Ny emulator kör Steam och spel på RISC‑V-processorer

Permalänk
Melding Plague

Ny emulator kör Steam och spel på RISC‑V-processorer

Felix86 kan köra bland annat Witcher 3 och Crysis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mnja...

1) Effektiviteten ser inte ut att vara något att hurra över, när enbart Steam-klienten äter upp rätt mycket av SpacemiT X60n och dess 8GB RAM.

2) De flesta spelen fungerar inte alls eller är rejält tröga. Även i sammanhanget lättdrivna sådana som Stardew Valley. Se kompatibilitetslista här eller här (den senare listan (som är mer detaljerad och är vad den första baseras på) visar att det där med "working" är en sanning med modifikation, Crysis exempelvis benämns "working" men också "very slow").

Visst finns det många som ivrigt hejar på x86-arkitekturens död, av en rad anledningar, men alternativen är helt enkelt inte där än. Ekosystemet kring x86 är alldeles för omfattande för att bara byta ut rakt av, och emuleringen är som sagt inte där än på långa vägar. Varken vad gäller kompatibilitet eller effektivitet/prestanda. (Se listan/listorna ovan för tydliga exempel.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Visst finns det många som ivrigt hejar på x86-arkitekturens död, av en rad anledningar, men alternativen är helt enkelt inte där än. Ekosystemet kring x86 är alldeles för omfattande för att bara byta ut rakt av, och emuleringen är som sagt inte där än på långa vägar. Varken vad gäller kompatibilitet eller effektivitet/prestanda. (Se listan/listorna ovan för tydliga exempel.)

ARM64 får väl ändå anses vara där ur det perspektivet. Med både högpresterande hårdvara och bra emuleringslösningar för x86(-64) för att möjliggöra en gradvis övergång.

RISC-V är ju däremot inte där ännu prestandamässigt för mer krävande applikationer. Vad jag förstår inte ens "native" än så länge, men kul att se att folk bygger på emuleringslösningar ändå.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ARM64 får väl ändå anses vara där ur det perspektivet. Med både högpresterande hårdvara och bra emuleringslösningar för x86(-64) för att möjliggöra en gradvis övergång.

RISC-V är ju däremot inte där ännu prestandamässigt för mer krävande applikationer. Vad jag förstår inte ens "native" än så länge, men kul att se att folk bygger på emuleringslösningar ändå.

Har personligen inte sett några solida exempel på bra "universallösningar" för x86 på ARM än heller, även om den utvecklingen onekligen kommit längre. Vissa tillämpningar fungerar ju bra, och för en del är det säkert gott nog. Men en del målar upp det som lite mer fantastiskt än vad det kanske i praktiken är på ett bredare plan.

Däremot enig i att det är kul att det testas och utvecklas. Om kompatibiliteten och effektiviteten/prestandan kommer så nära 100% att diffen blir mer eller mindre totalt försumbar hade jag varit intresserad - det har jag inte sett (än). Inte minst då jag gillar att använda mina datorer till allsköns blandade grejer, både gammalt och nytt.

Och att försöka pusha nya ekosystem... då får vi imo problemet som går att se i det där med nya "fantastiska" standarder som ska göra intåg - de blir en i raden som bara gör tillvaron bökigare på de flesta sätt. På pappret är det mycket som är superbra, men sen kommer den där förbannade verkligheten och ställer till det.

USB i allmänhet och USB-C i synnerhet kommer på tanke. Dyra kablar med en uppsjö olika specifikationer vad gäller vilken effekt och hastighet/specifikation/protokoll de klarar, med kortare maxlängd än tidigare revisioner... ja, allt blev ju så mycket enklare och bättre när man slapp vända kontakten och allt skulle ha samma anslutning. Heh. /end offtopic rant. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

ARM64 får väl ändå anses vara där ur det perspektivet. Med både högpresterande hårdvara och bra emuleringslösningar för x86(-64) för att möjliggöra en gradvis övergång.

RISC-V är ju däremot inte där ännu prestandamässigt för mer krävande applikationer. Vad jag förstår inte ens "native" än så länge, men kul att se att folk bygger på emuleringslösningar ändå.

Arm64 är nära, men om det inte bara är "click and run" med program från x86 med tillräcklig prestanda på arm så är det inte godkänt enligt mig som ersättare.
Testade att köra wotlk via whisky på min M2 pro, och det vill inte gå mycket högre än 20fps i 480p (iofs många steg som ska emuleras, men lite medioker prestanda)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Mnja...

1) Effektiviteten ser inte ut att vara något att hurra över, när enbart Steam-klienten äter upp rätt mycket av SpacemiT X60n och dess 8GB RAM.

2) De flesta spelen fungerar inte alls eller är rejält tröga. Även i sammanhanget lättdrivna sådana som Stardew Valley. Se kompatibilitetslista här eller här (den senare listan (som är mer detaljerad och är vad den första baseras på) visar att det där med "working" är en sanning med modifikation, Crysis exempelvis benämns "working" men också "very slow").

Visst finns det många som ivrigt hejar på x86-arkitekturens död, av en rad anledningar, men alternativen är helt enkelt inte där än. Ekosystemet kring x86 är alldeles för omfattande för att bara byta ut rakt av, och emuleringen är som sagt inte där än på långa vägar. Varken vad gäller kompatibilitet eller effektivitet/prestanda. (Se listan/listorna ovan för tydliga exempel.)

Att det går segt kanske inte är så konstigt när det dels handlar om ett projekt som bara verkar vara ett par månader gammalt.

Men framförallt finns ju inga high-end RISC-V CPUer ännu. Denna SpaceMIT X60 verkar vara lite piggare än den Ky X1 som sitter i bl.a. Orange Pi RV2. Har den senare och konstaterat att den presterar på RPi3 nivå (Cortex A53). SpaceMIT X60 verkar jämföras som ett par tiotal procent snabbare än Cortex A55, så ~50 % än Orange Pi RV2 per kärna. Fortfarande långsammare än RPi4...

Där vi verkar få se high-end RISC-V först verkar vara inom "AI". Är ett gäng företag som jobbar på RISC-V baserade AI-system, de första borde börja hitta ut på marknaden snart (Nvidia kommer porta CUDA till RISC-V #20928932

Skrivet av Pettson88:

Har personligen inte sett några solida exempel på bra "universallösningar" för x86 på ARM än heller, även om den utvecklingen onekligen kommit längre. Vissa tillämpningar fungerar ju bra, och för en del är det säkert gott nog. Men en del målar upp det som lite mer fantastiskt än vad det kanske i praktiken är på ett bredare plan.

