Adware i populära Crystaldiskinfo

Permalänk
Melding Plague

Adware i populära Crystaldiskinfo

Även Crystaldiskmarks installationsprogram har ”berikats” med ny medföljande mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

... men bristen på tydlig kommunikation från utvecklaren är i så fall bekymmersam.

Dom programmen har funnits tillräckligt länge för att utvecklarna ska veta vad som är etiskt korrekt eller inte.
Förhoppningsvis är det en omedveten handling och dom har råkat gjort en miss i sina egna interna kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Förhoppningsvis är det en omedveten handling och dom har råkat gjort en miss i sina egna interna kontroller.

Måste vara en tuff dag på jobbet när man råkar lägga till och publicera filer som tycks innehålla oönskad reklam. Känns lite långsökt att det är något man "råkar" göra eller av "missta" slänger in reklam. Sätter min hatt på att det var en medveten handling och att de hoppats att folk inte skulle reagera (Windows kan ju ha reklam ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Måste vara en tuff dag på jobbet när man råkar lägga till och publicera filer som tycks innehålla oönskad reklam. Känns lite långsökt att det är något man "råkar" göra eller av "missta" slänger in reklam. Sätter min hatt på att det var en medveten handling och att de hoppats att folk inte skulle reagera (Windows kan ju ha reklam ändå)

Absolut är det så att det inte känns helt hundra men det har ju hänt förr att paketerare har blivit smittade eller att det råkat laddas ner från inofficiell källa.

Permalänk
Medlem

Riktigt uselt då bojkottar jag det programmet då

Permalänk
Medlem

Tur att man alltid har kört med den portabla versionen då (zippen)
Men fult av dom att baka in adware, såklart.
Fast nog hade väl dom flesta här på swec iaf, blivit lite misstänksamma över filnamnet?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Det kan lika gärna vara Sourceforge som skickar med adware, det har hänt förr. Det är ett oseriöst företag (flera i rad, om jag inte helt missminner mig) som köpt Sourceforge och gjort trams likt detta tidigare.

TL;DR Använd inte Sourceforge.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Udda. Blir intressant att höra vad Hiyohyio (utvecklaren) har att säga.

Skrivet av monotux:

Det kan lika gärna vara Sourceforge som skickar med adware, det har hänt förr. Det är ett oseriöst företag (flera i rad, om jag inte helt missminner mig) som köpt Sourceforge och gjort trams likt detta tidigare.

Ful(l)t möjligt faktiskt, skulle inte bli förvånad.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Det var min första tanke. Slutade använda Sourceforge när de drog igång DevShare för typ 10 år sen, men det verkar ha stängts sen dess.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kikade på det och kan verifiera att man får olika installationspaket om man tankar ner det ifrån SourceForge (som man länkas till från på programmets webbsida) än om man laddar ner det från exempelvis MajorGeeks(bra ställe för övrigt).

Från MajorGeeks får man CrystalDiskInfo9_7_0.exe på 5.8 MB.
Från SourceForge får man CrystalDiskInfo9_7_0Ads.exe på 10.8 MB. <- undrar vad det innehåller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Från MajorGeeks får man CrystalDiskInfo9_7_0.exe på 5.8 MB.
Från SourceForge får man CrystalDiskInfo9_7_0Ads.exe på 10.8 MB. <- undrar vad det innehåller...

Bekräftar alltså bara ännu en gång att SourceForge bör undvikas helt. Min router blockerar redan SourceForge av en anledning. Sidan flaggas som "Disease Vector" av Trend Micro:
https://docs.trendmicro.com/en-us/documentation/article/im-se...

Att SourceForge ständigt verkar vara under attack gör inte saken bättre.