Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Så arga på pensionärer? De som byggt upp det samhälle där ni ungdomar och unga vuxna stressar fram som skållade troll i fast förvissning om att ni äger allt och att vi som byggde upp allt åt er är utan värde nu. Jag vill klaga på alla stressputtar som hela tiden bufflar sig fram: "Flytta på dig!", "Pesionärsjävlar borde inte få vara ute bland oss som jobbar!", "Måste du gå ivägen gubbjävel?"
Och kanske var det du som stod tre bakom mig i kassakön på ICA och som skrek: "Ska ni berätta era jävla livshistorier nu?" när jag sa hej till kassörskan. Simma lungt, en dag blir ni också gamla och pensionärer. Hoppas då att ni kom ihåg hur ni uppträdde under era "glansdagar" och att ni inte förväntar er en annan behandling av framtidens unga vuxna.

Asch ungtuppar som gal som de har förstånd till bara.
Vi lite äldre gubbdjäklar får väl ge igen genom att sitta på en parkbänk och slå etter ungdjäklarna med käppen, ja när vi inte ställer oss i vägen i affär'n såklart.

Så jag får väl gubbnälla lite på alla de där ungdjäklarna >50år som aldrig lärt sig att ta det lugnt utan alltid ska stressa sig genom livet.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Ute i skärgården, någon flyger med drönare och stör både fåglar och närliggande båtar. Jag blir trött. Finns något att köpa som kan störa ut sådana här helveten så de kraschar i vattnet?

Min morfar hade ju tagit ett sådant här flygfä med hagelgeväret man på hans tid vanligen hade i båt, bagage, husvagn, etc, men det är ju andra tider nu och jag är emot våld.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ute i skärgården, någon flyger med drönare och stör både fåglar och närliggande båtar. Jag blir trött. Finns något att köpa som kan störa ut sådana här helveten så de kraschar i vattnet?

Min morfar hade ju tagit ett sådant här flygfä med hagelgeväret man på hans tid vanligen hade i båt, bagage, husvagn, etc, men det är ju andra tider nu och jag är emot våld.

Jag tror att hagelgevär är effektivt även idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför var vi tvugna att göra oss av med nötströssel? Jag fattar att det finns allergiker men snälla, jag ber er, återinför nötströsslet, jag är redo att gå till krig på detta.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Varför var vi tvugna att göra oss av med nötströssel? Jag fattar att det finns allergiker men snälla, jag ber er, återinför nötströsslet, jag är redo att gå till krig på detta.

Det finns nötströssel på flera glassställen. Men inte alla, där jag förr gick till en matbutik köpte mig nötströssel till mjukglassen som var på något annat ställe. Då veta om att man på hela köpcentrumet har den lyxigaste efterrätten av alla.
Det jag stör mig på köpcenter är som jag tidigare nämnt problemet med för få låsbara skåp och missbruk av dessa så de inte varje dag töms. Jag gillar inte att tex gå in på jula med verktyg köpt i en annan butik.

Sedan är låsbara språk ej helt säkra, men jag förvarar endast saker av lågt värde och ej dataprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns nötströssel på flera glassställen.

Kan bara uttala mig av egna erfarenheter och det är att nötströsslet skiner med sin frånvaro från samtliga mackar, glassbarer och restauranger jag besökt dom senaste åren. Det är en tragedi.
Lämnar denna bilden som en heder till en förlorad kamrat.

Permalänk
Medlem

Jävulsvärmen! Satfläsk vad varmt det är!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Och med värmen vaknade alla äckelgetingar till liv fo real (yao)

Permalänk
Medlem

Värmen....bara imorgon med sen ska det bli härliga 21-20 grader kommande veckan. Fan vad skönt det ska bli.
Är det någon som har tips på hur man får ner värmen inomhus? Jag har just nu 26 grader inne, ner från 29 grader innan idag, och det är bara 18 ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Värmen....bara imorgon med sen ska det bli härliga 21-20 grader kommande veckan. Fan vad skönt det ska bli.
Är det någon som har tips på hur man får ner värmen inomhus? Jag har just nu 26 grader inne, ner från 29 grader innan idag, och det är bara 18 ute.

Portabel AC, finns en tråd om det Här
När det är varmt så här länge så håller byggnaden värmen som en täljstenskamin. Så att det bara är 18 grader ute hjälper inte så snabbt tyvärr. Tyvärr samma sak när man stänger av ACn. Blir varmt igen efter snarare minuter än timmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

En stor balja, minst 40 cm hög, med vatten, som kan vara upp till 25-27 grader, stoppa i fötterna så börjar du frysa efter 30 minuter. Perfekt innan sängdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja, jag hade runt 28 grader i lägenheten igår och gissar att det blir högre idag eftersom jag startade på runt 25 grader idag och det bygger upp mer och mer för varje dag som det är så här varmt.