Däremot enig i att det är kul att det testas och utvecklas. Om kompatibiliteten och effektiviteten/prestandan kommer så nära 100% att diffen blir mer eller mindre totalt försumbar hade jag varit intresserad - det har jag inte sett (än). Inte minst då jag gillar att använda mina datorer till allsköns blandade grejer, både gammalt och nytt.

Och att försöka pusha nya ekosystem... då får vi imo problemet som går att se i det där med nya "fantastiska" standarder som ska göra intåg - de blir en i raden som bara gör tillvaron bökigare på de flesta sätt. På pappret är det mycket som är superbra, men sen kommer den där förbannade verkligheten och ställer till det.

USB i allmänhet och USB-C i synnerhet kommer på tanke. Dyra kablar med en uppsjö olika specifikationer vad gäller vilken effekt och hastighet/specifikation/protokoll de klarar, med kortare maxlängd än tidigare revisioner... ja, allt blev ju så mycket enklare och bättre när man slapp vända kontakten och allt skulle ha samma anslutning. Heh. /end offtopic rant. ^^

Den optimala lösningen är ju att "allt relevant finns i 'native' version". Apple verkar anse att man är så nära detta att utvecklingen av Rosetta 2 ska upphöra med MacOS 2027 (men gissar att det blir kvar ett bra tag till, OpenGL stödet är kvar och det har varit EOL under många år).

Men både Rosetta 2 och Microsoft motsvarighet Prism har väldigt bra kompatibilitet. Det finns nackdelar, men för mer "normal skalär kod utan krussiduller" (rätt många vanliga program) är effektiviteten på nivån 75-90 % av "native".

Sen vore det väl trevligt med en öppen standard för CPU ISA som omväxling? x86 stöds i praktiken bara av två företag, ARM64 kontrolleras av ett enda företag men är i alla fall ett gäng företag som bygger CPUer.

Med RISC-V kommer det fortfarande finnas barriärer i form av patent i hur man implementerar kretsarna. Men finns inga barriärer för någon ny som har kunskapen att bara hoppa in att skapa sin egen produkt.

Problemet just nu är att RISC-V är rätt omogen även på Linux. Alla grundläggande saker fungerar, tillräckligt bra för att man ska kunna bygga enklare lösningar redan idag (har inga problem att ersätta vissa av mina RPi-projekt med Orange Pi RV2 körandes Ubuntu Server 24.04). Men det är inte lika smooth sailing som att köra på ARM64 eller x86_64 än ens i headless fall...

Skrivet av sweisdapro:

Arm64 är nära, men om det inte bara är "click and run" med program från x86 med tillräcklig prestanda på arm så är det inte godkänt enligt mig som ersättare.
Testade att köra wotlk via whisky på min M2 pro, och det vill inte gå mycket högre än 20fps i 480p (iofs många steg som ska emuleras, men lite medioker prestanda)

Just det specifika fallet verkar folk ha kört med gott utfall med Parallel desktop + ARM64/Windows. Så problemet där är nog långt mer "någon del av emuleringen av Windows fungerar sådär".

Rent generellt fungerar kombon Parallel desktop + ARM64/Windows rätt bra för spel som är tillräckligt gamla/enkla för att köra DX11 eller tidigare. DX12 stöds inte.

Rätt säker på att allt strul vi såg på Qualcomms Snapdragon X med spel var långt mer GPU-relaterat än relaterat till emulering av x86.

Utanför spel har dels Microsoft gjort ett förvånansvärt bra jobb med att få till "native" varianter på Windows (inte lika snabbt som på MacOS, men långt snabbare än man kunde vänta sig). Nu verkar Nvidia ha strul med sin plattform, men om/när den släpps tror jag spel kommer vara rätt mycket ett icke-problem så länge man kör Windows/ARM64 med Nvidia GPU.

Vidare är Windows 11 variant av Rosetta 2, Prism, väldigt kapabel. Har fungerat över förväntan och även prestanda är riktigt bra förutsatt att applikationen inte är tung användare av SIMD. Med SIMD fungerar det ofta ändå, men med rätt rejält perf-hit

Har dålig koll på WoW, men det finns väl ändå "native" på MacOS/ARM64 sedan flera år tillbaka?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst vore det *på pappret* trevligt med en ny ISA, men att uppfinna hjulet på nytt (observera att den formuleringen avser implementeringen av ekosystemet, inte själva arkitekturen i sig, ARM är precis som x86 en gammal arkitektur som byggts på över decennier) är inte alltid en rimlig lösning heller. Av en lång rad anledningar - ekosystem kan bli gigantiska av ibland oväntade och/eller bisarra skäl. (Se VHS vs. Betamax.) Att bara försöka med våld banka in nya ekosystem anser jag inte vara per definition rätt lösning, och en del ser det som någon slags frälsning utan att se alla problem ett byte av ekosystem kan innebära. Sen är det trist att x86 stagnerat och smalnat av under årens lopp. Jag minns väl när det fanns en uppsjö tillverkare och kloner till höger och vänster. IBM, Cyrix, IDT, VIA, Rise (utöver Intel och AMD, givetvis).

Och som jag nämnde, det kan säkert vara "fungerande nog" för många med emulering, men för en hel del andra räcker inte det. Jag anser inte att dessa användningsscenarier bör glömmas bort. Inte minst om vi pratar 75-90% av native prestanda även i bästa fall. Det är ett ej försumbart tapp. Det är som sagt förutsatt att det fungerar överhuvudtaget, vilket allt helt enkelt inte gör än. Sen är det säkerligen som du säger att en del har med ex. GPU-översättning att göra, och Qualcomm (som för närvarande är en av de största aktörerna på ARM-marknaden) är väl kanske inte särskilt välkända för att vara särskilt feature complete med sina Adreno, och vad jag vill minnas är deras drivrutiner sällan särskilt mycket att hurra över. OpenGL-stöd (alltså inte ES) lyser med sin frånvaro, och D3D-stödet har väl varit tveksamt ett tag om jag inte minns fel. Även om Mali är än värre i API-avseendet, stödjer varken D3D eller OpenGL. PowerVR, Nvidia/Tegra och Vivante har jag lite dålig koll på hur deras lösningar ser ut i dagsläget, vet dock att de har haft ett bredare API-stöd historiskt. Och när både ISA för CPU och API för GPU måste översättas/emuleras... det är ju upplagt för problem.

