Köpråd för gaminglaptop – ca 20 000 kr budget (har tillbehör, spelar LoL/Valorant/WoW etc. Och streamar mest)
Hej!
Backstory
Jag är ute efter köpråd för en ny gaminglaptop och tänkte att det här forumet kunde vara rätt plats att fråga på. Jag har redan tillbehör som extern skärm, tangentbord, mus och headset, så det enda jag behöver är själva laptopen.
Och inför frågan ”varför laptop, stationär är mycket bättre”, har varit sugen på laptop ganska länge för smidigheten och tror(antar, gissar) väl att prestandan är ganska hög nuförtiden. Har även brutit benet och fotleden ganska rejält så kommer inte kunna sitta vid en stationär hur mycket som helst. En bra ursäkt att gå över helt enkelt.
Det jag använder datorn till oftast:
• Spelar ”det mesta” och varierat… spel som League of Legends, Valorant, Dark and Darker, World of Warcraft, RL, osv.
• Kollar på YouTube, streamar och använder datorn allmänt för underhållning.
Budget: Runt 20 000 kr, kan tänja lite uppåt om det ger tydligt bättre prestanda eller framtidssäkerhet. Är av tanken att det är bättre att lägga lite mer än att dumsnåla och sen va bitter över att laptopen är seg.
Jag har inte jättebra koll på laptops, så jag uppskattar verkligen förklaringar kring vad som är bra val och varför. Det hjälper mycket mer än bara en länk till en dator 🙏
Några saker jag funderat på/tillägg:
• Jag har M.2 SSD-disk liggande, så om det finns plats att uppgradera lagringen själv är det ett stort plus! Med det sagt blir ju lagringen inte lika viktigt men får ändå gärna va lite fyllig så slipper man byta den som kommer med, och bara kompletterar med en extra.
• Jag vill helst att det ska kännas som en dator som håller ett par år, utan att behöva pilla med inställningar eller kompromissa direkt.
• Kommer nog köra på med extern skärm åtminstone 50% av tiden så behövs inte nödvändigtvis 4K eller nåt fancy, men gärna bra färger och 144Hz+ om det går så att det går att använda utan extern.
Om någon har tips på modeller, märken att satsa på eller undvika, eller om det finns något bra erbjudande just nu, får ni gärna hojta till!
Stort tack på förhand! 🙌