Skrivet av napahlm:

Jag hoppas verkligen att den lite lägre temperaturen hjälper, så att man kan få lite andrum ett tag. Har satt in insektsnät (för jag gillar verkligen inte att få in en massa oinbjudna gäster) på balkongdörren så att jag ska kunna vädra med korsdrag, men det hjälpte minimalt i jämförelse med hur det var innan. Har tidigare försökt med portabel AC, men det hjälpte inte heller, det blev lika varmt plus att den lät väldigt mycket. Men jag håller tummarna för att den lite lägre temperaturen gör så att temperaturen sjunker lite i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Apropå värmen. Har idioter i byggnaden jag bor i som när det är 29 grader varmt ställer upp porten till trapphuset för att det är varmt!
Svalare i trapphuset så idioterna värmer avsiktligt upp trapphuset pga lågt intellekt.
Samma personer som undrar varför dom inte får ner värmen inne när dom vädrar i korsdrag när det är 30 grader ute.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har inte med tråden att göra, utan besökarna på sidan… jag tror det finns extra många personer här, som känner sig tvungna att påpeka och rätta saker. Nåde den som påstår att ens windows vill ha 6-7 gb för att ens starta, säger bara schwosh så kommer det ett antal bättre vetande människor som både upplyser om att det heter GB, samt att de minsann har fått igång win11 med 4,7GB i minnesanvändning.
Men vi får väl se hur detta inlägg kommer rättas.

Men snälla du, 4,7 GB skriver man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bryter dom mot nåt regel ?

Permalänk
Medlem

Fan vad folk klagar på vädret.
Antingen är det kallt eller regnar för mycket.
Sen när det är sol och varmt är det ett jäklar gnäll för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fan vad folk klagar på dom som klagar på vädret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fan vad folk klagar på dom som klagar på vädret.

Om dom som klagar på dom som klagar på vädret får dom att inse att det inte hjälper att klaga på vädret,
kanske de slutar klaga och då är det ingen som klagar. Men det är inte bra det heller. för då får det skaffas en ny hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Om dom som klagar på dom som klagar på vädret får dom att inse att det inte hjälper att klaga på vädret,
kanske de slutar klaga och då är det ingen som klagar. Men det är inte bra det heller. för då får det skaffas en ny hobby.

Du ser inte ironin i ditt klagande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bryter dom mot nåt regel ?

Regler har inte med gubbgnäll att göra

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag körde taxi när jag pluggade (en gång för länge länge sen) och tröttnade på att folk klagade på det usla vädret (som ju gav mig väldigt mycket att göra) så jag bestämde att jag skulle svara riktigt irriterat.
När nästa kund klev in i bilen och sa: "Usch, vilket dåligt väder det är idag!" så svarade jag: "Och hur fan skulle det se ut om vi inte hade något väder alls?", varpå kunden, en gammal tant, började gråta. Jag skämdes och slätade över och bad om ursäkt. Skit att det skulle vara just en snäll gammal tant som blev utsatt för mitt dåliga humör! Det blev trots allt en trevlig resa när vi kommit på lite bättre fot med varandra men jag lärde mig (nåja?) att inte vara taskig mot kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

plexi ser förjävligt ut efter inte lång tid av slit, tanken är att resenärer ska kunna se ut och chaufför kunna se om det sitter någon i kuren.

Ja, jag vet att det kan bli lite repigt efter en tid, men det är väl ändå tillräckligt genomskinligt för att se om någon sitter där bakom tänker jag?

Permalänk
Medlem

Rensar rören under vasken och när jag sen skruvar ihop allt så får jag det inte tätt på högra sidan. Tatt isär och satt ihop fem ggr och det börjar genast att droppa. Fan. Skit. Helvete.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Skrivet av serafim:

Jag körde taxi när jag pluggade (en gång för länge länge sen) och tröttnade på att folk klagade på det usla vädret (som ju gav mig väldigt mycket att göra) så jag bestämde att jag skulle svara riktigt irriterat.
När nästa kund klev in i bilen och sa: "Usch, vilket dåligt väder det är idag!" så svarade jag: "Och hur fan skulle det se ut om vi inte hade något väder alls?", varpå kunden, en gammal tant, började gråta. Jag skämdes och slätade över och bad om ursäkt. Skit att det skulle vara just en snäll gammal tant som blev utsatt för mitt dåliga humör! Det blev trots allt en trevlig resa när vi kommit på lite bättre fot med varandra men jag lärde mig (nåja?) att inte vara taskig mot kunderna.

Tack för garvet.