Jag vill inte få det att låta som att jag är ute efter ett korståg mot "utmanare" till x86, men jag blir lite trött på att det måste bytas för bytandets skull, eller att en del inte ser problemen som användare faktiskt har/får vid en övergång.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Jag vill inte få det att låta som att jag är ute efter ett korståg mot "utmanare" till x86, men jag blir lite trött på att det måste bytas för bytandets skull, eller att en del inte ser problemen som användare faktiskt har/får vid en övergång.

Jag skulle vilja påstå att när vi på rätt kort tid gått från "det råder inget tvivel om att världens snabbaste CPU-designer oavsett om man ser till absolut prestanda eller perf/Hz är en x86_64" till att Intel/AMD nu slåss om 4:e platsen så finns en del frågor att ställa.

Apple, Qualcomm och numera även Arm har alla klivit förbi Intel/AMD sett till perf/Hz med hyfsad marginal. Apple är även förbi i absolut prestanda.

Under väldigt lång tid var det rätt mycket konsens runt "ISA spelar rätt liten roll för prestanda, enda som spelar roll är mikroarkitektur". Känns som det nu ändrats, för känns extremt osannolikt att Intel/AMD helt plötsligt skulle bli oförmögna att göra lika snabba mikroarkitekturer (per cykel) som 3 andra tillverkare.

Nu är ett upp till bevis för RISC-V, finns forskningspapper som hävdar att i teorin bör RISC-V kunna vara lika effektiv som ARM64 sett till perf/Hz. Om detta är ett ISA problem för x86_64 är det den tekniskt viktigaste orsaken att lämna x86_64 bakom oss vi någonsin haft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag skulle vilja påstå att när vi på rätt kort tid gått från "det råder inget tvivel om att världens snabbaste CPU-designer oavsett om man ser till absolut prestanda eller perf/Hz är en x86_64" till att Intel/AMD nu slåss om 4:e platsen så finns en del frågor att ställa.

Apple, Qualcomm och numera även Arm har alla klivit förbi Intel/AMD sett till perf/Hz med hyfsad marginal. Apple är även förbi i absolut prestanda.

Under väldigt lång tid var det rätt mycket konsens runt "ISA spelar rätt liten roll för prestanda, enda som spelar roll är mikroarkitektur". Känns som det nu ändrats, för känns extremt osannolikt att Intel/AMD helt plötsligt skulle bli oförmögna att göra lika snabba mikroarkitekturer (per cykel) som 3 andra tillverkare.

Nu är ett upp till bevis för RISC-V, finns forskningspapper som hävdar att i teorin bör RISC-V kunna vara lika effektiv som ARM64 sett till perf/Hz. Om detta är ett ISA problem för x86_64 är det den tekniskt viktigaste orsaken att lämna x86_64 bakom oss vi någonsin haft.

Jag vet mycket väl att du skulle vilja påstå det. Men som jag anser att jag tydliggjorde - det handlar inte bara om perf/W eller perf/Hz, och det är inte så enkelt heller. Långtifrån. Av en rad anledningar.

Det är dock en tämligen intressant aspekt hur kapabla både ARM- och RISC-produkter varit, är, blivit och kan bli, "missförstå" mig rätt.

Men jag har också sett dig och andra ropa varg så otroligt många gånger när det kommer till bl.a. x86 död till förmån för ARM att det börjar bli lite tröttsamt. Detsamma gäller debatten kring Windows vs. Linux (som det senaste blossat upp lite igen på forumet) - den har liksom pågått i bokstavligt talat decennier. När det kommer till ISA för CPU var det dessutom liknande diskussioner när PowerPC (ja, jag vet att den är RISC-baserad, precis som ARM) var på tapeten, den var också väldigt fin på pappret. Det gick ju "sådär" i verkligheten.

Inget personligt dock, jag förstår att många gärna vill se både alternativ och övergångar, inte minst när det finns fördelar och/eller förbättringar som man själv kanske drar nytta av eller ser som viktiga. Men ibland är det fint att kunna försöka se lite andra sidor och perspektiv också, och varför en del inte delar ens övertygelser. Ibland är det svårare, jag tänker inte säga annat. ^^

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pettson88:

Jag vet mycket väl att du skulle vilja påstå det. Men som jag anser att jag tydliggjorde - det handlar inte bara om perf/W eller perf/Hz, och det är inte så enkelt heller. Långtifrån. Av en rad anledningar.

Det är dock en tämligen intressant aspekt hur kapabla både ARM- och RISC-produkter varit, är, blivit och kan bli, "missförstå" mig rätt.

Men jag har också sett dig och andra ropa varg så otroligt många gånger när det kommer till bl.a. x86 död till förmån för ARM att det börjar bli lite tröttsamt. Detsamma gäller debatten kring Windows vs. Linux (som det senaste blossat upp lite igen på forumet) - den har liksom pågått i bokstavligt talat decennier. När det kommer till ISA för CPU var det dessutom liknande diskussioner när PowerPC (ja, jag vet att den är RISC-baserad, precis som ARM) var på tapeten, den var också väldigt fin på pappret. Det gick ju "sådär" i verkligheten.

Inget personligt dock, jag förstår att många gärna vill se både alternativ och övergångar, inte minst när det finns fördelar och/eller förbättringar som man själv kanske drar nytta av eller ser som viktiga. Men ibland är det fint att kunna försöka se lite andra sidor och perspektiv också, och varför en del inte delar ens övertygelser. Ibland är det svårare, jag tänker inte säga annat. ^^

Du får hålla isär vad jag tror kommer hända, har sagt många gånger att x86 inte kommer försvinna inom överskådlig tid.

Sen kan man hoppas på att ARM64 eller ännu hellre RISC-V tar fart även för desktop. Vilket jag personligen gör av rent tekniska orsaker, bryr mig inte om det är Apple, Qualcomm, Nvidia eller någon annan bara det blir progress!

Arm är lite som Linux, de dominerar allt förutom desktop (well, Linux dominerar även servers det gör inte ARM64 än)... Såg någon notis om att under 2024 såldes fler Arm-baserad CPUer än alla andra ISA sammanräknat. Det tror jag RISC-V kommer ändra på relativt snart då det går väldigt bra inom MCU där volymerna är väldigt höga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu handlar ju inte tråden om detta egentligen men om och när Nvidia gör en desktopsatsning låter det högst troligt att dom inte gör det utan att ha spelföretag med sig med native ARM. Visar det sig då att dom nya spelen är snabbare på ARM, då kan det bli intressant.

