Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Melding Plague

Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Enstaka användare har fått meddelande om att det i framtiden kan kosta att ta emot kvitton och betala fakturor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

200kr låter inte så mycket för oss konsumenter, men många bäckar små. Jag förstår att Kivra behöver tjäna lite pengar, lagring och personal osv är ju inte gratis.

Med det sagt tror jag personligen priset är lite högt till en början, de kommer nog tappa mycket användare om de rullar ut detta. Kan mycket väl vara värt det även om en stor mängd hoppar. Jag tror inte det finns mycket konkurrens, så det är lite knepigt för oss konsumenter. Jag är ett stort fan att butikers kvitton hamnar i Kivra.

Permalänk
Medlem

Den är svår, finns ju konkurrenterna som är gratis.
Men Kivra är helt klart en bra app, kanske att man skulle prova konkurrenterna först, innan man bestämmer sig.

Vad tycker ni andra som kör annat än Kivra?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Helt uteslutet. Stänger ner kontot i samma sekund dom begär betalt.

Permalänk
Medlem

Vad hände med användartester och enkäter? Tycker det är lite snuskigt att försöka tvinga vissa slumpmässiga användare att betala för en tjänst alla andra får gratis. Vi är användare, inte försökskaniner. Investera i marknadsundersökning istället för sånt här tack.

Sen nej, jag skulle definitivt inte kunna tänka mig betala för det här. Jag undviker alla abonnemang som pesten med väldigt få undantag.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Jag har alltid vägrat kivra då jag gärna vill ha allt på papper. Kalla mig gammal men då jag har mycket kontakt med bland annat försäkringskassan osv och får ibland ett beslut eller liknande som är på flera sidor och vissa saker ska man ju besvara och då känns det bättre sitta med dom papperna framför sig än att behöva scrolla upp och ner konstant för att besvara alla punkter.

Känner att om det ska börja kosta också så känns det som man gjorde ett bra val att vägra digital post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Får posten i brevlådan, fungerar skitbra.

Funderat på att prova minmyndighetspost men inte blivit än, att hämta 5-10 brev per år från brevlådan i trapphuset går bra än så länge

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Bekvämlighet lönar sig. Snart får ni betala extra för självscanningen i butikerna också.

Permalänk
Medlem

Haha, vilket aprilskämt, betalar 100 gånger hellre för en pappersfaktura.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Snart har Kivra 5 999 999 användare...

Permalänk
Medlem

Frågan är om butikerna betalar för att kunna skicka kvitton till oss konsumenter. Om de betalar så anser jag att Kivra ej ska ta betalt av oss konsumenter. Kivra har redan fått betalt.

Räkna dock med att det kommer fler tjänster som är gratis just nu, som sedan när de blir populära kräver betalt.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Har aldrig betalat en faktura med Kivras betalfunktion. Får dock några dit men det är ju två skilda saker.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jag har alltid vägrat kivra då jag gärna vill ha allt på papper. Kalla mig gammal men då jag har mycket kontakt med bland annat försäkringskassan osv och får ibland ett beslut eller liknande som är på flera sidor och vissa saker ska man ju besvara och då känns det bättre sitta med dom papperna framför sig än att behöva scrolla upp och ner konstant för att besvara alla punkter.

Känner att om det ska börja kosta också så känns det som man gjorde ett bra val att vägra digital post.

Jag med!
Nångång tidigt 90-tal hämtade jag ut ett Gravis Ultrasound från Posten som jag beställt.
Ett par veckor senare fick jag ett brev från Posten som bad mig gå ner och visa upp kvitttot då de inte kunde se att jag betalt.
Inte hade jag något kvitto, på den tiden var Posten kvitton breda och gula.
Jag ringde upp dem och sa att det var postförskott så jag skulle inte fått paketet om jag inte betalat vid utlämning.
Fick svaret att de skulle koppla in sin juridiska avdelning.
Som 20-åring kände man sig j-vligt liten och ensam.
Det visade sig att jag hämtat ut ljudkortet precis innan stängning så det hade registerats dagen efter.

Efter den här händelsen sparar jag alla kvitton, ICA, bolaget, datorprylar, allt.
Jag är beredd nästa gång någon ringer och vill se ett kvitto!

(japps, jag har stängt av kvitto-funktionen i Kivra så att jag får kvitton)

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill inte betala för Kivra.
Jag vill inte ens ha Kivra egentligen, men får en faktura där som tydligen inte går att få direkt i banken som e-faktura. Lönespecarna kommer också dit.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vi behöver ett statligt "för folket" system för dessa tjänster.
Digital brevlåda, digital legitimation osv osv.

Permalänk

För dom som ville ha alternativ från kvira så har skatteverket dom godkända valen Digital brevlåda Skatteverket

Det är Billo som är huvud konkurrenten om man vill ha liknade val som kvira .
Annars är det Min myndighetspost som är bara post från myndigheter, kommuner och regioner digitalt.