Permalänk
Medlem

Det där med att datorn altid gör som den blir tillsagd...
Ville titta på en YT film på storskärmen, vilket brukar vara smidigt (macbook till appletv via airplay). Men den senaste månaden har jag tydligen sagt till att jag vill ha dubbning på några filmer, tror det hittills varit spanska, italienska, kinesiska, polska och några mer för mig okända språk. Allt verkar vara slumpmässigt, till och med om det hjälper att ladda om filmen.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det gäller tyvärr även på många Internetforum, till exempel här på Swec, där alltför många hela tiden hugger stenhårt och försöker sätta sig på andra. Vissa personer kan ju sänka ett forum eller en forumtråd fullständigt. Det säger sig självt att diskussionslusten minskar rejält då. Jag har till exempel övervägt att bara bli en passiv ”lyssnare” i de få trådar här där det fortfarande finns lite kunskaper och inte bara en massa irrelevanta åsikter.
(Mitt gubbgnäll.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det gäller tyvärr även på många Internetforum, till exempel här på Swec, där alltför många hela tiden hugger stenhårt och försöker sätta sig på andra. Vissa personer kan ju sänka ett forum eller en forumtråd fullständigt. Det säger sig självt att diskussionslusten minskar rejält då. Jag har till exempel övervägt att bara bli en passiv ”lyssnare” i de få trådar här där det fortfarande finns lite kunskaper och inte bara en massa irrelevanta åsikter.
(Mitt gubbgnäll.)

Ja, till exempel anslöt jag mig till ett Python-programmeringsforum i tron att jag skulle kunna bidra eftersom jag då programmerade mycket i bl.a. Python och höll på med storskalig programutveckling. Det blev en kort sejour på det forumet eftersom det hela tiden fanns de som "visste bättre", hade varit med längre och hade nått någon slags "bättre än alla andra"-status. Det var inte trevligt alls så jag hoppade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har förmodad Hyperhidros så jag har klagat på värmen sedan det blev 10 plusgrader ute. Det värsta är dock fuktigheten. 30 grader och 20% luftfuktighet är behagligt rent av. 30 grader och 50% luftfuktighet är ett helvete. Så nog klagar jag på värmen allt.

felcitation
Permalänk
Medlem

Dags för lite gammaldags gubbgnäll på med(mot?)trafikanterna. Kört ca 430 mil på semestern, det mesta i Tyskland, Belgien och Frankrike. Vad är det för fel på svenska bilister? Klart sämst på att hålla gällande hastighetsgräns och då menar jag inte bara fortkörare utan sådana om kör långsamt (klart under gällande hastighetsgräns) i vänsterfilen.

Och sedan har vi småpåvarna, de tycks vara svenska mer eller mindre utan undantag. Stötte på en kvinna som var något av det värre jag sett när det gäller att sätta upp egna regler i trafiken. Någonstans norr om Jönköping var ett körfält avstängt vilket skyltar började berättade om 1000, 750 och 500 meter före det att körfältet upphörde. Jag och flera andra bilar låg i vänsterfilen i laglig hastighet och några av oss hade nog tänkt stanna där tills körfältet upphörde och då, enligt blixtlåsprincipen, byta till det högra körfältet. På så sätt nyttjas körfälten bäst, inget märkvärdigt.

Men så var det då denna kvinna i en Renault Zoe, hon bestämmer sig för att ta sig in i högerfilen efter att ha passerat skylten som säger att det är 500 meter kvar tills filerna går ihop. Och den punkt hon tycker är lämplig för att byta fil ska tydligen gälla alla bakom henne också för hon börjar pendla mellan höger och vänsterfilen med snabba sicksack-svängar. Vi som ligger bakom tror nog att hon bara tvekar mellan att fortsätta i vänsterfilen eller lägga sig i högerfilen men snart är det tydligt att hon vill stoppa andra från att passera henne.

Bilen mellan mig och henne trycker gasen i botten när hon svänger in i högerfilen samtidigt som de kör riktigt nära mitträcket och det ser ut som att hon nästan försöker preja dem. När jag kryper lite för nära henne och sedan tutar när hon pendlar vilt fram och tillbaka sträcker hon ut armen och viftar med knytnäven.

Inser att det är någon som tappat det fullständigt och ligger bakom i vänsterfilen tills filerna går ihop. Men då händer det, hoppet om mina medtrafikanter tänds. Föraren till Teslan som legat framför denna galna kvinna och garanterat sett allt i backspegeln tröttnar, bromsar så hon tvingas stanna och släpper in mig framför sig själv.

Edit: Denna incident gjorde mig riktigt sugen på en dashcam.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Gubbgnäll i värmen.
Beställde en massagepistol från ett svenskt företag baserat på ett tips i ett av fyndtrådarna.
Företaget annullerade ordern. Jag anmälde till ARN i enlighet med ordervillkoren. ARN beslutade i min fördel. Företaget vägrar följa ARN:s beslut och bryter därmed mot ordervillkoren. Tingsrätten nästa.