Men det är ett högt berg att bestiga, vi får väl se om dom ens försöker.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag somnar om tills RISC-V finns i min dropdown i Visual Studio som frågar vilken plattform jag vill kompilera mot. När den finns med som en default option, då är den redo.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lies !!!

INGET kan köra crysis! 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

När det kommer till ISA för CPU var det dessutom liknande diskussioner när PowerPC (ja, jag vet att den är RISC-baserad, precis som ARM) var på tapeten, den var också väldigt fin på pappret. Det gick ju "sådär" i verkligheten.

PowerPC gjorde väl rätt bra ifrån sig i Xbox 360, PS3 och Nintendo Wii?

Min gamla PowerPC 604e på hela 180MHz i Amiga 4000 är fortfarande en av de roligaste CPU:erna jag ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att det går segt kanske inte är så konstigt när det dels handlar om ett projekt som bara verkar vara ett par månader gammalt.

Men framförallt finns ju inga high-end RISC-V CPUer ännu. Denna SpaceMIT X60 verkar vara lite piggare än den Ky X1 som sitter i bl.a. Orange Pi RV2. Har den senare och konstaterat att den presterar på RPi3 nivå (Cortex A53). SpaceMIT X60 verkar jämföras som ett par tiotal procent snabbare än Cortex A55, så ~50 % än Orange Pi RV2 per kärna. Fortfarande långsammare än RPi4...

Vad jag förstår är Ky X1 en rebrandad Spacemit K1/X60 (den verkar i alla fall kunna använda samma stöd av det som hittills upstreamats i linux: https://lore.kernel.org/spacemit/20250718085718-GYA695709@gen... och borde därför inte vara sämre men jag kanske missar något.

Skrivet av Yoshman:

...

Problemet just nu är att RISC-V är rätt omogen även på Linux. Alla grundläggande saker fungerar, tillräckligt bra för att man ska kunna bygga enklare lösningar redan idag (har inga problem att ersätta vissa av mina RPi-projekt med Orange Pi RV2 körandes Ubuntu Server 24.04). Men det är inte lika smooth sailing som att köra på ARM64 eller x86_64 än ens i headless fall...

...

En lite mindre rolig detalj med just Spacemit K1 är att medan den stödjer unaligned minnesåtkomst för grund-ISAn så gäller det inte för vektortillägget (och har ingen fallback i firmware)... GCC 14:s autovektorisering är inte särskilt bra på att hantera det och genererar i flera fall unaligned minnesåtkomst i sin vektoriserade kod. GCC 15 verkar dock ha löst det i princip helt och klarar att falla tillbaka på skalär kod även i ett test där jag avsiktligt använder minnet unaligned. LLVM (testat 18 upp till och med 20) verkar också ha problem, kanske något mindre än GCC 14 men en del kompilerade program verkar fortfarande dödas av SIGBUS. Kan också se att den gerererar unaligned minnesåtkomst i den vektoriserade koden i testet, dock är testet troligtvis egentligen UB så skulle inte dra någon större slutsats av att just det blir fel.

Jag köpte en BPI-F3 (som använder Spacemit K1) i juli förra året och den första vendor-kärnan baserad på 6.1 var horribel att arbeta med (den hängde sig alltid under belastning efter ett tag om CONFIG_COMPACTION var påslaget exempelvis...). Den baserad på 6.6 är mycket bättre men fortfarande inte helt hundra. Den på 6.1 (och även den på 6.6 till en början) hade de squashat allt till ett par mega-commits där även tidiga patchar på annat från innan de blev accepterade i mainline ingick vilket försvårat felsökning avsevärt, men det är väl tyvärr inte ovanligt att vendor-kärnor ser ut på det sättet. Det finns också en baserad på ca 6.13-rc1 men den har ett par uppenbara artefakter av att vara rebasad som man behöver fixa själv om den ska gå att bygga med rimlig config. Nu börjar iaf stödet i mainline linux bli användbart (om man inkluderar ett par till patchar som inte är helt igenom review) så slipper bråka mer med gamla vendor-kärnor vilket jag är glad över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

PowerPC gjorde väl rätt bra ifrån sig i Xbox 360, PS3 och Nintendo Wii?

Min gamla PowerPC 604e på hela 180MHz i Amiga 4000 är fortfarande en av de roligaste CPU:erna jag ägt.

Jovisst var arkitekturen inte helt betydelselös, men precis som en del nu förutspår/tror/hoppas att ARM kommer ta över allt vad x86 heter så förutspåddes det även då att PowerPC minsann skulle slå undan x86, då den var så överlägsen på alla sätt och vis.

Resonemanget jag är inne på kontinuerligt är att det inte är så enkelt, även om en del förutspår/tror/hoppas det.
Håller med om att det fanns en hel del kul PowerPC-baserade grejer. Jag själv hade ingen Amiga 4000, men jag har använt en del PowerPC-baserade Macar genom åren.

Tycker även, apropå varierande arkitekturer, det var kul att ATI/AMD körde VLIW-baserade GPUer ett tag (genom deras TeraScale-arkitektur - en del av de korten var ju rätt populära) i kontrast till CISC (som bl.a. x86 tillhör) eller RISC (MIPS, SPARC, ARM mfl.). Numera kör väl både Nvidia (PDF) och AMD (PDF) proprietära instruktionsuppsättningar, jag är inte tillräckligt insatt för att bryta ner hur de är uppbyggda. Nvidia har däremot lite RISC-V i sina nyaste kort, en "AI management processor" som är RISC-V-baserad

VLIW-CPUer har väl dock aldrig riktigt fått något större genomslag - visst fanns Itanium (som har sin begynnelse i VLIW) ett tag, men precis som jag har varit inne på ett antal gånger blev inte heller den arkitekturen den där kioskvältaren som en del tänkte sig. Det var en del som förutspådde/trodde/hoppades att den skulle konkurrera med (och slå ut) både CISC- och RISC-produkter. Ryska Elbrus är knappt värd att nämna i sammanhanget.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sebmod:

Vad jag förstår är Ky X1 en rebrandad Spacemit K1/X60 (den verkar i alla fall kunna använda samma stöd av det som hittills upstreamats i linux: https://lore.kernel.org/spacemit/20250718085718-GYA695709@gen... och borde därför inte vara sämre men jag kanske missar något.

