Begagnade Switch-spel kan ge onlineförbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Känns som privatkopieringavgiften är förlegat på samma sätt tv licensen va. Är väl från tider man kopierade av kompisars cd skivor till kassetter, sånt gör vi väl inte längre…
Kom knappast till för att kopiera Nintendo-spel

Tala för dig själv.

Själv utnyttjar jag min rättighet till privatkopiering full utt och rippar/dumpar alla PSP spel, som jag köper.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja för musik ja, det gör jag själv, köper musikCD och rippar till mp3 och lägger in på mobilen...

Blev genast lättare med spotify att hitta musik att rippa av till mp3 än att hänga på torrent sidor.

Permalänk
Medlem

Minns att den här risken uppmärksammades i samband med att MIG Switch först släpptes, för något år sedan. Att om flera personer använder samma licens samtidigt tillsammans med onlinetjänsterna så svartlistas de.

Ser personligen den här nyheten som en positiv sak, i och med att det var så smärtfritt att häva svartlistningen med köpbevis. Nintendo vill uppenbarligen inte att legitima kunder ska drabbas samtidigt som de straffar de som faktiskt använder piratkopiorna.

Men det är ju "inne" att ge sig på Nintendo just nu. Det snackas mycket om deras EULA-uppdatering, men inte så mycket om att Sony och Microsoft har haft liknande text i sina avtal i över 15 år. Eller om att internationella IP-lagar som har varit på plats sedan 80-talet ger dem full rätt att avaktivera licensierad mjukvara, och att EULA-texten bara informerar oss om det.

Det är inte Nintendo i sig som är problemet, utan de lagar som USA övertalade oss om att implementera och sedan tvingar världen att upprätthålla med hot om ekonomiskt våld.

Permalänk

Bojkotta, bojkotta, bojkotta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JediMB:

Men det är ju "inne" att ge sig på Nintendo just nu.

Folk anser det är inne att klaga på Nintendo jämt.

Buhu, en barnkonsol som inte är kraftfull.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nintendo måste få försvara sina grejer men de ska inte få stänga av hur som helst. Måste gå rätt till.

Skrivet av mc68000:

Identitetsstöld och lurendrejeri har förekommit i alla tider. Någon handlade LP-skivor på kredit med mitt personnummer för många år sedan. Min far tog med mig till tingsrätten och visade upp min oförvitliga person, jag var två år då! Med tiden trodde jag att min far dragit en skröna för mig, men när jag städade ut efter hans bortgång hittade jag faktiskt rättegångshandligarna. Vilken känsla det var! Salig far i åminnelse.

Hur f*n kunde butiken gå med på att låta en 2-åring handla på kredit..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Jag brukar privatkopiera musik för egen lyssning.
Förr använde man kasettband och bandade av radion, idag är det simpelt att starta inspelning på datorn när youtube eller spotify rullat och spara som wav eller mp3.

Skrivet av Alexraptor:

Tala för dig själv.

Själv utnyttjar jag min rättighet till privatkopiering full utt och rippar/dumpar alla PSP spel, som jag köper.

vill minnas att privatkoieringslagarna inte täcker "datorprogram" (antar att det även inkluderar tvspel) och streamat material.

men kan ha fel i det.

har även för mig att det bara täcker svenskproducerat material?

men kan även ha fel där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

...
Hur f*n kunde butiken gå med på att låta en 2-åring handla på kredit..?

Who knows? Du får tänka på att detta var på Halda-skrivmaskinernas tid, kreditkontroller förekom knappast utanför bankerna.
https://www.google.com/search?q=hyalda+skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Nintendo satsar på att ha ett sämre rykte än EA, känns inte som det görs något annat än kundfientliga drag från deras sida.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Eftersom spelen har koder. Kan inte dessa knäckas på något vis och spridas till en jätte ban så fler oskyldiga blir utsatta med legitima spel. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Eftersom spelen har koder. Kan inte dessa knäckas på något vis och spridas till en jätte ban så fler oskyldiga blir utsatta med legitima spel. ?

teoretiskt "ja"?

Nedan är ren gissning:
jag vet inte hur dumpnings proccessen fungerar för switch spel (och har inget intresse av att ta reda på det) men eftersom kloner på spelen bevisligen innehåller samma ID som originalet så borde det med rätt vetskap, verktyg och ont upsått vara möjligt att sätta upp någon form av slumpgenerator för ID:t som skulle kunna drabba flera människor.

jag hoppas att ID:koderna är spel specifika så om du slumpar fram en ID kod för säg zelda breath of the wild men spelet du "parar" den med på flashkortet är Donkey Kong Bananza så nekar bara nintendo det som ett ogiltigt ID för det spelet.

jag skulle också hoppas att om Nintendo upptäcker att en konsol försöker vara säg ett par hundra spel i minuten så bannar dem den konsolen och inte ID koderna i sig.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag hoppas att ID:koderna är spel specifika så om du slumpar fram en ID kod för säg zelda breath of the wild men spelet du "parar" den med på flashkortet är Donkey Kong Bananza så nekar bara nintendo det som ett ogiltigt ID för det spelet.

