsense i vecka på den och det har fungerart utan problem. Kör TP-link mesh för trådlöst

Permalänk
Snusfri

5-7 år eller mer.
Pfsense på en Fujitsu Esprimo med en i5-3330.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kör en Huawei-router jag "fått" från Bahnhof. Minns inte hur länge jag haft den. Hade en med annat fabrikat från Bahnhof innan som var kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är du nöjd med din Flint 2 också?

Jag är väldigt nöjd.

Det enda negativa jag kan komma på är att all funktionalitet inte finns i Flint-interfacet och att defaultsortering inte verkar gå att sätta, men det är småsaker.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Mindre än ett år, köpte en minipc med N100 i höstas som kör opnsense.
Riktiga routers har inte wifi

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Uppdateras ständigt, är en smart sak med inbyggd brandvägg så själva mjukvaran är aldrig äldre än några månader.
Hårdvaran är en SuperMicro miniserver som har några år på nacken men funkar bra.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Vi kör med 2 Asus Zenwifi XT8 just nu och sitter och väntar på ett releasedatum på Asus Rog GT-BE19000AI.

Permalänk

Jag använder en HP MicroServer Gen10 som router (samt server) i hemnätverket som jag tror införskaffades i början av 2020. Den kör Debian som operativsystem så mjukvarumässigt håller den sig uppdaterad i alla fall.

Permalänk
Medlem

Linksys E8450/Belkin RT3200 med OpenWRT och WiFi6
Nöjd med den men vill ha snabbare lokalt nätverk så överväger ett byte.
OpenWRT stödet var lite dåligt i början men efter viss tid blev det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U ftw!

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem

Tp-link Omada till stationär och Asus zen wifi för... wifi.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Cloud Gateway max. 2-3 månader gammal, tillsammans med två nya U7-pro och ny switch. Ser fram emot en lång bekantskap med dessa!

Den gamla var en Netgear R7000 Nighthawk som jag körde med fresh tomato. Den hade jag länge.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, RX 7800 XT, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Ubiquiti EdgeRouter X Får fortfarande uppdateringar

Fast det känns ju inte som att de bryr sig så mycket om den med tanke på att 3.0 har varit i rc stadie i minst 2 år och rc9 är 9 månader gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

När ett av följande händer:

1. Den uppfyller inte längre ens behov.
2. Den har slutat få säkerhetsuppdateringar.

Den sistnämnda är särskilt viktig och något man behöver hålla koll på.

Min router fick jag från tre (Zyxel Nr5103ev2) för ett år sen.. Har aldrig fått en uppdatering på den. Bör jag byta?

Permalänk
Medlem

På inrådan till mig av annan medlem, samt annan tråd och lite påläsning, blev det en asus bt8. Telia har 'kampanj' just nu, eller ja, den är väsentligt mycket billigare än komplett iaf inköpt 2 veckor sedan och fungerar prima!

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Borde inte frågan vara:
När fick din router/firewall en firmware-uppdatering senast?

Nu råkar min vara rätt ny, men min gamla fick ny FW några gånger per år den med, båda Ubiquiti. Mer intressant än hur ny den är, eller det kanske blir en följdfråga (nästa fråga) som skall ställas?

Gillar dessa frågor 👍

Permalänk
Medlem

Köpte två TP-Link X20 2021, för att få WiFi 6 med alla mobiler och smarta lampor/uttag.
Det blev mycket bättre täckning än min gamla ASUS NT66U eller vad den hette, som jag bryggat ihop med en ännu äldre Netgear WNDR3700. Kör en lång kabel mellan dem genom hela lägenheten. Kommer iaf firmware-uppdateringar då och då, senast i höstas tror jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Wifi-version på routern? Är frågan hur gammal routern är, eller hur gammal access-punkterna är?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Från feb -24, alltså nästan 1 ½ år.
En Ubiquiti Cloud Gateway Ultra, som får uppdateringar regelbundet.

Hade innan en Nanopi R4s med FriendlyWRT (baserat på OpenWRT), från feb -22.

Innan det en Netgear WNDR3800 från feb -12.

Tydligen byter jag routrar i februari på jämna årtal..
Får se om det blir att byta i feb -26 också, mer oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Hur ofta behöver man byta router?

När man inte kan surfa med den längre.

Jag har en AirPort Time Capsule från 2015, om jag minns rätt.

Jag bryr mig inte om teoretiska säkerhetsrisker.

Permalänk
Medlem

Kör en x86-maskin med Linux. Tanken var att mata den med nätverksinfo från ett api, så att dess konfiguration blev dynamisk men förutsägbar. Byggde all logik för att parsa och bygga om konfigurationen, men orkade inte skriva logiken för att hämta data från api så fyller på testdata manuellt för att bygga om allt 🤦‍♀️

Kör gamla tplink eap 245v3 för wifi, en per våning. Funkar sjukt bra även om jag suktar efter wifi6. Köpte, lödde och flashade vero w6m med openwrt för detta men gav bort så jag kom på att jag vill ha ap i taket.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Kör en passivt kyld minipc med Pfsense som router, den är väl närmare 2 år gammal nu. Bytte från äldre hårdvara med Pfsense som konfigurationen lyftes över från.

Unifi-accesspunkter för wifi. 2st, en wifi6 som sitter bäst till och en äldre wifi5 som komplement. Unifi-controllern i docker.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304