En lite mindre rolig detalj med just Spacemit K1 är att medan den stödjer unaligned minnesåtkomst för grund-ISAn så gäller det inte för vektortillägget (och har ingen fallback i firmware)... GCC 14:s autovektorisering är inte särskilt bra på att hantera det och genererar i flera fall unaligned minnesåtkomst i sin vektoriserade kod. GCC 15 verkar dock ha löst det i princip helt och klarar att falla tillbaka på skalär kod även i ett test där jag avsiktligt använder minnet unaligned. LLVM (testat 18 upp till och med 20) verkar också ha problem, kanske något mindre än GCC 14 men en del kompilerade program verkar fortfarande dödas av SIGBUS. Kan också se att den gerererar unaligned minnesåtkomst i den vektoriserade koden i testet, dock är testet troligtvis egentligen UB så skulle inte dra någon större slutsats av att just det blir fel.

Jag köpte en BPI-F3 (som använder Spacemit K1) i juli förra året och den första vendor-kärnan baserad på 6.1 var horribel att arbeta med (den hängde sig alltid under belastning efter ett tag om CONFIG_COMPACTION var påslaget exempelvis...). Den baserad på 6.6 är mycket bättre men fortfarande inte helt hundra. Den på 6.1 (och även den på 6.6 till en början) hade de squashat allt till ett par mega-commits där även tidiga patchar på annat från innan de blev accepterade i mainline ingick vilket försvårat felsökning avsevärt, men det är väl tyvärr inte ovanligt att vendor-kärnor ser ut på det sättet. Det finns också en baserad på ca 6.13-rc1 men den har ett par uppenbara artefakter av att vara rebasad som man behöver fixa själv om den ska gå att bygga med rimlig config. Nu börjar iaf stödet i mainline linux bli användbart (om man inkluderar ett par till patchar som inte är helt igenom review) så slipper bråka mer med gamla vendor-kärnor vilket jag är glad över.

Om SpaceMIT och Ky X1 är samma CPU, vilket inte känns helt orimligt då båda stödjer RVA22 och båda har 2 TOPS "AI-prestand" känns lite optimistiskt att hävda ~1,3 * Cortex A55 prestanda...

Detta är vad Phoronix fix när det testade Orange Pi RV2, den är en bra bit efter RPi4 trots att RV2 har 8 kärnor och RPi4 har 4 samtidigt som Phoronix ofta har lite väl mycket saker som skalar nära perfekt med kärnor i sina tester.

Men samtidigt känns det då positivt att stabiliteten går åt rätt håll. Har testat en del Rust, Go och Python kod på min Orange Pi RV2. Den är ingen raket, men den har varit stabil. Det lilla jag testat I/O-headern har också fungerat väl.

Så RISC-V må vara omoget än, men det verkar gå åt rätt håll

Skrivet av Pettson88:

Jovisst var arkitekturen inte helt betydelselös, men precis som en del nu förutspår/tror/hoppas att ARM kommer ta över allt vad x86 heter så förutspåddes det även då att PowerPC minsann skulle slå undan x86, då den var så överlägsen på alla sätt och vis.

Resonemanget jag är inne på kontinuerligt är att det inte är så enkelt, även om en del förutspår/tror/hoppas det.
Håller med om att det fanns en hel del kul PowerPC-baserade grejer. Jag själv hade ingen Amiga 4000, men jag har använt en del PowerPC-baserade Macar genom åren.

Fast då borde du också veta att PowerPC må ha haft en del fördelar jämfört med x86, men dessa var inte väsentligt bättre prestanda för "normal heltalskod".

PowerPC hade fördelar som gjorde de väldigt populära inom flertalet embedded områden under lång tid. Flyttalsdelen var också bättre än x86 under lång tid, men PowerPC var egentligen aldrig bättre på heltal (och som Torvalds sagt flera gånger, att x86 länge sög på flyttal spelade rätt liten roll då det är lång mindre viktigt än bra heltalsprestanda).

PowerPC (och än mer MIPS) var typiska "RISC:ar" i att samma kod typiskt genererar fler instruktioner jämfört med motsvarande x86_64.

Vidare var det först runt 2010 som man började få en bra idé om lämpliga primitiver för multicore etc. PowerPC (och MIPS) visade sig missa målet där rätt ordentligt, mer så än x86.

Även här är ARM64 och RISC-V unika. De har nära nog perfekt match sett till multicore primitiver och de tenderar också generera färre instruktioner jämfört med motsvarande x86_64 kod, trots att en styrka hos "CISC" ska vara mer avancerade instruktioner. ARM64/RISC-V verkar ha mer "rätt" instruktioner för vad moderna kompilatorer vill ha.

Sedan verkar "killer feature" i ARM64/RISC-V ISA vara att man där fått ned längden på "critical path" i beroende kedjor mellan instruktioner. Är rimligen detta som gör att perf/Hz kan vara så väldigt mycket högre ILP jämför med alla tidigare ISA. Tog rätt många misslyckade försök med t.ex. VLIW, men tillslut verkar man lyckats hitta en förändring av ISA som är högst relevant.

Skrivet av Pettson88:

Tycker även, apropå varierande arkitekturer, det var kul att ATI/AMD körde VLIW-baserade GPUer ett tag (genom deras TeraScale-arkitektur - en del av de korten var ju rätt populära) i kontrast till CISC (som bl.a. x86 tillhör) eller RISC (MIPS, SPARC, ARM mfl.). Numera kör väl både Nvidia (PDF) och AMD (PDF) proprietära instruktionsuppsättningar, jag är inte tillräckligt insatt för att bryta ner hur de är uppbyggda. Nvidia har däremot lite RISC-V i sina nyaste kort, en "AI management processor" som är RISC-V-baserad

VLIW-CPUer har väl dock aldrig riktigt fått något större genomslag - visst fanns Itanium (som har sin begynnelse i VLIW) ett tag, men precis som jag har varit inne på ett antal gånger blev inte heller den arkitekturen den där kioskvältaren som en del tänkte sig. Det var en del som förutspådde/trodde/hoppades att den skulle konkurrera med (och slå ut) både CISC- och RISC-produkter. Ryska Elbrus är knappt värd att nämna i sammanhanget.

VLIW har sina fördelar. Huvudtanken där var att man såg att allt mer transistorer lade på att förutsäga dynamiska beteendet hos program. Tanken med VLIW var att flytta detta jobb till väldigt avancerade statisk analys som gjordes vid kompileringstillfället.