Börjar kvira ta betalt för det butikerna redan betalar för så går jag vidare

Permalänk
Medlem

Haha.

Men kommer säkert vara nån procent som kommer betala.

Permalänk

Vilken sjuk skräll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Förstår inte vad man ska ha Kivra till och hade absolut inte betalat 200 kr för, ja, ingenting? Vad är det för saker folk har i Kivra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Min myndighetspost är starten på brevlådan
Polisen har uppdraget att ta fram ett nationellt E-id

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Förstår inte vad man ska ha Kivra till och hade absolut inte betalat 200 kr för, ja, ingenting? Vad är det för saker folk har i Kivra?

Jag får kvitton från Ica/stadium osv där, Får även mina tidsbokningar till sjukhusbesöken varje månad i Kivra. Försökte få det via minmyndighetspost i ett par år men det var alltid Kivra som gällde så jag bytte då till Kivra.

Men jag är inte så intresserad av att betala för det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

"och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla, säger företaget."

Om det är för ALLA så ska man väll inte sätta det bakom en betalvägg? Då blir det ju bara för några (de som har råd) .

Plus att de får ju redan betalat från företagen. Att ta en inkomst från båda hållen känns bara väldigt girigt.

Nä kivra används bara när det är det ända betalnings alternativet på någon hemsida. Skälv får jag ingen post eller räkningar dit och skulle inte vilja ha det häller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Frågan är om butikerna betalar för att kunna skicka kvitton till oss konsumenter. Om de betalar så anser jag att Kivra ej ska ta betalt av oss konsumenter. Kivra har redan fått betalt.

Räkna dock med att det kommer fler tjänster som är gratis just nu, som sedan när de blir populära kräver betalt.

Jag har utvecklat en integration mot Kivra för att våra kunder (företag med fysiska butiker) ska kunna skicka in digitala kvitton till Kivra åt sina kunder (privatpersoner), och våra kunder får betala per kvitto. Har för mig att det handlar om c:a 10 - 20 öre per kvitto.

Så ja, Kivra tjänar redan pengar på företagen, men vill förstås tjäna ännu mer.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Jag får posten på papper i min fysiska brevlåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej,

Om Kivra tar 200 kr/år i avgift så kan du räkna med att en statlig motsvarighet skulle kosta minst det dubbla – och den kostnaden skulle dessutom döljas i skatten. Utöver det skulle det dröja flera år av utredningar och utveckla alla alternativ. Visst, de skulle i teorin kunna bygga ut Min myndighetspost, men även där är kostnaderna för tjänsten dold?

Permalänk
Medlem

Vad är Kivra? 😅

Permalänk
Medlem

Jag har vägrat Kivra och förstår inte varför man ska ha den tjänsten. Känner inte att den tillför något alls för att jag ska ha det lättare.
Jag får mina räkningar på e-faktura, brev eller med autogiro och har Min myndighetspost. kvitton får jag i handen, varför ska jag blanda in en tredje part som kan se allt jag gör?

Om det här stämmer, som det troligtvis gör till slut har de lyckats lura 6 miljoner människor. Om man leker tanken att många blir förbannade och inte betalar. Tänk då 3 miljoner som börjar betala. "-Bara 199:-/år" Då får Kivra helt plötsligt 597 miljoner per år i kassan helt plötsligt. Då räknar jag nog rätt lågt på dessa 3 miljoner. är nog mer som kommer betala.

Tanken som slår mig också...
Om man säger upp tjänsten, kommer det ske smärtfritt. Kommer alla företag och myndigheter direkt få en indikation om att den personen inte använder kivra länge? Många har sådan liten koll så de säkert avinstallerar appen och tror att de kommer få fakturan på hyran på brev istället. Så många kommer få påminnelse och inkasso och sådana saker av detta om det kommer att bli för alla med kivra. Inkasso och påminnelsen kommer väl också på kivra?, som de tror de stängt av.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag får kvitton från Ica/stadium osv där, Får även mina tidsbokningar till sjukhusbesöken varje månad i Kivra. Försökte få det via minmyndighetspost i ett par år men det var alltid Kivra som gällde så jag bytte då till Kivra.

Men jag är inte så intresserad av att betala för det

Tack för info! Det senare är ju bra om det kommer fram, lite riskabelt att låta kallelser gå med post. Men konstigt att det inte funkar med Myndighetspost, borde ju lira med våra regioner tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Snart har Kivra 5 999 999 användare...

Tänk dig att ta 15kr/månad per användare... det är nästan 100 000 000kr i månaden. Jämfört med "noll" just nu från användarna, förstår att det lockar för dom..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Tack för info! Det senare är ju bra om det kommer fram, lite riskabelt att låta kallelser gå med post. Men konstigt att det inte funkar med Myndighetspost, borde ju lira med våra regioner tycker man.

Det kan ju vara olika beroende på sjukhus/vårdmottagning men Capio som jag går till hade bara Kivra fram tills 2-3 år sedan när jag bytte från minmyndighetspost till kivra. Vet inte hur det är nu.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2