Köpråd för gaminglaptop – ca 20 000 kr budget (har tillbehör, spelar LoL/Valorant/WoW etc. Och streamar mest)

Permalänk

Köpråd för gaminglaptop – ca 20 000 kr budget (har tillbehör, spelar LoL/Valorant/WoW etc. Och streamar mest)

Hej!

Backstory
Jag är ute efter köpråd för en ny gaminglaptop och tänkte att det här forumet kunde vara rätt plats att fråga på. Jag har redan tillbehör som extern skärm, tangentbord, mus och headset, så det enda jag behöver är själva laptopen.

Och inför frågan ”varför laptop, stationär är mycket bättre”, har varit sugen på laptop ganska länge för smidigheten och tror(antar, gissar) väl att prestandan är ganska hög nuförtiden. Har även brutit benet och fotleden ganska rejält så kommer inte kunna sitta vid en stationär hur mycket som helst. En bra ursäkt att gå över helt enkelt.

Det jag använder datorn till oftast:
• Spelar ”det mesta” och varierat… spel som League of Legends, Valorant, Dark and Darker, World of Warcraft, RL, osv.
• Kollar på YouTube, streamar och använder datorn allmänt för underhållning.

Budget: Runt 20 000 kr, kan tänja lite uppåt om det ger tydligt bättre prestanda eller framtidssäkerhet. Är av tanken att det är bättre att lägga lite mer än att dumsnåla och sen va bitter över att laptopen är seg.

Jag har inte jättebra koll på laptops, så jag uppskattar verkligen förklaringar kring vad som är bra val och varför. Det hjälper mycket mer än bara en länk till en dator 🙏

Några saker jag funderat på/tillägg:
• Jag har M.2 SSD-disk liggande, så om det finns plats att uppgradera lagringen själv är det ett stort plus! Med det sagt blir ju lagringen inte lika viktigt men får ändå gärna va lite fyllig så slipper man byta den som kommer med, och bara kompletterar med en extra.
• Jag vill helst att det ska kännas som en dator som håller ett par år, utan att behöva pilla med inställningar eller kompromissa direkt.
• Kommer nog köra på med extern skärm åtminstone 50% av tiden så behövs inte nödvändigtvis 4K eller nåt fancy, men gärna bra färger och 144Hz+ om det går så att det går att använda utan extern.

Om någon har tips på modeller, märken att satsa på eller undvika, eller om det finns något bra erbjudande just nu, får ni gärna hojta till!

Stort tack på förhand! 🙌

Permalänk
Medlem

Några krav på hur portabel datorn ska vara? Det finns "relativt" tunna/lätta gaming laptops nu för tiden och så finns det fortfarande tegelstensvarianterna som inte är riktigt lika roliga att ha i knät.

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa dig om denna sida: https://jarrods.tech/laptop-desktop-graphics-comparison/
Kika in dina favoritspel samt upplösning som du vill lira i och se vad laptop grafikkorten klarar av. De är ju inte lika kraftfulla som grafikkorten för stationära datorer.
Jarrod har inte lagt in resultaten för Nvidias 5000 serie än men ska göra det senare när han gjort mer tester.

Sen när du hittat GPUn du vill köra på så är det bra att kika in nätbutiker och filtrera på grafikkortet samt dina andra krav och kika in reviews på Youtube, det finns så många olika laptops och alla kommer med fördelar och nackdelar så att kika in reviews är bra för att du ska hitta det som är rätt för dig.
Sen är det högst en smaksak ifall du vill ha en bulkig gaming laptop eller en tunnare mer vanlig modell.
Man får dock se upp med tunnare modeller då de brukar strypa max watt till grafikkortet för att klara av att kyla det.

Happy hunting!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera ASUS laptops tack vare en privatperson som har skapat programmet G-Helper som låter en ställa in datorns olika lägen som Silent, Balanced och Turbo. G-Helper slår all programvara laptopmakarna själva har skapat.
https://github.com/seerge/g-helper

https://www.youtube.com/watch?v=hqe-PjuE-K8

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk

@tonii

Prestanda > elegans, men gärna inte en ”fullt ut tegelsten”. Beror lite på vart brytgränsen går rent budgetmässigt på laptops antar jag.

@mistahh

Mycket givande svar, tack så jättemycket!

Har hellre en lite mer bulkig som går ner prestanda och bättre kylning än en ”tunn och lätt”

Intressant med G-Helper, det ger ju definitivt en liten edge till asus då.

Ska kolla sidan du länkade 🙏

Tack bägge två för svaren!