Tankevurpan var att CPU-hastigheten och minnes-hastighet bara fortsatte att divergera, vilket gjorde att sådan man bara kan veta när man kör programmet, d.v.s. dynamisk information, blev allt mer värdefull. VLIW fungerar väldigt bra på kod med hög lokalitet och där det är hyfsat enkelt att bedöma beteendet, hyfsat vanligt i flyttalstung kod men tyvärr väldigt ovanligt i mycket av "normal skalär heltalskod" vilket utgör majoriteten av vanliga desktop-program.

VLIW var en därför en bra idé på GPU-sidan fram till att shaders blev allt för avancerade och dynamiska i sina beteenden. Dagens GPUer har gått mot att vara allt mer skalära i sitt beteenden. Nvidia är alltid noga att påpeka att deras GPUer idag kör SIMT, inte SIMD, huvudskillnaden är att den förra har skalära register per tråd medan den senare har vektor-register med en slot per "lane".

TL;DR på hela detta är att vi aldrig tidigare haft någon ISA som rätt konsekvent är bättre än x86_64. Vi har nu minst en, ARM64, och av allt att döma är även RISC-V en sådan. DET är den viktiga tekniska skillnaden att nu önska en så snabb sorti som möjligt för x86_64, för det är ett ankare samtidigt som vinster i kiseltillverkning inte längre kan gömma problem den vägen lika lätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TL;DR på hela detta är att vi aldrig tidigare haft någon ISA som rätt konsekvent är bättre än x86_64. Vi har nu minst en, ARM64, och av allt att döma är även RISC-V en sådan. DET är den viktiga tekniska skillnaden att nu önska en så snabb sorti som möjligt för x86_64, för det är ett ankare samtidigt som vinster i kiseltillverkning inte längre kan gömma problem den vägen lika lätt.

Helt okej att tycka och känna så. Då förbiser man enligt mig otroligt väsentliga delar som ett ekosystem faktiskt innebär. (Är också medveten om att jag förenklade de tekniska aspekterna kring PowerPC- och VLIW-baserade processorer, men retoriken fanns där under många år - dessa skulle minsann konkurrera ut x86.) Att stirra sig blind på instruktionsuppsättningar och arkitekturer blir inte representativt för verkligheten. (Då blir diskussionen inte mer konstruktiv än "Mac vs. PC" eller "Linux vs. Windows" eller liknande.) Men vi behöver inte diskutera det vidare - vi tycker helt enkelt inte lika i frågan, och det måste vara okej det också.

Och för att förtydliga: jag hade också gärna sett att vi precis hela tiden kunde jaga bättre prestanda utan några negativa konsekvenser eller att konstanta byten inte förde med sig några problem, inkompatibilitet, merjobb, merkostnader och så vidare, och så vidare.

Det är i mina ögon en rent vansinnig utopi att ens försöka jaga för en överskådlig framtid. Tills jag ser en x86-emulator för ARM som ligger på i praktiken 100% så väl relativ prestanda som kompatibilitet (då nu ARM64 ska vara "konsekvent bättre" hade jag väl nästan kunnat förvänta mig mer än så? - åh, om det ändå vore så enkelt) så står jag fast vid min hållning.

MEN, sen är det inte svart och vitt, och det blir alltid en balansgång. Det är som med andra teknik- och paradigmskiften i samhället. Jag förespråkar absolut inte en total stagnation, då tolkar man det jag skriver (eller åtminstone intentionen bakom) väldigt galet. Och vem vet hur det ser ut om 10 år? 20? Varken du eller jag.
Jag håller för övrigt med dig i att VLIW är/var intressant (har själv spakat ett par Itanium-byggen under årens lopp), men det är ett sidospår som vi inte behöver dyka djupare i. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Helt okej att tycka och känna så. Då förbiser man enligt mig otroligt väsentliga delar som ett ekosystem faktiskt innebär. (Är också medveten om att jag förenklade de tekniska aspekterna kring PowerPC- och VLIW-baserade processorer, men retoriken fanns där under många år - dessa skulle minsann konkurrera ut x86.) Att stirra sig blind på instruktionsuppsättningar och arkitekturer blir inte representativt för verkligheten. (Då blir diskussionen inte mer konstruktiv än "Mac vs. PC" eller "Linux vs. Windows" eller liknande.) Men vi behöver inte diskutera det vidare - vi tycker helt enkelt inte lika i frågan, och det måste vara okej det också.

Och för att förtydliga: jag hade också gärna sett att vi precis hela tiden kunde jaga bättre prestanda utan några negativa konsekvenser eller att konstanta byten inte förde med sig några problem, inkompatibilitet, merjobb, merkostnader och så vidare, och så vidare.

Det är i mina ögon en rent vansinnig utopi att ens försöka jaga för en överskådlig framtid. Tills jag ser en x86-emulator för ARM som ligger på i praktiken 100% så väl relativ prestanda som kompatibilitet (då nu ARM64 ska vara "konsekvent bättre" hade jag väl nästan kunnat förvänta mig mer än så? - åh, om det ändå vore så enkelt) så står jag fast vid min hållning.

MEN, sen är det inte svart och vitt, och det blir alltid en balansgång. Det är som med andra teknik- och paradigmskiften i samhället. Jag förespråkar absolut inte en total stagnation, då tolkar man det jag skriver (eller åtminstone intentionen bakom) väldigt galet. Och vem vet hur det ser ut om 10 år? 20? Varken du eller jag.
Jag håller för övrigt med dig i att VLIW är/var intressant (har själv spakat ett par Itanium-byggen under årens lopp), men det är ett sidospår som vi inte behöver dyka djupare i. ^^

Redan nu är ju emulerad prestanda på M4 bättre än bästa möjliga x86 i nästan alla fall, det handlar inte om tycke och smak

Underliggande cpu-arkitektur är helt oväsentligt för programmen, rosetta2 och liknande för Windows översätter allt perfekt och i realtid

Det är bara rent fakta att det är mer prestanda i senaste stora arm-kärnorna (framförallt apple), i absoluta termer, och all programvara fungerar

X86 får gärna finnas kvar för mig, men det märks att de numer ligger efter, framförallt i energieffektivitet

Permalänk
Medlem

Jag skriver detta inlägg på en Milk-V Jupiter, SPACEMIT K1 Octa-core X60 (RV64GCVB), RVA22

Kul att testa en ny arkitektur och att det fungerar att köra Linux på det.