ID koden är UNIK, så om du har 10 lagliga BOTW Switch kassetter har alla 10 olika ID koder.
Och en MIG Switch kopia har exakt samma ID som den lagliga kassett spelet kopierades från.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

ID koden är UNIK, så om du har 10 lagliga BOTW Switch kassetter har alla 10 olika ID koder.
Och en MIG Switch kopia har exakt samma ID som den lagliga kassett spelet kopierades från.

Den Biten har jag förstått. Mitt svar var baserat på föregående persons fråga. och vad jag funderade på var ifall ID koderna är helt unika löst exempel
1 - botw
2 - botw
3 - donkey kong
4 - botw
här har du fyra helt unika koder
eller om samma kod används men jämnförs mot spelet
botw - 1
botw - 2
donkey kong - 1
botw - 3
här har du 3 olika koder men dem är unika inom varje spel

ifall det är alternativ ett så skulle någon som vill förstöra för folk behöva ha helt rätt ID kod för spelet i fråga för att orsaka att folk blir bannade men om det är exempel två skulle ID koden kunna återanvändas för att träffa en större mängd spel. med tanke på hur lätt det är att generera koder så tror jag det är alternativ ett men företag har varit lata och inte tänkt sig för förut.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Om det inte är ett spel jag suktat efter som kostar 100kr, eller om det inte finns på fysisk media så köper jag exklusivt fysisk media.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Den Biten har jag förstått. Mitt svar var baserat på föregående persons fråga. och vad jag funderade på var ifall ID koderna är helt unika löst exempel
1 - botw
2 - botw
3 - donkey kong
4 - botw
här har du fyra helt unika koder
eller om samma kod används men jämnförs mot spelet
botw - 1
botw - 2
donkey kong - 1
botw - 3
här har du 3 olika koder men dem är unika inom varje spel

ifall det är alternativ ett så skulle någon som vill förstöra för folk behöva ha helt rätt ID kod för spelet i fråga för att orsaka att folk blir bannade men om det är exempel två skulle ID koden kunna återanvändas för att träffa en större mängd spel. med tanke på hur lätt det är att generera koder så tror jag det är alternativ ett men företag har varit lata och inte tänkt sig för förut.

Sannolikheten att man prickar en kod för ett annat spel är troligtvis försvinnande liten. Det är större sannolikhet att du försöker gå online med en genererad kod som inte matchar nintendos listor => du blir bannad direkt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ingen fara inom EU då vad Nintendo gör är inte lagligt enligt konsumentköplagen för EU, och deras EULA är inte juridiskt bindande, värre än, i Sverige kan vi privatkopiera lagligt, något nintendo inte tycker vi ska få göra.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarbynisse:

Jo den fysiska produkten är väl min att göra vad jag vill med. Men jag har bara en licens att nyttja programvaran. Det betyder att jag inte får modifiera exempelvis operativsystemet eller firmware utan tillstånd. Att cracka spelen eller piratkopiera strider mot upphovsrättslagen. Såvitt jag vet! 🤓

Du har licens att nyttja konsolen också som jag förstått användaravtalet. Nintendos ägandeskap upphör inte för att du köper konsolen.

Permalänk
Skrivet av katerina:

Du har licens att nyttja konsolen också som jag förstått användaravtalet. Nintendos ägandeskap upphör inte för att du köper konsolen.

Jag menar naturligtvis inte att jag köper alla rättigheterna till Switch 2 eller mjukvaran däri så jag kan göra precis vad jag vill inklusive skapa kloner. Den immateriella egendomen (eller Nintendos "intellectual property") är killgissningsvis värd liiiiiiite mer än ca 6500 kronor, hmm?

Du skrev att konsolen inte är min egendom trots att jag köpt den men det är den ju? Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar? Om Nintendo istället hyrde ut en Switch till mig, och behåller äganderätten, så behöver jag teckna ett hyresavtal och vanligtvis betala en månadsavgift och det gjorde inte jag iallafall.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarbynisse:

Jag menar naturligtvis inte att jag köper alla rättigheterna till Switch 2 eller mjukvaran däri så jag kan göra precis vad jag vill inklusive skapa kloner. Den immateriella egendomen (eller Nintendos "intellectual property") är killgissningsvis värd liiiiiiite mer än ca 6500 kronor, hmm?

Du skrev att konsolen inte är min egendom trots att jag köpt den men det är den ju? Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar? Om Nintendo istället hyrde ut en Switch till mig, och behåller äganderätten, så behöver jag teckna ett hyresavtal och vanligtvis betala en månadsavgift och det gjorde inte jag iallafall.

för att också killgissa så tror jag han syftar på nintendos användaravtal som säger att mjukvaran i Switchen bara är något du har licens på och dem förbehåller sig rätten att säga upp den licensen vilket då gör mjukvaran obrukbar även om du äger hårdvaran i sig

Visa signatur