Skrivet av Yoshman:

Sen vore det väl trevligt med en öppen standard för CPU ISA som omväxling? x86 stöds i praktiken bara av två företag, ARM64 kontrolleras av ett enda företag men är i alla fall ett gäng företag som bygger CPUer.

Ja absolut.
Det är en stor anledning att jag tycker att RISC-V och dess utveckling är spännande!
Snart kanske vi kan säga att man inte är en riktig datorenthusiast om man inte har haft en RISC-V dator.

Skrivet av Yoshman:

Om SpaceMIT och Ky X1 är samma CPU, vilket inte känns helt orimligt då båda stödjer RVA22 och båda har 2 TOPS "AI-prestand" känns lite optimistiskt att hävda ~1,3 * Cortex A55 prestanda...

Detta är vad Phoronix fix när det testade Orange Pi RV2, den är en bra bit efter RPi4 trots att RV2 har 8 kärnor och RPi4 har 4 samtidigt som Phoronix ofta har lite väl mycket saker som skalar nära perfekt med kärnor i sina tester.

<Uppladdad bildlänk>

Men samtidigt känns det då positivt att stabiliteten går åt rätt håll. Har testat en del Rust, Go och Python kod på min Orange Pi RV2. Den är ingen raket, men den har varit stabil. Det lilla jag testat I/O-headern har också fungerat väl.

Så RISC-V må vara omoget än, men det verkar gå åt rätt håll

Jo men kul att utvecklingen går framåt.
Att iden om en öppen ISA har funnits länge.
Men att fysiska produkter med 64bit RISC-V som kan köra Linux bara funnits de senaste åren.
Så det är relativt nytt än så länge.

Men i dagsläget så är prestandan tyvärr för dålig.
När det kan levereras RISC-V processorer som presterar bättre än Intels N100 så börjar det bli intressant på riktigt.

Jeff Geerling gjorde en post tidigare i år;
Is an Intel N100 a better value than a Raspberry Pi?

Där han bl.a. gjorde ett benchmarktest

När det finns RISC-V Mini-ITX moderkort med prestanda i den nivån till rimliga priser så uppgraderar jag.

Tills dess så blir nog RISC-V mest kuriosa för mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TL;DR på hela detta är att vi aldrig tidigare haft någon ISA som rätt konsekvent är bättre än x86_64. Vi har nu minst en, ARM64, och av allt att döma är även RISC-V en sådan. DET är den viktiga tekniska skillnaden att nu önska en så snabb sorti som möjligt för x86_64, för det är ett ankare samtidigt som vinster i kiseltillverkning inte längre kan gömma problem den vägen lika lätt.

Om jag minns rätt så har jag tidigare sett dig skriva att RISC-V inte ser ut att bli lika "perfekt" som ARM64. Har något förrändrats på den punkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Helt okej att tycka och känna så. Då förbiser man enligt mig otroligt väsentliga delar som ett ekosystem faktiskt innebär. (Är också medveten om att jag förenklade de tekniska aspekterna kring PowerPC- och VLIW-baserade processorer, men retoriken fanns där under många år - dessa skulle minsann konkurrera ut x86.) Att stirra sig blind på instruktionsuppsättningar och arkitekturer blir inte representativt för verkligheten. (Då blir diskussionen inte mer konstruktiv än "Mac vs. PC" eller "Linux vs. Windows" eller liknande.) Men vi behöver inte diskutera det vidare - vi tycker helt enkelt inte lika i frågan, och det måste vara okej det också.

Och för att förtydliga: jag hade också gärna sett att vi precis hela tiden kunde jaga bättre prestanda utan några negativa konsekvenser eller att konstanta byten inte förde med sig några problem, inkompatibilitet, merjobb, merkostnader och så vidare, och så vidare.

Det är i mina ögon en rent vansinnig utopi att ens försöka jaga för en överskådlig framtid. Tills jag ser en x86-emulator för ARM som ligger på i praktiken 100% så väl relativ prestanda som kompatibilitet (då nu ARM64 ska vara "konsekvent bättre" hade jag väl nästan kunnat förvänta mig mer än så? - åh, om det ändå vore så enkelt) så står jag fast vid min hållning.

MEN, sen är det inte svart och vitt, och det blir alltid en balansgång. Det är som med andra teknik- och paradigmskiften i samhället. Jag förespråkar absolut inte en total stagnation, då tolkar man det jag skriver (eller åtminstone intentionen bakom) väldigt galet. Och vem vet hur det ser ut om 10 år? 20? Varken du eller jag.
Jag håller för övrigt med dig i att VLIW är/var intressant (har själv spakat ett par Itanium-byggen under årens lopp), men det är ett sidospår som vi inte behöver dyka djupare i. ^^

Jag förstår inte riktigt hur du först säger att prestandavinsten från att byta ISA inte är tillräckligt viktigt för att motivera ett brett byte. Men sedan säger du även att emuleringen på den nya ISAn måste nå 100% relativ prestanda för att den ska vara tillräckligt mogen.

Om det finns en prestandavinst med att byta ISA, så kan ju det resultera i högre absolut prestanda via emulering än att köra på den äldre ISAn, även om emuleringen i sig inte nått 100% relativ prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Om det finns en prestandavinst med att byta ISA, så kan ju det resultera i högre absolut prestanda via emulering än att köra på den äldre ISAn, även om emuleringen i sig inte nått 100% relativ prestanda.

Ja det är väl i så fall mer sannolikt.
Att om plattformen som ligger i botten är så pass kraftfull att även om emulering skulle ge exempelvis 10% prestandabortfall, att högre absolut prestanda ändå uppnås.
Snarare än att emulering skulle ske utan något prestandabortfall alls mot att köra native.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DevilsDad:

Om jag minns rätt så har jag tidigare sett dig skriva att RISC-V inte ser ut att bli lika "perfekt" som ARM64. Har något förrändrats på den punkten?

Finns forskning som tittat på "om vi kör på en specifik frekvens, säg 2 GHz, och antar en oändligt 'bred' mikroarkitektur, hur snabbt kan då ARM64 resp. RISC-V köra ett gäng olika program".

TL;DR på den är att ARM64 är i det fallet den mer effektiva ISAn, så ur den aspekten är den "mer optimal".

Positiva är att RISC-V inte är så långt ofter + om man antar en begränsad ROB-storlek så var faktiskt RISC-V lika bra eller bättre (i genomsnitt) jämfört med ARM64 upp till en ROB på 500 steg (high-end ARM64 är >500 idag, M4 antas ligga på runt 800-850 men svårt att veta exakt). Arm Cortex X925 har en ROB på ~780 steg.

Är rätt nytt på så "feta" ROBs. Zen4=320, Zen5=448, Raptor Cove=512, Lion Cove=576.

Är också så att man får dimishing returns i att öka ROB i många (kanske de flesta) fall, vilket man ser i denna graf. Så inget man bara kan fortsätta skruva upp i alla oändlighet. Gissningsvis är det just här där x86_64 tappar mot ARM64 sett till perf/Hz, man har helt enkelt inte lika hög teoretisk ILP i en hypotetisk "oändlig bred mikroarkitektur".

Men teori all ära. Innan någon faktiskt byggt ett par "high-end RISC-V" och innan kompilatorerna för RISC-V når liknande mognadsgrad som x86_64 och ARM64 har idag är det svårt att säga exakt hur bra/dålig denna ISA står sig.

Helt uppenbart är att just kompilatorstödet går framåt. Tar man ett par år gamla GCC/Clang versioner fick rätt MIPS-likt resultat ställd mot x86_64 och ARM64, d.v.s. RISC-V krävde i genomsnitt fler instruktioner för samma program jämfört med de senare. Tar man senaste versionerna ser det betydligt bättre ut, ibland slår man även ARM64.

Rent generellt är RISC-V bra (färre instruktioner för att göra X) i kod med många villkorade hopp tack vare att det är en instruktion att "jämföra register X med register Y/I och avgöra om hoppet ska tas baserat på det". Både x86_64 och ARM64 kräver två instruktioner för det.

Men å andra sidan är x86_64 och ARM64 (som är väldigt icke-RISC-ig på denna punkt) mer flexibla i hur de kan genera adresser för att läsa/skriva minne.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag förstår inte riktigt hur du först säger att prestandavinsten från att byta ISA inte är tillräckligt viktigt för att motivera ett brett byte. Men sedan säger du även att emuleringen på den nya ISAn måste nå 100% relativ prestanda för att den ska vara tillräckligt mogen.

Om det finns en prestandavinst med att byta ISA, så kan ju det resultera i högre absolut prestanda via emulering än att köra på den äldre ISAn, även om emuleringen i sig inte nått 100% relativ prestanda.

Jag menar alltså prestanda relativ till tillämpningen i sammanhanget snarare än absolut prestanda (som jag exempelvis skulle definiera som antal utförda instruktioner per klockcykel), ber om ursäkt om det var otydligt - för det låter som du är inne på det spåret jag är.

För att frångå ett etablerat ekosystem anser jag inte det räcker med de 75-90% i emulerad prestanda som tidigare nämnts. Och då ska vi inte prata kompatibilitet... om man utan vidare har möjlighet att byta ekosystem och då slippa emulera, för all del - jag säger inte emot att den absoluta prestandan kan vara högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag menar alltså prestanda relativ till tillämpningen i sammanhanget snarare än absolut prestanda (som jag exempelvis skulle definiera som antal utförda instruktioner per klockcykel), ber om ursäkt om det var otydligt - för det låter som du är inne på det spåret jag är.

För att frångå ett etablerat ekosystem anser jag inte det räcker med de 75-90% i emulerad prestanda som tidigare nämnts. Och då ska vi inte prata kompatibilitet... om man utan vidare har möjlighet att byta ekosystem och då slippa emulera, för all del - jag säger inte emot att den absoluta prestandan kan vara högre.

Hm.. ja, när du pratar om emulatorns prestanda, samt andelen av native prestanda, så kan jag bara tolka det som ett mått på "hur mycket prestanda tappar jag på att köra ett program i emulatorn jämfört med att konpilera om programmet för den sktuella platformen?".

Absolut prestanda får man nog också definiera som: hur lång tid tar det att göra en given uppgift. Eventuellt med normaliserad strömförbrukning, eller liknande. Instruktioner per cykel blir aldrig ett bra mått på absolut prestanda, då olika instruktioner kan utföra väldigt olika mängd faktiskt arbete. Dessutom tar det inte heller hänsyn till klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just det specifika fallet verkar folk ha kört med gott utfall med Parallel desktop + ARM64/Windows. Så problemet där är nog långt mer "någon del av emuleringen av Windows fungerar sådär".

Rent generellt fungerar kombon Parallel desktop + ARM64/Windows rätt bra för spel som är tillräckligt gamla/enkla för att köra DX11 eller tidigare. DX12 stöds inte.

Rätt säker på att allt strul vi såg på Qualcomms Snapdragon X med spel var långt mer GPU-relaterat än relaterat till emulering av x86.

Utanför spel har dels Microsoft gjort ett förvånansvärt bra jobb med att få till "native" varianter på Windows (inte lika snabbt som på MacOS, men långt snabbare än man kunde vänta sig). Nu verkar Nvidia ha strul med sin plattform, men om/när den släpps tror jag spel kommer vara rätt mycket ett icke-problem så länge man kör Windows/ARM64 med Nvidia GPU.

Vidare är Windows 11 variant av Rosetta 2, Prism, väldigt kapabel. Har fungerat över förväntan och även prestanda är riktigt bra förutsatt att applikationen inte är tung användare av SIMD. Med SIMD fungerar det ofta ändå, men med rätt rejält perf-hit

Har dålig koll på WoW, men det finns väl ändå "native" på MacOS/ARM64 sedan flera år tillbaka?

Testade precis att köra det via VMWare Fusion och Windows for ARM istället, och fick då betydligt bättre resultat, så verkar som du säger vara något med emuleringen av windows som strular med whisky.

Jag har inget emot ARM, och hoppas absolut att vi kommer ur den "sänka" som vi befinner oss just nu för hårdvara (främst grafikkort/GPU) men att vi samtidigt kan behålla den massiva bakåtkompatibilitet som vi även har nu med win 10 och win 11 i form av framförallt gamla spel.

Angående varför det är just wow och den specifika versionen så är det för att det ska koppla till min self-hostade wow-server, vilket då måste vara en specifik (äldre) version av klienten som ska användas

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul o veta men när kommer det på bred front?

Har för mig att Kina möjligen skulle satsa på RISC-V då det är öppet o inget som väst kan stoppa.
Hänt nåt där?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]